Gå til innhold

Livredd for at babyen min har druknet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hi her, jeg ringte legevakta og satt i 15-20 minutt før svar. Det var akkurat slik som sist jeg ringte (da pga høy feber)

 

Sur og lite behjelpelig dame i andre enden, jeg prøvde jo å høres positiv og hyggelig ut... Så var hun bare negativ, så ba jeg om å få snakke med vakthavende lege, men det fikk jeg ikke! Han var opptatt med pasient... Så sa hun at jeg skulle bare holde et øye med babyen i kveld... Om han ble verre

 

Jeg har flytta babyen på stua da (da bruker han å våkne å være sprell) men ikveld våkna han bare litt å døsa av, han virker ellers grei.. Puster litt fort, hvor mage innhaleringer i minuttet er vanlig rundt 9 mnd, han har mellom 55-65

 

Gråter litt jeg, føler meg så alene å hjelpeløs

 

Anonymous poster hash: 92b01...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Du har fått nok råd her så vil ikke si mer, men husk at mange babyer går på babysvømming og de aller fleste babyer har en lukkerefleks når de får vann i ansiktet. På min datters babysvømming så holdt de barna under vann i ca 15 sekunder eller mer den gangen de tok undervannsbilder. De fleste babyene skrek og hostet litt etterpå. Men det er forskjell under kontrollerte forhold selvsagt. Det at fireåringen satt oppå babyen kan jo bidra til at det er større fare. I tillegg til at det kan tyde på at vann har gått inn i lungene hvis babyen gulpet opp vann (altså ikke bare hostet), og andre tegn du nevnte.Anonymous poster hash: 9fe2b...06a

Lukkerefleksen lukker seg rundt 6 måneder. Og denne babyen var 9-10 måneder. Så da gjelder det dessverre ikke i dette tilfellet. Anonymous poster hash: b1afc...e83

Jo da, det er sant at det lukker seg etter hvert, men de har babysvømming med dukking for babyer som er større også. De tester alltid lukkerefleksen før de dukker, men mange babyer dukker første gang i denne alderen også.

 

Til deg her som skrev det var grusomt det de gjorde på babysvømming så reagerte jeg på det selv. Men dette er et anerkjent babysvømmingsfirma som holder til i Oslo på Rikshospitalet (iallfall den tiden vi svømte), og dette var ren rutine... Regner med de vet hva de gjør. Det var hele tiden en voksen med under vann. Poenget mitt var bare at flere sekunder under vann ikke behøver å være farlig så lenge lukkerefleksen er intakt. Her kan det jo tyde på at den ikke var det likevel når hun skriver at babyen gulpet vann. Håper det var bare hosting som ble oppfattet som gulping, for babyens skyld.

 

Anonymous poster hash: 9fe2b...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du har fått nok råd her så vil ikke si mer, men husk at mange babyer går på babysvømming og de aller fleste babyer har en lukkerefleks når de får vann i ansiktet. På min datters babysvømming så holdt de barna under vann i ca 15 sekunder eller mer den gangen de tok undervannsbilder. De fleste babyene skrek og hostet litt etterpå. Men det er forskjell under kontrollerte forhold selvsagt. Det at fireåringen satt oppå babyen kan jo bidra til at det er større fare. I tillegg til at det kan tyde på at vann har gått inn i lungene hvis babyen gulpet opp vann (altså ikke bare hostet), og andre tegn du nevnte.Anonymous poster hash: 9fe2b...06a

Hva i all verdens er det slags svømmeskole du går på??? Er dypt sjokkert, noe sånt foregår ikke på vår svømmeskole. Holde barna under vann i 15 sekunder...jeg har ikke ord.

Vanlig på babysvømming å la barna dykke under vann, at foreldre sender dem mellom seg under vann etc. Små barn har lukkerefleks.

 

Til HI, dette går sikkert bra. Men jeg håper likevel som alle andre at du har kontaktet legevakta for sikkerhets skyld, slik at du vet hvilke faresignaler du evt skal se etter. Du må snakke med helsepersonell, ikke oss tilfeldige mødre.

 

Anonymous poster hash: a3c70...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg bare dratt ned på legevakt uten avtale å nektet å gå igjen før de tok en grundig sjekk på babyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her, jeg ringte legevakta og satt i 15-20 minutt før svar. Det var akkurat slik som sist jeg ringte (da pga høy feber)

Sur og lite behjelpelig dame i andre enden, jeg prøvde jo å høres positiv og hyggelig ut... Så var hun bare negativ, så ba jeg om å få snakke med vakthavende lege, men det fikk jeg ikke! Han var opptatt med pasient... Så sa hun at jeg skulle bare holde et øye med babyen i kveld... Om han ble verre

Jeg har flytta babyen på stua da (da bruker han å våkne å være sprell) men ikveld våkna han bare litt å døsa av, han virker ellers grei.. Puster litt fort, hvor mage innhaleringer i minuttet er vanlig rundt 9 mnd, han har mellom 55-65

Gråter litt jeg, føler meg så alene å hjelpeløs Anonymous poster hash: 92b01...f97

Huff, stakkars deg. Du har jo fått et sjokk selv også.

 

Jeg hadde nok ringt 113 og snakket med amk-sentralen. Dette virker ikke bra, og siden jeg ikke har noen form for medisinsk kunnskap hadde jeg ikke villet tatt ansvar for babyen i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her, jeg ringte legevakta og satt i 15-20 minutt før svar. Det var akkurat slik som sist jeg ringte (da pga høy feber)

 

Sur og lite behjelpelig dame i andre enden, jeg prøvde jo å høres positiv og hyggelig ut... Så var hun bare negativ, så ba jeg om å få snakke med vakthavende lege, men det fikk jeg ikke! Han var opptatt med pasient... Så sa hun at jeg skulle bare holde et øye med babyen i kveld... Om han ble verre

 

Jeg har flytta babyen på stua da (da bruker han å våkne å være sprell) men ikveld våkna han bare litt å døsa av, han virker ellers grei.. Puster litt fort, hvor mage innhaleringer i minuttet er vanlig rundt 9 mnd, han har mellom 55-65

 

Gråter litt jeg, føler meg så alene å hjelpeløs

 

Anonymous poster hash: 92b01...f97

Ring 113 og hør med de. Om de mener det samme som legevakten, sender de ikke en bil. Om de mener babyen bør sjekkes komme de og henter dere. Jeg har også tidligere opplevd sure og lite behjelpelige ansatte ned legevakten.

Ring 113 og hør. Jeg hadde aldri roet med med svar fra en sur ansatt på legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring 113! Ikke sitt her å utbroder mer.. Bare ring!! 

 

Lykke til!



Anonymous poster hash: afa4d...8cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her, jeg ringte legevakta og satt i 15-20 minutt før svar. Det var akkurat slik som sist jeg ringte (da pga høy feber)

 

Sur og lite behjelpelig dame i andre enden, jeg prøvde jo å høres positiv og hyggelig ut... Så var hun bare negativ, så ba jeg om å få snakke med vakthavende lege, men det fikk jeg ikke! Han var opptatt med pasient... Så sa hun at jeg skulle bare holde et øye med babyen i kveld... Om han ble verre

 

Jeg har flytta babyen på stua da (da bruker han å våkne å være sprell) men ikveld våkna han bare litt å døsa av, han virker ellers grei.. Puster litt fort, hvor mage innhaleringer i minuttet er vanlig rundt 9 mnd, han har mellom 55-65

 

Gråter litt jeg, føler meg så alene å hjelpeløs

 

Anonymous poster hash: 92b01...f97

 

Kan du ikke ringe ambulansen? 

 

Anonymous poster hash: 63e69...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er det mulig. Jeg tror du tuller. Vær så snill, si at du tuller! Du vet at ungen din kan dø av dette?

 

Anonymous poster hash: 7fe13...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ringer du 113 eller direkte til sykehuset Ikke slå deg til ro med hva en sur megge på legevakta sier, du kjenner barnet ditt. Og med de symptomene må du gjøre noe



Anonymous poster hash: d99c5...6fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her, jeg ringte legevakta og satt i 15-20 minutt før svar. Det var akkurat slik som sist jeg ringte (da pga høy feber)

Sur og lite behjelpelig dame i andre enden, jeg prøvde jo å høres positiv og hyggelig ut... Så var hun bare negativ, så ba jeg om å få snakke med vakthavende lege, men det fikk jeg ikke! Han var opptatt med pasient... Så sa hun at jeg skulle bare holde et øye med babyen i kveld... Om han ble verre

Jeg har flytta babyen på stua da (da bruker han å våkne å være sprell) men ikveld våkna han bare litt å døsa av, han virker ellers grei.. Puster litt fort, hvor mage innhaleringer i minuttet er vanlig rundt 9 mnd, han har mellom 55-65

Gråter litt jeg, føler meg så alene å hjelpeløs Anonymous poster hash: 92b01...f97

Vet du hva... Jeg synes du skal ta med deg ungene på legevakten i dag. Ja så vekket du fire- åringen... Men det går helt bra! Du vil uansett føle deg bedre om du får undersøkt bebisen av lege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her, jeg ringte legevakta og satt i 15-20 minutt før svar. Det var akkurat slik som sist jeg ringte (da pga høy feber)

 

Sur og lite behjelpelig dame i andre enden, jeg prøvde jo å høres positiv og hyggelig ut... Så var hun bare negativ, så ba jeg om å få snakke med vakthavende lege, men det fikk jeg ikke! Han var opptatt med pasient... Så sa hun at jeg skulle bare holde et øye med babyen i kveld... Om han ble verre

 

Jeg har flytta babyen på stua da (da bruker han å våkne å være sprell) men ikveld våkna han bare litt å døsa av, han virker ellers grei.. Puster litt fort, hvor mage innhaleringer i minuttet er vanlig rundt 9 mnd, han har mellom 55-65

 

Gråter litt jeg, føler meg så alene å hjelpeløs

 

Anonymous poster hash: 92b01...f97

 

Men, du kan jo bare dra ned til legevakta.. Og "Kreve" å få undersøkt babyen. Så enkelt er det faktisk!! 

 

Og da tar du såklart med deg 4åringen også.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre - dra ned til legevakten eller ring 113.

 

Det er bedre at du gjør det og det viser seg at det hele ikke er noe og at det går bra - enn om du ikke gjør noe og det ikke går bra...

 

Så ikke tenk for mye nå - bare ring 113 eller dra ned på legevakten!!!

Det er helt rimelig å få en undersøkelse på babyen etter en slik episode!



Anonymous poster hash: 46900...e1b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysgjerrig, men har dere ikke en "vårdguide" telefon i Norge?

 

I Sverige kan man ringe 1177 før man Evt blir bedt om å ringe 113 om man er usikker.

 

Om dere ikke har noe slikt ville jeg ringt amk og spurt hva de anbefalte. Mulig de sender ambulanse med tanke på barnets alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

respirasjonsfrekvens på over 60  er innleggelsesgrunnlag!

Har en liten med astma, og puster han fortere enn 60 ganger i minuttet er det rett på sykehus.

Oksygenmetningen er gjerne lav ved så hastig pust.

Kjør rett til legevakt, eller ring 113 øyeblikklig



Anonymous poster hash: 72a04...64f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysgjerrig, men har dere ikke en "vårdguide" telefon i Norge?

 

I Sverige kan man ringe 1177 før man Evt blir bedt om å ringe 113 om man er usikker.

 

Om dere ikke har noe slikt ville jeg ringt amk og spurt hva de anbefalte. Mulig de sender ambulanse med tanke på barnets alder.

Her i byen heter det legevakten. Der ringer jeg hvis jeg er usikker på om mine små trenger legehjelp. 

Jeg ser flere ganger folk her inne spør seg til råds om ungene trenger legehjelp. 

Hver gang klør jeg meg i hodet og lurer på hvorfor de ikke ringer til legevakten.

 

Anonymous poster hash: 37056...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har full rett på å få barnet undersøkt hvis du som forelder mener at barnet ditt behøver legetilsyn. Tropp opp på legevakten. Jeg har selv blitt avvist for så å bli innlagt like etterpå.

 

Anonymous poster hash: 0da13...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, denne tråden gjorde meg rett og slett dårlig :(

 

Hvordan i all verden kan man finne på å sette på en tørketrommel når man har et spedbarn sittende i badekaret? Det går da ikke an for voksne folk å være så uansvarlig :( Det at HI heller ikke virker til å være i stand til å få hjelp til barnet nå etter episoden, men drar på det og ikke får seg til å ringe etter hjelp, det..

 

Jeg håper av hele mitt hjerte at det går bra med barnet ditt, HI!



Anonymous poster hash: eaa1d...fde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...