Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #26 Skrevet 18. oktober 2013 Siden dere er sammen (du og bf) så regnes du ikke som eneforsørger, har da ikke rett på OS ol. Ikke før deg opp som eneforsørger for å få OS heller, blir det oppdaget, så vil det koste deg mer enn du har å rute med. Du har rett på engangsstønaden, barnetrygd og sosialstønad. Sosialstønaden blir økt fordi du sitter alene med ansvaret for barnet, enda BF betaler deg penger, så øker de sosialstønaden pga ungen. Bostøtte har du også store muligheter for, siden du ikke har inntekt.. Søk så fort du har en leiekontrakt å gå etter. Anonymous poster hash: da7bc...b88
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #27 Skrevet 18. oktober 2013 Siden dere er sammen (du og bf) så regnes du ikke som eneforsørger, har da ikke rett på OS ol. Ikke før deg opp som eneforsørger for å få OS heller, blir det oppdaget, så vil det koste deg mer enn du har å rute med. Du har rett på engangsstønaden, barnetrygd og sosialstønad. Sosialstønaden blir økt fordi du sitter alene med ansvaret for barnet, enda BF betaler deg penger, så øker de sosialstønaden pga ungen. Bostøtte har du også store muligheter for, siden du ikke har inntekt.. Søk så fort du har en leiekontrakt å gå etter. Anonymous poster hash: da7bc...b88 Med sosialstønad vil bv komme inn automatisk. Men det er kanskje greit å ha de i ryggen i denne situasjonen. Anonymous poster hash: 529eb...7fa
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #28 Skrevet 18. oktober 2013 Du har ikke rett til mye om dere fremdeles er sammen. Håper forresten du er smart nok til å ikke omskjære barnet ditt om dere får en gutt. Anonymous poster hash: d077a...c8a
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #29 Skrevet 18. oktober 2013 Hvorfor oppfordrer dere henne til trygdesvindel? Så lenge du er kjæreste med barnefaren har du ikke krav på noe annet enn barnetrygd. Hvis du skal få fødselsstipend fra lånekassen må du ha hatt krav på studiestøtte et semester i forveien. Jeg vil ikke kalle det trygdesvindel når hun uansett blir alene om barnet. Barnefar bor 6 mil unna og går skole, og vil uansett ikke ta del i det hverdagslige liv, heller ikke stille opp stort økonomisk, da er hun alene. Problemet er at NAV sansynlig vis ikke vil regne henne som aleneforsørger hvis hun fortsatt er kjæreste med faren. Det kan gi ganske alvorlige konsekvenser å lyve om slike ting, i tillegg til at det er umoralsk. På den andre siden er nok sansynligheten såpass stor for at forholdet ryker uansett at det kansje ikke er så mye å bry seg med. Anonymous poster hash: 2d099...4ee Hei! min fastlege vet alt om min situasjon og han krysset på meg som aleneforsørger. Jeg og kjæresten min kommer nokk aldri til og gjøre det slutt og det at jeg har en kjærest utenfra, som ikke kan hjelpe meg med noe har ikke nav noen ting med. Og hvis han vil møte ungen sin så ma han desverre komme til meg pga familien hans, hvis han skal møte ungen så skal jeg være med på det for jeg vil ikke at han skal fære med min unge bort til de i familien hans som prøvde alt for og få meg til og ta abort nei.. men en ting er sikkert, det kommer ikke til og bli slutt. Har funnet det perfekte forholde som er umulig og splitte for vi er for glade i hverandre! men jeg synest det er rart hvis en alenemor er sammen med en annen som ikke er bf så går det helt greit men hvis jeg er sammen med bf så får jeg ikke noe.. han bor jo ikke sammen med meg? og han tjener ikke en krone engang.. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #30 Skrevet 18. oktober 2013 de pengene som mamma og pappa får for meg, 900 ellernoe blir satt over på meg! de har 3 andre unger så de kan ikke drive og betale flere tusen på meg og barnet.. de skal da ikke forsørge mitt barn de, det var jo mitt valg!det som er at vi må kanskje være sjult sammen og ikke møte hverandre på en stund pga foreldrene hans.. vi er uansett sammen, men masse masse tull med hans foreldre desverre.. men jeg har fortalt alt til fastlegen min og han krysser på meg som aleneforsørger så er jeg vell det? jeg kan si til nav at vi har et ustabilt forhold og at vi har kontakt men pga foreldrene hans som nekter at vi skal være sammen, de aksepterer ikke meg i det hele tatt.. hvis jeg sier det så lyver jeg ikke men jeg har rett på akkuratt det samme som alle andre alenemødre, det står at hvis du er gift,skilt, eller sammboere så har man ikke rett på det. det står ikke noe om at hvis vi er kjærester så har jeg ikke rett på det?.. Jeg må desverre ha de pengene hvis ungen skal ha det bra hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #31 Skrevet 18. oktober 2013 Sålenge du er kjæreste med faren er du ikke aleneforsørger. For å få den statusen må dere gjøre det helt slutt, dere kan ikke være sammen i helgene som kjærester. Å lyve om forholdet til barnefaren kan gjøre at alle utbetalinger stoppes og at du må betale tilbake det du allerede har fått. Det blir dyrt. Eventuell straff kommer i tillegg. Så vidt jeg vet får du heller ikke overgangsstønad før du føder uansett (muligens litt før hvis du blir regnet som eneforsørger og er over 18 år). Frem til du er myndig kan du kreve at foreldrene dine forsørger deg, men du kan ikke kreve at de holder deg med egen leilighet. Hvordan har du forsørget deg frem til nå? Er det ikke bedre å bli boende hjemme og overlate det meste av avgjørelsene i forhold til barnet til foreldrene dine? Du er så ung at jeg vil regne med at barnevernet kommer til å følge deg med argusøyne om du skal bo for deg selv. Sansynligheten for at et forhold som starter så tidlig som ditt til barnefaren, holde er også liten. Sån sett kan det hende at NAV godtar deg som aleneforsørger like godt med en gang, men det må du sjekke ut. Hvorfor i all verden sluttet du på skolen nå? Du kunne jo gjort ferdig et halvår før barnet kom. Hvis du ikke har tenkt å begynne igjen når barnet er veldig lite mister du jo nå 2 år. Du kommer til å trenge masse hjelp. Ikke forsøk å klare dette selv. Følg rådene du får fra barnevern, NAV og foreldrene dine. Anonymous poster hash: 2d099...4ee Må bare si at bv ikke trenger å bli innblandet. Skjønner ikke hvor du tar det fra. Min søster som fikk barn som 16-åring hadde ETT møte med de, og poff var de borte. Anonymous poster hash: 4e66a...2f3 Men bodde da barnet alene med sekstenåringen i en leilighet eller bodde de sammen med voksne mennesker som så til at barnet hadde det det trengte? Anonymous poster hash: 2d099...4ee De har bestandig bodd alene, med barnets far. Som er 18, så ianskje det har noe å si. Anonymous poster hash: 4e66a...2f3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #32 Skrevet 18. oktober 2013 Hvorfor oppfordrer dere henne til trygdesvindel? Så lenge du er kjæreste med barnefaren har du ikke krav på noe annet enn barnetrygd. Hvis du skal få fødselsstipend fra lånekassen må du ha hatt krav på studiestøtte et semester i forveien. Jeg vil ikke kalle det trygdesvindel når hun uansett blir alene om barnet. Barnefar bor 6 mil unna og går skole, og vil uansett ikke ta del i det hverdagslige liv, heller ikke stille opp stort økonomisk, da er hun alene. Problemet er at NAV sansynlig vis ikke vil regne henne som aleneforsørger hvis hun fortsatt er kjæreste med faren. Det kan gi ganske alvorlige konsekvenser å lyve om slike ting, i tillegg til at det er umoralsk. På den andre siden er nok sansynligheten såpass stor for at forholdet ryker uansett at det kansje ikke er så mye å bry seg med. Anonymous poster hash: 2d099...4ee Hei! min fastlege vet alt om min situasjon og han krysset på meg som aleneforsørger. Jeg og kjæresten min kommer nokk aldri til og gjøre det slutt og det at jeg har en kjærest utenfra, som ikke kan hjelpe meg med noe har ikke nav noen ting med. Og hvis han vil møte ungen sin så ma han desverre komme til meg pga familien hans, hvis han skal møte ungen så skal jeg være med på det for jeg vil ikke at han skal fære med min unge bort til de i familien hans som prøvde alt for og få meg til og ta abort nei.. men en ting er sikkert, det kommer ikke til og bli slutt. Har funnet det perfekte forholde som er umulig og splitte for vi er for glade i hverandre! men jeg synest det er rart hvis en alenemor er sammen med en annen som ikke er bf så går det helt greit men hvis jeg er sammen med bf så får jeg ikke noe.. han bor jo ikke sammen med meg? og han tjener ikke en krone engang.. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Nav har absolutt noe med det å gjørw når kjæresten "utenifra" er barnefar. Mor og far har ansvar for barnet sitt. En ste-forelder har ikke ansvar for ett barn som ikke er sitt. Ganske logisk egentlig. Anonymous poster hash: 529eb...7fa
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #33 Skrevet 18. oktober 2013 Vil anbefale deg å snakke med foreldrene dine og nav, så får dere til et godt samarbeid uten å operere i gråsoner. Må forøvrig nevne at jeg synes det er helt tullete hvordan systemet er lagt opp. Jeg er sammen med barnefar, begynte i full jobb da jeg fant ut at jeg var gravid og sitter igjen med en brøkdel av det jeg kunne fått i os om jeg hadde droppet kjæresten. Systemet oppfordrer jo nesten til løgn, og er i alle fall en trussel mot familielivet. Anonymous poster hash: 5731e...1cb Hvordan kan du få mindre i permisjon etter full jobb, enn om du hadde fått os på 10 000,-? Da må du jo ha tjent latterlig lite i jobben din? De eneste os lønner seg for er de som ikke jobber. 10 000,- er mer enn ingenting. Til HI. OM fastlegen har krysset for det så har han jo det, men vær for all del ærlig med Nav om de spør. Dere bor jo ikke sammen og sees lite så vil tror du regnes som aleneforsørger, men om Nav senere finner ut at du har sagt dere ikke er sammen og dere egetnlig er det kan de tro du har forsøkt å svindle dem og åpne sak på deg. Det er ikke kult. Anonymous poster hash: 43af4...980
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #34 Skrevet 18. oktober 2013 Vil anbefale deg å snakke med foreldrene dine og nav, så får dere til et godt samarbeid uten å operere i gråsoner. Må forøvrig nevne at jeg synes det er helt tullete hvordan systemet er lagt opp. Jeg er sammen med barnefar, begynte i full jobb da jeg fant ut at jeg var gravid og sitter igjen med en brøkdel av det jeg kunne fått i os om jeg hadde droppet kjæresten. Systemet oppfordrer jo nesten til løgn, og er i alle fall en trussel mot familielivet. Anonymous poster hash: 5731e...1cb Hvordan kan du få mindre i permisjon etter full jobb, enn om du hadde fått os på 10 000,-? Da må du jo ha tjent latterlig lite i jobben din? De eneste os lønner seg for er de som ikke jobber. 10 000,- er mer enn ingenting. Til HI. OM fastlegen har krysset for det så har han jo det, men vær for all del ærlig med Nav om de spør. Dere bor jo ikke sammen og sees lite så vil tror du regnes som aleneforsørger, men om Nav senere finner ut at du har sagt dere ikke er sammen og dere egetnlig er det kan de tro du har forsøkt å svindle dem og åpne sak på deg. Det er ikke kult. Anonymous poster hash: 43af4...980 sålenge jeg sier at vi har kontakt så kan de ikke si noe på det senere. pluss at for at han skal møte ungen sin så må han desverre komme til meg pga situasjonen.. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #35 Skrevet 18. oktober 2013 Siden dere er sammen (du og bf) så regnes du ikke som eneforsørger, har da ikke rett på OS ol. Ikke før deg opp som eneforsørger for å få OS heller, blir det oppdaget, så vil det koste deg mer enn du har å rute med. Du har rett på engangsstønaden, barnetrygd og sosialstønad. Sosialstønaden blir økt fordi du sitter alene med ansvaret for barnet, enda BF betaler deg penger, så øker de sosialstønaden pga ungen. Bostøtte har du også store muligheter for, siden du ikke har inntekt.. Søk så fort du har en leiekontrakt å gå etter. Anonymous poster hash: da7bc...b88 Med sosialstønad vil bv komme inn automatisk. Men det er kanskje greit å ha de i ryggen i denne situasjonen. Anonymous poster hash: 529eb...7fa Ville heller hatt BV i ryggen, enn å få NAV på nakken. Å bli tatt for svindel hos NAV er ikke kjekt når man har fått OS, har ei venninne som gjorde det, hun og BF var sammen, men bodde 4 timer fra hverandre, var sammen på helg som familie, hun ble rådet fra alle hold å stå som eneforsørger, det slo stygt tilbake på henne, hun var 17 år den gangen også, nå er hun 22 år, og betaler fortsatt hver mnd til NAV for de pengene hun fikk i OS i 2 år. Anonymous poster hash: da7bc...b88
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #36 Skrevet 18. oktober 2013 men det er litt annen situasjon med meg.. barnefaren vil jo møte ungen sin! og han må desverre møte meg også hvis han vil møte ungen, for jeg er livredd for ungen min!. Hvis han skal en plass med ungen så skal jeg bli med, for min del kan han dra hvor som helst men sålenge ungen min er med så skal jeg være med, opp til den er 2 år ihvertfall. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #37 Skrevet 18. oktober 2013 de pengene som mamma og pappa får for meg, 900 ellernoe blir satt over på meg! de har 3 andre unger så de kan ikke drive og betale flere tusen på meg og barnet.. de skal da ikke forsørge mitt barn de, det var jo mitt valg! det som er at vi må kanskje være sjult sammen og ikke møte hverandre på en stund pga foreldrene hans.. vi er uansett sammen, men masse masse tull med hans foreldre desverre.. men jeg har fortalt alt til fastlegen min og han krysser på meg som aleneforsørger så er jeg vell det? jeg kan si til nav at vi har et ustabilt forhold og at vi har kontakt men pga foreldrene hans som nekter at vi skal være sammen, de aksepterer ikke meg i det hele tatt.. hvis jeg sier det så lyver jeg ikke men jeg har rett på akkuratt det samme som alle andre alenemødre, det står at hvis du er gift,skilt, eller sammboere så har man ikke rett på det. det står ikke noe om at hvis vi er kjærester så har jeg ikke rett på det?.. Jeg må desverre ha de pengene hvis ungen skal ha det bra hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Glemte du å lese dette punktet? Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Anonymous poster hash: 200e4...7e8
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #38 Skrevet 18. oktober 2013 men det er litt annen situasjon med meg.. barnefaren vil jo møte ungen sin! og han må desverre møte meg også hvis han vil møte ungen, for jeg er livredd for ungen min!. Hvis han skal en plass med ungen så skal jeg bli med, for min del kan han dra hvor som helst men sålenge ungen min er med så skal jeg være med, opp til den er 2 år ihvertfall. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Det er ikke noe annerledes for deg enn for andre. Dere kan selvfølgelig møtes under samvær, men dere kan ikke ha noe forhold eller noe som minner om ett forhold for å ha krav på aleneforsørgerstønad. Hvis ikke du skal snylte da! Anonymous poster hash: 529eb...7fa
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #39 Skrevet 18. oktober 2013 men det er litt annen situasjon med meg.. barnefaren vil jo møte ungen sin! og han må desverre møte meg også hvis han vil møte ungen, for jeg er livredd for ungen min!. Hvis han skal en plass med ungen så skal jeg bli med, for min del kan han dra hvor som helst men sålenge ungen min er med så skal jeg være med, opp til den er 2 år ihvertfall. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Det er ikke noe annerledes for deg enn for andre. Dere kan selvfølgelig møtes under samvær, men dere kan ikke ha noe forhold eller noe som minner om ett forhold for å ha krav på aleneforsørgerstønad. Hvis ikke du skal snylte da! Anonymous poster hash: 529eb...7fa Det er jo ikke så vanskelig å lure seg unna da. NAV kommer vel ikke under dyna og ser hva de foretar seg der. Og hvordan skal de se forskjellen på å møtes på samvær og å møtes som kjærester? Tror ikke NAV ansatte går rundt på lørdagskvelder og spionerer på folk om de ter seg "kjærestelig". Mange som opererer på den måten, selv om det nok er umoralsk i mange tilfeller. I dette tilfellet så ser jeg ikke hvordan HI skal klare seg uten å gjøre det på denne måten. Anonymous poster hash: 23a01...9e3
Gjest meg&mini Skrevet 18. oktober 2013 #40 Skrevet 18. oktober 2013 Så lenge du ikke bor med barnefaren og dere ikke har like mye foreldreansvar så har du krav på OS. Dere har lov til å være kjærester, han kan som sagt ikke bo der. Overnatting av og til er lov:) Dette fikk jeg beskjed om etter flere møter og telefonsamtaler, da vi ventet vår første.
skjotta Skrevet 18. oktober 2013 #41 Skrevet 18. oktober 2013 Vil anbefale deg å snakke med foreldrene dine og nav, så får dere til et godt samarbeid uten å operere i gråsoner. Må forøvrig nevne at jeg synes det er helt tullete hvordan systemet er lagt opp. Jeg er sammen med barnefar, begynte i full jobb da jeg fant ut at jeg var gravid og sitter igjen med en brøkdel av det jeg kunne fått i os om jeg hadde droppet kjæresten. Systemet oppfordrer jo nesten til løgn, og er i alle fall en trussel mot familielivet. Anonymous poster hash: 5731e...1cb Når man er voksen nok til å lage og velge å beholde ett barn, bør man også være voksen nok til å forsørge barnet uten å svindle staten. Der er mange unge som må ta avbrudd i utdannelse for å forsørge en familie de ikke hadde tenkt å få straks. Slik dere snakker burde vi jo alle bare si til nav at vi er enslige. Trenger jo ikke å si noe om at barnefar kommer innom hver helg vel? Ukependlere for eksempel. .. er de aleneforeldre? Jeg synes det er flott at vi har stønader som hjelper de som sliter, men svindel er temmelig.... svindlete. Og jo. NAV kan "kikke under dyna" de kan snakke med naboer, venner og familie og de kan bruke etterforskere for å finne ut hva mors forhold til far er. Dersom en dommer avgjør at de har vært i ett forhold må HI betale tilbake. Det er kjipt med tanke på at stønadene er en del tusen i måneden.
*Teoline* Skrevet 18. oktober 2013 #42 Skrevet 18. oktober 2013 Du får mange forskjellige svar her. Jeg anbefaler deg å være åpen og ærlig med NAV. De er der for å hjelpe de som trenger det, og om du ikke har rett på aleneforsørgerstønader, så kan de sikkert hjelpe deg på andre måter. Det er veldig mange som jukser som blir tatt og det blir VELDIG dyrt. Man kan faktisk også komme i fengsel for å svindle NAV.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #43 Skrevet 18. oktober 2013 så dere mener at om jeg er sammen med barnefaren så får jeg ikke noen støtteordninger som aleneforsørger. men min fastlege sier at jeg er aleneforsørger? pga min bakrunn selvom jeg er sammen med han eller ikke. han har jo ikke akkuratt noe økonomi heller og vi deler jo ikke 50/50 på en måte på hvem som skal passe den, jeg som skal ta meg av ungen hele tiden! Anonymous poster hash: a8dfe...cbe
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #44 Skrevet 18. oktober 2013 så dere mener at om jeg er sammen med barnefaren så får jeg ikke noen støtteordninger som aleneforsørger. men min fastlege sier at jeg er aleneforsørger? pga min bakrunn selvom jeg er sammen med han eller ikke. han har jo ikke akkuratt noe økonomi heller og vi deler jo ikke 50/50 på en måte på hvem som skal passe den, jeg som skal ta meg av ungen hele tiden! Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Herrefred.... -___- Har du tungt for det? Er du sammen med barnefar er du IKKE aleneforsørger. Be barnefar få seg en jobb!! Anonymous poster hash: d077a...c8a
Edie Britt Skrevet 18. oktober 2013 #45 Skrevet 18. oktober 2013 MAN FÅR OVERGANGSSTØNAD HVIS BARNEFAR IKKE BOR SAMMEN MED BARN OG MOR. Jessufader, har dere litt tungt for det hele gjengen? Tror dere virkelig at det at en 17-åring har en annen 17-årig highschool sweetheart 6 mil unna, vil si at hun ikke er aleneforsørger? Slapp av, du trenger ikke å lyve, og du får penger!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #46 Skrevet 18. oktober 2013 På det skjema du skal fylle ut for å få stønader får du et spørsmål som lyder : har du et personlig forhold til barnets far? Dette trenger ikke kun bety om dere bor sammen, det gjelder også om dere er kjærester. Da kan du velge hvordan du vil tolke dette spørsmålet. Men slik nav forklarte det for meg så har man et personlig forhold til barnefar vis man er kjærester. Denne stønaden er til alenemødre/fedre. Ikke til kjærestepar hvor den ene faktisk er i stand til å forsørge men velger å ikke gjøre det. Latskap! Anonymous poster hash: ef70d...8b7
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #47 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg er litt usikker, men er det ikke sånn at når man er i forhold med faren til barnet, uansett om man ble sammen eller ikke, så blir man ikke regnet som alenemor? Gratulerer med den lille, forresten. Det blir nok tøft, men også veldig mye glede Da jeg ble gravid som 19 åring var jeg fortsatt sammen med far til barnet, vi gikk sammen inn til Nav for å få rådgiving og søke om overgangsstønad. situasjonen vår var slik at han bodde et godt stykke unna meg for å studere og jeg bodde hjemme hos mine foreldre. På Nav sa de at så lenge vi ikke oppholdt oss sammen mer enn 2 ganger i uken + at vi ikke hadde lov til å overnatte i samme hus, så hadde jeg krav på de pengene om vi var kjærester eller ikke! Han hadde vel ikke "lov" til å se barnet mer enn 2 ganger i uken. Anonymous poster hash: 26b51...8c9
Edie Britt Skrevet 18. oktober 2013 #48 Skrevet 18. oktober 2013 (endret) På det skjema du skal fylle ut for å få stønader får du et spørsmål som lyder : har du et personlig forhold til barnets far? Dette trenger ikke kun bety om dere bor sammen, det gjelder også om dere er kjærester. Da kan du velge hvordan du vil tolke dette spørsmålet. Men slik nav forklarte det for meg så har man et personlig forhold til barnefar vis man er kjærester. Denne stønaden er til alenemødre/fedre. Ikke til kjærestepar hvor den ene faktisk er i stand til å forsørge men velger å ikke gjøre det. Latskap! Anonymous poster hash: ef70d...8b7 Det er ingen spørsmål som lyder sånn. Det det spørres om er derimot: Bor du i samme hus/boligblokk som den andre forelderen? Hvis ja, har huset/boligblokkenmer enn fire leiligheter? Har dere andre nære boforhold?(samme gårdstun, kvartal/vei mm) Har dere tidligere bodd i sammehus/leilighet? Har du fortsatt kontakt med den andre av barnets/barnas foreldre eller tidligere ektefelle? Hvis ja, oppgi hvor mye dere oppholder dere sammen her eller i felt 10 Har du planer om å gifte deg eller flytte sammen med tidligere ektefelle eller en du har barn med? Har den andre av foreldrene samvær med barnet/barna ut over vanlig samværsrett (som er: en ettermiddag i uken med overnatting, annenhver helg, til sammen tre uker i sommerferien og annenhver høst-, jule-og påskeferie)? Hvis ja, gi utførlige opplysninger om omfanget av samværet her eller i felt 10 Har dere skriftlig samværsavtale? Deler du bolig med en annen voksen person? Hvis ja, lever du i et ekteskapslignede forhold? Hvis ja, når flyttet dere sammen? Er det skriftlig avtalt at barnet/barna skal bo fast hos begge foreldrene - delt bosted etter barneloven § 36? Endret 18. oktober 2013 av Edie Britt
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #49 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg er litt usikker, men er det ikke sånn at når man er i forhold med faren til barnet, uansett om man ble sammen eller ikke, så blir man ikke regnet som alenemor? Gratulerer med den lille, forresten. Det blir nok tøft, men også veldig mye glede Da jeg ble gravid som 19 åring var jeg fortsatt sammen med far til barnet, vi gikk sammen inn til Nav for å få rådgiving og søke om overgangsstønad. situasjonen vår var slik at han bodde et godt stykke unna meg for å studere og jeg bodde hjemme hos mine foreldre. På Nav sa de at så lenge vi ikke oppholdt oss sammen mer enn 2 ganger i uken + at vi ikke hadde lov til å overnatte i samme hus, så hadde jeg krav på de pengene om vi var kjærester eller ikke! Han hadde vel ikke "lov" til å se barnet mer enn 2 ganger i uken. Anonymous poster hash: 26b51...8c9 hvilken støtte fikk du da? og hvor masse? Anonymous poster hash: a8dfe...cbe
Gjest Antarctica Skrevet 18. oktober 2013 #50 Skrevet 18. oktober 2013 hei, jeg er 17 år gammel jente og har tatt pause fra utdanningen min siden jeg har termin den 15 februar. så jeg starter ikke på skolen før ungen er 1 og et halvt år gammel. Jeg er sammen med barnefaren som er muslim, foreldrene mine vet alt mens med han så vet alle det bortsett fra faren. jeg har enda ikke møtt foreldrene hans, bare søskene hans. Og vi er fortsatt sammen, vi kan ikke bo sammen på en god stund isåfall pga at han holder på med skole og vi bor 6 mil unna hverandre, så han har ingen inntekt og jeg har heller ingen inntekt, og har tatt pause fra utdanningen som jeg sa. Min far leier ut 2 leiligheter så jeg skal flytte i den ene i begynnelsen av januar, Så jeg lurte på hvilken rettigheter jeg har, jeg ser på meg selv som en aleneforsørger siden kjæresten min kan desverre ikke bo sammen med meg pga utdanningen sin. han har ikke tid i hverdagene og besøke meg, bare i helgene. Vi vil ha delt omsorg, senere ihvertfall, han kan ikke ha ungen hjem til seg for det går ikke pågrunn av familien hans så han må komme til meg hvis han skal se ungen sin. Men i den situasjonen jeg er i, har jeg rett på overgangsstønad og alle de andre stønader en alenemor uten jobb(uten utdanning) har? har jeg rett på bostøtte? jeg har null peiling! Men når jeg var hos nav og lurte på mine rettigheter så prøvde de bare og av vise meg også sa de at nei, du er under 18 så du har ingen rettigheter.. Tuusen takk for de som svarer og prøver og hjelpe meg! Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Her fikk du mange "råd" som var på trynet. Selvsagt kan du ha en kjæreste som er sporadisk innom, men du kan ikke ha en samboer. Om dere er forelska, om dere ligger sammen i helgene, om dere kaller dere "kjærester" eller ikke har ikke NAV noe med. De lurer bare på om han og du har delt økonomi, ved at dere f eks bor sammen. Hvis dere har DET kan du ikke få overgangsstønad, men hvis dere bor hver for dere, kan du det. Det er andre ting du kan få også, men husk å søke om PERMISJON fra skoleplassen din før du føder - dette i forhold til Lånekassen, som kan gi et særskilt stipend til skoleelever som får barn. Du skal dessuten ikke finne deg i at NAV avviser deg. Si at de har informasjonsplikt overfor alle brukere, og ta eventuelt med deg en person du stoler på når du møter opp der. En som kan tale din sak, minne deg på å spørre om ting, minne NAV på at de ikke kan avvise deg osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå