Gå til innhold

Når alle naboene har så mange ressurser... Klarer ikke henge med.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er en familie med to barn som har flyttet til et veldig hyggelig sted i Bærum.

Naboer og barnehageforeldre har tatt veldig godt imot oss og vi trives egentlig godt.

 

Nå er det sånn at vi er litt middels... Middels på økonomi (vi bor ikke akkurat prangende) og middels på overskudd og energi. Men så er det denne gjengen rundt her da. Området var helt folketomt i vinterferien. Barnehagen var nesten tom og de fleste var på hytta, i Spania eller Thailand. Forrige sommer var det USA, Afrika og andre eksotiske områder. Vi drømmer lizzm om Danmark vi.

I påsken er det nok samme land som gjelder.

 

De er alltid tidlig ute på dugnader, invitere med hjem, ut på ski og skøyter, lære barna slaåm, tennis, gå i svømmehallen. Spise sushi med naboene utpå ettermiddag. Les Times og Aftenposten kultur imellom slaga. Høyt og lavt. Puuh.

 

Kanskje det høres ut som et luksusproblem, men vi føler oss litt utenfor.

Jeg er usikker på om jeg klarer å følge opp barna våre like godt som denne gjengen her. Kan heller ikke tilby dem de samme feriene. Kanskje vi heller bare flytte før barna begynner på skolen... :-( 

 

 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 74fc9...a02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye man eier er ikke så nøye,- bare man eier litt mer enn dem man omgås....

 

Anonymous poster hash: 3c660...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere bo der da? Kanskje flytte til et sted hvor dere føler det er flere likesinnede?



Anonymous poster hash: 47b30...598
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi er en familie med to barn som har flyttet til et veldig hyggelig sted i Bærum.

Naboer og barnehageforeldre har tatt veldig godt imot oss og vi trives egentlig godt.

 

Nå er det sånn at vi er litt middels... Middels på økonomi (vi bor ikke akkurat prangende) og middels på overskudd og energi. Men så er det denne gjengen rundt her da. Området var helt folketomt i vinterferien. Barnehagen var nesten tom og de fleste var på hytta, i Spania eller Thailand. Forrige sommer var det USA, Afrika og andre eksotiske områder. Vi drømmer lizzm om Danmark vi.

I påsken er det nok samme land som gjelder.

 

De er alltid tidlig ute på dugnader, invitere med hjem, ut på ski og skøyter, lære barna slaåm, tennis, gå i svømmehallen. Spise sushi med naboene utpå ettermiddag. Les Times og Aftenposten kultur imellom slaga. Høyt og lavt. Puuh.

 

Kanskje det høres ut som et luksusproblem, men vi føler oss litt utenfor.

Jeg er usikker på om jeg klarer å følge opp barna våre like godt som denne gjengen her. Kan heller ikke tilby dem de samme feriene. Kanskje vi heller bare flytte før barna begynner på skolen... :-(

 

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 74fc9...a02

Jeg er oppvokst i Bærum og bor i Bærum og synes det du beskriver er så deilig! Det er langt mellom grandiosaen foran TV'en mens man ser på Mot i Brøstet og blir sakte dummere. Jeg gleder meg over at barna vokser opp med et rikt kulturliv, omgitt av høyt utdannede mennesker. (Og selvfølgelig finner man dette mange, mange andre steder enn i Bærum!)

 

Jeg elsker det yrende idrettslivet og alt engasjementet! Henter energi fra det.

 

Anonymous poster hash: 24d6f...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et luksusproblem. Så lenge de er hyggelige da.  

 

Her har vi en gjeng med høner og grinebitere som jeg nesten ikke holder ut.

 

 

 



Anonymous poster hash: 74fc9...a02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det litt likt her, hvertfall med hageengasjementet;-). Føler at alle naboene er så overenergiske og klipper gress 08:00 på lørdagsmorgen. Så er det turer med barna, vaske bilen for å avslutte med en kjempemiddag - hver helg!! Får helt angst jeg, hehe.

 

Jeg er så sliten på helgene at jeg trener en gang så er det bare hjemme som gjelder.



Anonymous poster hash: d47a7...5fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikkje trivdes med eit slikt miljø trur eg, iallefall ikkje om ungane våre skulle føle seg underlegne pga dårlegare økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi er en familie med to barn som har flyttet til et veldig hyggelig sted i Bærum.

Naboer og barnehageforeldre har tatt veldig godt imot oss og vi trives egentlig godt.

 

Nå er det sånn at vi er litt middels... Middels på økonomi (vi bor ikke akkurat prangende) og middels på overskudd og energi. Men så er det denne gjengen rundt her da. Området var helt folketomt i vinterferien. Barnehagen var nesten tom og de fleste var på hytta, i Spania eller Thailand. Forrige sommer var det USA, Afrika og andre eksotiske områder. Vi drømmer lizzm om Danmark vi.

I påsken er det nok samme land som gjelder.

 

De er alltid tidlig ute på dugnader, invitere med hjem, ut på ski og skøyter, lære barna slaåm, tennis, gå i svømmehallen. Spise sushi med naboene utpå ettermiddag. Les Times og Aftenposten kultur imellom slaga. Høyt og lavt. Puuh.

 

Kanskje det høres ut som et luksusproblem, men vi føler oss litt utenfor.

Jeg er usikker på om jeg klarer å følge opp barna våre like godt som denne gjengen her. Kan heller ikke tilby dem de samme feriene. Kanskje vi heller bare flytte før barna begynner på skolen... :-(

 

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 74fc9...a02

Jeg er oppvokst i Bærum og bor i Bærum og synes det du beskriver er så deilig! Det er langt mellom grandiosaen foran TV'en mens man ser på Mot i Brøstet og blir sakte dummere. Jeg gleder meg over at barna vokser opp med et rikt kulturliv, omgitt av høyt utdannede mennesker. (Og selvfølgelig finner man dette mange, mange andre steder enn i Bærum!)

 

Jeg elsker det yrende idrettslivet og alt engasjementet! Henter energi fra det.

 

Anonymous poster hash: 24d6f...e9e

 

Enig - vi har det også sånn. Bortsett fra at vi ikke bor i Bærum, men mye lengre nord. Samme type naboer her som gjør mye spennende... og ja hahahahaha vi var også i california i mars i fjor, thailand en måned i august, spiser sushi og er aktive i lokalmiljøet.....

Veldig artig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til området for å si det sånn, i hvert fall i østre Bærum.

Det er synd hvis noen opplever at det er bare en måte å leve livet sitt på.

Håper du ikke opplever det sånn.

Kanskje du også kan invitere dem hjem og ta det opp dersom du er komfortabel med det?

 

Her er også delvis på den måten du sier det, men jeg må innrømme at det er deilig å ha så mange ressurssterke mennesker rundt seg, ikke bare økonomisk, men enda viktigere sosialt! Særlig det siste er viktig når man har barn.

 

Noen i min familie flyttet fra et sted fordi det var så lite engasjement for lokalmiljøet der de bodde.

Var det en konflikt mellom noen barn, kunne du være sikker på at det var noen foreldre som gjorde den enda større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette må du jo bare utnytte til fulle!

 

Tipper at disse foreldrene gjerne inkluderer dine barn: tar de med på skogstur, ski, skøyter, lar dere sitte på til fotballkampen, synes det er supert at dine barn kommer på besøk lørdag kl åtte, serverer gjerne kjempegod mat, er gode på oppdragelse og rettferdighet, låner gjerne bort trampolina si osv osv.

 

Skjønner ikke hva problemet er?

 

Anonymous poster hash: b2b10...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn - det er antagelig bare dere som tenker på det der.

 

Finn noe som ikke er så dyrt og som blir deres familie sitt særpreg! Dere har vel noen hobbier eller interesser dere kan spinne videre på!

 

Friluftsliv f.eks.? Hvor mange av de andre barna er på teltur i marka f.eks.?



Anonymous poster hash: 538c8...e99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også oppvokst i Bærum,  men nå vet jeg ikke hvor dere bor da, er jo ganske så ulike områder der :) jeg er selv fra Bærums Verk. foreldrene mine ble skilt da jeg var barn, og økonomien ble jo dårligere med alenemor. Mamma har selv sagt at hun merket at hun ikke kunne gi oss så mye av ting og merkeklær og ferier som andre foreldre rundt oss. MEN jeg tenkte ALDRI på dette selv. I klassen min var det et mangfold av hvordan folk bodde, fra svære hus til små blokkleilgheter. ingen som reagerte på det ene eller det andre. syntes det var et flott miljø å vokse opp i! det var veldig akspetert å være forskjellige.   jeg har nettopp bodd et par år i en småby et annet sted i norge.... og mistrivdes veldig, alle forventet plutselig at jeg skulle være sånn eller sånn, for der er alle like (sier de selv).  syntes også de var mer opptatt av penger og materielle ting der enn noe jeg har opplevd i Bærum.  sikkert mye ulike erfaringer blant andre, men dette er det jeg mener.  føler man kan være seg selv i bærum, så det synes jeg du også skal være :)  

dessuten er det sant det andre her sier, at det er mye høyt udannede mennesker, noe som skaper et godt skolemiljø mener jeg. jeg kjenner feks ingen som droppet ut av vgs, og alle var opptatt av å gjøre det bra hele veien på skolen (såklart man kan bli lei, men de aller aller fleste stod på).  

jeg tror ikke andre enn du selv tenker over dette :) og de er nok neppe så "perfekte" som du tror :)

Samtidig vet jeg hvordan det er å mistrives i det miljøet man bor i, så liker du deg virkelig ikke så er det lov å flytte. Jeg har kommet tilbake til bærum, og føler meg endelig hjemme igjen:)



Anonymous poster hash: 48063...fce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo veldig koselig ut.

Det at dere ikke kan reise like mye betyr ingen ting. Bare vær hyggelig tilbake.

Det er ikke så slitsomt å ta med noen unger hjem og la dine leke med de.



Anonymous poster hash: 27c8f...19f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da bor dere nok et sted i Bærum hvor naboene både har økonomisk og kulturell kapital- og det er jo flott :).

 

På dem jeg kjenner som vokste opp i Bærum, så har jeg forstått det slik at det siste ikke helt er like vanlig som det første ;). Det er visst mye fokus på det materielle og image.

 

Hvis dere ikke trives etter en stund, så vurder å flytte HI. Men inntil videre; hev hodet! Dere har kanskje mindre penger, men la dere inspirere og del av de ressursene dere selv kan by på ovenfor naboene- så vil jeg tro at dere finner samhørighet :).

 



Anonymous poster hash: fd175...c97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager har du bosatt deg? Vi bor også i bærum og har det ikke sånn... hyggelige naboer, jordnære. Ferier i Danmark, syden og på hytter. Helt normale folk.

 

Anonymous poster hash: 8eb86...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også litt på hvor i Bærum du bor. Vi bor også i Bærum, og vel er de fleste rundt oss oppegående, velutdannede, relativt ressurssterke, hyggelige, og heldigvis også avslappede!, mennesker, men de tyner ikke dagene slik du beskriver. Jeg ser bare fordeler for ungene mine å vokse opp på et sted som vårt.



Anonymous poster hash: 52b69...d07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis HI ikke kan identifisere seg med dette, spiller det vel ingen rolle om det "egentlig" er positivt? For HI vil det jo bare bli masete...

 

Personlig nekter jeg å tro at det finnes fulle nabolag av folk som lever livet sitt slik HI beskriver, FRIVILLIG. Jeg tror det handler mye om hva naboene måtte tenke, hvis man ikke klipper gresset klokka åtte på søndag, hvis man ikke løper Birken, hvis man ikke møter på dugnad.

 

Sier ikke at det er sånn for alle. Men jeg omgåes mye med folk som bor i slike miljøer, og flere av dem har sagt at det er som å bo på Solsidan.

 

Jeg synes det er veldig vanskelig å velge et sted vi kan etablere oss. Føler ikke at vi passer inn på noen av stedene som har god beliggenhet i forhold til jobb på vestkanten av Oslo.

 

Trives resten av familien, da, HI? Eller, trives mannen? Når det kommer til barna, må dere vel bare ta et valg. Det blir nok folk av dem, selv om de får en annerledes oppvekst enn din ;) Men det er kanskje ikke verdt det, hvis du må sitte og kjenne på mindreverdighetsfølelsen resten av livet? (Mulig dere etterhvert blir kjent med andre outsidere, da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres egentlig slitsomt ut Hi. Sånne liv jeg ikke orker å følge med på. Her tar vi alt i vårt tempo ;)

 

Høres ut som stressa mennesker som ikke kan slappe av.

 

Moren min var sånn. Hatet barndomslivet mitt. Først som stor lærte jeg meg å slappe av siden mor alltid stresset med barna som små på det ene etter det andre. Mange som misunte oss barna, men kunne vi fått velge hadde vi valgt rolige helger på ei hytte heller ved stranda :)

 

Vær sin familie, vær sin lyst.

 

 



Anonymous poster hash: 23845...4b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler dere ikke passer inn hverken økonomisk eller kulturelt og dette plager deg veldig, ville jeg vurdert å flytte. Det er høyst sannsynlig at barna vil få problemer med det også, da dine holdninger vil overføres til dem hvis det er noe du er opptatt av og snakker mye om. Nabolaget vil jo ikke forandre seg.

Sannsynligvis bryr de seg lite om hva dere gjør, men det hjelper lite hvis det er et problem for deg. Det er jo noe i ordtaket " like barn leker best", men jeg tror det ofte er positivt med litt mangfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt er deg. Du føler deg underlegen. Du sier jo at naboene er inkluderende og hyggelige. Jeg synes du skal være glad for at du har gode naboer jeg. Det er ikke alltid tilfelle.

 

Anonymous poster hash: f8de3...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare du må slutte å tenke på dette. De gjør andre ting men ikke bedre ting enn dere. Ikke sammenlign dere. Og som hun ene sa, tenk når barna blir større og blir invitert med på hytta osv!

 

Og noen liker jo å snakke høyt om alt det spennende de gjør, men ikke sikkert det er så spennende som de vil ha det til.

 

Anonymous poster hash: d3503...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres normalt ut jeg da. Og hyggelig, ikke minst. Hadde de slikt da jeg / vi bodde i borettslag med turer hit & dit med ungene, leste oppegående aviser og magasiner, men ingen var noen bedre enn andre eller følte seg bedre :)

 

Vær deg selv og vær inkluderende i deres og ditt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI, kan jeg spørre sånn ca hvor i Bærum dere bor? Vi skal flytte til Bærum selv og jeg har vært litt redd for akkurat det der selv. Vi har helt normal økonomi og absolutt ikke ekstreme ressurser. Ihvertfall de første årene vil det nok bli trangt med alt som følger med etablering på et nytt sted.

 

Når det er sagt så vokste jeg selv opp et sted med mye pengefolk uten at min familie var spesielt velstående og jeg oppfattet aldri dette som noe negativt så ikke sikkert barna i det hele tatt registrerer det:)

 

Anonymous poster hash: 63768...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er litt sånn. Vi har god økonomi, og bruker all fritiden på barna våre; drar på fjellet i vinter- og høstferien, til syden av og til, mye ute på ski og skøyter og slalom med barna etc. Spiser sushi og leser Aftenposten, DN og FA... Har ikke barna i bhg/SFO i feriene etc etc. Men vi gir barna frossenpizza på lørdager (de elsker det!), bytter på å sove lenge (har små barn), krangler av og til og er ikke noe flinke til å dra i svømmehallen. Jeg leser også glossy magasiner og krimbøker og ser på dårlige bliss- serier på TV. Mannen min tilbringer mye tid foran pc. 

 

Sikker på at du ikke bare ser det du vil se, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI. Tror du kanskje gjør dette til et større problem enn det er. Vær dere selv, og inkluder naboer og barn. Det er nok også flere som ikke helt henger med på karusellen mht reiser og aktiviteter, men du ser dem kanskje ikke så godt?

Her vi bor er det motsatt. både jeg og mannen er nok de høyest utdannede foreldrene i klassen til barnet vårt. Det kryr av lavtlønnte, innvandrere og foreldreengasjementet er middels.

Vi er heller ikke så rike på materielle ressurser, er middels, men føler ikke at vi passer inn her.

Skulle gjerne bodd i et slikt nabolag som du forteller om jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...