Gå til innhold

Fått innkalling til barnevernet? Hjelp!


Snuppelupp1988

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke spekulere i hva som er årsaken, men jeg er barnevernspedagog i barnevernet og sender alltid ut slike brev på mandag eller tirsdag, senest på onsdag. Det er nettopp så foreldrene kan få brevet før helga og kan ta kontakt før helga.

Det er dårlig stil å sende så sent at dere må gruble hele helgen på hva dette er for noe.



Anonymous poster hash: 87b11...51c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første så skal de egentlig ikke sende ut noe brev slik at det kommer på fredagen eller ila helgen. Det sier seg selv. Foreldrene/foresatte skal ikke sitte gjennom helgen og lure, slik du gjør nå. Bare gi beskjed om at du ikke har mottatt det første brevet, og at du derfor ikke har fått timeavtalen. 

For det andre så betyr det ikke at de er veldig bekymret, men at de er nok bekymret til at du må komme på møte. Husk på at det ikke er melder som skal ha svaret på om familien trenger hjelp, men barnevernet selv. 

For det tredje så er vil de hente inn eventuelle opplysninger som vil belyse saken, fra de du sier de kan innhente fra (helsesøster, pedleder, lege osv..). 



Anonymous poster hash: ce2bb...2a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er negativt med at hvem som helst kan melde er at barnevernet er blitt en ypperlig instans for de som vil "hevne seg litt ", ikke liker vedkommende, nabokrangler osv til å lage bråk og trakassere helt uten at det får noen form for konsekvens for den som melder. 

Vi har selv vært utsatt for en hevnaksjon fra en nabo, der vedkommende ikke tålte å bli satt på plass etter å ha trakassert oss i lengre tid.  Så han diktet opp en bekymring og ringte inn. Det som sto i meldingen var så pass alvorlig at bv  måtte etterforske oss, men saken ble henlagt etter 14 dager.

 

Dette er faktisk et problem, dette sa faktisk bv til oss.



Anonymous poster hash: 9a8b4...21d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Brevet ble sendt på torsdag og kom idag. Møtet var egentlig på tirsdag.

 

Får ta det med ro og nyte fin været :)

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

hva står det i mld da? 

Jeg har også vært innkalt der. Ble undersøkelse, men den ble henlagt før tre mnd. Syns det er ganske skremmende hvor fort folk/lærere melder til barnevernet… Det er ikke akseptert lenger at man har en vanskelig periode eller at man er litt "anderledes" enn andre. Og ja, skader jo ikke å sjekke, men det er en ekkel opplevelse som en helst vil være foruten. Og barnevernet kan ikke hjelpe deg hvis du har en vanskelig periode for eksempel. Den hjelpa du kan få via de anser jeg som søppelhjelp! Heldigvis trengte ingen i min familie hjelp, for hadde vi trengt det hadde det sannelig vært dårlig med midler å iverksette...

 

Anonymous poster hash: a7dd1...0cf

 

Det er ikke skremmende, tvert i mot er det veldig bra at terskelen for å melde til BV er blitt noe lavere. Tenk på alle de barna som skulle blitt sett så altfor mye før, og så mange barn som lider stor nød fordi noen syns det er "for fort" å melde. Niks, det er superbra at disse melder en gang for mye enn en gang for lite.

 

Hilsen ei som jobber i barnevernet og selv vokst opp i fosterhjem men ble meldt om så sent at jeg fikk mange skader den gangen.....

 

Anonymous poster hash: 9d230...209

 

Er både enig og uenig. For meldinger det ikke er noe hold i kan fint ødelegge en familie i mange år.

Man tenker før man opplever noe sånt at det ikke er så farlig hvis man ikke har noe å skjule likevel. Men fy f***, det er det jævligste jeg har vært med på i hele mitt liv.

Og jeg er enda mer redd det vil skje igjen på noe tidspunkt, for en eventuell neste melding stiller jo sterkere når det allerede ligger en (henlagt) sak inne i systemet.

Melderen som meldte oss var anonym, og vi får aldri vite.

 

Anonymous poster hash: bbc80...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det som er negativt med at hvem som helst kan melde er at barnevernet er blitt en ypperlig instans for de som vil "hevne seg litt ", ikke liker vedkommende, nabokrangler osv til å lage bråk og trakassere helt uten at det får noen form for konsekvens for den som melder. 

Vi har selv vært utsatt for en hevnaksjon fra en nabo, der vedkommende ikke tålte å bli satt på plass etter å ha trakassert oss i lengre tid.  Så han diktet opp en bekymring og ringte inn. Det som sto i meldingen var så pass alvorlig at bv  måtte etterforske oss, men saken ble henlagt etter 14 dager.

 

Dette er faktisk et problem, dette sa faktisk bv til oss.

 

Anonymous poster hash: 9a8b4...21d

 

Men kunne dere bevise at det var denne naboen?

For en anonym nabo meldte oss også, og vi har mange naboer så vi aner ikke hvem det er. Og det som kom fram i meldingen var virkelig helt uforståelig for oss.

BV her i kommunen er overarbeidet, og de har brukt 9 mnd på å henlegge saken. På den tiden har de truffet oss foreldre 2 ganger, og barnet 1 gang.

Likevel fikk vi følelsen av at de ikke helt trodde oss, men ettersom barnehage, helsestasjoner, leger osv ikke var bekymret så var det vel derfor saken ble henlagt vil jeg tro.

 

Anonymous poster hash: bbc80...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om noen hadde meldt meg inn til barnevernet på pur faen, hadde jeg kommet til å anmelde vedkommende for falsk anklage:)

 

Det er straffbart å lyve.

Så HI, om du saken blir henlagt bør du anmelde vedkommende (dersom dere får navnet på lystløgneren).

 

Anonymous poster hash: 4bc83...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hadde meldt meg inn til barnevernet på pur faen, hadde jeg kommet til å anmelde vedkommende for falsk anklage:)

 

Det er straffbart å lyve.

Så HI, om du saken blir henlagt bør du anmelde vedkommende (dersom dere får navnet på lystløgneren).

 

Anonymous poster hash: 4bc83...35e

Det hadde jeg gjort med vedkommende som meldte oss. Men vi aner jo ikke hvem det er så.... :(

 

Anonymous poster hash: bbc80...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det som er negativt med at hvem som helst kan melde er at barnevernet er blitt en ypperlig instans for de som vil "hevne seg litt ", ikke liker vedkommende, nabokrangler osv til å lage bråk og trakassere helt uten at det får noen form for konsekvens for den som melder. 

Vi har selv vært utsatt for en hevnaksjon fra en nabo, der vedkommende ikke tålte å bli satt på plass etter å ha trakassert oss i lengre tid.  Så han diktet opp en bekymring og ringte inn. Det som sto i meldingen var så pass alvorlig at bv  måtte etterforske oss, men saken ble henlagt etter 14 dager.

 

Dette er faktisk et problem, dette sa faktisk bv til oss.

 

Anonymous poster hash: 9a8b4...21d

 

Men kunne dere bevise at det var denne naboen?

For en anonym nabo meldte oss også, og vi har mange naboer så vi aner ikke hvem det er. Og det som kom fram i meldingen var virkelig helt uforståelig for oss.

BV her i kommunen er overarbeidet, og de har brukt 9 mnd på å henlegge saken. På den tiden har de truffet oss foreldre 2 ganger, og barnet 1 gang.

Likevel fikk vi følelsen av at de ikke helt trodde oss, men ettersom barnehage, helsestasjoner, leger osv ikke var bekymret så var det vel derfor saken ble henlagt vil jeg tro.

 

Anonymous poster hash: bbc80...45d

 

Naboen melte med fullt navn, sikkert pga av at han visste at vi ville skjønne at det var han.

Det var bare tull og vas det som sto i meldingen, Men mye av det var ganske alvorlig. Men etter at bv hadde snakket med barnehagen som IKKE hadde noe negativt å komme med å det samme gjaldt andre instanser så henla de saken etter 2 møter, det hele var over på 14 dager for vår del.

 

Vi spurte bv, hva vi kunne gjøre med dette, men fikk beskjed om at det ikke var noe vi kunne gjøre siden hvem som helst kunne melde sin bekymring til bv. Og den som melte kan uansett bare si at de "trodde" , men ikke viste sikkert.

 

Så egentlig er jeg mer for bedre opplæring og kursing av de som jobber i offentlige instanser med barn som lærere, barnehageansatte, fastlege, helsesøster osv å heller ha mer fokus på disse gruppene enn at hvem som helst kan melde. Å det å melde anonymt burde heller ikke vært lov.

 

 

Anonymous poster hash: 9a8b4...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hva står det i mld da?

Jeg har også vært innkalt der. Ble undersøkelse, men den ble henlagt før tre mnd. Syns det er ganske skremmende hvor fort folk/lærere melder til barnevernet… Det er ikke akseptert lenger at man har en vanskelig periode eller at man er litt "anderledes" enn andre. Og ja, skader jo ikke å sjekke, men det er en ekkel opplevelse som en helst vil være foruten. Og barnevernet kan ikke hjelpe deg hvis du har en vanskelig periode for eksempel. Den hjelpa du kan få via de anser jeg som søppelhjelp! Heldigvis trengte ingen i min familie hjelp, for hadde vi trengt det hadde det sannelig vært dårlig med midler å iverksette...

 

Anonymous poster hash: a7dd1...0cf

Det meldes faktisk -tvert imot- altfor LITE til barnevernet. Vi lærere får stadig opptak fra ledelsen om at vi må melde fra ved den minste bekymring. Når man har bevis, er det ofte for sent.

 

Når det er sagt, så skjønner jeg selvsagt at det er fryktelig ubehagelig å få brev fra bv, det hadde jeg selv syntes også.

 

Anonymous poster hash: c25dd...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

hva står det i mld da?

Jeg har også vært innkalt der. Ble undersøkelse, men den ble henlagt før tre mnd. Syns det er ganske skremmende hvor fort folk/lærere melder til barnevernet… Det er ikke akseptert lenger at man har en vanskelig periode eller at man er litt "anderledes" enn andre. Og ja, skader jo ikke å sjekke, men det er en ekkel opplevelse som en helst vil være foruten. Og barnevernet kan ikke hjelpe deg hvis du har en vanskelig periode for eksempel. Den hjelpa du kan få via de anser jeg som søppelhjelp! Heldigvis trengte ingen i min familie hjelp, for hadde vi trengt det hadde det sannelig vært dårlig med midler å iverksette...

 

Anonymous poster hash: a7dd1...0cf

Det meldes faktisk -tvert imot- altfor LITE til barnevernet. Vi lærere får stadig opptak fra ledelsen om at vi må melde fra ved den minste bekymring. Når man har bevis, er det ofte for sent.

 

Når det er sagt, så skjønner jeg selvsagt at det er fryktelig ubehagelig å få brev fra bv, det hadde jeg selv syntes også.

 

Anonymous poster hash: c25dd...98d

Ikke opptak, påpakk! :)

 

Anonymous poster hash: c25dd...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ble innkalt til møte hos barnevernet uten min samboer. Da hadde vår 3 år gamle sønn sagt i bhg at "pappa slår mamma", noe som ikke er sant, har aldri skjedd. Liten gutt med livlig fantasi som dessverre ble trodd av pedleder i bhg. Saken ble selvsagt henlagt, men førtst etter 3 mndr - bv har prosedyrer de må følge.

 

Anonymous poster hash: 528b6...f1b

 

Desverre ble trodd? Mener du at hun ikke skulle tatt han alvorlig, tenk om det hadde vært sant

 

Anonymous poster hash: 0065d...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Det som er negativt med at hvem som helst kan melde er at barnevernet er blitt en ypperlig instans for de som vil "hevne seg litt ", ikke liker vedkommende, nabokrangler osv til å lage bråk og trakassere helt uten at det får noen form for konsekvens for den som melder. 

Vi har selv vært utsatt for en hevnaksjon fra en nabo, der vedkommende ikke tålte å bli satt på plass etter å ha trakassert oss i lengre tid.  Så han diktet opp en bekymring og ringte inn. Det som sto i meldingen var så pass alvorlig at bv  måtte etterforske oss, men saken ble henlagt etter 14 dager.

 

Dette er faktisk et problem, dette sa faktisk bv til oss.

 

Anonymous poster hash: 9a8b4...21d

 

Men kunne dere bevise at det var denne naboen?

For en anonym nabo meldte oss også, og vi har mange naboer så vi aner ikke hvem det er. Og det som kom fram i meldingen var virkelig helt uforståelig for oss.

BV her i kommunen er overarbeidet, og de har brukt 9 mnd på å henlegge saken. På den tiden har de truffet oss foreldre 2 ganger, og barnet 1 gang.

Likevel fikk vi følelsen av at de ikke helt trodde oss, men ettersom barnehage, helsestasjoner, leger osv ikke var bekymret så var det vel derfor saken ble henlagt vil jeg tro.

 

Anonymous poster hash: bbc80...45d

 

Naboen melte med fullt navn, sikkert pga av at han visste at vi ville skjønne at det var han.

Det var bare tull og vas det som sto i meldingen, Men mye av det var ganske alvorlig. Men etter at bv hadde snakket med barnehagen som IKKE hadde noe negativt å komme med å det samme gjaldt andre instanser så henla de saken etter 2 møter, det hele var over på 14 dager for vår del.

 

Vi spurte bv, hva vi kunne gjøre med dette, men fikk beskjed om at det ikke var noe vi kunne gjøre siden hvem som helst kunne melde sin bekymring til bv. Og den som melte kan uansett bare si at de "trodde" , men ikke viste sikkert.

 

Så egentlig er jeg mer for bedre opplæring og kursing av de som jobber i offentlige instanser med barn som lærere, barnehageansatte, fastlege, helsesøster osv å heller ha mer fokus på disse gruppene enn at hvem som helst kan melde. Å det å melde anonymt burde heller ikke vært lov.

 

 

Anonymous poster hash: 9a8b4...21d

 

Hvis det ikke hadde vært lov til og melde anonymt, så hadde det vært mange som ikke hadde turt og melde i frykt for hevn og represalier.

 

Håper aldri at det blir en lov mot og melde anonymt

 

Anonymous poster hash: 0065d...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om min familie ikke har noe å frykte så er det fortsatt den følelsen av å bli mistenkeliggjort oppi alt dette.

 

Så jeg skjønner den at selv om det ikke er noe å frykte så sitter du igjen med den følelsen.

 

Har god tru og håper dette ville gå fort over. De gjør jobben sin og jeg veit om flere tilfeller der barn burde bli tatt fra sine foreldre.

 

Så det er bedre at de sjekker en gang for mye enn en gang for lite :)

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at dette er en fryktelig ubehagelig situasjon å havne i, det hadde jeg følt på selv også. Selv om alt er på stell føler man seg jo i en sårbar situasjon.

 

Samtidig er jeg glad for at alle meldinger blir tatt på alvor og undersøkt. Som det nevnes lenger opp i tråden meldes det ikke for mye og for tidlig, det er heller slik at det meldes for sjelden og for sent. At hvem som helst kan melde og at noen utnytter dette gjør at barnevernet har i overkant mye å gjøre, men de hjelper mange barn og voksne på veien, selv om de får mange grunnløse meldinger.

 

Du har nok ingenting å bekymre deg for, dette går sikkert fint.

Hold oss oppdatert, lykke til!

 

Anonymous poster hash: 1f761...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva står det i mld da? Jeg har også vært innkalt der. Ble undersøkelse, men den ble henlagt før tre mnd. Syns det er ganske skremmende hvor fort folk/lærere melder til barnevernet… Det er ikke akseptert lenger at man har en vanskelig periode eller at man er litt "anderledes" enn andre. Og ja, skader jo ikke å sjekke, men det er en ekkel opplevelse som en helst vil være foruten. Og barnevernet kan ikke hjelpe deg hvis du har en vanskelig periode for eksempel. Den hjelpa du kan få via de anser jeg som søppelhjelp! Heldigvis trengte ingen i min familie hjelp, for hadde vi trengt det hadde det sannelig vært dårlig med midler å iverksette... Anonymous poster hash: a7dd1...0cf

heller melde en gang for mye enn en for lite!,,,

 

Anonymous poster hash: c60c6...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falske anklager bør anmeldes.

 

Hadde aldri latt meg bli tråkket på på denne måten.

Og barnevernet sitter nok på løgnerens fulle navn.

 

HI, etter at barnevernet har gjort sitt og henlagt saken, så tar du å anmelder den personen som forsøkte å gjøre livet surt for deg.

 

Anonymous poster hash: 4bc83...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en følelse på hvem det kan være hvis det gjelder en privat person. Utrolig synd at noen kan gå så langt, men får bare gjøre det beste ut av situasjonen :)

 

Anmelde syns jeg er litt drastisk, men her kan det nok skje nettopp fordi denne personen har brutt loven før.

 

Meld heller en gang for mye enn en gang for lite. For unger har ikke mye vern hvis hjemmet faktisk er ustabilt.

 

Har min nydelig gutt på fanget, og sånn skal det fortsette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg ble innkalt til møte hos barnevernet uten min samboer. Da hadde vår 3 år gamle sønn sagt i bhg at "pappa slår mamma", noe som ikke er sant, har aldri skjedd. Liten gutt med livlig fantasi som dessverre ble trodd av pedleder i bhg. Saken ble selvsagt henlagt, men førtst etter 3 mndr - bv har prosedyrer de må følge.

 

Anonymous poster hash: 528b6...f1b

 

Desverre ble trodd? Mener du at hun ikke skulle tatt han alvorlig, tenk om det hadde vært sant

 

Anonymous poster hash: 0065d...14d

 

Ja, jeg sier dessverre, fordi livet mitt ble ødelagt den dagen jeg fikk tlf fra barnevernet. Jeg ble dypt deprimert og er fortsatt rystet og lei meg over at noen trodde noe slikt om meg. Jeg er en god mor, og følte meg trygg på at de ansatte i bhg også anså meg for nettopp det. Min samboer er en rolig og avbalansert mann, og vi hadde et tett og godt samarbeid med bhg helt fram til den dagen vi fikk tlf fra bv - som lyn fra klar himmel.

 

I dag, 3 år senere, klarer jeg en sjelden gang å ha en hel dag uten å pine meg selv med tanker fra den gangen vi ble meldt til bv. Jeg har blitt paranoid - hvis barna våre blir sendt på skolen uten regnjakke og det begynner å regne blir jeg redd og lei meg, frykter at noen skal synes jeg er en dårlig mor og melde meg til bv igjen. I tillegg er det en belastning for meg å konstant holde dette hemmelig for venner og familie, spesielt den første tiden da jeg bare lå hjemme og gråt. Jeg er selv pedagog og er opplært i hvordan man skal takle mistanker om vold i hjemmet, og med den informasjonen jeg har om min egen sak synes jeg pedleder overreagerte kraftig. I tillegg serverte hun bv løgner da det viste seg at bekymringsmeldingen hennes kom til å bli henlagt, nærmest for ikke å tape ansikt. Ja, man skal ta barna alvorlig og være våken for deres hjemmeomgivelser, men skal heller ikke melde over en lav sko.

 

Anonymous poster hash: 528b6...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Pratet med ei hyggelig bareverns kurator. Fikk ikke opplyst noe om saken siden hun ikke hadde mappen tilgjengelig og hun ikke husket spesifikk hva det dreide seg om. Positivt eller negativt?

 

Beklaget for forrige møte og mangel på brev. Så blir det møte om noen dager.

 

Satt igjen med en følelse at dette ikke er noe alvorlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Pratet med ei hyggelig bareverns kurator. Fikk ikke opplyst noe om saken siden hun ikke hadde mappen tilgjengelig og hun ikke husket spesifikk hva det dreide seg om. Positivt eller negativt?

 

Beklaget for forrige møte og mangel på brev. Så blir det møte om noen dager.

 

Satt igjen med en følelse at dette ikke er noe alvorlig :)

 

Merkelig. Du var på et møte og fikk ikke vite hva saken dreier seg om? Veldig merkelig.... Hva snakket dere om da?

 

Anonymous poster hash: 87b11...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte henne på tlf tidlig idag for å forklare brevet som ikke dukket opp.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg ble innkalt til møte hos barnevernet uten min samboer. Da hadde vår 3 år gamle sønn sagt i bhg at "pappa slår mamma", noe som ikke er sant, har aldri skjedd. Liten gutt med livlig fantasi som dessverre ble trodd av pedleder i bhg. Saken ble selvsagt henlagt, men førtst etter 3 mndr - bv har prosedyrer de må følge.

 

Anonymous poster hash: 528b6...f1b

 

Desverre ble trodd? Mener du at hun ikke skulle tatt han alvorlig, tenk om det hadde vært sant

 

Anonymous poster hash: 0065d...14d

 

Ja, jeg sier dessverre, fordi livet mitt ble ødelagt den dagen jeg fikk tlf fra barnevernet. Jeg ble dypt deprimert og er fortsatt rystet og lei meg over at noen trodde noe slikt om meg. Jeg er en god mor, og følte meg trygg på at de ansatte i bhg også anså meg for nettopp det. Min samboer er en rolig og avbalansert mann, og vi hadde et tett og godt samarbeid med bhg helt fram til den dagen vi fikk tlf fra bv - som lyn fra klar himmel.

 

I dag, 3 år senere, klarer jeg en sjelden gang å ha en hel dag uten å pine meg selv med tanker fra den gangen vi ble meldt til bv. Jeg har blitt paranoid - hvis barna våre blir sendt på skolen uten regnjakke og det begynner å regne blir jeg redd og lei meg, frykter at noen skal synes jeg er en dårlig mor og melde meg til bv igjen. I tillegg er det en belastning for meg å konstant holde dette hemmelig for venner og familie, spesielt den første tiden da jeg bare lå hjemme og gråt. Jeg er selv pedagog og er opplært i hvordan man skal takle mistanker om vold i hjemmet, og med den informasjonen jeg har om min egen sak synes jeg pedleder overreagerte kraftig. I tillegg serverte hun bv løgner da det viste seg at bekymringsmeldingen hennes kom til å bli henlagt, nærmest for ikke å tape ansikt. Ja, man skal ta barna alvorlig og være våken for deres hjemmeomgivelser, men skal heller ikke melde over en lav sko.

 

Anonymous poster hash: 528b6...f1b

 

Jo men kjære deg, du må jo skjønne at det er bedre at de sjekker en gang for mye enn en gang for lite. Hvis du virkelig ble helt ødelagt av dette synes jeg du skal skaffe deg hjelp for å takle tanker og følelser, du burde være GLAD for at noen bryr seg så mye om ungen din at de faktisk gikk til dette steget. Ja vel, så stemte det ikke, noen tabbet seg ut. So? Det ble ikke gjort for at du skulle ligge skjelvende under dyna i årevis etterpå.

 

Anonymous poster hash: 86b90...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...