Gå til innhold

Livredd for at babyen min har druknet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Se her for respirasjonsfrekvens for baby, den skal ligge under for barn opp til 2 år.

 

http://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/barn__generelt/undersoekelse_av_barn/undersoekelse#klinisk_undersoekelse

 

Ring tilbake til legevakten og spør om råd! Hvis de fortsatt er motvillige, ringer du 113. Kan du skaffe barnevakt for fireåringen? Besteforeldre? naboer? Klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI! Du har det nok ikke godt nå og du blir vel ikke noe mindre redd av de svarene du har fått her. Jeg har selv opplevd en ulykke med min yngste pga et øyeblikks uoppmerksomhet og vet hvor forferdelig man føler seg. Jeg ringte 113 og fikk snakke med en utrolig hyggelig dame som fikk roet meg ned og stilte meg mange spørsmål om tilstanden til barnet. Vi trengte ikke ambulanse og dro bare selv ned til legevakten, men det var veldig godt å få snakket med noen som var kvalifisert til å vurdere situasjonen. Jeg synes du skal ringe, det er ingen som synes du overdramatiserer ved å ringe 113 i en sånn situasjon. Du vil bare sitte og være livredd i hele natt hvis du ikke får helsepersonell til å vurdere babyens situasjon. Lykke til.



Anonymous poster hash: 11785...5b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

babyen din trenger rett og slett røngten av lungene for å sjekke om han har vann der. 4-åringen bærer du sovende ut i bilen, og tar med deg. Jeg har tvillinger og får til å ta med alle 3 om jeg må.  du har sikkert sportsvogn til babyen. denne legger du 4-åringen i når du kommer dit. ellers tar du kontakt med noen og ber dem komme å passe 4-åringen



Anonymous poster hash: cd5a6...117
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 20-40 er normal pustefrekvens for barn fra 1mnd-1 år, og din nærmer seg jo et år men ligger likevell godt over, selvfølgelig er det naturlige variasjoner fra barn til barn, men du sier jo selv at du reagerer på at han puster raskere enn vanlig.

Jeg ville ikke gitt meg på dette når magefølelsen din er dårlig og du synes han puster raskere enn ellers og er sløvere! Det går ann å ringe 113 for råd også. Bare forklar situasjonen, og at legevakten ikke tar deg på alvor. 

 

Hoster han? Virker det som om han sliter med å puste, at det er tungt? Blir huden "dradd inn" mellom ribbena og i halsgropen når han puster? De siste er tegn på at han sliter med pusten.

Hilsen ambulanselærling



Anonymous poster hash: f6349...c4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Bare nysgjerrig, men har dere ikke en "vårdguide" telefon i Norge?

 

I Sverige kan man ringe 1177 før man Evt blir bedt om å ringe 113 om man er usikker.

 

Om dere ikke har noe slikt ville jeg ringt amk og spurt hva de anbefalte. Mulig de sender ambulanse med tanke på barnets alder.

Her i byen heter det legevakten. Der ringer jeg hvis jeg er usikker på om mine små trenger legehjelp.

Jeg ser flere ganger folk her inne spør seg til råds om ungene trenger legehjelp.

Hver gang klør jeg meg i hodet og lurer på hvorfor de ikke ringer til legevakten.

 

Anonymous poster hash: 37056...5d4

Oki så dere har "bare" legevakt. Vi har jo også det, men blir ikke helt detsamme.

 

Rart at de da isåfall ikke kan svare på en bra måte når folk ringer. (sikkert mange som gjør det altså) De burde jo isåfall være beroligende og gi råd om hva Hi burde gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Kjære HI! Du har det nok ikke godt nå og du blir vel ikke noe mindre redd av de svarene du har fått her. Jeg har selv opplevd en ulykke med min yngste pga et øyeblikks uoppmerksomhet og vet hvor forferdelig man føler seg. Jeg ringte 113 og fikk snakke med en utrolig hyggelig dame som fikk roet meg ned og stilte meg mange spørsmål om tilstanden til barnet. Vi trengte ikke ambulanse og dro bare selv ned til legevakten, men det var veldig godt å få snakket med noen som var kvalifisert til å vurdere situasjonen. Jeg synes du skal ringe, det er ingen som synes du overdramatiserer ved å ringe 113 i en sånn situasjon. Du vil bare sitte og være livredd i hele natt hvis du ikke får helsepersonell til å vurdere babyens situasjon. Lykke til.

 

Anonymous poster hash: 11785...5b2

For et herlig svar <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Bare nysgjerrig, men har dere ikke en "vårdguide" telefon i Norge?

 

I Sverige kan man ringe 1177 før man Evt blir bedt om å ringe 113 om man er usikker.

 

Om dere ikke har noe slikt ville jeg ringt amk og spurt hva de anbefalte. Mulig de sender ambulanse med tanke på barnets alder.

Her i byen heter det legevakten. Der ringer jeg hvis jeg er usikker på om mine små trenger legehjelp.

Jeg ser flere ganger folk her inne spør seg til råds om ungene trenger legehjelp.

Hver gang klør jeg meg i hodet og lurer på hvorfor de ikke ringer til legevakten.

 

Anonymous poster hash: 37056...5d4

Oki så dere har "bare" legevakt. Vi har jo også det, men blir ikke helt detsamme.

 

Rart at de da isåfall ikke kan svare på en bra måte når folk ringer. (sikkert mange som gjør det altså) De burde jo isåfall være beroligende og gi råd om hva Hi burde gjøre.

 

Når jeg ringer får jeg snakke med en sykepleier. Det er jo ikke det samme som å snakke med en lege, men nok til at jeg får svar på det jeg lurer på. 

Er tydelig at det er forskjell på legevakten rundt omkring, jeg snakker aldri med sure ansatte. Jeg slapper alltid av etter den telefonen.

 

Anonymous poster hash: 37056...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammaTilKidsa

Hi her, jeg ringte legevakta og satt i 15-20 minutt før svar. Det var akkurat slik som sist jeg ringte (da pga høy feber)

Sur og lite behjelpelig dame i andre enden, jeg prøvde jo å høres positiv og hyggelig ut... Så var hun bare negativ, så ba jeg om å få snakke med vakthavende lege, men det fikk jeg ikke! Han var opptatt med pasient... Så sa hun at jeg skulle bare holde et øye med babyen i kveld... Om han ble verre

Jeg har flytta babyen på stua da (da bruker han å våkne å være sprell) men ikveld våkna han bare litt å døsa av, han virker ellers grei.. Puster litt fort, hvor mage innhaleringer i minuttet er vanlig rundt 9 mnd, han har mellom 55-65

Gråter litt jeg, føler meg så alene å hjelpeløs Anonymous poster hash: 92b01...f97

Du bør absolutt ringe 113 om barnet ditt puster så fort i søvne, i tilleg med den bakgrunnshistorien som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her, jeg ringte legevakta og satt i 15-20 minutt før svar. Det var akkurat slik som sist jeg ringte (da pga høy feber)

 

Sur og lite behjelpelig dame i andre enden, jeg prøvde jo å høres positiv og hyggelig ut... Så var hun bare negativ, så ba jeg om å få snakke med vakthavende lege, men det fikk jeg ikke! Han var opptatt med pasient... Så sa hun at jeg skulle bare holde et øye med babyen i kveld... Om han ble verre

 

Jeg har flytta babyen på stua da (da bruker han å våkne å være sprell) men ikveld våkna han bare litt å døsa av, han virker ellers grei.. Puster litt fort, hvor mage innhaleringer i minuttet er vanlig rundt 9 mnd, han har mellom 55-65

 

Gråter litt jeg, føler meg så alene å hjelpeløs

 

Anonymous poster hash: 92b01...f97

Hvis han trekker pusten mer enn 60 ganger i  minuttet, er det fare på fere! Du må oppsøke legevakten nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått nok råd her så vil ikke si mer, men husk at mange babyer går på babysvømming og de aller fleste babyer har en lukkerefleks når de får vann i ansiktet. På min datters babysvømming så holdt de barna under vann i ca 15 sekunder eller mer den gangen de tok undervannsbilder. De fleste babyene skrek og hostet litt etterpå. Men det er forskjell under kontrollerte forhold selvsagt. Det at fireåringen satt oppå babyen kan jo bidra til at det er større fare. I tillegg til at det kan tyde på at vann har gått inn i lungene hvis babyen gulpet opp vann (altså ikke bare hostet), og andre tegn du nevnte.

 

Anonymous poster hash: 9fe2b...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trulte med to små

Huff, jeg håper inderlig du er på legevakten nå! Jeg kommer ikke til å roe meg før jeg hører at alt har gått bra med den lille. Jeg skal ikke skjenne på deg for du vet vel selv nå hvor dumt dette ble. Håper inderlig at alt har gått bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten ringer du 113 og snakker med de. Eller så reiser du på legevakt eller sykehus. De har undersøkelsesplikt og kan ikke sende deg ut igjen uten at en lege har tilsett babyen.

Jeg jobber selv i ambulansen og har mange års erfaring. Hadde det vært mitt barn hadde jeg tatt kontakt med amk selv ganske raskt. Erfaringsmessig stoler jeg ikke på sykepleierne på legevakten rundt om kring. De tar mange skremmende avgjørelser.

Lykke til!

 

Anonymous poster hash: 8cad6...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i sånne sitasjoner burde det være lov å bryte taushetsplikten å finne ut hvor HI bor å få barnet til lege øyeblikkelig!

Virker jo ikke som hun har tenkt å gjøre selv,å her står det kanskje om livet til en liten baby!



Anonymous poster hash: 581b4...585
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare jeg som reagerte med at dette kan muligens være tull?
jeg kan ikke tro at noen med hodet på rette plass ikke ville dratt til legevakten med ett barn som har vært under vann?
Til og med nå sønnen min datt ned fra sofaen og i stein gulvet ringte jeg 113 pga jeg ble redd.

Er ikke dette tull håper jeg virkelig at du ringte 113 og fikk komme til legen med barnet ditt.
 



Anonymous poster hash: 5f6f4...9a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dratt til legevakten av mindre grunner enn dette. Og kommet inn med en gang. Håper det går bra med babyen.



Anonymous poster hash: b1afc...e83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legevakt en gang til, har vel vært vaktbytte nå? Ellers ringer du 113.

 

Tenk om du sovner i natt og noe skjer uten du merker noe.

 

Håper du oppdaterer oss

 

Anonymous poster hash: 77216...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten digresjon: er du misfornøyd med svaret du får av sykepleieren du snakker med hos legevakten, men likevel ikke vurderer det som nødvendig å ringe 113; ring en annen legevakt. Det spiller jo ingen rolle hvor i landet du ringer, hvis du i utgangspunktet kun ringer for å få medisinsk veiledning.

 

Jeg har alltid fått god hjelp de gangene jeg har ringt Oslo legevakt, og jeg har ringt flere ganger i jobbsammenheng og privat, for å stille spørsmål om tilstanden til brukere i hjemmetjenesten, eller meg selv. I et av tilfellene ble jeg også satt i kontakt med AMK og fikk tilsendt ambulanse til vedkommende jeg ringte på vegne av.

 

Resten er vel allered nevnt opp og ned i mente. Lykke til med barnet. Håper du får legehjelp til å sjekke ut knøttet omgående, og at alt ender godt.

 

Anonymous poster hash: adba0...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå tror jeg vi kan gi oss!

 

Hi har fått mange likelydende råd og det at hun ikke svarer betyr nok at hun tar seg av babyen sin.

 

Vi trenger ikke flere svar som sier at hun må kontakte hjelp, hun har nok skjønt det nå.

 

La det ligge og så håper vi og ber om at vi får en oppdatering som sier at alt er bra.

 

 

 

Anonymous poster hash: 61a20...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være tull. Hvis det er seriøst må jeg si at HI umulig kan være skikket til å ha ansvar for barn.

INGEN foreldre lurer på hva de skal gjøre i en slik situasjon, eller sitter på et forum istedenfor å oppsøke lege.

Til HI, enten ringer du 113 eller legevakt på nytt. Du kan umulig ha fortalt det sanne forløpet til hun på legevakten.

 

Anonymous poster hash: 5a522...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her, jeg ringte legevakta og satt i 15-20 minutt før svar. Det var akkurat slik som sist jeg ringte (da pga høy feber)

 

Sur og lite behjelpelig dame i andre enden, jeg prøvde jo å høres positiv og hyggelig ut... Så var hun bare negativ, så ba jeg om å få snakke med vakthavende lege, men det fikk jeg ikke! Han var opptatt med pasient... Så sa hun at jeg skulle bare holde et øye med babyen i kveld... Om han ble verre

 

Jeg har flytta babyen på stua da (da bruker han å våkne å være sprell) men ikveld våkna han bare litt å døsa av, han virker ellers grei.. Puster litt fort, hvor mage innhaleringer i minuttet er vanlig rundt 9 mnd, han har mellom 55-65

 

Gråter litt jeg, føler meg så alene å hjelpeløs

 

Anonymous poster hash: 92b01...f97

Mi datter ble hasteinnlagt på intensiven da hun hadde 55 innhalinger i minuttet. Ring 113.

 

Anonymous poster hash: 9eca8...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi hi en pause nå! Dama har fått sjokk, og har nok handlet ganske irrasjonelt. Det er flere ting hun har gjort som jeg reagerer på også. Hvorfor i all verden la hun ungen til å sove rett etterpå? Jo fordi hun er i sjokk og helt satt ut. Da blir man handlingslammet. Hun ønsker at det ikke skal være så alvorlig som det er, fortrenger, og gjør ikke hva hun burde gjort. Dette kunne skjedd hvem som helst.

 

Så ro dere ned, slutt å kjefte. Håper virkelig hi har tatt til seg de gode rådene og tatt kontakt med lege på nytt. Og for guds skyld at alt går bra med barnet.

 

Ikke gi henne mer nå. Hun skal tross alt leve med hendelsen på samvittigheten resten av livet.

 

Og slutt å mas på svar fra henne, forhåpentligvis er hun hos legen og dere får tidsnok svar når det er rom for å svare en gjeng fremmede oppi dette!

 

Anonymous poster hash: b2ee2...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som svarer så stygt og maser om at mor drøyer, har dere i det hele tatt tenkt så langt som at mor kanskje er i en sjokktilstand? Tror dere man reagerer "normalt" i en slik situasjon når man står midt oppi det? Alt fra null reaksjon til redsel til sinne til likegyldighet er helt normale reaksjoner når man opplever noe traumatisk, som det jo faktisk er når man opplever det mor her har opplevd!

 

HI- har du en venn,nabo eller familie som kan komme til deg umiddelbart? Du bør ikke være alene nå,og babyen trenger tilsyn. Ring 113, de svarer ikke surt og nedverdigende,og de er bedre til å vurdere kritiske situasjoner enn legevakt. De vil også kunne berolige deg som har "hatt hjertet i halsen" i en veldig dramatisk situasjon.

Jeg ønsker deg og babyen lykke til, og håper virkelig det går bra med dere! Klem fra meg.

 

Anonymous poster hash: fd663...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...