Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Barnet mitt måtte sy noen sting på onsdag, og legen sa at vi skulle gå til fastlegen etter 10 dager for å fjerne stingene. Nå kom jeg til å tenke på at 10 dager etter vil jo være lørdag kveld det, og da er fastlegen veldig stengt Kan vi gå på fredagen, eller bør vi vente til mandagen? Eller må vi ta dem ut etter akkurat 10 dager? Anonymous poster hash: 66235...072
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Det er ikke for farlig om stinga er for lenge i. Tenker du må vente til mandag, heller et par dager for mye enn 1 dag for lite. Anonymous poster hash: 88f5c...5ed
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 ta det på mandag Anonymous poster hash: 9f398...ad8
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 Ok, da blir det mandag. Men dersom fastlegen er stengt hele påskeuken, kan jeg bare oppsøke legevakten igjen? Vi trenger jo egentlig bare en sykepleier el. som kan fjerne dem. Er ikke nødvendig å møte noen lege. HI Anonymous poster hash: 66235...072
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 Ok, da blir det mandag. Men dersom fastlegen er stengt hele påskeuken, kan jeg bare oppsøke legevakten igjen? Vi trenger jo egentlig bare en sykepleier el. som kan fjerne dem. Er ikke nødvendig å møte noen lege. HI Anonymous poster hash: 66235...072 Vil da tro det. Om det ikke hadde gått å gå til legevakta, og hadde det vært meg, så hadde jeg bare fjerna dem selv, easy peasy. Hvilke lege, sykepleier, gynekolog, alt innen helsepersonell kan fjerne dem, så lenge de har en skalpell. Anonymous poster hash: 88f5c...5ed
HvittHus Skrevet 5. april 2014 #7 Skrevet 5. april 2014 Jeg ville også ha fjernet dem selv. Kjøp inn en skalpell og renseveske på apoteket, kok en pinsett, og kutt forsiktig ved siden av knuten med skalpellen. Dra ut med pinsetten. Informer barnet godt slik at det ikke blir skremt så går dette kjempefint. https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+remove+sutures+nursing+
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #8 Skrevet 5. april 2014 Jeg har bare fjernet stingene mine selv når jeg har sydd. En gang måtte jeg be en nabo om hjelp siden de satt på ryggen. Gikk helt fint. Anonymous poster hash: 1b618...c4d
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #9 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde bare klippet dem av med en ren saks. Anonymous poster hash: 2fcb9...f7a
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #10 Skrevet 5. april 2014 Det enkleste er å ta de selv. Og i motsetning til de første svarene vil jeg faktisk foretrekke å ta sting en dag "for tidlig" fremfor to dager senere. Såret er for lengst grodd etter 9 dager, men stingene kan fortsette å gro inn og bli verre å fjerne om man venter. Anbefalt tid å ha sting sittende i har gått ned drastisk de senere år, mange ganger tas sting etter 5-7 dager for å sikre et pent resultat. Anonymous poster hash: bd46e...348
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #11 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde bare klippet dem av med en ren saks. Anonymous poster hash: 2fcb9...f7a Saks er absolutt ikke å anbefale. Det er bakterier på saksen som da vil gå igjennom hullet som stinget har vært i og kan skape betennelse. Redskapet bør være sterilt og du må passe på at det ikke sitter igjen rester av tråden under huden. (at løkken er hel når stinget er ute) Man må også være obs på at huden rundt stingene ikke er rødt og varmt. Da skal lege se på det. Er det ikke tegn til hevelse eller rødt så kan de fjernes. Vil ikke tro at det er noe som helst problem å fjerne stingene på mandag. Hilsen sykepleier 😊 Anonymous poster hash: 659e3...a40
Appelsindyret Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 Hvor har han sydd da? Jeg pleier bare fjerne dem selv synes sån skalpell er noe dritt, så jeg bruker alltid en neglesaks! Bare sørg for at den er helt ren, legg den i desinfiseringssprit i ti min før bruk lykke til
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #13 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde bare klippet dem av med en ren saks. Anonymous poster hash: 2fcb9...f7a Saks er absolutt ikke å anbefale. Det er bakterier på saksen som da vil gå igjennom hullet som stinget har vært i og kan skape betennelse. Redskapet bør være sterilt og du må passe på at det ikke sitter igjen rester av tråden under huden. (at løkken er hel når stinget er ute) Man må også være obs på at huden rundt stingene ikke er rødt og varmt. Da skal lege se på det. Er det ikke tegn til hevelse eller rødt så kan de fjernes. Vil ikke tro at det er noe som helst problem å fjerne stingene på mandag. Hilsen sykepleier 😊 Anonymous poster hash: 659e3...a40 Jeg er spesialspl og her fjerner vi det med ren saks det er bare å koke den hvis du er redd for bakterier. Anonymous poster hash: 2fcb9...f7a
MillaCamilla Skrevet 5. april 2014 #14 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde bare klippet dem av med en ren saks. Anonymous poster hash: 2fcb9...f7a Saks er absolutt ikke å anbefale. Det er bakterier på saksen som da vil gå igjennom hullet som stinget har vært i og kan skape betennelse. Redskapet bør være sterilt og du må passe på at det ikke sitter igjen rester av tråden under huden. (at løkken er hel når stinget er ute) Man må også være obs på at huden rundt stingene ikke er rødt og varmt. Da skal lege se på det. Er det ikke tegn til hevelse eller rødt så kan de fjernes. Vil ikke tro at det er noe som helst problem å fjerne stingene på mandag. Hilsen sykepleier Anonymous poster hash: 659e3...a40 Jeg er spesialspl og her fjerner vi det med ren saks det er bare å koke den hvis du er redd for bakterier. Anonymous poster hash: 2fcb9...f7a Hvis en først skal kjøre profesjonskamp så er sikkert alle her leger, sykepleiere eller noe i helsevesenet som har lært å fjerne sting. Den riktige måten å fjerne sting på i en helseinstitusjon er steril skalpell og steril pinsett. En trenger ikke renseveske. Dra aldri en del av stinget som har vært på utsiden inn i hullet, kutt nært inntil hullet og dra stinget ut slik at innsiden på stinget blir sratt ut og ikke utsiden på stinget først blir dratt inn og ut. Hva folk velger å gjøre hjemme, bryr jeg meg ikke om, men skulle jeg fjernet sting på mine barn, ville jeg gjort det sterilt.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #15 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde bare klippet dem av med en ren saks. Anonymous poster hash: 2fcb9...f7a Saks er absolutt ikke å anbefale. Det er bakterier på saksen som da vil gå igjennom hullet som stinget har vært i og kan skape betennelse. Redskapet bør være sterilt og du må passe på at det ikke sitter igjen rester av tråden under huden. (at løkken er hel når stinget er ute) Man må også være obs på at huden rundt stingene ikke er rødt og varmt. Da skal lege se på det. Er det ikke tegn til hevelse eller rødt så kan de fjernes. Vil ikke tro at det er noe som helst problem å fjerne stingene på mandag. Hilsen sykepleier Anonymous poster hash: 659e3...a40 Jeg er spesialspl og her fjerner vi det med ren saks det er bare å koke den hvis du er redd for bakterier. Anonymous poster hash: 2fcb9...f7a Hvis en først skal kjøre profesjonskamp så er sikkert alle her leger, sykepleiere eller noe i helsevesenet som har lært å fjerne sting. Den riktige måten å fjerne sting på i en helseinstitusjon er steril skalpell og steril pinsett. En trenger ikke renseveske. Dra aldri en del av stinget som har vært på utsiden inn i hullet, kutt nært inntil hullet og dra stinget ut slik at innsiden på stinget blir sratt ut og ikke utsiden på stinget først blir dratt inn og ut. Hva folk velger å gjøre hjemme, bryr jeg meg ikke om, men skulle jeg fjernet sting på mine barn, ville jeg gjort det sterilt. Absolutt enig litt flinkere enn meg til å forklare syns det er tåpelig at enkelte skal overgå og være så nedlatende. Da har vi vel lært det forskjellig da......... Hjelpes meg! Anonymous poster hash: 659e3...a40
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #16 Skrevet 5. april 2014 Fjernet de selv jeg.Enten med sterilisert saks eller suturkniv. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 284a9...616
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #17 Skrevet 5. april 2014 Det er ingen problem å fjerne dem selv, evt om du kjenner noen som er sykepleier eller lignende, så kan du spørre dem Men ha heller litt for lenge enn en dag for lite Mvh sykepleier Anonymous poster hash: c483b...c16
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #18 Skrevet 5. april 2014 Det er ingen problem å fjerne dem selv, evt om du kjenner noen som er sykepleier eller lignende, så kan du spørre dem Men ha heller litt for lenge enn en dag for lite Mvh sykepleier Anonymous poster hash: c483b...c16 På apoteket får du kjøpt sterilt utstyr, men selv bruker jeg pinsett og neglsaks som jeg har desinfisert med sprit Anonymous poster hash: c483b...c16
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #19 Skrevet 5. april 2014 Enig i at det er best å fjerne de på fredag, istedenfor mandag. Eventuelt stripse over. Dette gir penest resultat. Hilsen sykepleier med dårlig erfaring med å la sting sitte i for lenge. Anonymous poster hash: 5217b...b32
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #20 Skrevet 5. april 2014 Husk at de må fjernes riktig vei, kan fort få infeksjon i såret. Anonymous poster hash: d5824...925
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #21 Skrevet 5. april 2014 Oi, det var stor respons! Takker for alle svar Jeg har en svigerinne som er sykepleier, jeg kan sikkert spørre henne. Stingene er på siden av ene hånden, det var et dypt kutt der helt ned til beinet *grøsse* og 7-8 sting. Jeg tør ikke fjerne dem selv, men kan spørre svigerinnen min. HI Anonymous poster hash: 66235...072
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå