Gå til innhold

Bonusbesteforeldre som ikke behandler barna likt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min har et barn hver fra før.

Jeg kan fortelle om den siste episoden som skjedde her.

Sambos far og kone var på besøk, de hadde da spurt sambo om de kunne ta med seg sønnen hans etterpå (dette visste ikke jeg før de var her), da får mitt barn med seg at sambos sønn skal være med og spør om ikke han også kan få bli med. Da blir det pinelig stillhet også bare bytter dem tema. Da de skulle gå, blir vi med ut for å vise dem noe utenfor huset, da jeg går inn igjen fordi jeg fryser. Rett etter kommer barnet mitt og skal spør om noe og da kommer sambo også rett etter det igjen.

Samtidig hører vi det spinner i grusen. På det øyeblikket der hadde de satt sønnen til sambo og seg selv i bilen og spunnet utav tunet vårt uten så mye som hade eller et svar til min sønn at han tydeligvis ikke fikk bli med.

Sønnen min går ut igjen da han hører dette og 1-2-3 så har jeg et gråtende barn på trappa som lurer på hvorfor han ikke fikk være med og hvorfor de bare gikk.

Da sambos sønn kommer hjem igjen har han fått nye klær og en pakke med lego. De har ikke kjøpt noe til min sønn.

Jeg får såklart helt vondt av sønnen min og kjenner jeg er rasende på svigerfar og kona som oppfører seg slik!

De bor i en annen by 2-3 timer unna oss, så vi pleier overnatte da vi er på besøk. Kona til svigerfar sine foreldre bor rett med oss så da de er her pleier de være litt.

Men jeg føler ikke jeg har lyst å reise å bo hos dem lenger, har en god venninne som bor i samme by som dem og jeg vurderer sterkt å bo hos henne da vi er der for å besøke dem.

Det er ikke første gang disse tingene merkes av meg, men denne gang var det veldig tydelig og det gikk sårt utover barnet mitt.

Er det dårlig gjort av meg å ønske trekke meg unna, å ønske å ikke overnatte der hele helger da vi er i byen? :/

Anonymous poster hash: 3f6d8...31a

Fortsetter under...

Skrevet

Dessverre har det seg slik at de har ingen plikter ovenfor din sønn.

Din sønn skal ha besteforeldre på din side.

MEN det er lov å di det på en skikkelig måte, selv om heg synes du godt kunne ha forklart det for han tidligere.

Anonymous poster hash: d8e55...9c9

Skrevet

Anonym 01.04..

Besteforeldre har faktisk fint lite de skulle sagt når alt kommer til alt. Å når fikk igrunnen besteforeldre plikter overnfor barnebarna?

Skrevet

Jeg og kjæresten min har et barn hver fra før.

Jeg kan fortelle om den siste episoden som skjedde her.

Sambos far og kone var på besøk, de hadde da spurt sambo om de kunne ta med seg sønnen hans etterpå (dette visste ikke jeg før de var her), da får mitt barn med seg at sambos sønn skal være med og spør om ikke han også kan få bli med. Da blir det pinelig stillhet også bare bytter dem tema. Da de skulle gå, blir vi med ut for å vise dem noe utenfor huset, da jeg går inn igjen fordi jeg fryser. Rett etter kommer barnet mitt og skal spør om noe og da kommer sambo også rett etter det igjen.

Samtidig hører vi det spinner i grusen. På det øyeblikket der hadde de satt sønnen til sambo og seg selv i bilen og spunnet utav tunet vårt uten så mye som hade eller et svar til min sønn at han tydeligvis ikke fikk bli med.

Sønnen min går ut igjen da han hører dette og 1-2-3 så har jeg et gråtende barn på trappa som lurer på hvorfor han ikke fikk være med og hvorfor de bare gikk.

Da sambos sønn kommer hjem igjen har han fått nye klær og en pakke med lego. De har ikke kjøpt noe til min sønn.

Jeg får såklart helt vondt av sønnen min og kjenner jeg er rasende på svigerfar og kona som oppfører seg slik!

De bor i en annen by 2-3 timer unna oss, så vi pleier overnatte da vi er på besøk. Kona til svigerfar sine foreldre bor rett med oss så da de er her pleier de være litt.

Men jeg føler ikke jeg har lyst å reise å bo hos dem lenger, har en god venninne som bor i samme by som dem og jeg vurderer sterkt å bo hos henne da vi er der for å besøke dem.

Det er ikke første gang disse tingene merkes av meg, men denne gang var det veldig tydelig og det gikk sårt utover barnet mitt.

Er det dårlig gjort av meg å ønske trekke meg unna, å ønske å ikke overnatte der hele helger da vi er i byen? :/

Hvor gammel er sønnen din?

Syns du må på banen litt også å forklare han hvorfor ting er som de er. Uansett er de ikke besteforeldrene hans. Har han ikke kontakt med faren og faren sin familie? Og din familie?

Anonymous poster hash: 099a1...242

Skrevet

Min er 4 snart 5år.

Han har minimal kontakt med sine besteforeldre på bf sin side, men kontakt med mine.

Men jeg mener at så lenge barna er til stede skal de behandles likt, på samme måte som jeg vet at min samboers familie forventer at samboers sønn blir behandlet fint da vi er hos min familie eller dem er her. Eller at jeg behandler gutta likt for den del. Jeg har ingen plikter ovenfor samboers sønn jeg heller, men jeg gjør da ikke forskjell på dem.

hi

Skrevet

Min er 4 snart 5år.

Han har minimal kontakt med sine besteforeldre på bf sin side, men kontakt med mine.

Men jeg mener at så lenge barna er til stede skal de behandles likt, på samme måte som jeg vet at min samboers familie forventer at samboers sønn blir behandlet fint da vi er hos min familie eller dem er her. Eller at jeg behandler gutta likt for den del. Jeg har ingen plikter ovenfor samboers sønn jeg heller, men jeg gjør da ikke forskjell på dem.

hi

Du kan ikke kreve at de skal ta med ditt barn og kjøpe han ting. Du kan heller ikke ho mellom å minke kontakten mellom barnebarn i besteforeldre. Derfor må du snakke med gutten din.

Skjønner det er sårt, men jeg tror desverre ikke du kan komme noen vei. De må få lov være sammen ned barnebarnet sitt, og du kan ikke påtvinge den en rolle over ditt barn

Anonymous poster hash: 099a1...242

Annonse

Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen?

Anonymous poster hash: 18c8c...7e8
Skrevet

Snart 3år, baby på vei.

Hi

Skrevet

Går det an å be dem være mer diskré når de gir ting til barnebarnet? Det er ikke lett for et så lite barn å forstå at (ste)broren får masse, men han ingenting, og det bør de ha en viss forståelse for.

Dette kommer til å bli et større problem når babyen kommer, som da vil få samme behandling med gaver, og da blir det to som får, og en som ikke får.

Anonymous poster hash: fe450...4fe

Skrevet

Hva sier din samboer til dette da? Hvis han forventer at hans sønn blir behandlet likt som din av din familie så bør han jo ønske det samme av sin familie for din sønn. Jeg synes du be han ta en prat med dem. Selvsagt kan de ikke tvinges, men de fremstår som særdeles usympatiske dersom de holder på slik.

Anonymous poster hash: a98af...15e

Skrevet

Men hva gjør dine foreldre i en lignende situasjon da? Kjøper dine foreldre alltid helt likt til både din sønn og din samboers sønn feks?

Anonymous poster hash: babdb...160

Skrevet

Selv om de ikke har plikter så er jeg helt enig med deg HI. De kan evt være litt mer diskré, men det med bonusbarn er litt sårt. Min sønn er bonusbarnebarn og der reagerer jeg veldig på synlig forskjellsbehandling. At besteforeldrene setter inn penger på sine egne barnebarns konto synes jeg er helt ok, men den veldig åpenbare forskjellsbehandlingen kan de droppe. Da får de ta med den ene en gang min er borte. Barna har ikke noen skyld i at de er i en "ny" familie. Mine foreldre behandlet bonus og egne likt. Sånn er det. Har ikke noe med plikter eller rettigheter å gjøre, men å vise barna at de er like mye verdt.

Anonymous poster hash: 3fe00...cb1

Skrevet

Forstår det oppleves sårt som mamma, men syns ikke dette blir helt feil av dem allikevel.

Her er det mange besteforeldre innvolvert. Dette var "svigerfar" og ny kone, som betyr at det vel finnes en svigermor med ev ny partner også? I tillegg har vel sin stesønn besteforeldre på morssiden sin. Mens din sønn har "egne" besteforeldre på mors side og fars side. At alle disse skal behandle guttene helt likt syns jeg ikke du kan forvente.

Syns de kan passe på å snakke til begge guttene, eller servere samme mat til dem når dere er på besøk, kjøpe is til begge to hvis de er sammen på tur osv. Men at de ønsker en tur alene med bare sitt barnebarn er faktisk veldig forståelig, og som de andre sier: Du burde ha svart din sønn at "nei, idag skal han være med sin bestemor og bestefar på tur".

At du trekker inn at "da trenger ikke du heller behandle guttene likt, for du har heller ingen plikter overnfor sambos sønn" syns jeg blir helt tullete, og håper du ikke mener det. Du har valgt å bli samboer med en liten gutts pappa, og det innebærer en hel del forpliktelser faktisk!

Anonymous poster hash: a645c...b51

Annonse

Skrevet

Prat med dine foreldre om hva som er skjedd, og bare si at selv om de ikke har lyst og forskjellsbehandle så bør de gjøre det slik at ditt barn ikke må dele oppmerksomheten med stebror siden han har sine egne besteforeldre som gjør forskjell.

Anonymous poster hash: 92c20...663

Skrevet

Jeg synes det utrolig korttenkt!! De vet det er et annet barn der hjemme og da er det faktisk unødvendig å komme med så flotte gaver til en og den andre ikke får noe.

Dette bør du og samboeren din ta opp med svigerfar og kona. Si at dere er en familie og ser på barna som ett, altså dere ønsker ikke slik forskjellsbehandling. Greit nok at det er barnebarnet, men da får de gi gaver litt mer diskré enn hva de gjorde.

Anonymous poster hash: 434b2...82e

Skrevet

Prat med dine foreldre om hva som er skjedd, og bare si at selv om de ikke har lyst og forskjellsbehandle så bør de gjøre det slik at ditt barn ikke må dele oppmerksomheten med stebror siden han har sine egne besteforeldre som gjør forskjell.

Anonymous poster hash: 92c20...663

Du virket like lite smart som de besteforeldrene som ble nevnt her. 

Anonymous poster hash: d8865...43a

Skrevet

Min er 4 snart 5år.

hi

Du har valgt. Besteforeldrene har fått dyttet på seg en unge.

Skrevet

Besteforeldre må få lov å bruke tid og penger på sine barnebarn. Det blir fort mye penger om man må kjøpe dobbelt opp av klær og Lego.

Din sønn har egne besteforeldre.

Det samme gjelder til feks jul og bursdag. Her kjøper besteforeldre en større/dyrere gave til sine barnebarn (ca 1000kr) og ca 200 kr til bonusbarnebarn. Heldigvis snakker vi sammen og alle besteforeldre synes dette var en grei ordning!

At samboer sin gutt fikk tur og ting av besteforeldre var helt greit. Du får høre med dine foreldre kan ta med din gutt på noe.

Barn har godt av alenetid.

Jeg tar ofte med en av guttene mine på shopping uten at den andre får være med. Neste gang er det hans tur. Jeg sender og ofte en av gutta på overnatting til besteforeldre. Kos for dem å bare ha et barn og vi koser oss hjemme.

Synes dette er din feil at gutten ble lei seg og alle ble satt i en vanskelig situasjon. Du kunne enkelt forklart for din gutt at idag skal per på tur med sine besteforeldre mens meg og deg skal kose oss hjemme!

Anonymous poster hash: aa5c1...134

Skrevet

Din sønn må rett og slett lære seg at ikke alt er likt. Man kan ikke forvente at familie skal behandle "fremmede" barn likt som sine egne.

Dette er en av de store utfordringene med mine, dine og våre barn.

Anonymous poster hash: 2aa63...69e

Skrevet

Min er 4 snart 5år.

hi

Du har valgt. Besteforeldrene har fått dyttet på seg en unge.

Selv om man blir "pådyttet" en unge kan man faktisk velge og oppføre seg som en anstendig voksenperson!

Dette hadde jeg tatt opp med besteforeldrene, og sagt at det er greit nok at de ønsker å ta med seg sitt biologiske barnebarn på ting og gi gaver, men at man kan, når stebarnebarnet er tilstedet, kan man være mer diskret.

Og så ville jeg som mor faktisk sørget for at barnet ditt ikke opplever slike situasjoner du beskriver. Når besteforeldre spør om de kan få ta med seg din stesønn, og din spør om å få væe med, kan du, istedet for å la det bli pinlig stillhet, si nei, det passer ikke fordi dere skal bake boller, besøke mormor etc. Du har et ansvar selv også HI, og kan ikke bare sitte på sidelinjen og forvente at alt skal være 100% likt. Det er det ofte ikke engang for biologiske søsken.

Anonymous poster hash: f6ef1...3f8

Skrevet

Du, det der syns jeg var dårlig gjort!

Vi mine foreldre m/ samboere er bonusbesteforeldre til min manns datter.

Hun går gaver på lik linje med våre felles.

Skulle da bare mangle!

De trenger på ingen måte å ta med seg din sønn, men det går da for faen an å gjøre det på en grei måte!

De kan avtale på forhånd og eventuelt møte far og sønn et annet sted.

De burde absolutt ha kjøpt en liten ting til gutten din, utrolig tankeløse ....

Fikk vondt av din lille, det er ikke greit å gjøre sånt mot et lite barn.

Skrevet

Vi har også en mine/våre familie, og synlig forskjellsbehandling er ikke greit!

Men det som er litt vesentlig her: hva sier samboeren din om dette?

Skrevet

Svært klønete og undøvendig håndtert av besteforeldrene, og uheldig håndtert av deg... Som andre har foreslått - snakk med dem om "kjøreregler" (for selv om de bør oppføre seg voksent nok til å ikke drive med åpenlys forskjellsbehandling, må de nesten få kunne ta med barnebarnet sitt alene på tur og gi han gaver innimellom). Du kunne gjerne selv også fortalt sønnen din i en hverdagslig tone at "Nei, i dag skal xx være med besteforeldrene sine, og vi skal finne på noe annet morsomt her hjemme", uten å gjøre et stort poeng av at storebror drar og slik forsterke "utenfor"-følelsen.

Men det forutsetter egentlig at besteforeldrene inkluderer bonusbarnebarnet av og til, også, da! Ikke lett, det der...

Anonymous poster hash: 746cc...019
Skrevet

Forventer ikke at de skal kjøpe dyre gaver og alltid ha med mitt barn. Men måten ting blir gjort på gjør meg sint. Det er snakk om voksene mennesker og de skal kunne oppføre seg ovnenfor barnet.

Og jeg skriver ikke noe tidligere om hvordan jeg håndterte situasjonen.

Da sønnen min gråt på trappa gikk jeg ut og trøstet han, etterpå laget vi to boller også kjørte vi på besøk til min mor. Det varte ikke så lenge for hans del.

Men jeg har rett og slett irritert meg grønn over måten det ble gjort på. Det kreves ikke så mye av dem å kunne svare barnet "ikke idag, idag skal ..... være med, kansje en annen gang". Ikke bare la være og svare for så stikke av på den måten. Kan tro hva barna lærte av dette? At det er ok hvis noen ikke skal være med å bare løpe fra?

Hi

Skrevet

Alle dere som har svart "du kan ikke forvente noe" "dette er ikke deres barnebarn" " det er dyrt å kjøpe klær og Lego" - kommer dere til å oppføre dere på samme måte når dere i fremtiden får bonusbarnebarn?

For det er en ganske stor sjanse for at dere får det...

Det går fint an å gi ekstra til egne barnebarn uten å oppføre seg ufint ovenfor det andre barnet. Ingen hadde gjort noe sånt mot voksne mennesker (ikke svart, stukket av uten å si hadet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...