Gå til innhold

November 2014 baby❤️


DrømmeSofie

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Sånn. 28+0 i dag. Da var det siste innspurt. Hjelp :D

Deilig!
Hehe, ja, og litt skummelt. JEG SKAL BLI MAMMA!! :bond:

Og så driver jeg så voldsomt med redebygging at det nesten er litt pinlig. Sykmeldt med bekkenløsning og mye alene hjemme. Så det blir en del banning ved symaskinen. I går lagde jeg en liten voksipose til bilstolen, og i dag skal jeg lage et nytt babynest. Når jeg kommer meg opp i sittende stilling. Har fått det sånn ganske ofte at jeg blir så innmari tungpustet og "tett i kroppen" og hodet (føles som jeg har stått på hodet i en halvtime, helt susete og enormt trykk - så da er det eneste som hjelper å ligge på siden. Den ene siden - kun venstre. Fortsetter det sånn ut svangerskapet kommer jeg til å bli flat på venstre side :fnise:

Jeg har også lyst til å lage meg babynest selv, men eier jo ikke slike "hobbyevner"!he, he... Har du en oppskrift for nybegynnere? Evt hvor mye må jeg ut med for stoff/ materialer?

Stoff og stil har mønster på babynest. Jeg kjøpte mitt der. Samt stoff og det du trenger til:-)

Takk for tipset!😄👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte DETTE mønsteret når jeg sydde babynest: veldig enkelt :) Der står alt du trenger. Jeg trøbler veldig med kantebåndet på slutten, og får det aldri fint nok.....

Driver også å syr litt bleieposer. Oppskrift HER. Kjekt å ha i stelleveska / bilen..

 

Skal prøve meg på å sy vognpose også. :) Har en voksipose her, så tror jeg skal prøve å lage eget mønster på det. Skal på IKEA til helgen, så kjøper inn litt dyner og puter som jeg skal bruke til fyll da. Billig billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg og mini flyttet til 1. november :)

 

Terminliste ❤

1. Silhouette (gutt)

2.

3.

4. DrømmeSofie

5. VurdererBaby (gutt), bonusmamma (gutt)

6. Makemyday.

7. micke78 (jente)

8.

9. Bifrost (gutt), Ulvemamma (gutt)

10.

11. Monson (gutt)

12.AKO91(jente)

13. Malv (gutt)

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25. Eliamali (jente)

26.

27.

28.

29.

30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til dere som bor i Oslo: Bogerud på Gunerius (i Storgata, Brugata holdeplass) har 30 % rabatt på "alt til barna" til og med lørdag. De har mange bra ullprodukter, så der er det en del å spare hvis dere trenger ull til vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj og fysj! Tredje trimester og lukkemuskelen i spiserøret har tydeligvis bestemt seg for å ta ferie fra nå

Sovnet litt midt på dagen i dag, og våknet av det føltes som hele halsen var full av magesyre. Æsj!

Har også begynt å slite med en veldig kvalme når jeg våkner om morgenen.TTrodde det skulle være i første trimester jeg

Jaja, typisk meg å henge meg på trendene etter alle andre har gått over til noe nytt. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj og fysj! Tredje trimester og lukkemuskelen i spiserøret har tydeligvis bestemt seg for å ta ferie fra nå

Sovnet litt midt på dagen i dag, og våknet av det føltes som hele halsen var full av magesyre. Æsj!

Har også begynt å slite med en veldig kvalme når jeg våkner om morgenen.TTrodde det skulle være i første trimester jeg

Jaja, typisk meg å henge meg på trendene etter alle andre har gått over til noe nytt. :-P

Håhå.. Her har halsbrannen også meldt seg til slutt. Helst midt på natta. Kjøpte flytende gaviscon på apoteket og det hjelper. Til gjengjeld smaker det høgg. Det beste jeg kan sammenligne det med er at det smaker sånn som det lukter av sminke. Blæææ.

 

Ellers drev jeg og sorterte babytøy i dag. Spredte alt sammen utover stuegilvet, og prøvde å få litt oversikt over hva jeg faktisk har i forskjellige størrelser. Kom fram til at jeg er helt på trynet. Har faktisk nesten ingenting i 50/56. Og ikke en eneste strømpebukse. Jaja. Det ordner seg. Etter en stund kom kattungen inn med en nyfanget spissmus som han la fra seg midt oppå hentesettet vi skal ha med på sykehuset. Så flott.. Godt at alt skal vaskes før bruk :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, her er oppskriftene jeg har fulgt for å lage babynest og pose til bilstolen forresten (ser det er lagt ut andre linker også, men slenger på allikevel :) )

 

Babynest: http://christinabentdal.blogspot.no/2014/01/sy-babynestbabyrede.html?m=1

 

Bilstolpose: http://stinessdesign.blogg.no/1286391764_oppskrift_p_vognbilst.html?c=1305909802440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers drev jeg og sorterte babytøy i dag. Spredte alt sammen utover stuegilvet, og prøvde å få litt oversikt over hva jeg faktisk har i forskjellige størrelser. Kom fram til at jeg er helt på trynet. Har faktisk nesten ingenting i 50/56. Og ikke en eneste strømpebukse. Jaja. Det ordner seg. Etter en stund kom kattungen inn med en nyfanget spissmus som han la fra seg midt oppå hentesettet vi skal ha med på sykehuset. Så flott.. Godt at alt skal vaskes før bruk :-P

Haha, de herlige små pusekattene!

Burde kanskje tatt en liten gjennomgang her også, er overraskende lite stressa mtp utstyr og tøy.

Nå er allerede der meste i hus, bortsett fra barnevogna, men alt hittil er ting som jeg har kjøpt etterhvert som jeg har kommet over det på salg, finn, etc.

Har såvidt begynt å vaske litt av det jeg har samlet opp også, men har liskom ikke klart noe sted å legge det ennå, siden det som etterhvert skal bli babyrom nå er studd med div flyttelass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers drev jeg og sorterte babytøy i dag. Spredte alt sammen utover stuegilvet, og prøvde å få litt oversikt over hva jeg faktisk har i forskjellige størrelser. Kom fram til at jeg er helt på trynet. Har faktisk nesten ingenting i 50/56. Og ikke en eneste strømpebukse. Jaja. Det ordner seg. Etter en stund kom kattungen inn med en nyfanget spissmus som han la fra seg midt oppå hentesettet vi skal ha med på sykehuset. Så flott.. Godt at alt skal vaskes før bruk :-P

Haha, de herlige små pusekattene!

Burde kanskje tatt en liten gjennomgang her også, er overraskende lite stressa mtp utstyr og tøy.

Nå er allerede der meste i hus, bortsett fra barnevogna, men alt hittil er ting som jeg har kjøpt etterhvert som jeg har kommet over det på salg, finn, etc.

Har såvidt begynt å vaske litt av det jeg har samlet opp også, men har liskom ikke klart noe sted å legge det ennå, siden det som etterhvert skal bli babyrom nå er studd med div flyttelass...

Her har det også gått mye i salg, og finn.no. Folk rekker jo ikke å bruke banytøyet før det har blitt for lite.

 

Ang vasking.. Jeg har tenkt tanken på å vaske babyklær og legge det i en skuff allerede nå - men er det for tidlig? Må jeg vaske det en gang til da? Må vel tåle å ligge rent i en skuff i et par mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ellers drev jeg og sorterte babytøy i dag. Spredte alt sammen utover stuegilvet, og prøvde å få litt oversikt over hva jeg faktisk har i forskjellige størrelser. Kom fram til at jeg er helt på trynet. Har faktisk nesten ingenting i 50/56. Og ikke en eneste strømpebukse. Jaja. Det ordner seg. Etter en stund kom kattungen inn med en nyfanget spissmus som han la fra seg midt oppå hentesettet vi skal ha med på sykehuset. Så flott.. Godt at alt skal vaskes før bruk :-P

Haha, de herlige små pusekattene!

Burde kanskje tatt en liten gjennomgang her også, er overraskende lite stressa mtp utstyr og tøy.

Nå er allerede der meste i hus, bortsett fra barnevogna, men alt hittil er ting som jeg har kjøpt etterhvert som jeg har kommet over det på salg, finn, etc.

Har såvidt begynt å vaske litt av det jeg har samlet opp også, men har liskom ikke klart noe sted å legge det ennå, siden det som etterhvert skal bli babyrom nå er studd med div flyttelass...

Her har det også gått mye i salg, og finn.no. Folk rekker jo ikke å bruke banytøyet før det har blitt for lite.

 

Ang vasking.. Jeg har tenkt tanken på å vaske babyklær og legge det i en skuff allerede nå - men er det for tidlig? Må jeg vaske det en gang til da? Må vel tåle å ligge rent i en skuff i et par mnd?

 

Det tenkte ikke jeg på engang. Har vasket klær etter jeg har kjøpt dem, og hengt dem på plass i klesskapet. Burde jeg vaske dem på nytt altså? Nærmere termin liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Ellers drev jeg og sorterte babytøy i dag. Spredte alt sammen utover stuegilvet, og prøvde å få litt oversikt over hva jeg faktisk har i forskjellige størrelser. Kom fram til at jeg er helt på trynet. Har faktisk nesten ingenting i 50/56. Og ikke en eneste strømpebukse. Jaja. Det ordner seg. Etter en stund kom kattungen inn med en nyfanget spissmus som han la fra seg midt oppå hentesettet vi skal ha med på sykehuset. Så flott.. Godt at alt skal vaskes før bruk :-P

Haha, de herlige små pusekattene!

Burde kanskje tatt en liten gjennomgang her også, er overraskende lite stressa mtp utstyr og tøy.

Nå er allerede der meste i hus, bortsett fra barnevogna, men alt hittil er ting som jeg har kjøpt etterhvert som jeg har kommet over det på salg, finn, etc.

Har såvidt begynt å vaske litt av det jeg har samlet opp også, men har liskom ikke klart noe sted å legge det ennå, siden det som etterhvert skal bli babyrom nå er studd med div flyttelass...

Her har det også gått mye i salg, og finn.no. Folk rekker jo ikke å bruke banytøyet før det har blitt for lite.

 

Ang vasking.. Jeg har tenkt tanken på å vaske babyklær og legge det i en skuff allerede nå - men er det for tidlig? Må jeg vaske det en gang til da? Må vel tåle å ligge rent i en skuff i et par mnd?

Det tenkte ikke jeg på engang. Har vasket klær etter jeg har kjøpt dem, og hengt dem på plass i klesskapet. Burde jeg vaske dem på nytt altså? Nærmere termin liksom?

Nei, må da være grenser på hvor hysterisk man skal være. Jeg hadde glatt vasket alt nå, om jeg hadde hatt en kommode klar.

Har da tøy jeg ikke bruker så ofte selv, vasker etter bruk og henger på plass i skapet. Vasker det ikke på nytt før bruk neste gang, og anser det som helt rent når jeg tar det på

 

Er på senteret nå, rimelig irritert. Lillemor er inne på en butikk og titter litt, jeg venter utenfor. Her er flere benker, men selv om jeg er synlig gravid og bruker krykke så gidder ikke folk å rydde bort søpla si engang for at jeg skal få sette meg! Fader altså! De sitter alene på benker med plass til tre, og breier seg med posene og søpla si! Skulle ønske jeg var tøff nok til å vagge bort og si dem en ting eller tre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vasket klær, og lagt i kommoden for flere uker siden. Greit med alt som er unnagjort. Siste svangerskap kunne jeg bare bevege meg ved hjelp av krykker fra uke 18-20, ( hadde bekkenløsning OG låsning...angst!) så denne gangen har jeg gjort unna det meste allerede. Når jeg startet med bekkenplager, og fikk prolaps i ryggen allerede i uke 8-9, så tenkte jeg at dette svangerskapet ville være et evig langt mareritt. Heldigvis har behandling hjulpet helt utrolig, og jeg er omtrent symptomfri ( noe vondt i symfysen "bare"). Tar dog ingen sjanser, for plutselig en dag smeller det til igjen, og da er det greit å ha gjort unna sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, her er oppskriftene jeg har fulgt for å lage babynest og pose til bilstolen forresten (ser det er lagt ut andre linker også, men slenger på allikevel :) )

Babynest: http://christinabentdal.blogspot.no/2014/01/sy-babynestbabyrede.html?m=1

Bilstolpose: http://stinessdesign.blogg.no/1286391764_oppskrift_p_vognbilst.html?c=1305909802440

Likte den bilstolposen godt. Kanskje jeg syr en sånn en dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg flytter også hit, siden det virker som de fleste andre har gjort det samme. Selv om jeg har over en uke igjen før jeg er 28+0... :)

Vil noen føre meg inn på lista? Vanskelig fra mobil. Jeg venter gutt 21.november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg og mini flyttet til 1. november  :)

Terminliste ❤
1. Silhouette (gutt)
2.
3.
4. DrømmeSofie
5. VurdererBaby (gutt), bonusmamma (gutt)
6. Makemyday.
7. micke78 (jente)
8.
9. Bifrost (gutt), Ulvemamma (gutt)
10.
11. Monson (gutt) 
12.AKO91(jente)
13. Malv (gutt) 
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21. DramaMama (gutt) 
22.
23.
24.
25. Eliamali (jente)
26.
27.
28.
29.
30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woop,woop og hei hvor det går! Tenk at vi er i 3.trimester :-) Synes ikke det er lenge siden jeg ble medlem her, håper siste del går like fort!!

Har meldt meg litt ut en stund pga. ødelagt PC. Nå har jeg bare ipad og synes det er fryktelig knotete!!

Dersom noen har skikkelig lyst til å smelle meg inn på terminlista har jeg termin 17.november!

Hvis ikke gjør jeg det når jeg har PC, igjen!

 

Håper alle preggiser har en strålende søndag! Selv prøver jeg å psyke meg opp til å starte på jobb igjen i morgen, ikke bare, bare etter snart to måneder med fri! Trøsten er at permisjonen kun er litt over to måneder unna ;)

 

Har aldri vært så klar for høsten før jeg, her går det i stearinlys og ullsokker om dagen. Samboeren synes jeg er litt vel tidlig ute og synes det var litt unødvendig å fyre i ovnen i går kveld :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woop,woop og hei hvor det går! Tenk at vi er i 3.trimester :-) Synes ikke det er lenge siden jeg ble medlem her, håper siste del går like fort!!

Har meldt meg litt ut en stund pga. ødelagt PC. Nå har jeg bare ipad og synes det er fryktelig knotete!!

Dersom noen har skikkelig lyst til å smelle meg inn på terminlista har jeg termin 17.november!

Hvis ikke gjør jeg det når jeg har PC, igjen!

Håper alle preggiser har en strålende søndag! Selv prøver jeg å psyke meg opp til å starte på jobb igjen i morgen, ikke bare, bare etter snart to måneder med fri! Trøsten er at permisjonen kun er litt over to måneder unna ;)

Har aldri vært så klar for høsten før jeg, her går det i stearinlys og ullsokker om dagen. Samboeren synes jeg er litt vel tidlig ute og synes det var litt unødvendig å fyre i ovnen i går kveld :P

 

Venter forresten en liten gutt. Liten og liten, faren veide 4,8 kg, så ikke godt å si :o:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på størrelsen jeg også. Da jeg fikk lillemor for 12 år siden så veide hun 4400, født på termin. Men så er stort sett hele slekten på farens side overvektige.

Ser det er flere rundt omkring på forum som har fått estimert vekten på sine, er det utifra målingene jm tar utenpå magen, eller er det mer avansert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten en grei artikkel om det å lekke melk før fødsel, har lagt merke til at flere på forum har vært bekymret for å miste råmelken

Jeg for min del ble overrasket over å lese av bh'er med bøyle faktisk kan trigge brystbetennelse, så synes absolutt det var nyttig lesning. :-)

 

 

http://www.babyverden.no/Gravid/Diverse/Mor/Hva-skjer-med-brystene-i-svangerskapet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på størrelsen jeg også. Da jeg fikk lillemor for 12 år siden så veide hun 4400, født på termin. Men så er stort sett hele slekten på farens side overvektige.

Ser det er flere rundt omkring på forum som har fått estimert vekten på sine, er det utifra målingene jm tar utenpå magen, eller er det mer avansert?

 

Jeg må si at jeg er veldig skeptisk til dette med vektestimering. Syns alle mine venninner har fått oppgitt totalt feil vekt… Jeg tror faktisk at det er vanskelig å forutsi hvor stort barnet er fra utsiden… Men spennende er det jo;) Mine tre gutter har vegd 3660, 3880 og 3900g. Selv var jeg 3500g. Så jeg satser på at vesla i magen befinner seg en plass mellom 3500 og 3900;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg offisielt flyttes over hit da!! Hurra!!  :laugh:

 

Idag grillet jeg hos noen venner, og gikk med en litt tettsittende kjole for første gang på lenge. Plutselig fikk folk helt sjokk over hvor stor magen min har blitt! (Dette er snakk om folk jeg vanligvis ser opp til flere ganger i uken, bare at jeg utelukkende har gått med oversized skjorter osv den siste tiden)  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på størrelsen jeg også. Da jeg fikk lillemor for 12 år siden så veide hun 4400, født på termin. Men så er stort sett hele slekten på farens side overvektige.

Ser det er flere rundt omkring på forum som har fått estimert vekten på sine, er det utifra målingene jm tar utenpå magen, eller er det mer avansert?

Sniiiker inn, enda tre dager til flytting her, men måtte bare ta det med vekstestimering. Det gjøres ved UL, hvor de måler hodeomkrets, magemål, og lårbein. I tillegg blir mengde fostervann målt i samme kontroll (ved å beregne det "tomme området rundt baby). Nokså omfattende UL altså. Jeg er også litt skeptisk i forhold til en enkelt vektestimering for å se om man får stort eller lite barn. Men på meg brukes det for å kontrollere at barnet vokser som det skal, dvs at jeg nå har en kontroll i mnd frem mot fødsel. Da er det mer hensiktsmessig siden man ser forskjell i målingene fra gang til gang. For som Bamsemams er inne på: jeg har også inntrykk av at det er mange som får en helt annen vekt enn hva som er estimert. Men det blir altså på en måte to ulike ting, det å sjekke at barnet vokser og utvikler seg over tid (hensiktsmessig og gir en grei pekepinn) og sjekke størrelsen èn gang før fødsel (litt mer usikkert, og av og til ender det med skivebom). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supert svar, Prinsessa!

Jordmoren min anslo at jeg kom til å få en liten unge sist, men det var bare basert på kyndig gjettibg.

Hun har ofte hatt rett på slike ting, men på meg som fikk ei jente på 4400 så var det ikke helt treff da. :P

Jeg er uansett glad for at hun sa det, for om jeg hadde visst hvor stor hun faktisk var så hadde jeg nok vært mye mer stressa under fødselen. Hadde en veldig kort, fin og "enkel" fødsel sist og håper selvsagt på det samme denne gangen.

Sist tok det under fire timer fra jeg våknet om morgenen til hun var ute, da hadde jeg ikke merket noe som helst antydning dagen før, hadde sovet godt hele natten, og hadde allerede to min mellom riene da jeg våknet. :)

Hun var 4400 tung, 52 lang og 37 i omkrets på hodet.

Så en skikkelig plugg med stort hode. Men jeg fikk bare noen bittesmå rifter på utsiden som de fikset med fire små sting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...