Gå til innhold

Noen her med barn som sliter med å lære klokken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som blir ni. Fikk brev fra lærer at han var en av de svakeste nå på klokka og måtte øve mye hjemme.

Gjett om vi øver! Vanlig med visere går veldig fint. Digitalt mye vanskeligere.

Flere som sliter?

Hvordan og hvor mye sitter dere med oppgaver rundt klokka?

Håper noen av dere kloke damer har noen gode råd, trenger ikke masse svar om at barna deres kunne klokka da de var 3 år :P

Anonymous poster hash: 67ef7...d0f

Skrevet

Asperger?

Anonymous poster hash: 84b3f...96f
Skrevet

Hvorfor tenkte du på asberger? Lærer de klokken sent?

Skrevet

Ja, 10-åringen min (jupp, med asperger, men syns det var et tynt grunnlag å skrive asperger utfra his innlegg!) kan ikke klokka. På papiret går det ganske bra, men når jeg har en ordentlig klokka foran han så har han ikke peil! Han vet hva klokka er når den er hel, halv og kvart over/ på, men ti over er umulig. Jeg har ingen råd, for aner heller ikke hvordan vi skal gjøre dette.

Skrevet

kanskje hn ikke ser nytteverdien av å kunne klokka, altså dere sitter bare med papir oppgaver...

prøv å få til noen leker/oppgaver der han må se på den ekte klokka, og finne svaret.

evt finnes det spill om klokka også...

ta en titt i bokhandelen!

det må jo virkelig ikke være asperger ut u fra at han sliter litt med å lære prinsippet med klokka...

hvordan er han i matte? kanskje dere bør jobbe med logisk tankegang?

Hva sier lærerern? får dere noen tips og ideer fra skolen?

Skrevet

Hi her, han er ikke blant de beste eller raskeste i matte.

Vi øver med klokkespill ( Lotto og på iPad )

Går forholdsvis greit med visere, men stopper opp når vi skal si klokkeslettet digitalt. Feks klokka er halv ni = 20.30.

Skrevet

Jeg brukte lang tid på å lære digital klokke, det var ingenting logisk i at kl fem skulle være 17. Tror jeg måtte telle meg frem fra 12 for å finne ut hva f eks 16 var. Telte på fingrene fra 12 til 16, det ble fire fingre altså var klokka fire. Tungvint!

Men det gikk seg til, kan klokka nå;-)

Skrevet

Min 10-åring kan heller ikke klokka. Vi øver ikke så veldig heller. Men digitalt er lettere enn visere her.

Skrevet

Tips til å lære digitalklokka: Er klokka feks 17, tar du 17-12=5

Skrevet

Å ha problemer med klokka henger ofte sammen med matematiske kunnskaper. Men ikke alltid. Syns det er tynt grunnlag å si Asperger-syndrom ut i fra his innlegg. Har ikke læreren gitt dere noen tips?

Selv er jeg god i matte, men husker jeg brukte litt tid på å forstå digital klokke. Nå var ikke digital klokke så vanlig da jeg var liten heller :P

Anonymous poster hash: cdb93...ae3

Skrevet

Syns den med asberger var vel drøy. Mine tvillinger på 10 er også dårlige på klokka. Tror det henger sammen med matematikknivået deres ellers. Har ikke asberger altså :)

Min teori er at det at de skal lære både digital og analog klokke roter det til for dem. Det jeg prøver å gjøre nå er å bruke dagligdagse situasjoner for å bevisstgjøre dem; ex når vi skal rekke noe eller starttiddpunkt for tv program de vil se. Tror det er flere som sliter med klokka :)

Skrevet

Takker for mange svar og erfaringer her i tråden :)

Skrevet

Min gutt på 7 kan heøøer ikke klokka godt enda.Hel og halv begynner han å få til, men er ikke interessert i det hele tatt.Vi stresser ikke med det heller da, prøver å få han til å finne ut selv hvor mye klokka er hvis han sppør.Ikke bare svare.

Anonymous poster hash: 1a596...cc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...