Heihånåerdetjuligjen Skrevet 13. desember 2013 #26 Skrevet 13. desember 2013 I april skal jeg gifte meg ! Tradisjonelt bryllup. Det som "bekymrer" meg er at jeg tror ikke hverken min far eller min mor vil komme til å si noen ord til forsamlingen.Vi blir ca 80 gjester. Dette er rett og slett fordi ingen av dem tør prate i stor forsamling. Jeg vet at talen fra brudens far er en av hovedtalen hvor han blant annet skal ønske brudgommen velkommen inn i familien. Da jeg diskuterte min bekymring med sambo idag sa han at han kom til å bli meget skuffet om pappa eventuelt mamma ikke kom til å "gjøre jobben sin". Han mente at dette var noe som var forventet og at dette var bare noe han måtte gjøre hvis ikke så ødela han bryllupet mitt. Sambo gruer seg til kveldens tale selv, men som han sier, dette er skikk og bruk og han bare "gjør det". Helt ærlig så er jeg litt enig med sambo, det er bare noe "man gjør". Men, allerede nå så begynner jeg å bekymre meg over dette da sambo sa at dette var det vesentlig å få en avklaring på hvis ikke så var det ingen vits med den festen vi planlegger, da kan vi gjøre det enklere.... Jeg blir så stressa. Jeg har lite lyst til å spørre hva foreldrene mine tenker og er redd for å viderebringe svaret, for jeg vet at det er negativt. Det er ingen vits å svare meg her at jeg ikke vet hva mine foreldre tenker for det gjør jeg. Ingen av dem sa noe i min konfirmasjon, ønsket ikke velkommen engang, det gjorde et annet familiemedlem og jeg har hørt dem direkte si at dem ALDRI tør holde en slik tale. Det er utrolig vondt for meg dette, at dem faktisk ikke tør holde tale, at dem også er bekymret for denne angsten og ikke gleder seg av den grunn, og ikke minst samboers reaksjon på om det ikke blir gjort. Føler bryllupet mitt er i ferd med å bli ødelagt før det hele har begynt. Noen som har opplevd lignende at ingen tør holde obligatoriske talene ? Hvordan ble dette "løst". Hilsen en litt bekymret og ulykkelig kommende brud Anonymous poster hash: 0a267...441 For noe tull å si av samboeren din. Dagen deres blir ikke ødelagt pga en manglende tale! Måte på svartmalling. Kan du ikke bare spørre dem om de har tenkt noe på det? Om de eventuelt bare ønsker en sang til deg/dere istedetfor? Det kan være like fint det.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #27 Skrevet 13. desember 2013 Mine svigerforeldre er også slik, hadde aldri i verden holdt tale, men i god tid kontaktet de venner og familie, som hjalp de med å skrive en fantastisk sang til oss:) Anonymous poster hash: 837cf...14a
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #28 Skrevet 13. desember 2013 Hei Hi. Jeg giftet meg i august og hadde det som deg. Var veldig usikker på om min far og mor kom til å holde tale. Jeg spurte faren min før bryllupet hva han tenkte rundt det. De er ikke glad i å snakke høyt, særlig min mor. Min far er vant til å tale til stor forsamling. Han er styreformann i et stort selskap, men aldri aldri til nære relasjoner. Det endte med at han holdt en glimrende tale. Veldig humoristisk og alle holdt på å le seg i hjel. Og til og med min mor sa noen ord etter at min far var ferdig. Hun leste et vakkert dikt til oss. det var veldig rørende. Det jeg ville si med dette er at det er noe man må gjøre her i livet, og jeg tror jeg hadde blitt veldig skuffet om ingen av de hadde sagt noe. Jeg er ikke glad i å snakke høyt i forsamlinger selv, og har full forståelse for at dette er skummelt, men tenker som så at den dagen mine barn skal gifte seg, så må jeg bare. Jeg skjønner deg veldig godt og ville spurt min far om han ville ønsket velkommen til bords og sagt noen få ord. Og kanskje din mor vil lese et dikt. Du har min fulle forståelse for dette. Anonymous poster hash: 47e45...8a2
Havhesten Skrevet 13. desember 2013 #29 Skrevet 13. desember 2013 Kjære deg Glem tradisjon og skikk og bruk! Tenk at dere elsker hverandre og vil ha hverandre. Resten av hurven kan ikke passe inn i ditt mønster. Jeg gikk på akkord med en masse av mine opprinnelige tanker om hvordan det "skulle være", men jeg LOVER deg, at å gi slipp på disse forventningene, gjør det hele til en mye bedre opplevelse. Og det er målet, ikke sant? Å ha en herlig uforglemmelig fest, ikke krysse av i skikk og bruk-boka? Snakk med mannen din om dette og vær glad for det dere har! Lykke til
I scream for icecream! Skrevet 13. desember 2013 #30 Skrevet 13. desember 2013 Jeg skal gifte meg til våren, og har flere nære familiemedlemmer som er sjenerte og som ikke liker å snakke i store forsamlinger. Selv forloveren min er slik, og har veldig lite lyst til å holde tale. Vi forventer derfor ikke at noen skal holde tale og vil ikke tvinge noen hvis de ikke vil. Vi har løst det på en annen måte; de som har lyst til å holde tale, får lov (det være seg andre familiemedlemmer, venner osv.), og de som ikke har lyst slipper. Vi har også sagt at dersom de har lyst til å bidra med noe annet, er det veldig koselig, så forloveren min skal blant annet sette sammen en bildepresentasjon. Vi skal også ha et ganske tradisjonelt bryllup, men det er helt opp til dere selv hvordan bryllupet skal bli! Gjør det noe om en venninne av deg fra for eksempel barndommen holder tale istedetfor din far? Kanskje moren og faren din kan lage en liten presentasjon dere kan vise på "storskjerm" istedet? Tenk litt utenfor boksen, det kan resultere i et mer spennende, personlig og annerledes bryllup. Dessuten er det koseligere med et bryllup uten tvang, der alle er komfortable.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #31 Skrevet 13. desember 2013 Det må da holde i massevis at du og mannen holder tale til hverandre i tillegg til hans foreldre. Ja for du skal vel holde brudens tale? Jeg syns din fremtidige mann høres usympatisk og lite forståelsesfull ut. Anonymous poster hash: 4b45e...b84
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #32 Skrevet 13. desember 2013 Samboenen din framstår som en snobbete og pompøs drittsekk som ikke evner å se andre enn seg selv som midtpunktet på den store dagen. man snakker om bridezilla, men her tror jeg jammen man har den mannlige utgaven........ Hvem i all verden har greit å innprente han at han skal ønskes velkommen inn i familien ved at brudens far holder tale?? Dere er da samboere og han er vel for lengs hilst velkommen inn av din far rog mor?? Eller er det virkelig så viktig for hann at dette blir proklamert høyt og tydelig forran alle gjestene slik at han kan sole seg i glansen av klisjeaktige ord? I de bryllupene jeg jhar vært i har brudens far eller brudens mor holdt tale og noen ganger ikke. Men disse talene har vært i hovedsak vært TIL BRUDEN. Noen ganger har hverken brud eller brudgom holdt tale fordi di ikke har ført seg komfortable med det. Noen ganger har det vært søsken, tanter eller venner som ahr holdt tale, andre ganger har det vært sanger, bildepresentasjoner eller rett og slett bare velkommen til bords og takk for maten:) Et brygllup skal da være en gledens dag for alle parter. Hvis både forberedelsene og selve bryllupsdagen skal være fylt av frustrasjon, nærvøsitet og engstelse over at alt skal være perfekt, at alle må oppføre seg "riktig" at alle tradisjoner må holdes i hevd osv, så kommer du til å bli et nærvøst vrak før du får ring på fingeren! Hvis mannen din virkelig mener at bryllupet bør avlyses fordi din far ikke kommer til å holde tale, så synes jeg du bør revurdere hvorfor dere i det hele tatt har lyst til å gifte dere med hevrandre. Er edt selve bryllupsdagen som er viktigst eller er det det å bli gift med hverandre? Anonymous poster hash: c860b...e08
Kanutten83 Skrevet 13. desember 2013 #33 Skrevet 13. desember 2013 Da jeg giftet meg holdt hverken min mor eller far tale. Jeg takler ikke slikt selv, jeg blir kvalm, kaldsvetter, synet blir slørete og jeg hører pulsen i ørene, for ikke å nevne at angsten ødelegger dagene i forveien. Det hjelper ikke å få høre "det er bare å ta seg sammen". Ergo ga jeg klar beskjed om at de som ikke ville holde tale skulle få slippe. Jeg ønsker ikke at noen skulle gå og grue seg til å delta i bryllupet mitt pga dette. Det er ingenting foreldrene mine og forloveren min kunne sagt i talen som jeg og de andre ikke viste fra før Jeg tvinger ingen til å gjøre ting jeg selv takler dårlig bare fordi det er tradisjon eller skikk og bruk. Bryllupet ble fantastisk det, alle koste seg og hadde det topp, og det er det viktigste for meg, ikke en tale
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå