Gå til innhold

Vellagret Jarlsberg, både med og uten hensikt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen osteeksperter her?

Hvor lenge etter best-før-datoen kan man fortsette å spise på en vellagret Jarlsberg? Jeg håper svaret er minst 3 måneder? Og blir den mer vellagret, eller bare gammel av å ligge åpnet etter best-før-datoen? Og hvor mye kan en person spise av en overvellagret Jarlsberg en vanlig torsdags formiddag?

De to første spørsmålene ønsker jeg meg svært gjerne noen tanker om. Det siste spørsmålet kan potensielt ha svaret 400 gr. 

På forhånd takk...

Skrevet

Svarene er enkle: 400 g: Go for it om du orker.

De andre spørsmålene besvares med folkevett. Er det ikke mugg og det smaker bra er svaret som for foregående: Go for it!

Skrevet

Siden det ikke er mugg på den, bare store saltkorn og en del svette, og den smaker herrrrlig, så er allerede osten fortært den altså. Men lurer jo på om jeg har fortært en overlagret ost, eller en svært foredlet vellagret en. Og siden det er mer igjen, så lurer jeg også på om den kun blir bedre, eller om jeg kan forvente meg mugg på den hvert øyeblikk? 

Men, siden jeg altså frykter at jeg har tøyd akkurat denne gamle ostestrikken, og det fortsatt er mer igjen etter herremåltidet mitt, og det fremdeles ikke er ankommet noen grønne pelsflekker, så river jeg opp resten og lager vellagrede Jarlsberg-snurrer. Det kan bli spennende. :) 

Gjest Fru Banderas
Skrevet

Tipper det er med den osten som en god rødvin, og George Clooney.

Skrevet

Tipper det er med den osten som en god rødvin, og George Clooney.

Jeg er for gammel for George Clooney. Sean Connery, derimot, han var en modnet ost med fylde og god smak, ... for 20 år siden.

Jeg vet ikke om det er kommet mugg på han ennå, men han ser nå mer ut som en innsunket svett matpakkeost som har blitt glemt litt bakerst i skapet i løpet av en lang ferie (ellers intet øvrig vondt ord om Sean). Men, jeg tror ergo at vellagrede oster også kan krympe sammen av alderdom.

Så akkurat nå, på tampen av dens levetid, så er det faktisk greit med litt rødvin attåt før jeg forsyner meg noe mer, så jeg sparer resten til i kveld. (På samme måte som med Sean forøvrig, jeg tror jeg hadde trengt litt rødvin attåt da også, om jeg skulle fått anledning til å krype opp på ostefatet hans nå. For 20 år siden derimot...)

Skrevet

Ost er ok til den luktar uffent (sjølv til lagra ost og vere) eller har blågrønne prikkar (utover dei som evt skal vere der, noko dei ikkje skal på jarlsberg).

Osten er ofte betre til eldre den blir, fram til den plutselig får pels. Då er den til gjengjeld noko av det grusommaste ein kan sette tenna i..

Skrevet

Amen. 

Og der skulle det vært et sitat om Sean Connery. 

Mannen som var myye bedre etter han var, vel, vellagret, men som dessverre til slutt tippet over i overmodenkategorien, som vi vel alle gjør på et punkt i livet. 

Skrevet

Amen. 

Og der skulle det vært et sitat om Sean Connery. 

Mannen som var myye bedre etter han var, vel, vellagret, men som dessverre til slutt tippet over i overmodenkategorien, som vi vel alle gjør på et punkt i livet. 

Ikke jeg.

Ellers enig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...