Gå til innhold

Livredd for at babyen min har druknet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

 

Du har fått nok råd her så vil ikke si mer, men husk at mange babyer går på babysvømming og de aller fleste babyer har en lukkerefleks når de får vann i ansiktet. På min datters babysvømming så holdt de barna under vann i ca 15 sekunder eller mer den gangen de tok undervannsbilder. De fleste babyene skrek og hostet litt etterpå. Men det er forskjell under kontrollerte forhold selvsagt. Det at fireåringen satt oppå babyen kan jo bidra til at det er større fare. I tillegg til at det kan tyde på at vann har gått inn i lungene hvis babyen gulpet opp vann (altså ikke bare hostet), og andre tegn du nevnte.Anonymous poster hash: 9fe2b...06a

Hva i all verdens er det slags svømmeskole du går på??? Er dypt sjokkert, noe sånt foregår ikke på vår svømmeskole. Holde barna under vann i 15 sekunder...jeg har ikke ord.
Vanlig på babysvømming å la barna dykke under vann, at foreldre sender dem mellom seg under vann etc. Små barn har lukkerefleks.

 

Til HI, dette går sikkert bra. Men jeg håper likevel som alle andre at du har kontaktet legevakta for sikkerhets skyld, slik at du vet hvilke faresignaler du evt skal se etter. Du må snakke med helsepersonell, ikke oss tilfeldige mødre.

 

Anonymous poster hash: a3c70...91c

Det var kanskje vanlig å gjøre det på denne måten før, men skikkelige svømmeskoler har gått bort fra denne metoden. Det er bedre for barnet at det først lærer å holde pusten med vilje (og ikke på refleks). Deretter lar man barnet dykke men kun på eget initiativ. Man er ferdig med å trø 4mnd gamle babyer under vann og holde dem der. Og 15sekunder er alt for lenge, uavhengig av metode. Denne svømmeskolen burde dra på kurs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier selv, og kjenner mange andre. Ingen av mine kolleger eller meg selv ville tatt avgjørelsen om å bare observere. Vi ville uten tvil vært i kontakt med en lege, og alle jeg kjenner ville bedt deg komme til legevakta, evt sendt ambulanse. Så enten har dere lite kompetente sykepleiere der du bor, eller så er dette et fishy innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det ikke ofte jeg sier, men jeg er faktisk sjokkert.

 

Når barna er syke er det ikke rett tid og sted å være bekymret for om man er til bry eller ikke.

 

Nuff said.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her igjen, jeg ga lille paracet rundt 02.30, etter 20 minutt begynte han å få krampe... Så da ringte jeg 113, å forklarte så ble jeg satt på vent i mens hun ringte vakthavende legevakt (samme som vi hadde vært hos og snakka med en halvtime tidligere) så kom hun tilbake på tråden å ba meg mme feberen som var 40

 

Så ba hun meg dra til legevakta igjen ...jeg har igrunn mista litt troa på den legevakta...,men denne gangen tok han crp, telte puls, lyttet , og målte oksygen opptaket og det så greit ut

Så sendte han iss hjem igjen ...

 

Minste har fortsatt høy feber så jeg ringer fastlegen for time, virker umulig at noen tar tilstanden seriøst

Får jeg spørre hvor du bor?

Høres helt merkelig ut at AMK sentralen setter deg på vent og prater med vakthavende lege.

 

 

Anonymous poster hash: 78523...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her igjen, jeg ga lille paracet rundt 02.30, etter 20 minutt begynte han å få krampe... Så da ringte jeg 113, å forklarte så ble jeg satt på vent i mens hun ringte vakthavende legevakt (samme som vi hadde vært hos og snakka med en halvtime tidligere) så kom hun tilbake på tråden å ba meg mme feberen som var 40

Så ba hun meg dra til legevakta igjen ...jeg har igrunn mista litt troa på den legevakta...,men denne gangen tok han crp, telte puls, lyttet , og målte oksygen opptaket og det så greit ut

Så sendte han iss hjem igjen ...

Minste har fortsatt høy feber så jeg ringer fastlegen for time, virker umulig at noen tar tilstanden seriøst

Hvor i landet bor du, HI? Jeg er lege selv og dette høres så uakseptabelt ut, synes dette skal meldes (legevakten, AMK)

 

Anonymous poster hash: 2e639...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste har fortsatt høy feber så jeg ringer fastlegen for time, virker umulig at noen tar tilstanden seriøst

Du har i hvert fall en gjeng med dibbere som tar det seriøst ;)

 

Håper du får legetime i dag og at fastlegen deres kan berolige deg, evt sette i gang det som bør settes i gang. Det kan jo hende at den høye feberen ikke har noe med badet og nestendrukningen å gjøre i det hele tatt. Eller det kan hende at det ligger skittent vann i lungene hans og at crp ikke slår ut ennå.

 

Til ulveflokken her vil jeg si at noen ganger må man faktisk tenke over hva det er nødvendig å si. Når 17 før deg har sagt "Herregud, ring 113" og 20 har sagt "Fy f... så tafatt du er" og "Man etterlater ikke barna sine i badekaret", tror du da virkelig at det har noe for seg å si det gang nr 18 og 21?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke på deg lenger.

Ingen setter deg på vent, ringer legevakt og ber deg måle feberen på en baby med feber, KRAMPER, surkling i lungene som har blått blå og kastet opp etter å ha vært under "skittent" vann lenge.

 

At du møter en dust av en lege eller sykepleier tror jeg på, men at du i løpet av kvelden og natta møter bare imkompetente folk tror jeg ikke noe på. Det har jo vært vaktskifte fra første gang du ringte.

 

Dette er nok bare en måte å få oppmerksomhet på her på forumet.

 

Viss ikke bør du komme deg til fastlege med barnet så fort som råd. Du bør i tillegg tenke på hva du har sagt til legevakt i telefonen siden de ikke har tatt deg på alvor. Kan hende du faktisk ikke ser alvoret selv i situasjonen og dermed ikke klarer formidle det til legevakt.

 

Hadde dette vært min unge så hadde jeg etter å evt bli avvist på legevakten ringt en gang til og vært så hysterisk, redd og kanskje smørt på litt ekstra for å få komme til ny kontroll. Jeg hadde ikke funnet meg i at legen såvidt så på ungen i bilstolen.

 

Dette blir for dumt til å være sant.

 

 

 

Anonymous poster hash: 77216...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Minste har fortsatt høy feber så jeg ringer fastlegen for time, virker umulig at noen tar tilstanden seriøst

Du har i hvert fall en gjeng med dibbere som tar det seriøst ;)

 

Håper du får legetime i dag og at fastlegen deres kan berolige deg, evt sette i gang det som bør settes i gang. Det kan jo hende at den høye feberen ikke har noe med badet og nestendrukningen å gjøre i det hele tatt. Eller det kan hende at det ligger skittent vann i lungene hans og at crp ikke slår ut ennå.

 

Til ulveflokken her vil jeg si at noen ganger må man faktisk tenke over hva det er nødvendig å si. Når 17 før deg har sagt "Herregud, ring 113" og 20 har sagt "Fy f... så tafatt du er" og "Man etterlater ikke barna sine i badekaret", tror du da virkelig at det har noe for seg å si det gang nr 18 og 21?

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte på da jeg våknet var babyen din. Håper virkelig det går bra med ham, og jeg syns ham burde observeres på barneklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du sitter med popcorn.

 

Hvis ikke så håper jeg det går bra med dere!

 

Klem til deg

 

Anonymous poster hash: 0b9a6...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke høres akutt ut for AMK, så jo, da setter de deg på vent imens de snakker med lege. Been there, done that!

 

Anonymous poster hash: 3d0c1...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her igjen,

 

Jeg skrev tråden fordi jeg var bekymret, som sagt når jeg hadde fått han opp fra vannet fremprovosere jeg gråt ved å klipe han hardt (lært det på babysvømming) imens jeg kjefta på firåringen, babyen begynte å gråte etter 15-20 sekund. Dette med å fremprovosere gråt hos så små vrenger lungene (naturlig reflex )

 

Lukkemuskelen slutter i 4-6 mnd alderen hvis den ikke trenes opp. Babyen er født med skjult ganespalte, han er ikke operert enda og har derfor ikke lukke eller sugevnen på topp.

 

Etter å ha kledet han og han kastet opp vannet i gråt, fikk han rødfargen tilbake. Jeg la merke til at venstre lunge hadde en liten hevelse med en gang, men den gikk tilbake til normal etter gråt/oppkast av vann. Han responderer fint og virket seg selv

 

Jeg kledde på han og la han i senga for å gi flaske. Den ville han ikke ha, skubbet seg fra han

 

(Fireåringen satt fortsatt i badekaret) fordi hun klarer det, og oppi alt tenkte jeg at isteden for å ta henne opp å kle på henne oppi alt så prioriterte jeg å legge babyen for å så ta et alvorsord senere med henne når minste hadde sovnet....

 

Så set gjorde jeg, og etter det skrev jeg innlegget her

 

Så ringte jeg legevakten å bør avvist

 

Så ringte jeg en gang til rundt klokka 22 etter å ha flyttet minste på stua, for å holde er øye med han, han sov men pustet fort. Jeg ringte igjen klokka 22... Og fikk komme inn, vi var der 22.30

 

Da sjekket jo legen det, og jo jeg er ikke overhysterisk, men han legen tok jo like lett på det som meg. Tok han ikke ut ab bilstolen, bare hørte fort på lungene med teloskopet og sa det hørtes fint ut.... Han telte ikke åndedragene, eller reagerte på at minste hoster veldig mye... Føler meg ikke trygg på hans beslutning -men han sendte oss hjem og sa at dette skulle jeg ikke tenke på, eller se etter i natt...

 

(Det kommer jeg til å gjøre)

 

Han mente også at gutten vår sugde fint, da prøvde jeg å forklare han at han Jan ikke suge uten vakum i ganen, og at han ikke har lukkerefleks... Men det ignorerte legen

 

Så nå er "trollet" hjemme igjen....

Altså du er alene med to barn og du orker først ikke gå til lege pga 4 åringen som sover.

 

Du skriver et laaaangt innlegg her kl 22.29 ( vil si en time senere så i realiteten 23.29)

 

Da har du altså ringt lege ca kl 22.00 ifølge deg. Dere var ifølge deg hos legen kl 22.30.

 

Så på den halvtimen har du ordnet barnevakt eller tatt med deg begge barna og rast avgårde til legen.

 

22.30 var dere hos legen.

 

23.15 - tre kvarter etterpå tar du deg tid til å skrive spørsmål om trolling her inne og 23.29 et langt innlegg.

 

Hva med den syke babyen og firåringen din? Var det viktigere å bruke tid her inne enn å få ungene i seng, sjekke tilstanden på barna osv. Dersom jeg hadde time 22.30 hos legevakt med 1-2 barn med meg så hadde jeg ikke hatt tid til å være hos legen, kjøre hjem, kle av oss, roe barna, legge barna, puste selv på tre kvarter fra timestart hos legen.

 

Regner jo ikke med at 4 åringen har lagt seg til å sove helt greit i kveld etter noe så traumatisk (og med rette sint og stresset mor)?

 

Anonymous poster hash: 77216...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så lei meg på dine vegne HI.

Av alle bedreviterne her, kan de virkelig si at de aldri har gjort noe ubetenksomt selv?

Ting skjer så raskt, og jeg har selv opplevd helsepersonell handle irrasjonelt når ulykken inntraff- fordi mammarollen overtar.

Synes det var slapp holdning til lege og legevakt, men slik er det dessverre noen steder.

Håper det går bedre med dere i dag.

Når det gjelder 4-åringen blir jeg også oppgitt over folks reaksjon.

Det kan være så uskyldig at h*n vill være "stor" og leke med lille. Ta han opp og holde han, eller bade han litt selv. Det kan også være sjalusi, og det er også vanlig.

Selv hadde jeg et innlegg om min største som var sjalu og ville "ta" minste. -Jeg ba om gode råd og fra de med erfaring. Det som kom av retursvar var: Barnevern, dårlig mor og djevelsk og sykt barn....

 

Jeg vet at enkelte føler at de ikke vil være hysterisk, eller til bry, jeg hadde det slik selv en gang.

Heldigvis har jeg med tiden lært meg å gi mer f..

En gang for mye er bedre enn en for lite :-)

 



Anonymous poster hash: e2f98...ea8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

 

Så etter at det eine barnet gjekk under vatn då det blei forlatt av voksen i badekaret,lot hi det andre barnet sitja igjen ubevokta all den tida det tar å legga ein baby?

 

Hjelpemeg.

Det samme tenkte jeg!

Skulle jo tro at hun skrekken etter det som skjedde med babyen,men tydligvis ikke.

 

Anonymous poster hash: 581b4...585

Må dere gi dere, en fireåring klarer fint å bade alene.

 

Anonymous poster hash: 6f760...0a3

Det trodde jeg om gutten min på 2.5 år og!

9 av 10 ganger gikk det bra også,men den ene gangen fikk han plutselig hodet under vann.

 

Anonymous poster hash: 581b4...585

Det at det er stor forskjell mellom en fireåring og en toåring hopper du glatt over?

Jeg hadde aldri latt en toåring sitte alene, men en fireåring? Jo, det går an i et minutt eller to altså.

 

Anonymous poster hash: 547ef...b2c

Nå vet ikke jeg hva slags rutiner dere har, men hos oss tar det litt lengre tid enn et minutt eller to å legge, selv når man skal være rask. To minutter er nok til å drukne, hjelper ikke at man er fire år hvis man sklir og slår hodet i kanten. Var no nettopp en treåringen som druknet i en sølepytt på nyhetene. MAN TAR IKKE SJANSER MED VANN OG BARN.

 

Anonymous poster hash: f1b9d...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke høres akutt ut for AMK, så jo, da setter de deg på vent imens de snakker med lege. Been there, done that!

 

Anonymous poster hash: 3d0c1...f7d

Baby med Kramper? Som har vært under vann lenge?

 

Anonymous poster hash: 77216...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hi her igjen,

 

Jeg skrev tråden fordi jeg var bekymret, som sagt når jeg hadde fått han opp fra vannet fremprovosere jeg gråt ved å klipe han hardt (lært det på babysvømming) imens jeg kjefta på firåringen, babyen begynte å gråte etter 15-20 sekund. Dette med å fremprovosere gråt hos så små vrenger lungene (naturlig reflex )

 

Lukkemuskelen slutter i 4-6 mnd alderen hvis den ikke trenes opp. Babyen er født med skjult ganespalte, han er ikke operert enda og har derfor ikke lukke eller sugevnen på topp.

 

Etter å ha kledet han og han kastet opp vannet i gråt, fikk han rødfargen tilbake. Jeg la merke til at venstre lunge hadde en liten hevelse med en gang, men den gikk tilbake til normal etter gråt/oppkast av vann. Han responderer fint og virket seg selv

 

Jeg kledde på han og la han i senga for å gi flaske. Den ville han ikke ha, skubbet seg fra han

 

(Fireåringen satt fortsatt i badekaret) fordi hun klarer det, og oppi alt tenkte jeg at isteden for å ta henne opp å kle på henne oppi alt så prioriterte jeg å legge babyen for å så ta et alvorsord senere med henne når minste hadde sovnet....

 

Så set gjorde jeg, og etter det skrev jeg innlegget her

 

Så ringte jeg legevakten å bør avvist

 

Så ringte jeg en gang til rundt klokka 22 etter å ha flyttet minste på stua, for å holde er øye med han, han sov men pustet fort. Jeg ringte igjen klokka 22... Og fikk komme inn, vi var der 22.30

 

Da sjekket jo legen det, og jo jeg er ikke overhysterisk, men han legen tok jo like lett på det som meg. Tok han ikke ut ab bilstolen, bare hørte fort på lungene med teloskopet og sa det hørtes fint ut.... Han telte ikke åndedragene, eller reagerte på at minste hoster veldig mye... Føler meg ikke trygg på hans beslutning -men han sendte oss hjem og sa at dette skulle jeg ikke tenke på, eller se etter i natt...

 

(Det kommer jeg til å gjøre)

 

Han mente også at gutten vår sugde fint, da prøvde jeg å forklare han at han Jan ikke suge uten vakum i ganen, og at han ikke har lukkerefleks... Men det ignorerte legen

 

Så nå er "trollet" hjemme igjen....

Altså du er alene med to barn og du orker først ikke gå til lege pga 4 åringen som sover.

 

Du skriver et laaaangt innlegg her kl 22.29 ( vil si en time senere så i realiteten 23.29)

 

Da har du altså ringt lege ca kl 22.00 ifølge deg. Dere var ifølge deg hos legen kl 22.30.

 

Så på den halvtimen har du ordnet barnevakt eller tatt med deg begge barna og rast avgårde til legen.

 

22.30 var dere hos legen.

 

23.15 - tre kvarter etterpå tar du deg tid til å skrive spørsmål om trolling her inne og 23.29 et langt innlegg.

 

Hva med den syke babyen og firåringen din? Var det viktigere å bruke tid her inne enn å få ungene i seng, sjekke tilstanden på barna osv. Dersom jeg hadde time 22.30 hos legevakt med 1-2 barn med meg så hadde jeg ikke hatt tid til å være hos legen, kjøre hjem, kle av oss, roe barna, legge barna, puste selv på tre kvarter fra timestart hos legen.

 

Regner jo ikke med at 4 åringen har lagt seg til å sove helt greit i kveld etter noe så traumatisk (og med rette sint og stresset mor)?

 

Anonymous poster hash: 77216...8fd

 

 

Der sier du det jeg tenker. Og det beviser vel egentlig at HI enten troller eller har fullstendig, glin gærne prioriteringer. Ikke er hun bekymret for storebror som nesten drepte lillebror heller. Og nå kan hun ikke skylde på sjokk heller.  

Idioti fra ende til annen. 

 

Anonymous poster hash: bf2ea...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet faktisk ikke hva jeg skal tro om tråden, noe høres kjemperart ut, mens annet hørtes kjent ut etter erfaring.

Skulle tro du bor her jeg bor. 1 lege pg 1 sykepleier på og ambulansen sammen med dem. Så tror faktisk på at du kan ha blitt satt på vent, men mulig jeg er dum og naiv, som både håper at tråden er tull, men samtidig ikke, for velger å tro at folk ikke er så slemme at de lager tulle tråd om noe sånt.

 

Håper fastlegen tar deg mer alvorlig og at babyen din får den hjelpa den trenger.

 

Har selv kranglet såpass med legevakt , som først nekta å se på ungen, men ga meg ikke og fikk ungen tilslutt inn. Endte med innleggelse.

 

Lykke til og håper virkelig babyen din får den hjelpa den trenger.

 

Anonymous poster hash: d71f9...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om det ikke høres akutt ut for AMK, så jo, da setter de deg på vent imens de snakker med lege. Been there, done that!

 

Anonymous poster hash: 3d0c1...f7d

Baby med Kramper? Som har vært under vann lenge?

 

Anonymous poster hash: 77216...8fd

Hadde de ment det var akutt hadde de selvfølgelig sendt ut bil imens de pratet. Opplevd det også. Så her har de i andre enden vært i tvil. Enten forklarer ikke HI det på en måte som får det til å høres dramatisk ut, ellers har hun fortalt at hun har vært i kontakt med legevakt, og av den grunn har operatøren ville høre med legen først.

 

Anonymous poster hash: 3d0c1...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre min hatt for en heksejakt av HI. Er det virkelig mulig? Kan vi ikke heller støtte en medsøster i en vanskelig situasjon? Hun gjør så godt hun kan midt i sjokket over å ha funnet babyen sin under vann, og blir avvist gang på gang av leger. Hvor er støtten, jenter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hi.  Vil berre sende deg ein klem etter ei strabasiøs natt.  Synes det er dårleg gjort av folka her inne å døme deg på denne måten, ein veit ikkje sjølv korleis ein ville reagert før ein er i situasjonen sjølv, og har sett ungen på same måte som du har gjort.  Me har jo berre dine opplysningar å døme ut frå.  Er likevel overraska over at dette ikkje har vorte teke meir seriøst av legevakta, ut frå opplysningar du kjem med her, spesiellt sidan det er snakk om ein baby.  Håpar han vert sjekka grundig ut i dag, slik at du kan få roen.  Likte ikkje det med høg feber etter å ha fått såpevatn i lungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med det trollesnakket , det er jo ikke trolling. Og slutt med heksejakta av HI. Hun har det nok fælt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke høres akutt ut for AMK, så jo, da setter de deg på vent imens de snakker med lege. Been there, done that!

 

Anonymous poster hash: 3d0c1...f7d

Ikke et barn med kramper! Da rykker de ut akutt! Det er det det de skal

 

Anonymous poster hash: 58c3a...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...