Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #126 Skrevet 28. november 2013 For å være helt ærlig så tror jeg ingen av de som har hundene sine løse blir påvirket av dette innlegget. Anonymous poster hash: 3a24a...707
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #127 Skrevet 28. november 2013 Verste jeg har opplevd med hund var da en mann slapp hunden sin løs dett ved gården min ned ordene "gå og lek!" Hunden løp inn til meg og to barn på 7 mnd og to år. 2 åringen ble angrepet (lagt i bakken og hunden stod over henne og bjeffet) jeg forsøkte febrilsk å få hunden vekk, men et selv livredd hunder etter bitt som liten. Eieren kom til slutt bort og satt bånd på hunden og dro den vekk. Antok at jeg skulle få ordene "beklager" eller "gikk det bra?" Det eneste han sa var "pass bedre på unga dine. Det er mange hunder som går løs her." En gal fyr han der.. En annen gang vi skulle gå til butikken kom en hun løpende bakfra og veltet begge disse barna. De var da ca et og tre år. Eieren bare lo og sa "den er så glad i barn". Jeg fortalte at barna mine ikke er så glad i hunder svarte hun sur som ei potte at om je skulle være ute med barna andre steder enn på min egen tomt, så måtte jeg bare venne meg til at barna ville oppleve dette flere ganger.. Noen hundeeiere skulle ikke hatt hund og de skulle i alle fall beklage om noe slikt skjer. Kanskje sjekke om det gikk bra og være litt hyggelige og vise at de forstår at ikke alle jubler med en hund i nærheten. Ikke bare være snerpete og ufine om hunden deres og/eller eieren mistet kontrollen. Anonymous poster hash: 05f62...985
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #128 Skrevet 28. november 2013 Mennesker nå til dags er vel like uberegnelige. Folk tar livet av sin egen kone, barn, masse ungdommer på en øy osv. blir oppgitt over alt hysteriet jeg altså. HOLD DERE HJEMME OM DERE IKKE KAN TILPASSE DERE MILJØET RUNDT DERE! Anonymous poster hash: 3a24a...707 Å, vi tilpasser oss voldsomt. Vi har VÅRE hunder i band og VÅRE unger under kontroll. Men neste gang jeg treffer på løsbikkja di kan det hende jeg også gir blaffen. Og da er det din som går hjem i pose. Anonymous poster hash: 6beed...458
mamma_til_verdens_beste Skrevet 28. november 2013 #129 Skrevet 28. november 2013 ehm... Har vi hundedrapsfolk her inne også?
Bustetroll Skrevet 29. november 2013 Forfatter #130 Skrevet 29. november 2013 ehm... Har vi hundedrapsfolk her inne også? ikke meg!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #131 Skrevet 29. november 2013 I tettbebygde strøk er det båndtvang hele året.Anonymous poster hash: 44508...de9 Det er det i hele Norge.. Det stemmer iallefall ikke.Anonymous poster hash: bcd7b...ce0 Jo, det gjør det:pSkal hunden gå løs utenom båndtvang, skal du ha 100% kontroll på hunden. Man skal ALLTID ha hunden i bånd, dersom den kan være til sjeanse for andre. Utenom hundeparker og eget hjem så klart Nettopp. Da er det jo ikke båndtvang i hele Norge da. Du skal kunne kalle inn hunden din, og ha kontroll på den Anonymous poster hash: bcd7b...ce0
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #132 Skrevet 29. november 2013 Ikke sammemlign mennesker og hunder da , herregud. Hunder er dyr med kjeften full av spisse tenner , de er dyr! Ha de gjerne som ditt familiemedlem men mange andre har null interesse av dyret ditt. Ha de i bånd. Plutselig en dag går dyret for langt og skader et barn da hjelper det lite at det er din bestevenn. I bestefall blir den avlivet , i verste fall kvesta av barnets foreldre i raseri!Anonymous poster hash: 463ba...598 Hunder er dyr ja. Faktisk ganske nært beslektet med ulven. Du kan lære en hund ganske så mye, men du kan ikke ta bort alle instinktene. En hund må bruke både hodet og kroppen sin hver dag. Dersom alle hunder bare skulle gått i bånd, tror jeg virkelig at vi hadde fått flere aggressive og "farlige" hunder. Det er de virkelig ikke skapt for. Det skulle da heller vært krav til at alle hundeeiere måtte gå kurs, også før de fikk hund. Så de faktisk er klar over at det å ha hund medfører en del ansvar. Også ovenfor hunden. Det er svært få ulykker mennesker/hund i Norge, på tross av det ene og det andre. En eneste en er selvfølgelig for mye. Men med tanke hvor mange hunder som lever i Norge er det ikke akkurat noen høyrisiko å bli bitt av hund. Anonymous poster hash: bcd7b...ce0
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #133 Skrevet 29. november 2013 Fyttigrisen så sint jeg blir. Hvorfor virker det som om kun 10% av hundeeiere har hørt om båndtvang? Det er ikke bare i båndtvangsperioden båndtvangen gjelder, den gjelder HELE året, så lenge man ikke har en hund som er 100% lydig, og går ved SIDEN av eieren sin, kommer ALLTID ved innkalling, og IKKE går bort til andre mennesker eller andre hunder. Hvor vanskelig er det egentlig å forstå? Jeg er sikkert en av Norges største hundeelskere, men pokkern heller. Å gå i stummende mørket, for å så få en diger hund hoppende opp på ryggen ut av det blå, det er IKKE greit. Det er heller ikke greit at hunden tar sats og omtrent hopper oppi vogna der det sitter en 1'åring. Hvor er hjernen til disse hundeeierne ? Da jeg var liten, var jeg så redd for hunder, at jeg seriøst satte meg ned å begynte å hylgrine, hvis jeg så en hund 100 meter borte, I BÅND. Hadde dette skjedd meg for 15 år siden, hadde jeg nok besvimt på gata. Jeg hadde heller ikke turt å gå ut på flere mnd tror jeg.. Noen trenger et stort klaps på nesa! Fy skamme seg! ENIG! mannen min ble bitt av hund. "Den er bare litt leken" sa eieren. Han betalte verken drosje til legevakta, stivkrampesprøyte eller tapt arbeidstid. Skam dere, hundeeiere som ikke tar ansvar. I tillegg all dritten langs gangstien i nabolaget vårt. Jeg spyr snart av uansvarligheten deres! Anonymous poster hash: ff093...cef
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #134 Skrevet 29. november 2013 Jeg har hatt flere hunder. Har levd maks 2 år uten hund (15 hunder totalt). Jeg er del av en stort hundemiljø, går på hundeutstillinger osv. I kun 2 tilfeller har jeg sett hunder som har bitt mennesker. I det ene ble eier selv bitt fordi han gikk i mellom 2 hannhunder, i det andre tilfelle var det uprovosert bitt. Jeg synes det er for mye hysteri. Det er faktisk ganske sjelden hunder gjør skade, med tanke på hvor mange hunder som finnes i dette landet. Jeg var på hundeutstilling i Lillestrøm med flere tusen hunder påmeldt tidligere denne mnd. Hadde med min 2 år gamle sønn. Jeg fikk hjertet i halsen flere ganger der han kastet seg over fremmede hunder. INGEN av dem viste en eneste reaksjon. Vi snakker selvfølgelig om at man ikke skal gå bort til fremmede hunder, men noen ganger blir han litt ivrig. Jeg hadde blitt skikkelig sur om noen hadde latt sin toåringen kaste seg om halsen på min hund. Ikke fordi han ville gjort noe. Men fordi de da hadde satt min hund i en vanskelig situasjon i en allerede presset situasjon i bånd på hundeutstilling. Når barna har barn på besøk her hjemme bruker vi enten grinder for å skjerme eller så får jeg hunden til å fotfølge meg. Hunden er aldri alene med barn som ikke hører til i hjemmet. Nesten heller ikke mine egne barn. Og om de hundene ikke viste noen reaksjon er de ganske spesielle. De fleste hunder bruker utallige signaler og mye hundespråk også i møte med mennesker. Men Anonymous poster hash: bcd7b...ce0
mamma_til_verdens_beste Skrevet 29. november 2013 #135 Skrevet 29. november 2013 Ble han mannen din skambitt han eller, siden det hastet sånn med å komme seg til legevakt?Mannen din kunne valgt å anmelde forholdet da, og da ville han sannsynligvis fått dekket utgiftene.Folk tror jo omtrent man får rabies bare man får et lite rift i huden av en hund....................
mamma_til_verdens_beste Skrevet 29. november 2013 #136 Skrevet 29. november 2013 Nå var det ikke sånn at 2 åringen direkte fikk lov til dette da, men fort gjort, og spesielt når det er mange tusen hunder i samme bygg. Men fint å få se at norske hunder flest har et godt temperament.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #137 Skrevet 29. november 2013 Ble han mannen din skambitt han eller, siden det hastet sånn med å komme seg til legevakt? Mannen din kunne valgt å anmelde forholdet da, og da ville han sannsynligvis fått dekket utgiftene. Folk tror jo omtrent man får rabies bare man får et lite rift i huden av en hund.................... Man skal faktisk ta stivkrampe etter bitt av dyr, om du ikke har lært det. Men tidligere hund jeg hadde var nesten aldri i bånd. Vi hadde med ett bånd og så vi at noen kom så var det rett på med båndet. Hun gikk bedre uten enn med for å si det sånn. Anonymous poster hash: fac9a...eae
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #138 Skrevet 29. november 2013 Ikke sammemlign mennesker og hunder da , herregud. Hunder er dyr med kjeften full av spisse tenner , de er dyr! Ha de gjerne som ditt familiemedlem men mange andre har null interesse av dyret ditt. Ha de i bånd. Plutselig en dag går dyret for langt og skader et barn da hjelper det lite at det er din bestevenn. I bestefall blir den avlivet , i verste fall kvesta av barnets foreldre i raseri! Anonymous poster hash: 463ba...598 Vel, jeg tror faktisk jeg heller ville ha vært med en hund som plutselig klikket enn en mann som plutselig klikket. I hvilket tilfelle tror du mine overlevelsessjanser hadde vært størst? Jeg syns ikke sammenligningen med mennesker var så far fetched, faktisk. Anonymous poster hash: ccea8...67d
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #139 Skrevet 29. november 2013 Dere som ikke har hund i bånd tenker dere på at dette er et dyr med dyreinstinkter, som ikke går ann å trene bort.Dyr er uberegnlige. De kan være snille som dagen er lang, men en dag kan de klikke og da er det ikke kult om de går fritt omkring med en kjeft full at spisse tenner. En venninde av meg ble bidt i ansiktet av sin egen snille golden retriver. Ingen så det komme, men hun lever den dagen i dag med synlige arr i ansiktet.Hvorfor ta sjansen på at din hund en dag skader et annet menneske? Ville du kunne leve med deg selv om dette skjedde og du bare hadde gitt blaffen i og forhindre det? Anonymous poster hash: f2667...3dd Jo, det tenker jeg absolutt på. At hunden har instinkter. Derfor gjør jeg det jeg kan for at hunden min får utløp for flest mulig av dens instinkter i det daglige. Nettopp så man minimerer sjansene for at hunden skulle "klikke" . Tror at jo mindre en hund får være hund, jo større er den sjansen. At en hund klikker er ikke god nok grunn til at alle hunder i Norges land ikke skal få utløp for sine instinkter. Anonymous poster hash: bcd7b...ce0
mamma_til_verdens_beste Skrevet 29. november 2013 #140 Skrevet 29. november 2013 Det er ikke nødvendig med stivkrampe ved små rift. Kun når tenner/klør kommer godt nedi vevet.Jeg blir bitt til blods flere ganger i året av skarpe, spisse tenner , men det går nå bra.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #141 Skrevet 29. november 2013 Idioter finnes det over alt. Noen har til og med hund. Alle dere som har ordentlige uheldige møter med hund burde egentlig ta kontakt med Mattilsynet. Så det blir vanskeligere å ha et hundehold som skremmer og potensielt skader noen. Kanskje det burde komme krav til at man må gå på kurs for å få lov til å anskaffe seg hund. Men at noen er idioter, burde ikke ødelegge for alle. Jeg elsker å se min hund boltre seg i skogen løs. Tilkaller han alltid dersom det kommer noen. Overholder båndtvangen sommerhalvåret. Forsøker å oppdra en hund som kan oppføre seg i alle situasjoner. Og jeg tar opp hundebæsjen alle andre steder enn langt opp i skogen utenfor stiene. Tar tom opp andres bæsj innimellom, bare fordi jeg syns det er ille om noen skulle tro det var jeg som ikke hadde plukket opp.... Anonymous poster hash: bcd7b...ce0
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #142 Skrevet 29. november 2013 Idioter finnes det over alt. Noen har til og med hund. Alle dere som har ordentlige uheldige møter med hund burde egentlig ta kontakt med Mattilsynet. Så det blir vanskeligere å ha et hundehold som skremmer og potensielt skader noen. Kanskje det burde komme krav til at man må gå på kurs for å få lov til å anskaffe seg hund. Men at noen er idioter, burde ikke ødelegge for alle. Jeg elsker å se min hund boltre seg i skogen løs. Tilkaller han alltid dersom det kommer noen. Overholder båndtvangen sommerhalvåret. Forsøker å oppdra en hund som kan oppføre seg i alle situasjoner. Og jeg tar opp hundebæsjen alle andre steder enn langt opp i skogen utenfor stiene. Tar tom opp andres bæsj innimellom, bare fordi jeg syns det er ille om noen skulle tro det var jeg som ikke hadde plukket opp.... Anonymous poster hash: bcd7b...ce0 Og jeg synes det er så koselig å møte hunder som går løs på tur. Har aldri opplevd noe ubehagelig, bare blide, snille, glade hunder - elle rhunder som ikke er interessert i meg, men kun løper, snuser i bakken osv. De fleste kaller inn hundene når de ser meg. Det som er trist er den panikken jeg noen ganger ser i hundeeiernes nblikk fordi de ftykter å få en rasende skyllebøtte fra meg fordi hunde løper løs. Det betyr vel at de har møtt en del grinebitere tidligere. Anonymous poster hash: ccea8...67d
Siamese Hellhound Skrevet 29. november 2013 #143 Skrevet 29. november 2013 Det er ikke nødvendig med stivkrampe ved små rift. Kun når tenner/klør kommer godt nedi vevet. Jeg blir bitt til blods flere ganger i året av skarpe, spisse tenner , men det går nå bra. Den hørtes nå i hvertfall ganske utrivelig ut, den hunden din, da, hvis den biter deg til blods flere ganger i året. Eller er det mannen din som holder på sånn?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #144 Skrevet 29. november 2013 Ble han mannen din skambitt han eller, siden det hastet sånn med å komme seg til legevakt? Mannen din kunne valgt å anmelde forholdet da, og da ville han sannsynligvis fått dekket utgiftene. Folk tror jo omtrent man får rabies bare man får et lite rift i huden av en hund.................... Man skal faktisk ta stivkrampe etter bitt av dyr, om du ikke har lært det. Men tidligere hund jeg hadde var nesten aldri i bånd. Vi hadde med ett bånd og så vi at noen kom så var det rett på med båndet. Hun gikk bedre uten enn med for å si det sånn. Anonymous poster hash: fac9a...eae Mannen min ble bitt til blods. Da er det anbefalt med sprøyte. Ja, han kunne anmeldt, men man blir jo ganske perpleks når dette skjer midt på vinteren i en skiløype rett utenfor en blokk, og man først finner ut hvor dypt bittet er når man kommer inn og hunden og eieren er over alle hauger. Jeg ville iallefall bedt dem betale for seg. Men det var ikke et unnskyld en gang Anonymous poster hash: ff093...cef
mamma_til_verdens_beste Skrevet 29. november 2013 #145 Skrevet 29. november 2013 Vi har fra tid til annen valper i hus, derfor mye bitt. Disse valpekjøterne er ikke av det minste slaget heller.Det kan hende hundeeier ble like perpleks da, og ikke visste helt hva h*n kunne si eller gjøre. Tror nok hundeeieren er det som har hatt det vondest i ettertid.Det finnes veldig mange idioter her i verden, mange har hund, og vel så mange har ikke hund. Men man kan ikke bli sint på alle hundeeiere av den grunn.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #146 Skrevet 29. november 2013 Idioter finnes det over alt. Noen har til og med hund.Alle dere som har ordentlige uheldige møter med hund burde egentlig ta kontakt med Mattilsynet. Så det blir vanskeligere å ha et hundehold som skremmer og potensielt skader noen. Kanskje det burde komme krav til at man må gå på kurs for å få lov til å anskaffe seg hund.Men at noen er idioter, burde ikke ødelegge for alle. Jeg elsker å se min hund boltre seg i skogen løs. Tilkaller han alltid dersom det kommer noen. Overholder båndtvangen sommerhalvåret. Forsøker å oppdra en hund som kan oppføre seg i alle situasjoner.Og jeg tar opp hundebæsjen alle andre steder enn langt opp i skogen utenfor stiene. Tar tom opp andres bæsj innimellom, bare fordi jeg syns det er ille om noen skulle tro det var jeg som ikke hadde plukket opp....Anonymous poster hash: bcd7b...ce0 Og jeg synes det er så koselig å møte hunder som går løs på tur. Har aldri opplevd noe ubehagelig, bare blide, snille, glade hunder - elle rhunder som ikke er interessert i meg, men kun løper, snuser i bakken osv.De fleste kaller inn hundene når de ser meg. Det som er trist er den panikken jeg noen ganger ser i hundeeiernes nblikk fordi de ftykter å få en rasende skyllebøtte fra meg fordi hunde løper løs. Det betyr vel at de har møtt en del grinebitere tidligere. Anonymous poster hash: ccea8...67d He he for min del er jeg rett og slett redd for at hunden min skal være til sjenanse. Tror det er et fåtall av din art. Anonymous poster hash: bcd7b...ce0
Bustetroll Skrevet 29. november 2013 Forfatter #147 Skrevet 29. november 2013 (endret) Nå har jo mange her inne dratt hovedpoenget med denne tråden langt avgårde, hehe.Hunder skal så klart få lov å løpe løst og være hunder i skog og mark, så lenge eieren har kontroll.Er det sjans for at hunden går bort og snuser på / hopper på andre mennesker i skogen (uten invitasjon) så skal hunden være i bånd. En hund som holder på med sitt eget, er ikke verdens største problem. Er man derimot i skiløyper / skogstier der ferdes MANGE, bør hunden alltid være i bånd, for da er sansynligheten for små barn som er redd veldig stor. Hunder er fantastiske dyr, og det skal mye til før man faktisk møter en hund som går rett bort og biter noen.. Det var heller ikke poenget.Men har man en hund, som man VET vil løpe bort til fremmede hvis man slipper den løs, da er det ganske enkelt, IKKE SLIPP DEN LØS! Hunder skal la andre mennesker være i fred, og andre mennesker skal la hundene til andre være i fred. Så sant det ikke kommer en invitasjon fra en av partene.. Endret 29. november 2013 av Bustetroll
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #148 Skrevet 29. november 2013 Uansett kva eiger sier at hunden er snill. Kan ikkje eiger vite når hunden får eit illebefinnende. Det er mangen hundeeigere som ikkje forstår. Anonymous poster hash: 7fcac...9f3
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #149 Skrevet 29. november 2013 Jeg hadde også gått til legevakt og fått stivkrampe om jeg ble bitt av en fremmed hund. Har også gjort det ved kattebitt . Egen katt vel å merke. Møtte forresten en løs hund på byfjellet en gang, på en plass der det alltid er mye folk og båndtvang hele året. Løp løpsk og skremte vannet av noen unger. Så grabbet fatt i hunden og spurte et par mannfolk som kom om det var deres hund ( de hadde hundebande rundt livet) nei svarte de og jeg sa at neinei, da får jeg bare ta den med og levere til politi/falken. Og begynte å gå med hunden på slep. Da ble de jaggu spake og kom løpende. Ble takket veldig av familien som ble overfalt av hunden. Hjelper ikke akkurat på hundeskrekken til unger å bli rent ned av hunder uansett hvor snill den er. Anonymous poster hash: 1a642...767
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #150 Skrevet 29. november 2013 I prinsippet er jeg enig i at man bør ha 110% kontroll på hundene sine hvis de skal gå løse men det er det ytterst få som har, særlig hvis det er en annen hund i nærheten. Nå er det nå engang sånn at hunden på mange vis er en art "skapt" av oss mennesker, og at vi har et kollektivt ansvar for at de har det bra. Det innebærer at de får sjanse til å løpe, røre på seg og uttrykke sitt naturlige kroppsspråk. Senest i dag kom det en annen løs hund bort til min når vi gikk tur og jeg løsnet med en gang min hund for unngå en potensiell farlig situasjon. Eierne var i nærheten og alt gikk bra som vanlig. Dette er også et moment, at hunder i bånd faktisk kan bli aggressive av at de er bundet. Synes bare at dette også må frem i debatten. Jeg lar hunden min gå løs når det er minimal sjanse for at vi kan være ti sjenanse for noen. Synes nesten jeg må ta litt hensyn til hunden også, ikke bare til folk som er redde for/ ikke liker hunder. Det er jo derfor det finnes hundeparker og hundeklubber. Da kan dyrene være frie og sosialiseres. Utenfor tar man hensyn til menneskene. Anonymous poster hash: bb132...c4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå