Hilde35 Skrevet 24. november 2013 #1 Skrevet 24. november 2013 Noen som har erfaring med dette? Sønnen skal ta blodprøver til uka, så da lurte jeg på om jeg skal sette på et sånt før han skal ta dette... Tar de blodprøver i armen på de små også? Tenke å ringe legen i morgen, men hvis noen her veit hvordan blodprøver blir tatt på de små....
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #2 Skrevet 24. november 2013 Begge barna mine har blitt tatt blodprøver på og ingen av dem har reagert på det i det hele tatt, selv uten bedøvelse. Blodprøvene har blitt tatt i armen til begge to, som på voksne. Jeg mener å ha hørt at det kan være vanskeligere å ta blodprøver hvis man bruker emla plaster fordi det får blodårene til å trekke seg sammen, men usikker på om det stemmer. Jeg tror det viktigste er at du som mamma er rolig når blodprøvene skal tas og at den som tar dem har erfaring med barn og også kan snakke rolig og normalt til barnet. Anonymous poster hash: 221b4...025
Følelsesvims Skrevet 24. november 2013 #3 Skrevet 24. november 2013 Hvor gammel er sønnen din? Det går stort sett bra, det viktigste er at du er rolig Blodprøvene tas i armen ja. Emla er bra, HVIS man venter 5-10 minutter etter at det er tatt av med å ta blodprøvene. Blodårene trekker seg sammen nemlig, men hvis du venter litt så spretter de frem
Musemora Skrevet 24. november 2013 #4 Skrevet 24. november 2013 Både jeg og mannen min jobber med Anestesi. Vi tok på datteren vår emla når hun skulle ta blodprøver. Hun kjente ikke stikket, men syntes staseslangen var kjempevond, så da var vi like langt.
Hilde35 Skrevet 24. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2013 Han er 1,5 år. Det er nok jeg som er mest engstelig for dette. Det går helt sikkert bra. Han er atopiker, så derfor litt usikker på om jeg skal bruke plasteret. Leste et sted at det ikke var så bra å bruke plasteret da. #2: kanskje jeg bare skal droppe det...siden det har gått så bra med dine. Noen andre med erfaringer? Så jeg slipper å engste meg for dette.
Hilde35 Skrevet 24. november 2013 Forfatter #6 Skrevet 24. november 2013 Pento: hva er staseslange? Trodde de tok blodprøver på samme måte både på barn og voksne...
Følelsesvims Skrevet 24. november 2013 #7 Skrevet 24. november 2013 Staseslange er det båndet de tar rundt armen Det kan være litt ubehagelig, særlig hvis det strammes hardt eller hvis det klyper i huden. Det blir nok litt hyl og skrik, men det viktigste (har jobbet på legekontor ) et at du som mamma er trygg og stødig, og holder ham godt fast. Hvis du viser at du er redd og skeptisk blir det bare kluss! Ta det som en ting som må gjøres uansett (som tannpuss ), og ikke skrem ungen opp Det går bra!
DaenerysStorm Skrevet 24. november 2013 #8 Skrevet 24. november 2013 Hvor gammel er sønnen din? Det går stort sett bra, det viktigste er at du er rolig Blodprøvene tas i armen ja. Emla er bra, HVIS man venter 5-10 minutter etter at det er tatt av med å ta blodprøvene. Blodårene trekker seg sammen nemlig, men hvis du venter litt så spretter de frem Det er bare tull... Tar lenger tid enn det. Jeg haaater sprøyter og tok på sånn plaster når jeg sku ta de første blodprøvene, endte med at jeg ble stikki mye mer enn jeg måtte og måtte reise på sykehuset for å ta prøvene til slutt! Når jeg kom dit fikk jeg beskjed om å komme igjen senere Jobber å sykehuset da, mulig de hadde prøvd om det var noen som måtte kjøre langt.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #9 Skrevet 24. november 2013 Vi har brukt emla plaster på jenta når hun tar blodprøver, bare husk å ta det av en liten stund før prøven skal tas. Skal dere ta prøven på legekontoret? Vi har valgt å reise på barneklinikken og ta prøvene, da slipper de unna med et stikk. Det kan være vanskelig å treffe blodårene på sånne små, de på legekontoret gjør det ikke så veldig ofte. Fastlegen har fylt ut hvilke prøver som skal tas, og så har vi tatt skjemaet med oss til barneklinikken. Anonymous poster hash: 84955...004
E.E.E. Skrevet 24. november 2013 #10 Skrevet 24. november 2013 Lillebror her er 18 måneder og tok også blodprøver uten ett pip. Må si jeg ble rimelig overrasket. Hadde regnet med hyl og skrik, ikke pga blodprøva egentlig, mest over å bli holdt fast og det der båndet de setter på. Men nei, det var ikke noe problem, gutten satt så pent. Var jo så mye å se på. :-) Tror også det er best at dem får se. Dem synes jo ikke dette er skummelt, bare veldig interessant, he, he. :-) Så ja, jeg tror det er mye mer hjelp i at vi voksne er rolige enn ett plaster med bedøvelse når de er så små. :-) :-)
Hilde35 Skrevet 24. november 2013 Forfatter #11 Skrevet 24. november 2013 Tror at jeg skal ringe legen i morgen og spørre hva jeg skal gjøre. Kanskje best å ikke bruke plasteret og satse på at det bra. Det tar vel ikke så lang tid å ta disse blodprøvene...
Hilde35 Skrevet 24. november 2013 Forfatter #12 Skrevet 24. november 2013 Dytter... Er det flere som har erfaringer med blodprøver på barn....
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #13 Skrevet 24. november 2013 Junior her tar blodprøver hver 3. mnd, vi har aldri brukt emla og det går veldig bra- ikke noe protest eller grining. Men som flere sier her er det nok avgjørende at mor beholder roen og ikke fremstår som usikker eller nervøs Anonymous poster hash: aea63...89a
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #14 Skrevet 24. november 2013 Når han er så liten ville jeg ikke stressa med plaster, det har mer effekt på de større ungene. PS, jeg har mang en gang (i samråd med foreldrene) tatt på fuktighetskren og sagt det var tryllekrem som gjorde at det ikke var vondt, og det funker hver gang Blir tatt i armen ja, og jeg støtter tipset om at du må være rolig! Det er ikke enkelt med de små, og enda verre med hysteriske mødre Anonymous poster hash: 9e172...b71
Cat.68 Skrevet 24. november 2013 #15 Skrevet 24. november 2013 Vår jenta har tatt mye prøver opp igjennom og vi har altid brukt Emla plaster med hell. Hører flere sier at man bør ta av de en stund før, det har vi adri gjort og det er gått bra likevel. Som regel setter dem den mest erfarne til å ta blodprøver på de små. Husk bare å sette Emla på begge armene i tilfelle dem mislykkes. Det som er mest vondt er å ta av plastret, men likevel vil jenta vår heller bruke dem en å ta uten.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #16 Skrevet 24. november 2013 Emla plasteret bør taes av en time før blodprøvene skal taes. Som skrevet tidligere pga at blodårene trekker seg sammen. Har dårlig erfaring med blodprøvetaking av små barn på legekontor. Har ofte endt opp med å ta prøver av mine egne barn selv, er bioingeniør. Anonymous poster hash: df849...683
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #17 Skrevet 24. november 2013 Emla plasteret bør taes av en time før blodprøvene skal taes. Som skrevet tidligere pga at blodårene trekker seg sammen. Har dårlig erfaring med blodprøvetaking av små barn på legekontor. Har ofte endt opp med å ta prøver av mine egne barn selv, er bioingeniør. Anonymous poster hash: df849...683 Dersom plasteret tas av 1 time før stikket så vil det ikke ha noen effekt overhodet for barnet. 10 minutter etter at plasteret er tatt av er mer eller mindre all effekt borte. Venekonstriksjonen har gått tilbake etter 5 minutter. Anonymous poster hash: 11416...651
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #18 Skrevet 24. november 2013 1 time før? Da er jo hele vitsen bort, da bedøvelse vil være borte eller betydlig redusert. Synes det var mye skremselspropaganda her jeg. Anonymous poster hash: c5ff3...518
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #19 Skrevet 24. november 2013 Alle våre 3 barn har tatt blodprøver i arma når de var rundt halvannet år, og senere. Eldstejenta var skeptisk, men det gikk bra. Nummer 2 ville ikke sitte på fanget en gang.... Spratt opp i stolen og satte seg. Jeg satt ved siden og var klar til å holde armen hvis hun begynte å nekte, men jeg holdt henne ikke. Som sykepleieren som tok prøven sa, ikke hold fast før hun eventuelt viser tegn til å protestere. Hvis man holder dem i utgangspunktet kan det være med å gjøre dem skeptisk. Jenta holdt armen helt i ro og sa ikke et pip, bare kikket interessert på det som skjedde. Nå skal det sies at sykepleieren aldri hadde opplevd at et så lite barn satt så pent, men hun mellomste til oss har alltid vært slik. Veldig rolig og tar alt på strak arm. Minstejenta var rundt 2 da hun tok blodprøve. Hun satt på fanget, men satt helt i ro. Ingen skriking eller sutring på noen av dem. Bare vis at dette er noe som er helt normalt, og ikke lag noe oppstyr rundt det. Ikke snakk for mye om det på forhånd, det gjør det til noe ekstra. Men fortell saklig og kort like før hva som skal skje. Vær rolig og ikke trøst å si stakkar og lignende. Trøst etterpå, men ikke si stakkar da heller. Det er ikke synd på dem for å ta en blodprøve, men det kan være litt vondt å bli stukket. Trøst for tårene som eventuelt oppstår og ikke for at de har tatt blodprøve. Da er mye gjort til neste gang også. Vi har aldri brukt Emlakrem på våre barn. Anonymous poster hash: b028b...ef9
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #20 Skrevet 24. november 2013 Jenta mi er atopiker og reagerte veldig på plasteret:( Anonymous poster hash: 17f87...dd8
Hilde35 Skrevet 24. november 2013 Forfatter #21 Skrevet 24. november 2013 Takk for mange svar. :-) greit å få erfaringer fra andre og ikke bare stole blindt på apotek og leger. Jeg dropper plasteret. Skal prøve å være rolig mens prøvene tas. :-)
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #22 Skrevet 24. november 2013 Alle våre 3 barn har tatt blodprøver i arma når de var rundt halvannet år, og senere. Eldstejenta var skeptisk, men det gikk bra. Nummer 2 ville ikke sitte på fanget en gang.... Spratt opp i stolen og satte seg. Jeg satt ved siden og var klar til å holde armen hvis hun begynte å nekte, men jeg holdt henne ikke. Som sykepleieren som tok prøven sa, ikke hold fast før hun eventuelt viser tegn til å protestere. Hvis man holder dem i utgangspunktet kan det være med å gjøre dem skeptisk. Jenta holdt armen helt i ro og sa ikke et pip, bare kikket interessert på det som skjedde. Nå skal det sies at sykepleieren aldri hadde opplevd at et så lite barn satt så pent, men hun mellomste til oss har alltid vært slik. Veldig rolig og tar alt på strak arm. Minstejenta var rundt 2 da hun tok blodprøve. Hun satt på fanget, men satt helt i ro. Ingen skriking eller sutring på noen av dem. Bare vis at dette er noe som er helt normalt, og ikke lag noe oppstyr rundt det. Ikke snakk for mye om det på forhånd, det gjør det til noe ekstra. Men fortell saklig og kort like før hva som skal skje. Vær rolig og ikke trøst å si stakkar og lignende. Trøst etterpå, men ikke si stakkar da heller. Det er ikke synd på dem for å ta en blodprøve, men det kan være litt vondt å bli stukket. Trøst for tårene som eventuelt oppstår og ikke for at de har tatt blodprøve. Da er mye gjort til neste gang også. Vi har aldri brukt Emlakrem på våre barn. Anonymous poster hash: b028b...ef9 Hvorfor i alle dager tok sykepleieren blodprøve??? Anonymous poster hash: 37ff3...d80
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #23 Skrevet 24. november 2013 Takk for mange svar. :-) greit å få erfaringer fra andre og ikke bare stole blindt på apotek og leger. Jeg dropper plasteret. Skal prøve å være rolig mens prøvene tas. :-) Så innspill fra ukjente på nett er mer verdt en kunnskapen til fagpersoner?? Anonymous poster hash: 11416...651
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #24 Skrevet 24. november 2013 Synes heller du burde stole på legene og apoteket isteden for alle de som vil skryte over hvor flinke unger dem har her inne. De fleste synes dette er vondt, samme hvor rolig og fornuftig foreldrene er. Dem slipper jo faktisk å føle stikket med Emla. Men du gjør selvsagt som du vil. Anonymous poster hash: c5ff3...518
Hilde35 Skrevet 24. november 2013 Forfatter #25 Skrevet 24. november 2013 Jeg sa ikke at jeg ikke stolte på fagpersoner...bare at man ikke skal stole blindt på dem. :-) som jeg skrev litt tidligere så skal jeg ringe legen i morgen. Veldig fint om dere kan lese alt før dere uttaler dere. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå