Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #1 Del Skrevet 17. januar 2014 Jenten min på 4 uker har gradvis sovet lenger intervaller, og i natt sov hun natten gjennom. Dvs hun sov 6 timer i strekk og det gikk 7 timer mellom ammingene (23-06). Jeg er selvfølgelig utrolig takknemlig for god søvn, storebroren hennes var helt motsatt... Det jeg har begynt å "bekymre" meg litt for er melkeproduksjonen. Jeg har noen bekjente som mistet melken da babyen var noen måneder og som skylder på sjelden nattamming. Så dere som har hatt babyer som sover 6-7 timer i strekk fra de var små, hva er deres erfaringer ift videre fullamming? Om dagen spiser hun også "sjelden", dvs det kan godt gå 4 timer mellom måltidene på dagen, om kvelden noe hyppigere, da gjerne 2-3 timer mellom. Jeg ammer på et bryst til hver amming på dagtid og på kveld/natt tar hun begge bryst, men hun tømmer da ikke bryst nummer to fullstendig. Hun har gode våte bleier, valker og daglig avføring, og vi skal på helsestasjonen for veiing og kontroll i neste uke. Så jeg er altså ikke bekymret for vekten hennes. Noen tips/råd/erfaringer? Anonymous poster hash: 622ce...0bb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112742-sm%C3%A5-babyer-som-sover-rundt-fullamming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #2 Del Skrevet 17. januar 2014 Noen klarer å opprettholde ammingen uten å nattamme. Jeg gjør ikke det. Så du må nesten bare prøve deg fram, tror ikke det finnes noen fasit. Anonymous poster hash: d996c...58b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112742-sm%C3%A5-babyer-som-sover-rundt-fullamming/#findComment-146035862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 17. januar 2014 #3 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Min erfaring er at så lenge du *fullpupper* og barnet legger på seg som det skal (følger sin egen kurve) så er ikke dette noe problem. Det er viktig at du ikke gir flaske (verken med MME eller utpumpet melk) for å forlenge sovestrekkene. Jeg tolker deg som at babyen din kun ammes, også på kvelden? Det høres ut som du har relativt mye melk, siden du i praksis ammer hver 6.-8. time på hvert bryst på dagtid. Det kan hende melkeproduksjonen din går noe ned etterhvert som den styres mer av etterspørsel enn av hormonene fra fødselen, i såfall vil du nok først merke det ved at babyen vil ha begge bryst til flere måltider, og kanskje også ved hyppigere amming. I perioder kan du oppleve økedøgn, som for mange føles som at de er helt tomme for melk siden barnet vil die hele tiden. Hvis du lytter til disse signalene så går det nok helt fint. Dersom du har behov for å øke produksjonen, enten pga dårlig vekst eller under økedøgn, så vil nattamming som regel være det mest effektive tiltaket, fordi det vil stimulere produksjonen av hormonet prolaktin mest, dette er et av hormonene som styrer melkeproduksjonen. I såfall ville jeg forsøkt å legge henne til i søvne, eventuelt vekket henne før amming, eller pumpet en gang i løpet av perioden hun sover. Hovedpoenget mitt er at så lenge du lar barnet regulere dette 100%, både i hyppighet, lengde på måltidene og lengde på søvnstrekk, så vil produksjonen din sannsynligvis justere seg inn etter barnets behov. Så lenge hun legger på seg som hun skal, og har 5-8 godt våte bleier pr dag, så får hun i seg nok mat. (Merk at dette rådet er gitt ut fra at barnet her er 4 uker. For barn som er mer nyfødte, der melkeproduksjonen er mindre etablert og barnet kan ha behov for vekking, vil jeg være mer forsiktig med å anbefale så lange søvnstrekk kombinert med forholdsvis sjelden amming på dagtid. Jeg nevner dette i tilfelle andre med barn som sover lange strekk om natta leser dette. De fleste babyer har behov for å ammes minimum 8 ganger pr døgn, men de fleste ammes litt flere ganger enn dette også. Veldig mange "svarer" på lengre søvnstrekk med å ville ammes hyppigere i perioder der de ikke sover.) Endret 17. januar 2014 av lillenims Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112742-sm%C3%A5-babyer-som-sover-rundt-fullamming/#findComment-146035887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #4 Del Skrevet 17. januar 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Min erfaring er at så lenge du *fullpupper* og barnet legger på seg som det skal (følger sin egen kurve) så er ikke dette noe problem. Det er viktig at du ikke gir flaske (verken med MME eller utpumpet melk) for å forlenge sovestrekkene. Jeg tolker deg som at babyen din kun ammes, også på kvelden? Takk for langt og utfyllende svar! Hun fullammes, har aldri fått flaske hverken med MME eller morsmelk. Jeg er også ganske sikker på at jeg har myyye melk. (Storebroren ble ordentlig "feit" på fullamming, rundt 97,5 persentilen på vekt ift lengde ved 6 mndr.) Og da hun var 2 uker spiste hun kun 6-8 ganger i døgnet, men la likevel på seg mer enn det som var vanlig ila en uke. Da skal jeg ta det med ro og bare følge hennes naturlige "rytme", og huske på rådene dine ift økedøgn og hvordan øke produksjonen raskest/enkles. Jeg er jo utrolig takknemlig for de nettene vi har hatt, særlig den siste uken, og krysser fingrene for at det fortsetter:-) Anonymous poster hash: 622ce...0bb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112742-sm%C3%A5-babyer-som-sover-rundt-fullamming/#findComment-146036009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plutselig_gravid Skrevet 21. januar 2014 #5 Del Skrevet 21. januar 2014 Min baby ble fullammet i 6-7 mnd. Da hun begynte med fast føde slet jeg med melkespreng i lengre tid. Ammet til hun var 16 mnd. Hun sov 10-14 timer natt uten mat fra hun ble født. På dagtid ca hver 4 time. Hun lå likevel langt over snittet i vekt og fulgte kurven sin hele veien Fikk beskjed av helsesøster at vi ikke behøvde å vekke henne på natta, men vekke for pupp på dagtid hver 4. time. Trengte aldri dette da vi kunne stille klokka på henne allerede som nyfødt. Til tross for at jeg aldri egentlig nattammet henne og kun ammet hver 4. time på dagtid hadde jeg likevel overflod av melk Fikk beskjed om at hvis melkeproduksjonen minket så ville nattamming øke produksjon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112742-sm%C3%A5-babyer-som-sover-rundt-fullamming/#findComment-146046957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå