Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #1 Skrevet 5. desember 2013 Huff, det er skikkelig vind her på Vestlandet nå. Ser i avisen at det fortløpende blir vurdert ekstremværvarsel. Det skal blåse mest når ungene er på vei til skolen og fra skolen. Hjem skal det blåse over 20m/s. Jeg har ikke bil, så de må ta buss, gå et lite stykke til bussen. Er det forsvarlig å sende dem avgårde? Anonymous poster hash: a77d9...315
Gjest vinterbrud Skrevet 5. desember 2013 #2 Skrevet 5. desember 2013 Jeg ville holdt min datter hjemme hvis det blåste storm. I sterk kuling 20 ville jeg sendt henne uten tvil,vi har heller ikke bil.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #3 Skrevet 5. desember 2013 Jeg holder mine hjemme idag. Blåser mye nå og verre skal det bli når ungene slutter skolen. Anonymous poster hash: 10fe9...cd3
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #4 Skrevet 5. desember 2013 Du skjønner du kommer fra Østlandet når du gruer deg til 11 sekundmeter vindo_O. I 20 sekundmeter vind hadde jeg vurdert å holde barna hjemme hvis jeg anså at skoleveien var farlig når de skulle hjem... Anonymous poster hash: d352f...8b8
❤lille stjerne❤ Skrevet 5. desember 2013 #5 Skrevet 5. desember 2013 Når det er så dårlig vær at det anses som farlig å ferdes ute må det da være greit å holde ungen hjemme? Når de sier på nyhetene at de som ikke absolutt må ut bør holde seg hjemme altså. Men ikke bare fordi det er kaldt og ufyselig, blåser og regner sidelengs.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #6 Skrevet 5. desember 2013 Hvor på vestlandet bor dere? Vurderer d samme Anonymous poster hash: 58803...bc3
Gjest vinterbrud Skrevet 5. desember 2013 #7 Skrevet 5. desember 2013 Når det advares mot å ferdes ute pga været,hadde jeg holdt jenta mi hjemme.Vi bor på Nordvestlandet,og er vandt med vind.
Pepsimamma Skrevet 5. desember 2013 #8 Skrevet 5. desember 2013 Jæren. Vant med mye vind og ruskevær her, men jeg er bekymret fordi dette er begynnelsen og det skal ta seg opp senere idag før skolen slutter.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #9 Skrevet 5. desember 2013 Nei, ikke uten at d ble sagt fra høyere hold at en burde holde seg hjemme. Ikveld kanskje, men ikke på dagen her på Jæren idag! Anonymous poster hash: 0e40a...34c
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #10 Skrevet 5. desember 2013 Snakk å ta av! Hele mediebildet står på hodet pga stormen. Slik har vi det ofte her i nord og skulle jeg holdt barna hjemme hver gang hadde nok skolen reagert for lenge siden. Hele sør Norge er vist i beredskap, helt latterlig å gå inn på nettavisene idag. Anonymous poster hash: 2b3b8...1c1
Daquiry Skrevet 5. desember 2013 #11 Skrevet 5. desember 2013 Ekstremvarselet er trukket tilbake...hørte det på nyhetene nettopp.
Love my kidz Skrevet 5. desember 2013 #12 Skrevet 5. desember 2013 (endret) Men kjære, er da ikke noe problem med 20m/s, når det nærmer seg 30-35 kan du vurdere å holde de hjemme! Endret 5. desember 2013 av Love my son
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #13 Skrevet 5. desember 2013 Hellan dussen til krisemaksimering! Det er jo litt vind, selvfølgelig, men det er da ikke farlig nå? Jeg ler godt (og ja jeg er østlending selv) når de hyler om vindstyrke og dårlig vær. Dere vet ikke hva dårlig vær er engang. Dette er hverdagen til mange av oss på vestlandet, skulle jeg holdt ungene hjemme hver gang det var vindstyrke 20 hadde de ikke får mye skolegang... Anonymous poster hash: 8a0a0...7f8
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #14 Skrevet 5. desember 2013 Men herregud da, vurdere å holde barnet hjemme pga vind eller snø... Ser mange klager på fb osv på at det skal komme 10-15cm iløpet av "ekstremværet" som ventes. Det får vi iløpet av noen få timer på en god dag og vinden er ofte så sterk at trær blåser over ende og knekker. Men det står ikke i noen store aviser om dette. At det kalles "ekstremvær" sørafor er for meg helt sykt. Da har vi ekstremvær ofte!!! Så lenge de ikke sier noe på nyhetene om å holde barn inne og ikke sende de på skolen, så hadde jeg sendt de. Anonymous poster hash: 8dde7...3d3
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #15 Skrevet 5. desember 2013 Det vurderer jeg selv som mor, uavhengig av hva media og andre synser og tror. Er det fare for at de skal "blåse bort", ikke finne veien eller bli kjørt ned pga. snefokk, så blir de hjemme. Anonymous poster hash: e57bc...159
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #16 Skrevet 5. desember 2013 Hva som er ekstremvær på østlandet et ikke nødvendigvis ekstremvær andre steder i landet. Er ikke så vanlig at det blåser storm i indre østfold for å si det sånn! Her jeg bor er det en del trær som blåser ned av en flau vind omtrent, mens trær som vokser på eks vestlandet er tilpasset værforholdene der. Anonymous poster hash: 5d619...33d
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #17 Skrevet 5. desember 2013 Hva som er ekstremvær på østlandet et ikke nødvendigvis ekstremvær andre steder i landet. Er ikke så vanlig at det blåser storm i indre østfold for å si det sånn! Her jeg bor er det en del trær som blåser ned av en flau vind omtrent, mens trær som vokser på eks vestlandet er tilpasset værforholdene der. Anonymous poster hash: 5d619...33d Veldig nysgjerrig på disse forskjellige tretypene altså Anonymous poster hash: 2b3b8...1c1
Ugl@ ruger... Skrevet 5. desember 2013 #18 Skrevet 5. desember 2013 Hadde vi skulle holde barna hjemme hver gang det var kuling eller storm her på nordvestlandet så hadde det blitt mye fravær. Kun ved orkan varsel her. Eventuelt ekstrem snøstorm der det ikke er framkommetlig for buss/ bil. Da kmmer de seg ikke på skolen, så enkelt er det! Må vel gå an å følge barna på bussen, hvis den går da? Godt kledd, refleksvester, gjerne en lommelykt så man synes bedre.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #19 Skrevet 5. desember 2013 Kanskje noen klassekamerater som blir kjørt til skolen som de kan sitte på med? Hvis ikke ville jeg ha holdt de hjemme, men måtte ha gjort skolearbeid også Anonymous poster hash: 15acb...770
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #20 Skrevet 5. desember 2013 Vi er vant med MYE vær på sørvestlandet også. Mye stormer med nordvest vind. Har heller ingen fjell og topper som gir ly, så det rykker ofte godt inntak og trær. DERFOR blir flere av oss bekymret når de først melder ekstremvarsel. Nå ble det avlyst, men det ligger rett under ifølge meteologisk institutt. Så vind er vi vant med , men ikke snø. Det er sjelden snø på disse kanter så en 10 cm gir ofte trafikkaos. Mye på grunn av at vi ikke har samme brøyteberedskap som dere i nord som er vant med mye snø. Det blåser godt her men ikke uvanlig. Men toppen er ventet i 13-14 tida så da får vi se. Når man ikke har bil så lar jeg rett ogslett ikke barna gå 2 km i nesten ekstremvær. I stiv kuling går de... Anonymous poster hash: 10fe9...cd3
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #21 Skrevet 5. desember 2013 Her holder jeg de hjemme hver gang magefølelsen sier det.... :/ Skummel og rasfarlig skolevei! Ikke aktuelt at de skal kjøre buss på den veien på dager det er ekstra rasfarlig! Feks når det et mye vind og snø! Har lært meg å stole på magefølelsen, for det har ofte rast de dagene de er hjemme! Anonymous poster hash: 77362...1de
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #22 Skrevet 5. desember 2013 Hehe, denne "stormen" er vel ikke verre enn alle andre sterke kulings-dager. Bor i Sandnes rett ved havet og ser lite til dette ekstrem-været dommedagsprofetene har spådd. Folk burde fokusere mindre på hva media sier om været og heller kikke ut vinduet. Hva sier lærerne til at elevene er hjemme hver gang det kanskje blir vintervær, og må først undervise de som faktisk kom på skolen, og dagen etterpå de som ikke kunne gå på skolen pga dårlig vær? Og ja, dårlig vær og ekstremvær er to forskjellige ting, men det vi har på jæren i dag anser jeg ikke som ekstremvær. Anonymous poster hash: c7ea0...aba
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #23 Skrevet 5. desember 2013 Hva som er ekstremvær på østlandet et ikke nødvendigvis ekstremvær andre steder i landet. Er ikke så vanlig at det blåser storm i indre østfold for å si det sånn! Her jeg bor er det en del trær som blåser ned av en flau vind omtrent, mens trær som vokser på eks vestlandet er tilpasset værforholdene der. Anonymous poster hash: 5d619...33d "Ekstremvær" er like problematisk samme hvor det er. For å få den betegnelsen må det oppfylle spesifikke kriterier. Nå er vel ikke det uvære som vi har nå å betegne som "ekstremvær" uansett da. Anonymous poster hash: d91f9...dcb
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #24 Skrevet 5. desember 2013 Hva som er ekstremvær på østlandet et ikke nødvendigvis ekstremvær andre steder i landet. Er ikke så vanlig at det blåser storm i indre østfold for å si det sånn! Her jeg bor er det en del trær som blåser ned av en flau vind omtrent, mens trær som vokser på eks vestlandet er tilpasset værforholdene der. Anonymous poster hash: 5d619...33d Veldig nysgjerrig på disse forskjellige tretypene altså Anonymous poster hash: 2b3b8...1c1 Er vel ikke snakk om at ett grantre på østlandet er en annen type enn på Vestlandet. Men de har ulike vekstvilkår, og vil da vokse forskjellig. Alt ettersom hvordan de forskjellige vekstfaktorene er. Temperatur og klimatiske faktorer. Mye vind vil gi mindre væske i løvverket osv. Trærne tilpasser seg miljøet de vokser i. Anonymous poster hash: 5d619...33d
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #25 Skrevet 5. desember 2013 Vi er vant med MYE vær på sørvestlandet også. Mye stormer med nordvest vind. Har heller ingen fjell og topper som gir ly, så det rykker ofte godt inntak og trær. DERFOR blir flere av oss bekymret når de først melder ekstremvarsel. Nå ble det avlyst, men det ligger rett under ifølge meteologisk institutt. Så vind er vi vant med , men ikke snø. Det er sjelden snø på disse kanter så en 10 cm gir ofte trafikkaos. Mye på grunn av at vi ikke har samme brøyteberedskap som dere i nord som er vant med mye snø. Det blåser godt her men ikke uvanlig. Men toppen er ventet i 13-14 tida så da får vi se. Når man ikke har bil så lar jeg rett ogslett ikke barna gå 2 km i nesten ekstremvær. I stiv kuling går de... Anonymous poster hash: 10fe9...cd3 Trafikkaos pga 10 cm snø? Da kan dere ikke å kjøre bil, det har lite med brøyting å gjøre. Ferdig snakka. Anonymous poster hash: f351a...beb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå