Gå til innhold

Er mye snakk om alkovett nå som det nærmer seg jul; hvor mye tolererer dere fra familie/venner foran barna deres i jula?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kun til maten eller er det ok å sitte med cognacen/vinen utover kvelden/ til pakkene osv? Synes dere det er greit at besteforeldre er påvirket foran barnebarna? Lurer ikke på om dere nekter noen, men hvor mye er greit for dere ifh til barna?

 

Anonymous poster hash: 8b2b8...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa

Så lenge alle oppfører seg normalt så er det helt greit at de drikker. Spiller ingen rolle hvor glasset befinner seg så lenge vedkommende er oppegående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit at besteforeldre/tanter eller hva det skulle være er beruset så lenge de ikke overdriver. Ved god stemning og nogenlunde kontroll har jeg ingen problemer. Jeg drikker ikke selv ved slike anledninger, og tenker at det viktigste for mine barn er at jeg er som jeg pleier og gir trygghet på den måten. Jeg kan ikke overstyre andre voksne, og reagerer heller ikke negativt på småbrisne voksne rundt mine barn.. Men, klart, begynner noen å bli fulle, altfor flåsete, snøvlete i talen eller ustø, så synes jeg det er ubehagelig. Heldigvis har vi ikke denne utfordringen i vår familie når barna er tilstede.



Anonymous poster hash: 821aa...c77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke noe samtaleemne i heimen da vi ikke drikker noen..hverken mannen min eller jeg eller familien vår.

MEN siden du spurte hva som var ok........, en øl til maten og evt en dram på kvelden er greit, men mer enn det er ikke aktuelt her i gården..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Regine

Vin til maten og noe godt til kaffen. Fyll og fjas tålererer jeg ikke, men litt alkohol til den som vet å oppføre seg (dvs. hele familien min) er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit at noen blir synlig påvirket i nærheten av barn noen gsng, men å ta akevitt og øl til julemiddagen og/eller konjakk til kaffen er null problem.

 

Jeg tror at det er godt alkovett å la barna se at det fint går an å drikke en øl eller to.

 

Når det er sagt er det svært lite alkohol i omløp i vår familie både til hverdag og fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så mye at man endrer personlighet. Det er forskjellig fra person til person. Meg selv feks en akevitt og jeg er skikkelig påseila. Tar gjerne litt vin til mat men synes julaften er for unga og man serverer ikke alkohol i Barnebursdag. :-)

 

Anonymous poster hash: c899c...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ingen blir beruset så må de gjerne drikke alkohol. Sist jeg var hos svigers på julaften, ble svigerfar dritas. Og jeg mistenker alkohol sammen med piller. Heldigvis var det ingen barn til stede.

 

Dersom han drar ett nytt stunt denne jula så blir det den siste jula jeg og ungen har med dem. Fyll på julaften er (og andre dager der unger er til stede) er utolererbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt til julemiddagen er ok, men i vårt hus slipper vi heldigvis den problemstillingen. Det er helt uaktuelt å sitte å drikke jevnt og trutt utover kvelden så lenge barna er oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drikker jeg ikke selv da,men har ingen problem at de andre drikker med sønnen min tilstedet så lenge de ikke er synlig beruset.

Så lenge de oppfører seg normalt så skal ikke jeg fortelle hvor mye de " får lov" å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes det er greit at besteforeldre/tanter eller hva det skulle være er beruset så lenge de ikke overdriver. Ved god stemning og nogenlunde kontroll har jeg ingen problemer. Jeg drikker ikke selv ved slike anledninger, og tenker at det viktigste for mine barn er at jeg er som jeg pleier og gir trygghet på den måten. Jeg kan ikke overstyre andre voksne, og reagerer heller ikke negativt på småbrisne voksne rundt mine barn.. Men, klart, begynner noen å bli fulle, altfor flåsete, snøvlete i talen eller ustø, så synes jeg det er ubehagelig. Heldigvis har vi ikke denne utfordringen i vår familie når barna er tilstede.

 

Anonymous poster hash: 821aa...c77

 

Beruset så lenge det ikke overdrives?. Og nogenlunde kontroll??

Unnskyld, men jeg mener det er ikke er alkovett.

 

Barn reagerer fort på at voksne personer rundt dem forandrer personlighet. Selv drikker jeg aldri når det er barn tilstede og jeg tolerer at andre drikker _litt_, selv om jeg personlig ikke kan se at man må drikke for å kose seg..

 

Jeg har mine egne grunner til å tenke som jeg gjør og jeg vet at mange her blir provosert på grensen til det underholdende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite av det her,kan hende at mamma og pappa tar seg en seg litt etter maten,men kun 1 lite glass,sånn at de ikke føler seg overstappa :) masse god mat da. jeg og samboeren min liker det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syns jeg at det er helt ok at de voksne koser seg med et glass til maten og unner seg et glass med noe søtt til dessert/kaker og kaffen etterpå.

 

Dritings er IKKE akseptert heller ikke tydelig brisen. Men vil tro de fleste voksne tåler et glass med øl/akevitt/vin til maten. Julemat er dessuten så mektig i seg selv at de fleste ikke orker å drikke stort med alkohol til maten uansett. 

 

Selv drikker jeg bare ringnes julebrus :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke bestemme hva andre gjør, da må vi feire jul alene! Men heldigvis er både mannen og jeg fra familier med vettet i behold, så her kan det nytes vin, øl eller hva det måtte være. Alle stopper langt før berusa grensa uansett og godt er det :) Det kaller jeg at unger vokser opp med normalt forhold til alkohol

 

Anonymous poster hash: e5034...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi koser oss med øl og vin og diverse andre ting både til maten og utover kvelden.. Herlig avslappet stemning, og vi bare nyter å ha masse tid sammen med hverandre og hele familien! Bedre blir det ikke..

 

 

 

Anonymous poster hash: aece9...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

En øl/et glass vin til maten og en liten dram til kaffen er helt ok, mer enn det, så får de gå hjem om de ikke kan godta at jeg ikke aksepterer mer enn det, for julekvelden er for oss alle, men mest for ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset blir det gjerne noen øl. Unntatt på min mann, for han kjører alltid ;) Men ingen av oss er fulle på julaften, øl t vin nytes i moderate mengder. Det er ingen regler på hvor mye som er OK.

 

Anonymous poster hash: cc1a6...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heldigvis ikke noe behov for å drikke med barna tilstede. Ingen andre i familien gjør det når de er på besøk her heller. Vi koser oss masse uten alkohol vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss tilbyr vi både øl, akevitt og vin til maten. Og en konjakk til kaffen utpå kvelden. Men greia er at ingen i vår familie, hverken min eller mannens, er spesielt harde på flaska. Ingen drikker seg beruset, alle viser måtehold. Helt av seg selv. Og derfor har vi ikke behov for å tenke gjennom og planlegge slike ting, fordi det går så fint og aldri blir problemer.

 

(Et par av de som liker øl til maten, foretrekker faktisk Munkholm fremfor alkoholholdig øl.)

 

Har man en onkel, tante eller besteforelder som heller innpå og ikke kan se en flaske med noe alkohol uten å tømme den, blir selvsagt saken en annen. Da må man planlegge det litt bedre. Men vi har altså ikke det behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bestemme hva andre gjør, da må vi feire jul alene! Men heldigvis er både mannen og jeg fra familier med vettet i behold, så her kan det nytes vin, øl eller hva det måtte være. Alle stopper langt før berusa grensa uansett og godt er det :) Det kaller jeg at unger vokser opp med normalt forhold til alkohol

 

Anonymous poster hash: e5034...ede

Unnskyld meg, men hvordan er det positivt at barn vokser opp med er "forhold" til alkohol? Er det positivt med et normalt forhold til røyk også kanskje? Alkohol og røyk er begge gift for kroppen. Barn burde ikke tvingesin i noen forhold til alkohol tidligere enn nødvendig

 

Anonymous poster hash: 8b2b8...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så heldig at ingen i min eller konas familie drikker så mye at de blir påvirket, så hvor mye som er ok, er ikke et tema. Et glass vin eller to til maten, noen tar en akevitt og drikker Munkholm, andre tar et par øl og drikker ingenting til kaffen. Er ikke noe som fokuseres på. Da svigerfar forslo en gammel dansk til frokosten 1. juledag for noen år siden, humret vi bare litt og sa at nå slår vi virkelig ut håret, dere.

 

Hadde aldri akseptert overdreven drikking og endret adferd foran barna. Har aldri opplevd det selv som liten, heldigvis, har sett moren min beruset én gang, og da var jeg langt over 20. Uvant opplevelse, og selv om det var helt uskyldig og alle var i godt humør, var det faktisk litt ubehagelig selv om jeg var voksen, så det vil jeg ikke utsette barna mine for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de er blide og hyggelige og har kontroll over armer og bein og ikke blir hysterisk festlige eller høylydte må de gjerne kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor mye personen tåler. Jeg drikker gjerne et glass vin eller to til maten, og så venter jeg til barna er i seng med å evt drikke mer. 

Min bror feks, tåler lite, og liker å drikke mer enn han tåler, så han må jeg stoppe etter maten, andre tåler mer og kan lett ta en cognac utover kvelden uten at det merkes.



Anonymous poster hash: e4cf0...be4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært avholds, og etter at vi fikk barn har vi heller ikke alkohol i huset.

 

Anonymous poster hash: adc64...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...