Gå til innhold

Hvor raskt utvikler svg.diabetes seg? og hvordan merker man det?

Anbefalte innlegg

Mtp at jeg er hos JM en gang hver 4 uke, så begynte jeg å lure på hvor lang tid det tar å utvikle svg.diabetes? Urin og alt er bare bra, men jeg har lagt på meg mye, derfor er jeg vel litt mer disponert.

Holder det å sjekke urinhver 4 uke, ellerkan man "mer plutselig" få svg.diabetes?

Ser atet av symptomene er trøtthet og uvelhet..men trøtt har jeg vært siden jeg ble gravid (som jo er vanlig), ellers kan følelsen av lite energi forveksles med uvelhet.

Jeg drikker 2liter vann hver dag, så tørst rekker jeg aldri å bli..... derfor vil det være vanskelig å merke disse symptomene.

Er i uke 31.

Noen med erfaring og/eller kunnskap?

Anonymous poster hash: 14109...4fd

Fortsetter under...

Fikk påvist sv.diabetes i uke 23 ca. Hadde ingen symptomer, heller ikke glukose i urinprøvene. BMI på 22 før graviditet, og ingen diabetes i familien. Så du kan si det kom litt overraskende på meg da jeg ikke besto glukosebelastningstesten.

Jordmor sendt meg på testen pga tvillingsvangerskap, noe som øker risikoen en del. Holder der under kontr. med en ganske streng diett. Uke 33 i morgen og teller ned til fødsel.

Så - beklageligvis er det ikke alltid en kan oppdage dette uten å ta glukosebelastningstesten. Du kan jo høre med legen din om evt. behov for dette; ellers kan en blodprøve som måler langtidsblodsukkeret kanskje være relevant.

Fikk påvist sv.diabetes i uke 23 ca. Hadde ingen symptomer, heller ikke glukose i urinprøvene. BMI på 22 før graviditet, og ingen diabetes i familien. Så du kan si det kom litt overraskende på meg da jeg ikke besto glukosebelastningstesten.

Jordmor sendt meg på testen pga tvillingsvangerskap, noe som øker risikoen en del. Holder der under kontr. med en ganske streng diett. Uke 33 i morgen og teller ned til fødsel.

Så - beklageligvis er det ikke alltid en kan oppdage dette uten å ta glukosebelastningstesten. Du kan jo høre med legen din om evt. behov for dette; ellers kan en blodprøve som måler langtidsblodsukkeret kanskje være relevant.

Det er snakk om å ta en glukosetest på neste kontroll.

Er dietten du går på kjempestreng? Godt du ikke har så mange uker igjen til fødsel :-)

-hi

Anonymous poster hash: 14109...4fd

Streng nok synes jeg, men om du får påvist sv.diabetes blir du utstyrt med nåler osv. for å måle og kontrollere blodsukkeret ditt selv. Det skal ligger under 7 to timer etter et måltid, og det er litt individuelt hva en tåler.

Karbohydrater er generelt vanskelig for meg, selv 100% grove og fiberrike kornprodukter, havregrøt og slikt kan gi meg for høy stigning. Og ellers er det jo å kutte ut alt sukker, honning, det meste av frukt samt melk. Fullkornspasta dog fullkornsris fungerer i små lengder inntil et større måltid. Forresten ganske utrolig hvor mye inneholder sukker!!

Synes det er greit å lage middag, en dropper bare poteter egentlig. Men sliter meg frokost, kveldsmat osv. Finner ikke noe som metter like godt som tre skiver grovbrød. Og har egentlig mistet matlysten sånn generelt.

Blir en del egg til frokost, feks omelett. Og baker egne lavkarboknekkebrød, men er møkk lei dem og de metter heller ikke. Har gått ned masse i egenvekt nå, og har tynne armer og lår mens magen bare vokser (heldigvis er barna fine i str, så de får det de skal ha). Har SÅ lyst på et glass appelsinjuice og skive med brunost :)

Heldigvis ikke så fryktelig lenge igjen, nei. Ca fire uker om disse tvillingene er gjennomsnittlige :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...