Gå til innhold

Hvor fort gravid etter tidlig spontanabort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var ikke mer enn 5 uker på vei, men trist alikevel :(

 

Lurer veldig på hvor fort dere som har hatt SA har blitt gravid igjen..

Håper jo såååå veldig at det kan klaffe med en gang og at dette bare er som en litt forsinket mens..

 

Håper på maaaange svar da jeg lurer veldig.



Anonymous poster hash: b0f04...24d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en SA i uke 6 i mai og ble gravid igjen på 3 pp etter SA'en. Bommet på EL på ene pp så kan kanskje si 2 pp. Nå er spiren uansett over 17 uker og det ser ut til å gå bra! Lykke til - bare å prøve igjen når du er klar - og beklager for tapet:( bsbystøv din vei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg:-) den 09.10 mistet jeg min lille spire. Var kun 6 uker på vei, men så alt for klar for en ny baby. Med en syklus på hele 45 dager går det lang tid mellom forsøkene her i gården. Men utrolig nok kom eggløsningssmertene etter kun 2 uker..igjen cs en uke etterpå..og i går (24.11) viste testen positiv! Så det er virkelig håp! Nå har jeg blitt gravid på første eggløsning hele tre av tre forsøk..så priser meg lykkelig for det. Masse lykke til!! De fleste sier at neste spire sitter fortere enn du aner etter en abort:-) bare ikke stress, selv om det et vanskelig når tiden snegler seg framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer Ina86!:) Koselig å høre.
Så du ble gravid 14 dager etter blødningstart på aborten?? Ikke får å dra opp igjen det, men jeg blir litt nysgjerrig.

Jeg hadde abort for 11 dager siden, er det mulig at jeg kan bli gravid.... nå liksom, ja hvis jeg har EL såklart? jeg blør ikke lenger, så vi har kost oss litt et par dager allerede :fnise: uten å prøve å bli gravide altså. greit å vite om muligheten er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg:-) den 09.10 mistet jeg min lille spire. Var kun 6 uker på vei, men så alt for klar for en ny baby. Med en syklus på hele 45 dager går det lang tid mellom forsøkene her i gården. Men utrolig nok kom eggløsningssmertene etter kun 2 uker..igjen cs en uke etterpå..og i går (24.11) viste testen positiv! Så det er virkelig håp! Nå har jeg blitt gravid på første eggløsning hele tre av tre forsøk..så priser meg lykkelig for det. Masse lykke til!! De fleste sier at neste spire sitter fortere enn du aner etter en abort:-) bare ikke stress, selv om det et vanskelig når tiden snegler seg framover.

 

Gratulerer så mye Ina86<3

 

Håper jeg er like heldig som deg...Hi

 

Anonymous poster hash: b0f04...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg:-) den 09.10 mistet jeg min lille spire. Var kun 6 uker på vei, men så alt for klar for en ny baby. Med en syklus på hele 45 dager går det lang tid mellom forsøkene her i gården. Men utrolig nok kom eggløsningssmertene etter kun 2 uker..igjen cs en uke etterpå..og i går (24.11) viste testen positiv! Så det er virkelig håp! Nå har jeg blitt gravid på første eggløsning hele tre av tre forsøk..så priser meg lykkelig for det. Masse lykke til!! De fleste sier at neste spire sitter fortere enn du aner etter en abort:-) bare ikke stress, selv om det et vanskelig når tiden snegler seg framover.

Oi det var kjapt! Håper det skjer med meg også :) Gratulerer så masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg også håper det ikke går alt for lenge, men vi venter til etter første mens etter abort. Jeg mistet i uke 15 04.11.. Veldig trist, men håper det går neste gang.. Ble gravid på 2.pp første gang vi prøvde, så håper det ikke tar så lang tid før neste spire sitter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos Gyn i dag, han sa jeg mistet så tidlig at det kunne regnes som en forsinket mens og at vi bare kunne prøve på med en gang...

Så da er det bare å vente på eggløsning.

 

Hi



Anonymous poster hash: b0f04...24d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To sa. Gravid på første forsøk alle gangene. Gravid nå i uke 6:) det er håp for at det går fort:) men nervene er i høgspentlinje om det går bra denne gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

 

Hei på deg:-) den 09.10 mistet jeg min lille spire. Var kun 6 uker på vei, men så alt for klar for en ny baby. Med en syklus på hele 45 dager går det lang tid mellom forsøkene her i gården. Men utrolig nok kom eggløsningssmertene etter kun 2 uker..igjen cs en uke etterpå..og i går (24.11) viste testen positiv! Så det er virkelig håp! Nå har jeg blitt gravid på første eggløsning hele tre av tre forsøk..så priser meg lykkelig for det. Masse lykke til!! De fleste sier at neste spire sitter fortere enn du aner etter en abort:-) bare ikke stress, selv om det et vanskelig når tiden snegler seg framover.

 

Oi det var kjapt! Håper det skjer med meg også :) Gratulerer så masse.

 

Hei igjen. Tusen takk skal du ha:-) jeg har ikke vært så aktiv her inne den siste tiden. Her henger spira fortsatt med. I morgen er det tid for tidlig UL, for å få en eksakt termin. Hvordan går det med prøvingen din? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa i uke 6 okt 12, gravid igjen i juni 13, mista med engang. Gravid i juli, og er 27 uker nå :) ikke noe fasit på tiden, men lykke til, og håpe spira fester seg fort :)

 

Anonymous poster hash: f52de...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei på deg:-) den 09.10 mistet jeg min lille spire. Var kun 6 uker på vei, men så alt for klar for en ny baby. Med en syklus på hele 45 dager går det lang tid mellom forsøkene her i gården. Men utrolig nok kom eggløsningssmertene etter kun 2 uker..igjen cs en uke etterpå..og i går (24.11) viste testen positiv! Så det er virkelig håp! Nå har jeg blitt gravid på første eggløsning hele tre av tre forsøk..så priser meg lykkelig for det. Masse lykke til!! De fleste sier at neste spire sitter fortere enn du aner etter en abort:-) bare ikke stress, selv om det et vanskelig når tiden snegler seg framover.

Oi det var kjapt! Håper det skjer med meg også :) Gratulerer så masse.

 

Hei igjen. Tusen takk skal du ha:-) jeg har ikke vært så aktiv her inne den siste tiden. Her henger spira fortsatt med. I morgen er det tid for tidlig UL, for å få en eksakt termin. Hvordan går det med prøvingen din? :-)

 

Vi holder på enda hehe :) Er 6 dpo idag og håper på at det klaffer denne måneden :) Har en god følelse!

Å så kjekt da :) Husker min første ul med nr 1, det var helt magisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid to uker etter SA nr to. Ble noen nervepirrende uker, men etter tidlig ul i uke 10 turte vi å håpe at det gikk bra på tredje forsøk. Og det gjorde det!

Prøver nå på nr to, men ny SA i 1.pp. Jeg blir tydeligvis fort gravid, men mister! Ble litt skuffet over å ikke bli gravid rett etter SA sånn som sist, men prøver igjen i pp2 med friskt mot!

Noen erfaringer med flere SA, og hvilke hensyn man bør ta for å få spiren til å sitte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid to uker etter SA nr to. Ble noen nervepirrende uker, men etter tidlig ul i uke 10 turte vi å håpe at det gikk bra på tredje forsøk. Og det gjorde det!

Prøver nå på nr to, men ny SA i 1.pp. Jeg blir tydeligvis fort gravid, men mister! Ble litt skuffet over å ikke bli gravid rett etter SA sånn som sist, men prøver igjen i pp2 med friskt mot!

Noen erfaringer med flere SA, og hvilke hensyn man bør ta for å få spiren til å sitte??

Det lurer jeg også på. Er redd for å miste flere ganger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke noe spesielt man kan gjøre. Slikt skjer bare desverre :/ Du får oppfølging fra tidlig i svangerskapet hvis det har skjedd tidligere, det fikk hvert fall jeg beskjed om.

Men, man skal kanskje se det litt på den "positive" siden. Kroppen vår er egentlig fantastisk. En SA, MA eller BO skjer når det er noe som ikke stemmer, og kroppen merker dette, og avbryter svangerskapet selv. Så slikt sett så er det jo helt utrolig at kroppen kan "ordne opp" selv, og sannsynligheten for å få et friskt barn når den først sitter er derfor veldig stor :-)



Anonymous poster hash: c8975...91b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorfor man skal vente til etter en mens - og om det faktisk er viktig? Og hvor lang tid brukte dere for å få mensen tilbake fra det startet å blø?

 

Jeg mistet i uke 11 på mandag. Er snart ferdig med å blø kan det virke som (takk for effektive rier). Men kjenner at det er kjipt å skulle vente lenge på å få mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorfor man skal vente til etter en mens - og om det faktisk er viktig? Og hvor lang tid brukte dere for å få mensen tilbake fra det startet å blø?

 

Jeg mistet i uke 11 på mandag. Er snart ferdig med å blø kan det virke som (takk for effektive rier). Men kjenner at det er kjipt å skulle vente lenge på å få mensen.

Når jeg var på sykehuset fikk jeg beskjed om at det var lurt å vente til mensen var tilbake før vi startet å prøve igjen, om vi ønsket det. Det var for å la kroppen komme seg til hektene igjen, men også for at jeg skulle slippe å gå rett inn i en ny graviditet, men det var absolutt ikke noe vi MÅTTE.

Hvis du får EL, så kan du bare prøve igjen. Det er mest for deg psykisk, om du orker å starte så raskt igjen. I tillegg sier legene at det er vanskeligere å fastlå termin om vi blir gravide igjen med en gang, men hallo - det er den dummeste grunnen.

 

Er DU klar for det, så er det bare å prøve igjen. Kroppen din blir gravid når den er klar igjen :) Det er bare du som kjenner og vet om du vil og kan prøve igjen med en gang. Jeg blødde i 6 dager, og fikk tilbake TR etter 39 dager. Er nå i 1pp etter TR var tilbake.

Lykke til :)

 

Anonymous poster hash: c8975...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er det noen som vet hvorfor man skal vente til etter en mens - og om det faktisk er viktig? Og hvor lang tid brukte dere for å få mensen tilbake fra det startet å blø?

 

Jeg mistet i uke 11 på mandag. Er snart ferdig med å blø kan det virke som (takk for effektive rier). Men kjenner at det er kjipt å skulle vente lenge på å få mensen.

Heisann :) Grunnen til at man bør vente til at menstrasjonen er tilbake, er fordi da har livmoren fått bygget seg opp igjen, og det er et godt utgangspunkt for en ny spire.

 

 

 

Anonymous poster hash: 16b35...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg fikk lyst til å skrive et innlegg, da jeg akkurat har gått gjennom en medisinsk abort selv, og jeg søkte nettet opp og ned for å finne litt svar. Etter en abort har man jo bare en tanke i hodet etter at den verste sorgen har gitt seg; å bli gravid på ny!

Jeg har derfor lyst til å fortelle om min erfaring og komme med litt råd, som jeg kunne ønske noen gav meg - slik at jeg visste hva jeg hadde i vente.

 

I uke 6 var jeg på ultralyd og fikk høre at alt stod bra til. I uke 11 fikk jeg blødninger, og dro til legen. Der fikk jeg en ultralyd, og de sa det kun var noen små rester igjen, og at jeg sannsynligvis mistet i uke 7-8. Dette var et stort sjokk og en stor sorg, og man føler seg tom og trist. Vi hadde fortalt nyheten til venner og familie, dette angret jeg ikke på selv om vi mistet. For meg hjalp det å snakke om det, og ikke sitte med sorgen alene. Man blir også overrasket over hvor mange som har opplevd det samme - alle som fortalte at de hadde mistet hadde fått barn etterpå, det var en stor trøst og gav meg håp.

 

Jeg ble sendt hjem fra legen med beskjed om at det kom til å komme ut av seg selv. Jeg syntes jeg blødde så lite, så etter 3 uker bestilte jeg meg en time hos en gynekolog. Jeg gledet meg faktisk litt til å se en "tom" livmor slik at jeg kunne komme meg videre! Sjokket ble derfor stort når det var det mye rester igjen, jeg ble sendt til sykehuset dagen etter for en medisinsk abort.

Jeg håper aldri jeg kommer til å oppleve en abort igjen, men hvis jeg gjør det, så skal jeg stå på kravene om å få en medisinsk abort ASAP hvis legen ser at det er noen rester igjen, og ikke stole på at det kommer ut av seg selv!

 

Sykehuset vil ta en blodprøve før man får utført aborten, dette er for å måle hcg-nivået slik at de er sikre på at det ikke er noe liv i livmoren - denne regelen står de fast på, selv om oddsa for liv er svært små slik som i mitt tilfelle. Når jeg kom tilbake til sykehuset dagen etterpå fikk jeg bekreftet at det ikke var noe liv, og jeg fikk en tablett som jeg skulle ta mens jeg satt på sykehuset, deretter skulle jeg vente 2 dager før jeg tok 4 tabletter som skulle sette i gang selve aborten. Det tok 1 døgn før det satt i gang hos meg. Ja, det var smertefullt, men likevel en lettelse når jeg kjente at det var i ferd med å tømme seg.

Jeg blødde mye de første dagene, så avtok det etterhvert.

(NEI, du skal ikke gå på jobb etter du har tatt de 4 aborttablettene, krev en sykemelding fra sykehuset på 2-3 dager!Det kommer ikke til å stå på sykemelding hva som feiler deg. Jeg hadde prøvetid på jobb så var ikke interessert i at sjefene mine skulle vite hvorfor jeg var sykemeldt)

 

Råd: IKKE ha samleie overhodet før tidligst 14 dager etter du tok aborttablettene og til du har sluttet å blø. Ikke med kondom heller! Kjæresten min og jeg gikk på en smell etter 1 uke fordi jeg hadde sluttet å blø, men jeg engstet meg grønn etterpå over at jeg kanskje hadde fått infeksjon - spar deg den engstelsen! (ikke bruk OB eller ta et bad heller..)

 

Så mitt siste råd: jeg vet at alt du har i hodet nå er å prøve å bli gravid igjen, og man får høre mye forskjellig. Men du bør vente med å prøve igjen til etter du har fått tilbake mensen. Da får kroppen "renset" seg. En gynekolog på Ullevål har uttalt at ny forskning viser at det er lettere å spontanabortere igjen hvis man ikke venter en syklus. Jeg var overhodet ikke klar for å ta den sjansen - da hadde jeg gått og engstet meg grønn de første 3 månedene av svangerskapet tror jeg. (jeg kommer til engste meg de 3-4 første månedene uansett, det skal sies, i frykt for at man skal oppleve dette en gang til) Grunnen til at man skal vente er ikke bare fordi det er lettere å fastsette en termin, det er også fordi at slimhinnen i livmoren skal bygge seg opp igjen og bli "ny" og tykk. (Den "gamle" slimhinnen forsvinner jo når du får mensen) 

 

Jeg fikk mensen 3 uker etter den medisinske aborten, og den er veldig kraftig. Den begynte i det små, og økte for hver dag som gikk. Det er tydelig at kroppen renser seg. Jeg har også sterke smerter, noe jeg aldri har hatt tidligere ved mensen. Det er første gang i historien jeg har jublet når jeg får mensen. Hvis du ikke har fått mensen innen 6-7 uker etter den medisinske aborten, så ville jeg ringt til sykehuset som utførte den medisinske aborten på deg. Ring de hvis du lurer på noe som helst rundt aborten - det er bedre enn at du sitter hjemme og engster deg! Ved infeksjon opplever man som regel sterke smerter og feber visstnok. Men som sagt; ring sykehuset istedenfor å sitte å engste deg og ha det vondt!

 

De kaller spontanabort "den ensomme sorgen" - det er ingen som klarer å sette seg ordentlig inn i hvordan du har det, ikke en gang kjæresten din/ mannen din. Da er det iallfall fint å lese at det er mange som vet hvordan du har det - sorgen er din egen og du skal sørge på din måte! Jeg føler med deg og krysser alt jeg har fort at det klamrer seg en liten spire fast igjen hos deg (og meg) snart. Jeg har nettopp fått tilbake min første mens etter min spontanabort, så jeg gleder meg til den blir ferdig, slik at vi kan prøve igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, dette er bare et spørsmål æ lurer på det, æ mistet min 5 uke gravid og æ vet ikke helt hva som har skjedde med mæ for å miste det? Og hvor lenge kan æ bli gravid igjen ? 😇😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...