Gå til innhold

Bør jeg vaske/stryke babys klær og utstyr før fødselen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel ganske vanlig det ja. Litt sent å vaske alt når den lille allerede er kommet hjem. Da er det ganske greit å slippe å stresse med noe ekstra.

Anonymous poster hash: 5aaf8...b43

Jeg gjore det med første og vasker nå alt utstyr til neste som kommer snart.

Klær og sengetøy vasker jeg ikke helt enda, da det er 6 uker igjen og alt ikke er i hus enda da det må investeres i ny farge ;)

Jeg stryker ikke. Strøk bare kjolene til første og nå blir det ikke akkurat mange kjolene :)

OK. Da vet jeg det. :) Hva med bilsete, barnevogn, voksipose og sånne ting da?

Bilsete og barnevogn er det som regel mulig å ta av trekkene på. Jeg har en Emmaljunga fra forrige barn som jeg har tatt av alle trekk og kjørt i vaskemaskinen. Voksipose må du evnt rense tror jeg (?) kommer litt ann på typen. Står sikkert på den.. Min er ny så jeg bare lufter den godt. Det vil alltid være noe mellom baby og posen uansett tenker jeg :) men du må kjenne på det selv og vurdere hva som er riktig for deg :)

Annonse

Jeg valgte å ikke vaske vogn, bilstol og pose med første da det var helt nytt. Dette var noe babyen ikke skulle ha direkte på huden så jeg luftet det heller godt.

Denne gangen er alt deg blitt vasket da det nå er brukt og har stått på bod og loft.

OK. Vi skal kjøpe ny voksipose. Som alt annet egentlig. Har ingenting som er brukt, alt er nytt. Så lufting er nok for, enkelte ting da?

Jeg lufter bare enkelte (nye) ting som ikke er i direkte kontakt med babyen. Dyne, pute, klær o.l (som nevnt) vaskes uansett om det er nytt eller brukt :)

Men det er ingen fasit.. Gjør det du føler er rett for deg og din baby ;)

Med tanke på kjemikalier i tøy og stoff så bør du vaske så mye som mulig. Vogn, tilbehør, bilstol osv anbefaler jeg å impregnere etter vask:)

Skjønner jo hvorfor man skal imprignere vognen før bruk, men er det nødvendig med bilstolen?? Føler det er mer kjemikalier i imprignering enn hvis man droppen den. Bilstolen skal man jo ikke ha ute i regnet uansett. Jeg har helt ny bilsete, men kommer bare til å lufte den i noen uker før den lille kommer, hadde aldri sprayet den med imprignering! Det stinker jo :(

Anonymous poster hash: 7c4d8...03a

Vasker alle klær minst en gang med blenda sensitive eller nøytral og bruker ikke skyllemiddel. Vasker sengetøyet minst to ganger... ellers vasker jeg ikke trekk på vogn, bilsete ol, for mye jobb...

Anonymous poster hash: 6cf6c...fc3

Annonse

Impregnering er kreftfremmkallende og har vært advart mot bruk av dette på eks høstdresser ol som kommer i kontakt med barnet, så ville til nød impregnert vogna utenpå (har ikk gjort dette selv, og det preller jo av på den,bruker regntrekk når det regner uansett). På bilsetet som de sitter å har hudkontakt med på sommeren vlle jeg i hverfall ikke impregnert

Impregnering er kreftfremmkallende og har vært advart mot bruk av dette på eks høstdresser ol som kommer i kontakt med barnet, så ville til nød impregnert vogna utenpå (har ikk gjort dette selv, og det preller jo av på den,bruker regntrekk når det regner uansett). På bilsetet som de sitter å har hudkontakt med på sommeren vlle jeg i hverfall ikke impregnert

Nei det var dette jeg også tenkte. At impregnering neppe kan være bra for barnet. Vognen på utsiden skjønner jeg jo, og den er jo ikke i kontakt med barnet på den måten, men ville latt vær å spraye noe annet. Ihvertfall bilstolen! ;)

Vasker alle klær minst en gang med blenda sensitive eller nøytral og bruker ikke skyllemiddel. Vasker sengetøyet minst to ganger... ellers vasker jeg ikke trekk på vogn, bilsete ol, for mye jobb... Anonymous poster hash: 6cf6c...fc3

Hvorfor bruker du ikke skyllemiddel? Kan bruke nøytral en også?

Med tanke på kjemikalier i tøy og stoff så bør du vaske så mye som mulig. Vogn, tilbehør, bilstol osv anbefaler jeg å impregnere etter vask:)

Skjønner jo hvorfor man skal imprignere vognen før bruk, men er det nødvendig med bilstolen?? Føler det er mer kjemikalier i imprignering enn hvis man droppen den. Bilstolen skal man jo ikke ha ute i regnet uansett. Jeg har helt ny bilsete, men kommer bare til å lufte den i noen uker før den lille kommer, hadde aldri sprayet den med imprignering! Det stinker jo :(

Ja, jeg er enig i at det ikke høres fornuftig ut, men det er helt til man skal rengjøre den etter gulp og oppkast....

Ja, jeg er enig i at det ikke høres fornuftig ut, men det er helt til man skal rengjøre den etter gulp og oppkast....

Bruker denne fra babyshop forresten:

http://www.babyshop.no/impregnering-1

Den skal ikke være skadelig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...