Gå til innhold

Dere som ofte får negative tilbakemeldinger fra barnehagen: Hvordan takler dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ofte negative tilbakemeldinger fra barnehagen. Jeg overser ikke dette, jeg jobber med problemene og jeg er lydhør. Likevel så synes jeg det er så sårt å nesten alltid få høre noe negativt og i dag var det noe nytt igjen. Klump i magen!

Føler meg rett og slett som en dårlig mamma, føler at barnet er dårlig likt og alt blir bare feil....:( Jeg kjenner at jeg takler det dårlig når det blir ofte og mye negative tilbakemeldinger.

Anonymous poster hash: 39fd3...8d0
Skrevet

Hva mener du, eksempel? :) 

Anonymous poster hash: 5078c...385
Skrevet

Har bare fått det to ganger, men med ganske tett mellomrom. Går ut på at barnet rett og slett er frekk mot de voksne. Har snakket alvorlig om det og forlangt at den ansatte får en unnskyldning fra barnet. Forklart at den ansatte blir lei seg og da ble barnet litt spakt. Jeg setter stor pris på at jeg får tilbakemeldinger, båre positive og negative. Og jeg anser ikke de negative som et problem annet enn at det må tas opp med barnet.

Vet ikke hva dine går ut på, men å ha dialog med barnehagen er viktig...

Anonymous poster hash: a1c32...64b

Skrevet

Men, jobber barnehagen med det da?  Det er jo svært lite du får fulgt opp når du ikke er der. 

Barnehagen må jo ta tak i problemet de og!

Har fått en del tilbakemeldinger som er negative for barnet, men samtidig har jo barnehagen jobbet med det.

Det er vondt å vite at ens eget barn ikke har det optimalt, men samarbeid bhg/hjem er viktig for å endre på det.

Skrevet

Jeg har ikke fått så mange negative tilbakemeldinger selv men jeg tenkte jeg skulle fortelle om en gutt som gikk sammen med min datter. Han var "håpløs". Han dyttet å slo, kunne ikke vente på tur, bråket, ødela, svarte frekt osv. I bursdager måtte det være en egen voksen til å passe på at han ikke ødela festen for de andre og jeg vet at foreldrene fikk masse negative tilbakemeldinger.

I dag går han i 3. klasse. Han er helt normal, godt likt og flink på skolen. Jeg vet ikke om foreldrene eller barnehagen gjorde noe spesielt smart, men han har vokst det av seg. Nå er han like høflig, tolmodige og empatisk som alle andre.

Det kan gå over.

Anonymous poster hash: 4e4bc...883

Skrevet

Tilbakemeldingene jeg får er at barnet sliter med å komme inn i leken, at hun sliter med å få seg venner (begge disse problemene har vart ganske lenge og jeg gjør mange grep på fritiden for å sosialisere henne, og oss, med jevnaldrende og likevel opplever jeg at barnehagen klager på meg og at jeg gjør for lite på fritiden), klager på at barnet oppleves som vanskelig (hun er 3 å og trassig, det fornekter jeg ikke og jobber også med det hjemme), får klager på at hun ødelegger leken og at hun derfor må tas ut av leken (om det sier barnet selv at hun blir lei seg når hun må sitte alene å perle mens de andre leker) osv.

Jeg har innsikt nok til å se at barnet mitt ikke er av den enkle sorten, jeg vet det og jeg jobber med det, jeg er bare litt lei akkurat nå over at det alltid er noe negativt og at det kun er fokus på det negative. Jeg takler utfordringene greit, men det er de vedvarende tilbakemeldingene som sliter på meg kjenner jeg :(

Kanskje jeg opplever det som litt urettferdig at barnehagen klager hele tiden, men jeg opplever at de gjør lite for å inkludere henne på en bedre måte. Kanskje jeg tar feil? Føler meg litt rådløs akkkurat nå....

Skrevet

Jeg setter stor pris på at jeg får tilbakemeldinger, båre positive og negative. Og jeg anser ikke de negative som et problem annet enn at det må tas opp med barnet.

Vet ikke hva dine går ut på, men å ha dialog med barnehagen er viktig...

Anonymous poster hash: a1c32...64b

Setter også pris på tilbakemeldinger, men det er tungt når hovedvekten alltid ligger på det negative. Jenta mi har mange gode sier også. Hun har det

Skrevet

Men, jobber barnehagen med det da?  Det er jo svært lite du får fulgt opp når du ikke er der. 

Barnehagen må jo ta tak i problemet de og!

Har fått en del tilbakemeldinger som er negative for barnet, men samtidig har jo barnehagen jobbet med det.

Det er vondt å vite at ens eget barn ikke har det optimalt, men samarbeid bhg/hjem er viktig for å endre på det.

Har bedt om et nytt møte i neste uke for jeg opplever at de ikke gjør noe særlig. De setter henne alene ved et bord for å male eller for å perle mens de andre leker. Vet egentlig ikke om problemene hennes kommer av at hun opplever å bli ekskludert og derfor lager trøbbel eller om hun blir ekskludert fordi hun lager trøbbel?

Akkurat nå gjør det veldig vondt for jeg føler meg så alene i dette. På hjemmebane og med andre voksne og barn på fritiden går det veldig bra, men i barnehagen er det problemer.

Skrevet

Kanskje du skal kommunisere nettopp dette til barnehagen? At du opplever de gjentatte negative tilbakemeldingene som belastende. At du syns det er viktig at de kommer med positive kommentarer også, både for deg og for barnet ditt? positiv feedback er jo gjerne forsterkende og kan bygge opp selvtillitt. Kun fokus på det negative er jo ikke så oppbyggende i lengden.

Skrevet

Jeg har ikke fått så mange negative tilbakemeldinger selv men jeg tenkte jeg skulle fortelle om en gutt som gikk sammen med min datter. Han var "håpløs". Han dyttet å slo, kunne ikke vente på tur, bråket, ødela, svarte frekt osv. I bursdager måtte det være en egen voksen til å passe på at han ikke ødela festen for de andre og jeg vet at foreldrene fikk masse negative tilbakemeldinger.

I dag går han i 3. klasse. Han er helt normal, godt likt og flink på skolen. Jeg vet ikke om foreldrene eller barnehagen gjorde noe spesielt smart, men han har vokst det av seg. Nå er han like høflig, tolmodige og empatisk som alle andre.

Det kan gå over.

Anonymous poster hash: 4e4bc...883

Takk :)

Skrevet

Kanskje du skal kommunisere nettopp dette til barnehagen? At du opplever de gjentatte negative tilbakemeldingene som belastende. At du syns det er viktig at de kommer med positive kommentarer også, både for deg og for barnet ditt? positiv feedback er jo gjerne forsterkende og kan bygge opp selvtillitt. Kun fokus på det negative er jo ikke så oppbyggende i lengden.

Jeg burde kanskje det for det sliter litt på selvfølelsen og det sliter på barnet som merker at hun blir oppfattet som et slemt barn (noe andre barn i barnehagen også sier til henne)

Skrevet

Har problemer i bhg vi og. Hjemme ser jeg ikke de samme problemene som i bhg. Jeg tror det kommer av at guttungen går i en bhg med 120 barn. Det blir rett og slett for stort. Men her sier de alltid noe positivt da, det er jo bra.

Anonymous poster hash: 198ea...ae6

Skrevet

Jeg synes du skal ta deg en prat med ped leder. Du kan jo fortelle at du synes det er fint at de gir tilbakemeldinger på det som ikke er så greit også, men når det er fortalt en gang, så er det et ikke noe som behøver å gjentas så ofte. Så kan dere heller ta en oppdatering på om det har vært noe bedring ved neste foreldresamtale feks. Du kan jo bare si at du synes det blir mye fokus på det negative, og det er ikke kjekt for noen. Når alle er klar over det og jobber med det så er det ikke noe vits i å repetere det. Du kan også fortelle at du jobber med det hjemme, og opplever du at de ansatte mener dere er late eller noe, så er ikke det noe de skal få lov til å mene, ta det opp på en fin måte. De bør heller fokusere på hva de kan gjøre i barnehagen for å bedre situasjonen for barnet ditt. Det hørtes jo ikke ut som det var noe særlig for henne hvis hun ikke kommer inn i leken eller får til å være med i leken pga oppførselen. De i bhg må jo forstå at dette ikke er noe hun gjør med vilje! Hun trenger jo hjelp til å mestre det, og ikke skjennes på. Jeg skjønner godt følelsen din, har et barn som har litt ekstra "atferd" selv jeg, men her synes jeg barnehagen er veldig flinke til å takle det. Ikke noe kjekt å få negative tilbakemeldinger så ofte.

Anonymous poster hash: bb2bb...560

Skrevet

Som sagt over, det er vel helst dei vaksne i barnehagen som må hjelpe og jobbe målretta for å endre på dette i barnehagen? Kan du snu litt på flisa - og på ein fin måte etterspørje kva barnehagen gjer konkret for å hjelpe jenta?

Eg var i foreldresamtale i dag i vår barnehage, og har ei jente på snart 3 år sjølv. Barnehagen vår er veldig fokusert på at det er dei vaksne i barnehagen sitt ansvar å veilede i leik - slik at alle "mestrar å leike".

Kjenner att kjensla av at "ungen min er vanskeleg" - jenta mi var kjapp med å bite i ein periode, ikkje bra. Har heldigvis gått over, og alle ungar modnast i rykk og napp. Dei lærer gjennom å observere andre og ved å prøve ut i trygge omgjevnader - og her er både barnehagen og heimen viktig.Eg tykkjer barnehagen din er ein tanke for problemorientert og kanskje heller bør fokusere på kva dei konkret kan gjere for å hjelpe.

Kjør debatt:) :sukk:

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått. Men still krav til barnehagen. Spør hva de gjør for å hjelpe barnet ditt og spør hva de gjør for å få frem hennes positive sider!

Anonymous poster hash: 5abfe...d57
Skrevet

#15: Hør hør!!!

Du betalar lassevis for at kompetente vaksne skal ta vare på jenta di - still krav:)

Skrevet

Takk for gode svar! Skal skrive ned noen stikkord til møtet. Jeg er litt dårlig til å stille krav eller si fra. Føler mest at dette ligger på meg, men jeg innser at jeg kan ikke gjøre alt alene. Det er ikke rettferdig for barnet heller.

Takk for konstruktive svar og støtte. Det hjelper å vite at man ikke er alene!

HI

Skrevet

Tilbakemeldingene jeg får er at barnet sliter med å komme inn i leken, at hun sliter med å få seg venner (begge disse problemene har vart ganske lenge og jeg gjør mange grep på fritiden for å sosialisere henne, og oss, med jevnaldrende og likevel opplever jeg at barnehagen klager på meg og at jeg gjør for lite på fritiden), klager på at barnet oppleves som vanskelig (hun er 3 å og trassig, det fornekter jeg ikke og jobber også med det hjemme), får klager på at hun ødelegger leken og at hun derfor må tas ut av leken (om det sier barnet selv at hun blir lei seg når hun må sitte alene å perle mens de andre leker) osv.

Jeg har innsikt nok til å se at barnet mitt ikke er av den enkle sorten, jeg vet det og jeg jobber med det, jeg er bare litt lei akkurat nå over at det alltid er noe negativt og at det kun er fokus på det negative. Jeg takler utfordringene greit, men det er de vedvarende tilbakemeldingene som sliter på meg kjenner jeg :(

Kanskje jeg opplever det som litt urettferdig at barnehagen klager hele tiden, men jeg opplever at de gjør lite for å inkludere henne på en bedre måte. Kanskje jeg tar feil? Føler meg litt rådløs akkkurat nå....

Vi hadde det på akkurat samme måte med vår sønn. han ødelagte leken for de andre og slet også med å få seg venner.. nå er han 5 år og alt er så mye bedre. han har masse venner og stortrives i barnehagen. føler det hadde mye med at han skiftet avdeling og fikk andre voksenpersoner å forholde seg til. de er utrolig flink med han og jobbet mye med vennskap generelt i bhg. de endret fokus fra at det bare var enkeltpersoner til å fokusere på hele gruppen. trodde aldri det skulle bli bedre og fikk bare masse negative tilbakemeldinger på alt han ikke fikk til. barnehagen må selvfølgelig jobbe med dette, det hjelper jo ikke akkurat å sette jenta di for seg selv hvis hun strever med det sosiale! håper det går seg til etterhvert, jeg kjenner igjen følelsen ihvertfall. Lykke til, og fortsett å jobbe med disse tinene hjemme, for det hjelper! en stor klem til deg

Skrevet

De bør ha en liten lekegruppe til henne slik at hun kan bli kjent med noen. At de er to eller tre som sitter sammen. Dette er noe bhg må ta tak i. Hvis de er i en større gruppe så bør det være en voksen der å veilede i leken., og trekke seg litt unna når det går braem likevel ha et øye på leken slik at den voksne kan være føre var og hjelpe henne før hu ødelegger.

Anonymous poster hash: 53ab9...c3b

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Tar ut datteren din av leken om hun "ødelegger" og setter henne alene for å perle? Hva i alle dager er det for en holdning fra barnehagen, da? Om hun sliter med sosialisering er vel neppe dette en løsning? Her må du stille krav til barnehagen, og få vite konkret hva de gjør for å forbedre situasjonen. Du kan være så oppegående, innsiktsfull og ta til deg og gjøre noe med tilbakemeldingene du får, som bare det, men det hjelper lite når de ikke gjør det samme i barnehagen.

Masse lykke til på møtet. Stå opp for deg selv og barnet ditt! :)

Skrevet

Vi hadde mye problemer med gutten vår de siste årene i barnehagen. Det gikk på at han ikke klarte å komme inn i leken, at han ødela leken for andre ved å ødelegge eller være slem mot noen, litt sjefete og at han skulle være først til alt mulig. Det var så slitsomt å høre om dette hver dag! Jeg gruet meg til å hente han i tilfelle han hadde gjort mye slemt osv. Så en dag overhørte jeg noen mammaer snakke om gutten vår og jeg ble så lei meg! Nok var nok, dette måtte gjøres noe med! Mannen og jeg troppet opp hos øverste leder og sa at vi måtte gjøre noe med situasjonen til gutten vår, for hans del, de andre barnas del og vår del. Vi krevde månedlige møter med ped.leder om videre utvikling og planer. De observerte han en tid for å finne ut av problemene. De fant ut at han f.eks ikke kunne ha for mange valgmuligheter og at ALLE de voksne måtte være konsekvente. For å få han naturlig inn i leken leverte vi han tidlig i barnehagen slik at barna måtte komme til han. Dette hjalp faktisk mye. En voksen hadde hver uke ansvar for å skrive ned positive ting han gjorde. Positivt å fokusere på det positive samt han fikk positiv feedback noe som gjorde at han ikke måtte være "slem" for å få oppmerksomhet:) Ped.leder hadde også flere ganger i uka samtaler med han. Dette kunne være om alt mulig fra kaptein sabeltann til hvordan man ser at noen er glad osv. Dette var veldig positivt for gutten vår. På kort tid gikk vi fra negative tilbakemeldinger til å stadig få flere og flere positive. Det var en god følelse det:) det siste året i barnehagen var kun en positiv kurve:) Nå går han på skolen og har ingen problemer:))) Ta det opp med ped.leder og krev tiltak er mitt råd!

Anonymous poster hash: 80377...295

Skrevet

Takk for gode svar! Skal skrive ned noen stikkord til møtet. Jeg er litt dårlig til å stille krav eller si fra. Føler mest at dette ligger på meg, men jeg innser at jeg kan ikke gjøre alt alene. Det er ikke rettferdig for barnet heller.

HI

HI

Jeg forstår at det er vanskelig å stille krav, det er naturlig å føle at dette er "ditt bord". Men barnehagen er et sted hvor mange, kanskje de fleste små barn tilbringer flest av sine våkne timer, de fleste dagene i uka. Derfor har de et stort ansvar når det kommer til dette.

Det går fint an å si i fra til de på en ydmyk måte om du ikke ønsker å kreve noe. Si at du syns de kanskje er litt for problemorienterte, du hører aldri noe positivt eller noe om hva de gjør med saken annet enn å ta henne ut av leken. Hvordan skal hun lære hva som er rett og galt i samspill med andre om hun ikke får delta? En ting er sikkert, og det er at når man sitter og perler for seg selv så lærer man ikke de sosiale kodene.

I rammeplanen for barnehager kan man lese masse om hva som faktisk er barnehagens oppgaver. På side 23-24 og 27-28 kan du lese om "omsorg og oppdragelse" og "sosial kompetanse". Ellers står det mye annet interessant der. Legger ved link: http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/barnehager/rammeplanen.pdf

Ta kampen for ditt barn, hun kan ikke gjøre det selv. Jeg mener ut i fra det du sier her at de håndterer dette helt feil! Ønsker deg masse lykke til. Dette får du til :)

Anonymous poster hash: 5abfe...d57

Skrevet

Uproft av barnehagen!!! De kan ikke legge skylden på 3 - åringen. De må hjelpe henne. Selvfølgelig blir hun frustrert når de setter henne unna. De har nok satt seg fast i det negative. De må få er spark bak for å komme ut av det :) gjør det nå før det blir enda verre for jenta de :)

Anonymous poster hash: 5f7cb...bba

Skrevet

Når vi har hatt utfordringer i bhg og på pre-school, har vi pleid og spørre ped.leder eller lærer 1) om det er noe de synes vi kunne gjort for å hjelpe, 2) hva de gjør selv for å bøte med problemet. Da viser vi at vi skjønner at det er et problem, at vi setter pris på deres forslag og at vi ser på de som en aktiv part i løsningen (de kan ikke bare overføre problemet til oss).

Foran barnet tar vi imidlertid alltid barnehagens/skolens parti, for vi synes det er viktig å ikke utfordre skolen eller barnehagens "autoritet". Ikke alltid vi er like enig i personalets vurderinger, men det holdes mellom oss og personalet. Sammen har vi alltid klart å finne løsninger, selv om sønnen vår ikke er enkel å være med i perioder.

Anonymous poster hash: 4a03a...180

Skrevet

Jeg forstår at det kan føles sårt å få slike tilbakemeldinger, men samtidig så er det bra at barnehagen har observert dette. For da kan det jobbes med :-) Men det er måten det blir tatt opp på også da. Spesielt om du bare får negative tilbakemeldinger og aldri positive.

Jobber selv som pedleder og det er viktig å være ydmyk i en slik situasjon for personalet. Det er vel kanskje pedlederen som har gitt deg denne tilbakemelding.

Nå fikk jeg ikke med meg alderen på barnet. Men hva med å be med hjem et barn fra barnehagen( som barnet ditt leker med). For nettopp å lage en relasjon.

Anonymous poster hash: 003cc...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...