Gå til innhold

Babyen min sitter med rompa ned i bekkenet.. Uke 28+3 ❤️ Grunn til bekymring? Noen som har opplevd det samme?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sete kan en føde i, om en vil. Men da er det også med epidural og flere tilstede på fødestuen. 

MEn jeg tror ikke det er noe å tenke på nå i uke 28. Mine første festet seg rundt uke 35. Nå så fester de seg ikke i det hele tatt, og med de to siste så har de ligget på tvers helt til riene har startet. 

På tvers går ikke og om babyen ikke snur seg da må det keisersnitt til. Håper denne også snur seg, er ikke bekymret for det. Så mitt råd er at du ikke bør gå å bekymre deg. Er det sånn at den fortsatt er med rompa ned når du skal føde/nærmer deg fødsel, så får du velge setefødsel eller keisersnitt...

Har to fødsler bak meg og jeg vil ikke ha setefødsel. Håper babyen snur seg.. Håper å slippe ks da jeg har født vanlig tidligere. Ble litt stressa av dette merker jeg :(

Anonymous poster hash: db23b...8ff

Kjenner jeg bekymrer meg litt ang når han vil snu seg med hodet ned.. Når gjorde deres det?

Min snudde seg i ca uke 28 med hodet ned, men hadde snudd seg enda en gang da jeg var på UL i uke 32 pga morkake, da lå han plutselig i seteleie igjen. Ny UL i uke 36 og da lå han ned som han skal :) Så det er helt vanlig at han ikke ligger ned i uke 28.

Annonse

Min har ligget i sete lenge. Lå i sete på 28 ukers kontrollen, og også to uker etterpå i 30 ukers kontroll (ekstra kontroll pga jeg kjente lite liv). Skal på ny kontroll i uke 32 fordi babyen var så rolig og litt liten rundt magen. Er veldig spent, men har skjønt at det er negativt at han har ligget lenge i sete, (altså større sannsynlighet for at han blir sånn). I tillegg har jeg morkaken foran, så tror ikke de forsøker på vending da. Uff, håper han snur seg. Har så lyst på naturlig fødsel, men veldig redd for setefødsel:(

Endret av Fillibobba

Takk for alle tilbakemeldinger. Kan man kreve ul for å få dette sjekket etter noen uker? Hvordan funker dette? Eller må man stole på lege som kjenner etter leie.. Bekymrer meg veldig.. :/

Man blir henvist ved mistanke om seteleie, men det er nok ikke før 34-36 mener jeg å huske. Skal tilbake på sykehuset som sagt neste uke i uke 32, så skal høre selv da. Hva som er planen dersom babyen fortsatt ligger godt plantet med rumpen ned. På nett står det jo at kun 3% kommer i sete, og virker som mange opplever at han/hun ligger sånn lenge, så mange må jo også snu seg! Får håpe vi er to av de:-)

Endret av Fillibobba

Da jeg forklarte på ordinær ul i uke 32 at jeg slet med en baby som lå på tvers sist, så fikk jeg automatisk ny ul i uke 37. Jeg føder alltid før termin, derfor fikk jeg det i uke 37 og ikke nærmere termin...

Hvis baby fortsatt er i tverr da så blir jeg nok fulgt opp med ul til jeg føder...

Jeg syns legene er flinke til å sende til ul om dem er i tvil, eller om baby er i tverr/seteleie. 

Så prøv å ikke bekymre deg. Hvis du ikke klarer å slutte med bekymringen, så si ifra til legen og få en henvisning eller samtale... Ikke gøy å gå å bekymre seg.

Ingen grunn til bekymring så tidlig som i uke 29! Babyen kan fint snu seg i mange, mange uker til. Min første snudde seg selv dagen før planlagt ks pga vekt på over 4,1 kg, dette var kun 12 dager før termin!! Min neste var planlagt setefødsel pga mindre baby på 3,8 kg.. Men også hun snudde seg selv, i uke 37. Min siste snudde seg i uke 35, rekord! Så alle tre har snudd seg selv, men sent :) Og er babyen din ikke så stor kan du fint føde i setefødsel også, lykke til! :)

Jeg er 29+2 og min ligger også med rumpa ned. De har jo fortsatt 11-12 uker igjen å snu seg på :) Jeg stresser i alle fall ikke med det, og jordmor gjorde ikke no poeng ut av det heller.

Snuppa i magen her snudde seg plutselig med rompa ned i uke 37, da hadde hun ligget med hodet ned i over ti uker. Ble henvist til UL for å sjekke seteleie og kom raskt inn. Jeg har vært på snuing av snuppa, på sykehuset, og hun har ligget med hodet ned siden da. Har nå termin i morgen:) Skulle få KS dersom hun lå i seteleie, men hun ligger riktig vei ennå :)

Annonse

Vet det er tidlig, men så sier de også sto lenger den har ligget i sete jo mindre er oddsen for at han snur seg. Noen som har hatt babyen lenge i sete og plutselig snudd seg?

Her lå baby i tverrleie på kontroll i uke 29 og der hadde den ligget en god stund. Når jeg da var på kontroll igjen i uke 32 så hadde den snudd seg med hodet ned og på kontroll forrige uke (uke 35) så fikk jeg bekreftet at hodet også var festet :) Så den kan fortsatt snu seg ja...

Det er ennå tidlig for deg, og som mange andre her sier kan babyen fint snu seg enda. Ligger den i seteleie i uke 36 ville jeg spurt jordmor om henvisning til sykehuset for UL.

Men til dere som sier HI fint kan føde i seteleie: hvordan vet dere dette? Det er nemlig slik at man må ha bredt nok bekken for å føde i sete. Dette må sjekkes på røntgen. Slett ikke alle har dette. Det handler ikke bare om babyens størrelse.

I tillegg ender 40% av alle setefødsler i hastekeisersnitt. Det gjorde min. Jeg hadde bredt nok bekken og babyen var ikke for stor, men etter 14 timer i fødsel og med full åpning, endte det likevel i keisersnitt pga. babyens hjertelyd. Så det er stor sjanse for keisersnitt ved setefødsel, dessverre.

Anonymous poster hash: 295d9...c53

Lå i sete i uke 29, snudde seg til hodeleie i uke 33. Var på kontroll i uke 37 og lå da plutselig i sete igjen. Inn i uke 38 for å planlegge KS, og da hadde han snudd seg til hode igjen uten at jeg hadde kjent det! Ligger med hodet ned enda, og det er noen dager til termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...