Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #1 Skrevet 12. november 2013 Har dere samboerkontrakt og/eller testament ? Hvordan gjorde dere det og var det mye å sette seg inn i ? Anonymous poster hash: 26f1e...e8a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #2 Skrevet 12. november 2013 Nei, det har vi ikke. Grunnen er at jeg eier både hus, bil og det meste av innbo. Er ikke så nøye, så lenge vi ikke er gift føler jeg. Hadde vi eid hus og bil sammen ville vi inngått kontrakt. Nå "bor" mannen hos meg.Testamente har jeg heller ikke enda. Men har såpass mye verdier at jeg kommer til å skrive det etterhvert. Anonymous poster hash: e2a1c...9bb
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 Vi er samboere med både felles og særkullsbarn. Vi har laget både samboerkontrakt og skrevet gjensidig testamente for å unngå problemer hvis vi skulle gå fra hverandre, eller hvis en av oss skulle falle fra. Jeg brukte en samboerkontrakt som jeg fant på nettet. Hvis du googler, finner du flere alternativer du kan bruke. Ta den du liker best. Vi fikk et par vi kjenner til å skrive under som vitner. Testamente fant jeg også på nett. Det er jo begrensede muligheter hva vi som har både dine og mine barn kan gjøre i et testamente, så valgte å testamentere den frie 1/3 delen til hverandre. Anonymous poster hash: d7090...cd5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Testamentet ble også underskrevet av 2 vitner Anonymous poster hash: d7090...cd5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 Vi har samboerkontrakt men ikke testamente.. Trenger man det? Vi har to felles barn (ingen særkulls), og barna er jo uansett arvinger.. Anonymous poster hash: 9d376...b86
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Vi er samboere med felles barn.. Kan sitte i uskiftet bo ved den andres død.. Så testamentet trengs ikke! Eier 50 % hver av bil og hus.. Alle utgifter deler likt, så da deles alt likt ved eventuelt brudd også! Har tegnet livsforsikring med hverandre som mottaker av utbetalingen.. Anonymous poster hash: c57b6...426
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 Vi har ikke samboerkontrakt. Vet ikke hvorfor. Har ikke tenkt at det er så viktig. Vi vet hvem som eier hva da vi ikke har felles økonomi. Vi er relativt unge så har ingen store verdier heller. Vi har livsforsikring som er på halve verdien av leiligheten. Om en av oss skulle gå bort har den andre mulighet til å sitte igjen med leiligheten. Anonymous poster hash: 4b5af...328
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Testamente er liten vits i når man har felles barn (uansett om det er særkullsbarn i bildet, men kan ikke skrive bort deres arverett, og kan uansett sitte i uskiftet bo). Vi har samboerkontrakt. Anonymous poster hash: cd9cd...f99
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #9 Skrevet 12. november 2013 Testamente er liten vits i når man har felles barn (uansett om det er særkullsbarn i bildet, men kan ikke skrive bort deres arverett, og kan uansett sitte i uskiftet bo). Vi har samboerkontrakt. Anonymous poster hash: cd9cd...f99 Men om den ene part har en stor formue i tillegg til hus og hytte bør man skrive testamente hvis man ønsker at partneren skal arve noe. Barn er nødt til å arve 2/3 opptil en million, men alt overstigende det kan man gjøre som man vil med. Vi har samboerkontrakt og testamente siden samboer eier huset og har en ganske stor formue i tillegg. Ved brudd får jeg halvparten av verdien av hus, bil og innbo. Ved dødsfall får jeg hus, hytte, bil og noen millioner - sånn at jeg kan sitte med barndomshjemmet og gi barna en trygg oppvekst og start på voksenlivet. Barna får resten av formuen når de blir 25 år (om far dør, Gud forby) Anonymous poster hash: 20d02...be5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #10 Skrevet 12. november 2013 Vi har samboerkontrakt men ikke testamente.. Trenger man det? Vi har to felles barn (ingen særkulls), og barna er jo uansett arvinger.. Anonymous poster hash: 9d376...b86 Som samboer kan man arve opptil 4G, resten går til øvrig familie. Ved kontrakt/gifte seg sikrer man seg å arve alt. Barna får ingenting før de er 18 uansett, da kan du brått risikere å eie med svigermor. Anonymous poster hash: 954ea...29a
Appelsinpiken Skrevet 12. november 2013 #11 Skrevet 12. november 2013 Nei, men burde hatt det på plass inntil vi gifter oss. Men jeg er begunstiget på forsikringen hans med 1 mill, og foreløpig har vi så mye gjeld at det er begrenset med verdier.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #12 Skrevet 12. november 2013 Det #8 skriver er feil. Man har ingen rett til å sitte i uskiftet bo hvis man har særkullsbarn. Hvis særkullsbarna ønsker sin arv fra sin forelder med en gang, har de rett til å kreve at det gjennomføres et skifte. Det betyr at man må løse ut særkullsbarna hvis man skal fortsette å bo i huset. Det er også et poeng å skrive testamente, for hvis man ikke gjør det når det er særkullsbarn inn i bildet, vil barna arve alt, og samboeren får ingenting. Man kan testamentere 1/3 del til hverandre, men da MÅ det foreligge et testamente. I tillegg kan man testamentere alt over 1 million kr pr barn til samboer, DVs at hvis samboeren din dør og etterlater seg 4 millioner, og har 2 barn, kan han testamentere 2 millioner til deg... Anonymous poster hash: d7090...cd5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #13 Skrevet 12. november 2013 Vi har samboerkontrakt men ikke testamente.. Trenger man det? Vi har to felles barn (ingen særkulls), og barna er jo uansett arvinger..Anonymous poster hash: 9d376...b86 Som samboer kan man arve opptil 4G, resten går til øvrig familie. Ved kontrakt/gifte seg sikrer man seg å arve alt. Barna får ingenting før de er 18 uansett, da kan du brått risikere å eie med svigermor.Anonymous poster hash: 954ea...29a Nå er det jo ikke sånn at svigermor tar over arven til barnet da, selv om barnet er under 18. Anonymous poster hash: cd9cd...f99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå