Gå til innhold

Når blir barna selvgående: står opp og lager frokost selv, kan være alene hjemme osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stygt å si det, men føler meg fanget av og til. Opp i gryåtta hver eneste ukedag og helg, alt må ordnes på dagtid, ellers må ungene være med. Kjedelig for dem og meg å dra rundt på butikker med slitne og leie barn. Gleder meg til den dagen jeg kan stikke ut en halvtime på butikken eller å gå meg en tur på ettermiddagen alene.

Siden jeg er alenemor er sikkert behovet sterkere enn om jeg hadde hatt en mann å dele ansvaret med. Når kunne deres barn være hjemme alene og ordne seg mat selv uten at du gikk med hjertet i halsen?

Anonymous poster hash: ccb68...573
Skrevet

Alttid hatt selvstendige barn og latt de være alene noen timer ( med telefon såklart), og kan tenke meg det var i fra 6 års alder. Den ene nektet å være på SFO fra 7 års alder og ville heller være hjemme alene til jeg kom hjem fra jobb, noen timer seinere :)

Skrevet

Fra sånn ca skolestart kan man vel for de fleste kunne forvente litt økende grad av selvstendighet. Være alene litt og slikt. Men ikke alle klarer alt, min sto opp og satte på tv fra han var 3-4, men han lager seg fortsatt ikke frokost i en alder av 11. Det er han for svimete til.

Skrevet

Kommer an på ungene, det er ulik grad av modning. Venninna mi si sin unge i 4 klasse er husredd, og tåler ikke være alene hjemme i halvtime en gang. Førsteklassingen min kan sitte å tegne, se fjernsyn og ordne seg temmelig greit om jeg stikker på REMA en halvtimes tid, og kjøper det mest nødvendige.

Fjerdeklassingen til venninna mi står opp og gjør seg klar til skolen alene, mens mora gjerne ligger i senga en time ekstra. Jeg kan ikke se for meg at min åtte ring skal kunne greie tilsvarende om to år, da åtteåringen min er topp svimete, og hadde aldri greid å nå skolebussen. For skal jo bare....... Verre enn Albert Åberg.

Anonymous poster hash: 11981...9eb
Skrevet

Mine på 4 1/2 og snart 7 står opp alene, slår på tv og lager seg frokost, og  det har de gjort en god stund! :) (eller, minste maser vel mer på at storesøster skal ordne opp i stedet for å smøre seg mat selv, men begynner sånn smått å gjøre noe selv... ) storesøster tar ofte bussen hjem og er alene en stund, hun elsker det! :) Sier også at hun vil slutte på SFO og heller ta bussen hjem hver dag, så blir vel til det til høsten kanskje. :)

Anonymous poster hash: e2bf3...2cd
Skrevet

Mine på 4 1/2 og snart 7 står opp alene, slår på tv og lager seg frokost, og  det har de gjort en god stund! :) (eller, minste maser vel mer på at storesøster skal ordne opp i stedet for å smøre seg mat selv, men begynner sånn smått å gjøre noe selv... ) storesøster tar ofte bussen hjem og er alene en stund, hun elsker det! :) Sier også at hun vil slutte på SFO og heller ta bussen hjem hver dag, så blir vel til det til høsten kanskje. :)

Hun er forsåvidt hjemme alene en stund på morgenen også når vi har dratt på jobb og i bhg, ordner seg frokost og ser litt på tv, før hun kler på seg og går til bussen. :) Hun har tlf med alarm på så hun ikke skal glemme seg, og så hun kan ringe om det er noe. Fungerer kjempegodt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...