Gå til innhold

Skal kontakte lege om utredning, hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Heisann, meg og min mann skal kontakte fastlegen om å få utredning av oss næ. Nå er det over 1 år siden vi startet å prøve. Og nå er jeg lei og bare vil finne ut hvorfor det aldri blir vår tur å få en spire.

Hvordan skal jeg gå frem å snakke med legen?

Hva skal jeg si når jeg bestiller time?

Håper noen kam svare ?

Fortsetter under...

Jeg ringte legen å ba han gjøre klart et blodprøveskjema for å ta blodprøver ift. fertilitet (amh, fsh, østradiol, lh,progresteron osv). De skal jeg ta i morgen siden de alltid skal taes i begynnelsen av syklusen, dvs mens man har mensen. Så har jeg bestilt en time hos han neste uke for gjennomgang av blodprøvesvarene, og jeg skal også da ha en henvisning til gynekolog for å sjekke at alt står bra til. Så tar vi det derfra =) 

Anonymous poster hash: 8406a...185

Jeg ringte legen å ba han gjøre klart et blodprøveskjema for å ta blodprøver ift. fertilitet (amh, fsh, østradiol, lh,progresteron osv). De skal jeg ta i morgen siden de alltid skal taes i begynnelsen av syklusen, dvs mens man har mensen. Så har jeg bestilt en time hos han neste uke for gjennomgang av blodprøvesvarene, og jeg skal også da ha en henvisning til gynekolog for å sjekke at alt står bra til. Så tar vi det derfra =)  Anonymous poster hash: 8406a...185

Hei

Jeg var hos legen i dag. Da fikk jeg beskjed om at jeg skal ta hormonprøver midt i syklusen.

Hva er grunnen du fikk for å ta de i starten av syklusen?

Kanskje jeg også burde ta i begynnelsen?

Jeg bestilte meg time hos fastlege og var der i dag. Som jeg skrev ovenfor fikk jeg beskjed om at vi startet med å ta hormonprøver i den tiden da det er rett før forventet EL eller rett etter. Jeg fikk henvisning til GU også.

Annonse

Jeg ringte legen å ba han gjøre klart et blodprøveskjema for å ta blodprøver ift. fertilitet (amh, fsh, østradiol, lh,progresteron osv). De skal jeg ta i morgen siden de alltid skal taes i begynnelsen av syklusen, dvs mens man har mensen. Så har jeg bestilt en time hos han neste uke for gjennomgang av blodprøvesvarene, og jeg skal også da ha en henvisning til gynekolog for å sjekke at alt står bra til. Så tar vi det derfra =)  Anonymous poster hash: 8406a...185

Hei

Jeg var hos legen i dag. Da fikk jeg beskjed om at jeg skal ta hormonprøver midt i syklusen.

Hva er grunnen du fikk for å ta de i starten av syklusen?

Kanskje jeg også burde ta i begynnelsen?

Jeg snakket med gynekologen som jeg skal få henvisning til, og han sa at prøvene skulle taes mellom dag 2 og 5 i syklusen. (dag 1 er første mensdag) 

Alle hormonprøver som taes ifm. fertilitet skal taes en av de første dagene, dvs mens man har mensen. Den eneste prøven som man ikke trenger det med, er AMH, den kan taes når som helst i syklusen, MEN den bør taes ved et sykehus fordi den skal sentrifugeres og fryses innen 2 timer, og svært få legesentrer har muligheten til å fryse ned prøver. Dette var den gynekologen "min" som sa.. 

Oi...lurer på hva fastlegen min driver med...jeg burde jo tatt prøver i dag!

Fastleger kan generelt veldig lite om dette. Jeg jobber selv på et legesenter (fastlegekontor) og jeg spurte min sjef (som er fastlege..) når jeg burde ta disse prøvene.. Han sa at han trodde det var i midtsyklus. Så ringte jeg min egen fastlege som sa jeg skulle ta de på dag 1. Siden jeg fikk så forskjellige svar av to forskjellige fastleger, ringte jeg likesågodt gynekologen, og han sa mellom dag 2 og 5..Satser på han vet hva han snakker om da han i tillegg til å være gynekolg er spesialist på infertilitet,kvinnesykdommer og fødsel =) 

Annonse

Jeg tok prøver hos gynekologen min først på dag 2 i syklusen og så tilbake på dag 21 for å sjekke om eggløsningen har vært der. Så du skal faktisk to ganger, kanskje derfor du blir forvirret med at de sier både tidlig i syklus og midt i?

Det fjellfrøkna sier er sant, så det kan forklare misforståelsen..? Jeg har tatt hormonprøver mellom dag 2-5 og samt dag 22 i syklusen. Hormonene forandrer seg iløpet av syklus, så det er viktig å se verdiene i ulike tidspunkt av den. Progesteron f.eks er lavt før eggløsning, men forhøyet verdi tyder på eggløsning :)

Jeg tok prøver hos gynekologen min først på dag 2 i syklusen og så tilbake på dag 21 for å sjekke om eggløsningen har vært der. Så du skal faktisk to ganger, kanskje derfor du blir forvirret med at de sier både tidlig i syklus og midt i?

Niks. Han spurte hvor jeg var i syklusen og jeg svarte at mensen kom på onsdag. Han var ihvertfall tydelig på at da fikk jeg komme tilbake om 10-12 dager...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...