Gå til innhold

pappa tar i fra meg all rett til og arve noe som helst og odelsretten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt av tomt,gård,hytter aaaaalt skal han selge å bruke til sin egen pensjon og sin nye kones eldre dager. Han har åresvis sagt at om jeg jobber flittig, hogger tømmer og kløyver ved og står på å hjelper til så vil jeg en dag få arve hytta, eller gården eller en hyttetomt. Å jeg har svetta å jobba år på år, men nå kpm beskjeden. Det kommer ikke på tale, odelsrett eller ei. Bare å glemme.

det var så skuffende

Anonymous poster hash: 8aa2f...d20

Skrevet

Alt av tomt,gård,hytter aaaaalt skal han selge å bruke til sin egen pensjon og sin nye kones eldre dager. Han har åresvis sagt at om jeg jobber flittig, hogger tømmer og kløyver ved og står på å hjelper til så vil jeg en dag få arve hytta, eller gården eller en hyttetomt. Å jeg har svetta å jobba år på år, men nå kpm beskjeden. Det kommer ikke på tale, odelsrett eller ei. Bare å glemme.

det var så skuffende

Vel... Det er nå en gang sånn at du ikke har rett på noe som helst for den dagen han dør.

Anonymous poster hash: ed8ad...87e

Skrevet

Han har ikke rett til å gjøre dette. I følge loven.

Anonymous poster hash: 1045f...511
Skrevet

Odel må vel du samtykke i at du gir fra deg så lenge du er myndig? Han kan selge så mye han vil, men hvis du nekter å fjerne odel så har du rett på eiendommen senere. Hvertfall slik jeg har forstått det?

Skrevet

Odel må vel du samtykke i at du gir fra deg så lenge du er myndig? Han kan selge så mye han vil, men hvis du nekter å fjerne odel så har du rett på eiendommen senere. Hvertfall slik jeg har forstått det?

Tror dette stemmer? Ta kontakt med en advokat som har eiendom som spesialfelt...
Skrevet

Jeg var ikke den flinkeste i rettslæreklassen, men jeg husker godt at en kan testamentere bort mye, men en del (husker ikke om det var en fjerdedel?) skal gå til etterkommere uansett. 

Korrigere meg noen, om dette er feil.

Anonymous poster hash: 38ca1...1e9
Skrevet

Jeg var ikke den flinkeste i rettslæreklassen, men jeg husker godt at en kan testamentere bort mye, men en del (husker ikke om det var en fjerdedel?) skal gå til etterkommere uansett. 

Korrigere meg noen, om dette er feil.

Anonymous poster hash: 38ca1...1e9

Det er noe eget med odelsretten og den går ikke under vanlig arverett.

Anonymous poster hash: cd5b0...6b9

Skrevet

Ny kone fra utlandet? Høres mistenkelig ut som hva som skjedde meg, nemlig.

Anonymous poster hash: 0fbd8...ab4
Skrevet

Jeg svarte tidligere på en annen tråd med samme tittel.

Alle har mulighet til å leve som "den fortapte sønn", og sløse vekk alle sine eiendeler og penger. Det er endog mulig å forlate livet forgjeldet....

Også for tidligere hytteeiere og gårdeiere.

Men selv når noen andre har kjøpt gården, kan odelshavere ta gården tilbake på odel. Dette er riktignok ofte mye dyrere enn å overføre gården fra far til sønn/datter.

Leste forresten at den nye regjeringen ville oppheve odelsretten. Men ikke sikkert det er sant...

Anonymous poster hash: a1cef...5b1
Skrevet

2/3 av verdiene dine foreldre etterlater seg har barna rett på å arve (pliktarv), begrenset opp til 1 million. den resterende 1/3 kan de testamentere bort til hvem de vil. I din fars tilfelle har også hans nye kone arverett, men hennes arverett kan ikke gjøre at du mister dine rettigheter. Det din far kan gjøre er å bruke opp/gi bort verdiene sine før han dør og da får ikke du gjort så mye med det. 

Når det kommer til odelsretten så har du hvis du har odelsrett rett til å overta gården til odelstakst. Det betyr også at hvis din far selger gården så kan du med odelsretten kreve å få tilbake gården fra kjøperen. Jeg er ikke sikker på hvilke verdi som settes på eiendommen da, men vet om flere tilfeller hvor noen har kjøpt en gård og pusset den opp for så å oppleve at den som har hatt odelsrett (ikke har sagt fra seg odelsretten ved salg av eiendommen) har krevd gården tilbake. I disse tilfellene har de som har pusset opp gården tapt mye da de ikke har fått igjen verdien av oppussingen i tillegg til summen de kjøpte den for. Det dette forteller er at hvis du har odelsrett så må du ikke undertegne noe papirer i forbindelse med det så du ikke risikerer å fraskrive deg odelsretten ubevisst, mao være veldig bevisst på hva du foretar deg. 

Skrevet

I ei bok om gårder i Trøndelag, står det om noen som hadde kjøpt en gård og måtte forlate den ei tid etter. Da tok de med seg så mye de kunne; rubb og rake. De tok til og med ut alle kroker og oppheng på gården, for å gjøre det så ugjestmildt som mulig for dem som skulle flytte inn der.

Anonymous poster hash: a1cef...5b1
Skrevet

Så lenge han lever kan han vel gjøre som han vil med tomter og hytte, bortsett fra gården med odelsrett.

Anonymous poster hash: 80dbf...3d9

Skrevet

Jeg har vært borti dette da jeg og eksen bodde sammen. Han ville selge sleksgården som jeg hadde odel på på det

åpne marked. Selv om han eide halve gården kunne ikke dette gjennomføres. Brødrene mine hadde odelsrett og han ene kjøpte gården til langt under takst. Vi hadde advokat som ordnet dette. Odelstakst brukes ikke lenger.

Anonymous poster hash: 3825f...264

Skrevet

Så det er du som SKAL ha det som din far har slitt for. La no han få gleden av dei pengane som HAN har jobba for. Eller skal ha gi det vekk slik at han skal sitte dønn i ro i ein stol når han blir pensjonist. Kven er egoen i detta da til slutt eller unner du ikkje din far noe ?

Anonymous poster hash: bad3d...8b1

Skrevet

Odelsretten kan han ikke ta fra deg så lenge du ikke skriver den fra deg. Om han selger gården kan du kreve den tilbake på odel innen 6 måneder tror jeg det er.

Er hytta skilt ut fra gården ellers kan han ikke selge den heller..

Hadde tatt meg en tur til advokat og fått sjekket opp ordentlig...

Anonymous poster hash: e9c09...704

Skrevet

Så det er du som SKAL ha det som din far har slitt for. La no han få gleden av dei pengane som HAN har jobba for. Eller skal ha gi det vekk slik at han skal sitte dønn i ro i ein stol når han blir pensjonist. Kven er egoen i detta da til slutt eller unner du ikkje din far noe ?

Han har vel ikke slitt for dette. Han fikk odel fra sin far.

Om du ikke vet hva odelsrett er bør du ikke svare på dette.

Anonymous poster hash: 305f7...e02

Skrevet

så at jeg har hjelpt min far med så å si alt han selv har gjort. Bidratt så å si 50/50 på arbeid av bygging av vei, tømmerhogst, husbygging, vedlikehold. Det er det kun han som skal ha æren for??? Jeg har ikke krevd noe som helst. Men blitt lovet. Og jeg har aldri bedt om en vedkubbe å fyre i peisen min med i løpet av tretti år pluss og han tjener pengene på hogst og vedsalget. Der jeg jobber gratis for han. Odelsretten er meg blitt lovet å er derfor skuffet. Ikke kom her du før du faktisk vet ståa.

Skrevet

Han kan ikke "love deg" odelsrett eller "ta fra deg" odelsrett. Odelsretten er noe du HAR, uavhengig av hva han måtte mene. Det finnes regler for odelsrett, og uansett hva han sier kan han ikke gjøre noe med det. Har du odelsrett på denne gården, eller har du ikke?

Selvfølgelig har han rett til å selge gården, men hvis du faktisk har odelsrett kan du kreve å ta den tilbake på odel.

Følg rådene du har fått her om å ta kontakt med advokat. Finn en som har greie på dette med odelsrett.

Og sånn til orientering: Jeg synes han oppfører seg skikkelig kjipt, men han har lov å gjøre det. Dessverre.

Igjen. Ta kontakt med advokat angående odelsrett.

Skrevet

Han kan selge gården men du kan ta den tilbake på odel innen 6 mnd. Går det lengre enn 6 mnd  kan du ikke lengre ta den tilbake. Du som har odel etter din far har rett til å kjøpe gården på åsetetakst, dvs lavere takst enn odelstakst.

Alt det andre og alt av løsøre kan han selge som han vil, noe som på en gård ofte er snakk om store summer. Å starte opp på skratsj med å kjøpe inn alt av løsøre + kjøpe gården er ikke bare enkelt. Gjør som de over her sier, ta kontakt med en advokat!

Skrevet

Som de over sier: du kan ikke få en odelsrett av din far, det er noe du automatisk har om du entre er:

1. Eldste barn

2. Eldre søsken har skrevet fra seg sin odelsrett og den da har tilkommet deg.

Odelsretten gir deg rett til å kjøpe gården tilbake dersom den blir solgt. Dette må skje innen det har gått 6 mnd og oselsberettigede (du eller dine søsken) ikke har skrevet fra seg odelen. Dette er grunnen til at folk er tilbakeholdne med å kjøpe gårder med odelsrett.

Jeg vet om to konkrete tilfeller der gården ble solgt men tatt tilbake på odel. Desverre er det ikke odelstakst lengre. Men det er landbrukstakst dersom gården er over en viss størrelse

Skrevet

Mener bestemt at åsetestakst også er borte. Nå er det kun landbrukstakst. Men jeg kan ta feil. Ring ditt lokale landbrukskontor, de kan det der.

Skrevet

Hadde ikke fått med meg det men det ser ut som om åsetetakst bare benyttes når livsarving overtar odelsgård på dødsskiftebo. Evt kan den som velger å selge gården til odleren selge til åsetetakst, 75 % av odelstakst. Det ble iallfall gjort med gården hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...