Gå til innhold

Hvem er best? Mormor eller Farmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg var det farmor fordi det var hun jeg så mest til. Det var lang avstand til mormor så hun traff jeg bare annethvert år. Er like glad i begge damene. 

For datteren min er det farmor siden hun ikke har en mormor (moren min er død) Faren min og stemor er ikke tilregnelige. 

Siden vi bor langt unna slekten så har vi også "adoptert" besteforeldre via barnehagen. Ungene på avdelingen drar til et eldrehjem og tilfører litt lek og latter blant beboerne der. Vi opprettholder kontakten privat med noen av de eldre og prøver å gi litt tilbake til den eldre generasjonen som ofte ikke har noen andre. 

Anonymous poster hash: 31cd1...0ab
Skrevet

Det er vel litt hva man gjør det til selv. Da jeg vokste opp var mormor mest opptatt av å sette meg i arbeid og "oppdra" meg, mens farmor var mer "ordentlig" bestemor som tok seg tid til å leke, tulle, spille kort osv. Farmor var absolutt favoritt hos meg.

For mine barn er mormor best, fordi hun er fantastisk med dem, og ikke minst fordi farmor ikke bryr seg og har nok med sitt eget liv. Farmor kunne vært like bra hvis hun hadde giddet.

Anonymous poster hash: aaddb...8ad
Skrevet

Begge for mine barn, mine er døde

Anonymous poster hash: 25c00...7a0
Skrevet

Mormor er den som har stilt opp mest for ungene, men jeg tror ungene er like glade i både mormor og farmor.

Anonymous poster hash: 9db65...6a3

Skrevet

Jeg var farmor jente. Mormor døde da jeg var 9, og farmor da jeg var i beg.av 20 årene. Så jeg hadde farmor mye lenger. Hun var helt unik! Mamma og farmor hadde et fantastisk svigermor/datter forhold! Helt utrolig! Har dessverre vært meget uheldig med en psykisk syk svigermor, så her er det mormor som er den eneste de omgås, sees veldig ofte! Begge bestefedre er dessverre døde.

Anonymous poster hash: 7d2c9...69b

Skrevet

For meg Farmor , for mine barn Mormor .

Skrevet

Er nok farmor for mine barn.

Mamma er helt fantastisk, en varm og kjærlig bestemor, men farmor trekker nok det lengste strået fordi hun er yngre, friskere og med mer energi til å ta barnebarna med på ting. Hun har også langt færre barnebarn å fordele energien og kjærligheten sin på.

Det hjelper nok at mannen min er flink til å ta ansvar selv også, og ikke lemper over på meg å sørge for at mors hans får treffe barnebarna like mye som mamma. Håper min sønn blir like flink som han :)

Men barna mine elsker alle sine besteforeldre.

Anonymous poster hash: efcd2...194

Skrevet

Nå er jeg snart 30, og har alle fire besteforeldre i beste velgående fremdeles, samt en tredje bestemor (grandtante). Da jeg var liten var grandtante den beste, hun lot oss leke alt/med alt mulig, og hun var alltid med på leken uansett. Farmor og mormor var også fantastiske når jeg og søsknene mine var små, og vi tilbragte mye tid med dem alle. Nå i voksen alder er det derimot farmor jeg kommer best overens med, rett og slett fordi hun fremdeles er farmor, og ikke en voksen kvinne opptatt av å gi gode råd til en annen voksen kvinne (altså meg).

Jeg håper mine barn sitter igjen med like gode barndomsminner knyttet til besteforeldre som det jeg har hatt. Vi er i prøvinga, så mer vet jeg ikke enda :)

Skrevet

Veldig mormor for meg. Barnas farmor ba henne om å kalle henne noe annet enn farmor fordi hun syntes det var så "stygt". Veldig sært, jeg vet det.

Anonymous poster hash: 8c618...1d3

Svigermor her vil ikke bli kalt farmor(men mormor...) fordi hun har en ide om at farmorer stiller dårligere enn mormorer... Jeg har forsøkt å påpeke at jeg selv har bedre forhold til min farmor og at det er tilstedeværelsen som avgjør, ikke navnet...

Anonymous poster hash: 5d9e5...4c2

Skrevet

Min farmor var verdens beste. :hjerte: 

Mitt eget barn er mest knyttet til sin mormor.

Skrevet

Jeg elsket virkelig min farmor da jeg var mindre :)

Mine barn liker også farmor best :)

Skrevet

Farmor er helt fantastisk. Hun er utrolig flink med barn (spesial pedagog) og avlaster oss en del. Hun er bare den beste farmor i verden. Min mor er dessverre ikke flink med barn. Har aldri byttet en bleie på mine barn engang. Aldri avlastet meg.

Skrevet

Her er det mormor :) Det har sine naturlige årsaker!

Anonymous poster hash: cee7d...ddb
Skrevet

Jeg har alltid vært like glad i både mormor og farmor, og de har stilt opp like mye i barndommen min. Savner mormor sååå mye :(

For mine barn er det farmor (og farfar), da de er de eneste som stiller opp og har lyst til å tilbringe tid med barnebarna sine. De har 3 sett med besteforeldre, men de kjenner mine foreldre og deres samboere. Trist!

Jeg har også gutter, så jeg håper jeg får lov til å bli superfarmor i fremtiden :)

Anonymous poster hash: 4278c...ab8

Skrevet

For mine barn så er det mormor som står høyst i kurs. Mormor og morfar tar seg tid og i dems tempo.

Så kommer min manns far på en annen plass. Vi ser han ikke ofte, siden han bor på andre siden av landet.

Farmor er veldig bestemt på at barnabarna må på besøk, og det hjelper ikke hva barna mener. Så det kræsjer veldig iforhold til ungene. Farfar liker de veldig godt, men han lik ikke å være alene med barn så da må farmor være med.

Ungene er mest hos farmor, for ungene orker ikke høre på maset hennes hele tiden. Men vi har blitt flinkere nå til å si nei. Ikke like lett når ungene ikke har kontakt med faren sin lengre.

Jeg hadde best kontakt med min farmor. Min mormor var ikke så interessert og favoriserte to av 7 barnebarn, så vi 5 andre har minimal kontakt med henne. De to som er favoritt har sett dette, og har tatt litt avstand de også. Synd det blir slik, men desverre er det slik noe ganger.

Anonymous poster hash: 9b82f...f0f

Skrevet

Definitivt farmor!

Skrevet

tja. for min egen del. så er det vanskelig å si. mine besteforeldre var såpass opp i åra at man blir mer en pleie/samtale person når man ble stor nok. Men farmor var alltid den som gav mest gaver/penger for at vi skulle kose oss og lagde alltid vaffler og kaker sammen med oss som kos og spilte kortspill.mormor var litt mer "kald" spilte gjerne kort og enkle brettspill,men kan ikke huske at vi gjorde så mye annet.

men mitt barn er det veldig delt egentlig ;) begge stiller opp like mye når vi spør og overøser med kos/gaver/lek og aktivitet. de er i 50åra så hun kommer til å ha masse kos med dem i mange år fremover ;)

Skrevet

Jeg har best forhold til farmoren min. Mormor har jeg lite kontakt med, da jeg har en morfar som har ødelagt alt som kan ødelegges i en familie. 
Drar ofte på besøk til farmor og farfar, og gleder meg allerede til imorgen når vi skal dra dit på middag :D Heldige oss!

Våre barn har best kontakt med mormor og morfar, men det er fordi farmoren og farfaren bor i utlandet. Men vi bruker nesten all vår tid sammen med dem når vi har mulighet, og prøver å ikke gjøre noe forskjell. Elsker svigerforeldrene mine!

Anonymous poster hash: 58b80...8bc
Skrevet

Jeg hadde et nært forhold til både min mormor og farmor, men var mest sammen med farmor ettersom hun bodde så nærme.

Mine barn har best forhold til mormor, selv om begge foreldreparene bor nært oss. Det har litt med interessen fra besteforeldrene å gjøre..... Mormor og morfar stiller alltid opp, og ber om å treffe ungene etc, mens farmor og farfar ser mest på ungene som en byrde....

Anonymous poster hash: 9b385...eec
Skrevet

For min del er det mormor, både personlig og for mine barns del.

Min mormor har alltid stilt opp, og har vært som en reservemamma for meg i alle år.

Mamma og jeg har et veldig nært forhold, foreldrene mine bor ikke langt unna oss, og stiller opp så ofte vi har behov. Hun kommer også innom en snarvisitt og hilser på hvis hun savner barnebarna.

Farmor bor 20 mil unna og er av den årsak noe perifer i barnebarnas liv. Hun er heller ikke særlig deltagende, og holder seg i bakgrunnen slik at hun "ikke forstyrrer". Hun er også svært ulik både meg og mannen, noe som gjør at jeg kvir meg for å overlate barna til henne.

Men farmor er veldig snill :hjerter_rundt:

Skrevet

For mine barn er det mormor som er mest populær, da hun er veldig flink med småbarn. Hun krabber rundt på gulvet med dem, bygger hytte under salongbordet, jumper oppi badekaret med ei stor flaske såpeskum og er så inderlig til stede. Farmor er helt grei, fra mine barns ståsted. Hun syns ikke noe om å krabbe rundt på gulvet med barna og leke, og evner ikke å sette seg inn i barnas fantasiverden. Skulle så gjerne sett at farmor var mer opptatt av og flink med barna, for mormoren rives veldig mellom sine fire barnebarn... Farmoren har kun mine to barn som barnebarn, så hun har vi jo helt for oss selv... Skulle ønske hun var mer interessert :(

Anonymous poster hash: 41a8c...72b
Skrevet

Definitivt mormor da farmor ikke kunne brydd seg mindre om sønnen sin eller barnebarnet sitt

Skrevet

For min del - mormor. For min sønns del - morfar aka bestefar. Han har kun møtt sin mormor to ganger, og sin farmor en gang. Han har ingen farfar. Bestefaren er vi på besøk hos to langhelger i mnd.

Skrevet

Min farmor var det beste mennesket i verden. Jeg var nærmere henne enn mine egne foreldre. Hun var helt fantastisk. Viste alltid veldig tydelig at hun var tilstede, tilgjengelig, at hun var uendelig glad i sine barnebarn, og hun gjorde sitt beste hele tiden for at vi skulle ha det bra og at vi var trygg hos henne. Hun var også veldig morsom og var flink til å fortelle oss historier. Vi satte farmoren vår høyest i verden❤️ Mormor har vi hatt lite å gjøre med. Hun lever ennå, og jeg går på besøk hos henne, kun for å være grei. Ikke fordi jeg har lyst eller bryr meg så voldsomt.. Mormor prøvde ikke en gang. Hun har ikke vært en god bestemor for noen av oss.

Et eksempel: mormor kom ikke i konfirmasjonen min, mens farmor planla og ordnet hele greien. Jeg hadde aldri vært den jeg er uten verdens beste dame og forbilde! Det skal sies at jeg har to oppegående foreldre også.

Anonymous poster hash: b73e2...5d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...