Gå til innhold

Januarmagene i 3.trimester :)


Anaira

Anbefalte innlegg

Hei jenter,

 

Da er vi endelig kommet til 3.trimester av vårt svangerskap.

Det hele er litt surrealistisk med tanke på hvor fort jeg føler tiden har gått.

Jeg er førstegangsgravid og venter mitt første barn 31.desember, men hadde opprinnelig termin 4.januar. Så vi får se om det blir desember eller januarbaby på meg. Håper selvfølgelig på januar.

 

Hvordan har det gått for dere så langt, når er termin og hvordan er formen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Her er termin den 01. januar 2014 og formen er super!!

Nå begynner jeg å få litt angst i og med at jeg ikke har kjøpt inn en eneste ting, selv ikke vogn har jeg klart å tenkte på enda!!

Tar gjerne imot råd om hva som duger og er bra til en januar baby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann hoppsann !!! Sniker meg inn hit 2 dagr før tiden : ) termin 4. Januar her!

Er gutt nr tre på vei og mannen har en fra før så blir gutt nr 4 i huset !

Vi har det meste vi trenger men har valgt ut et stellebord vi skal kjøpe , men vogn er vi ikke helt bestemt på

Blir TFK joggster twist eller mountain buggy tror jeg : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper over hit I dag. 28+0 og har termin 4 januar jeg også. Venter tvillingjenter da så blir vel mest sannsynlig julebabyer da.

 

Formen er fin, så lenge jeg ikke gjør noe ;-p Er jeg litt for enusiatisk med husarbeid så straffer bekkenet meg. Ellers beginner det å bli Ganske tungt. Ser jo fullgått ut allerede ;-) å enda større skal jeg bli. Har t.o.m vokst ut av gravidklærne mine hehe, Men er vel ikke så mye jeg kan gjøre med det akkurat annet enn å ikke spise godterier hver dag.

 

Vi har fått de store tingene I hus som vogn, bilstol, seng, vognpose o.l men mangler en god del på klærbiten. Har to bodyer og to nattdrakter frem til nå hehe, Blir vel mer etterhvert vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hopper jeg inn her jeg også : )) endelig !!

Får ekstra oppfølging pga økt risiko for blodpropp av derfor blodfortynnende sprøyter i svangerskapet. Var derfor på ul idag.

Alt var bra : )) lilleputt var nesten 1200 gr.

6 % negativt vekstavvik men mistenker at dette er fordi han har litt lite hode. Er min og mannens første barn sammen og gutten som han har fra før ble beregnet til 3500 ved termin, men var 4200... Noe av feilen oppsto pga lite hode og da blir det veldig unøyaktig beregning, motsatt med min eldste . Han ble beregnet til 4700 men kom ut på 4000... Han hadde stort hode : )

 

De målte motstand i navlestrengen, motstand i hovedarterie i hjernen, mengde fostervann .. Alt var visstnok bra !

Er så mye mer nervøs dette svangerskapet enn de to andre og jeg gleder meg veldig til å bli ferdig :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagen kommet til tredje trimester :-) Endelig bare +/- 12 uker igjen.. Hehe..

 

Termin 5 januar 14 og formen er veldig opp og ned. Bekkenløsning har jeg hatt en god stund, ryggvondt, halsbrann, super trøtt og blir sliten for alt mulig.. Sover dårlig på nettene og magen er allerede aaaaltfor stor syns jeg.. Venter jente. Vektoppgang ca 13-15 kilo til nå, men samme som de 2 forrige sv.skapene og de gikk relativt fort av så er ikke redd for det :) Er vel heller jm som stresser med bmi og vektoppgang osv..

 

Ellers har vi fått vogn, seng, bilstol, litt klær, vogn pose, dyne, pute, sengtøy, flanellbleier, helsetepper og litt sånne små ting.. Mangler fortsatt en del men får ta litt og litt fremover..

 

Ser frem til siste innspurt jenter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kommer jeg også etter...28+1,og jeg er helt overrasket over hvor fort dette har gått..!!

Formen er stort sett ok,ikke de store,fæle plagene..sure oppatøt på kvelden og merker vekten legger press på halebeinet mitt og det kjennes ikle så bra..men det går helt fint:-)

Ja tenk nå beg.siste innspurt..helt vilt!Om 4uker er jeg kommet like langt som sist,fødte 32+3,og det er hvertfall sprøtt å tenke på at vi nærmer oss den milepælen!Det skal bli herlig når den etappen er nådd;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere snart:-) bare en uke til jeg og er i 3 tri:-) ifølge de engelske appene jeg har, er dagen idag første i 3..:-P er fortsatt veldig kvalm, men nå er det heldigvis bare ca en spying i uka.. :-P og den trøttheten har virkelig kommet for fullt nå siste ukene! har dere begynt på julegaver ect?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg var litt aktiv på januar-babytråden i 1. tri, men "rakk" aldri å bli med på tråden i 2. tri.

 

Termin 1.januar med ei lita (?) jente. Siste jordmor-kontroll fikk jeg et kryss utenfor skjema på symfysemålet... Jordmor mente dette skyldtes at babyen lå høyt oppe og derfor strakk livmoren. Blir spennende å se neste gang. 

 

Jeg er i grei form, men tåler lite belastning / stress. Er sykemeldt 20% og kjenner at jeg trenger det. Legen ville egentlig sykemelde meg mer, så vi får se...Blir kvalm når jeg blir sliten, og helt kaputt. 

 

Har ei jente på 2 fra før, så nyingen kommer til å arve en del (kurv, seng, stellebord, babydyne, en del klær osv). Har bestilt en søskenvogn og kjøpt litt ekstra klær- eldste er sommerbaby, og så er det jo stas med litt nytt. 

 

Veldig spent på hvordan eldste kommer til å takle at det kommer en til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer inn her nå. Har termin 7. januar. Kjenner det blir et langt trimester dette. Med tvillinger i magen og bekken problemer har jeg blitt lite mobil allerede. Men får jo verdens beste belønning etterhvert da ;)

 

Har fått det meste i hus nå heldigvis. Mangler bare bilstoler eneste og litt klær. Har arvet mye utstyr og kjøpt en del brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg også,, termin 8.1 :-). Har handlet inn det meste til vesla, mangler bare seng og badebalje. Gleder meg utrolig mye til å endelig se den lille. Artig å følge andre også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når setter dere opp og på plass de store tingene? :) her er stellekommoden satt på plass da vi har besøk av tante ungene mine som trenger det.. Men klør i fingene til og få opp resten :-) men er jo 11 uker igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg klar for 3.trimester :) for en seier det er å komme hit :) Her er stellebord kommet på plass - alt annet står klart til å bli tatt i bruk, det må bare settes på plass først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var hos legen på tirsdag, og fikk målt Hb (blodprosenten?). Den lå på 8.8 og det var visst veldig lavt.  

Jeg har stadig økt jerninntaket, men likevel går det ned. Nå tar jeg 4 jerntabletter (Hemofer) daglig i tillegg til at jeg tar Floradix (jernekstrakt) to ganger dagen. Er det andre som har problemer med dette også?

Jeg er veldig sliten for tiden, men dette er visst et av symptomene. Kombinert med 100% arbeid samt at jeg er fulltidsstudent (master - siviløkonom, så her kreves det litt) merker jeg at kombinasjonen er svært dårlig. Jeg har nesten ikke energi til å holde øynene åpne.

 

Dersom andre har erfaring med dette, eller har tips til hvordan jeg kan øke Hb`en, så er jeg evig takknemlig for deres input.

 

Jeg nærmer meg forresten 30 uker (i morgen), og synes tiden har gått så alt for fort. Om 7 uker går jeg ut i permisjon. Det hele er så surrealistisk. Haha... På tide å våkne opp og innse at jeg snart blir mor for første gang om ikke så lenge til :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemofer er mer for å holde det ved like. Når du bare går ned anbefaler jeg deg om å kun bruke ferro-retard 100mg eller duferon :) prøv i tillegg og spis jernrik mat. Jernet går automatisk litt ned nå de siste ukene og du klarer ikke holde det oppe med kun jernrik mat, men gå på apoteket og få deg skikkelige jerntabletter. Ta jerntabletter med appelsinjuice for raskere opptak i kroppen :-)

 

Lykke til og få deg all den søvnen du kan få nå når det virker som du presser kroppen din litt mer enn du bør. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med duroferon direkte morgen og kveld. Ta tablettene med et glass appelsinjuice da c vitaminer øker jernopptaket, dersom du bare skal ta en tablett så ta den på kvelden, kroppen tar bedre opp jern på natten.

 

Gode kilder til jern ellers er leverpostei, rødt kjøtt, rødbeter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg faktisk jeg hører til her inne :)  28+1 i dag. Føles rart å være i 3. trimester, men samtidig fantastisk!! Nå er det gode sjanser for at den lille overlever hvis den blir født!!

Endret av ØYENønskerLITEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for gode tips. Av og til føler jeg at jeg får mer hjelp her enn hos legen :)

 

Jeg har alltid vært en person som har 100 baller i luften samtidig. Jeg sliter virkelig med å finne roen

og bare slappe av, men dette er vel kroppen sin måte å få roet meg litt ned på når jeg ikke klarer det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Jeg anbefaller sterk Niferex. Kjøpes på apoteket. Bruker selv dette på grunn av lave jernlager, og har god effekt av det. Har prøvd både Hemofer og duroferon, men disse gir ofte bivirkninger i form av kvalme/uvelhet og hard/løs magen. Niferex gir for meg ingen bivirkninger og det trenger du kun ta en gang om dagen, som også er et stort pluss.. Ta det gjerne sammen med C-vitamin for å bedre opptaket, men fungerer bra uten også.. Vet at Niferex brukes endel på sykehus og at det anbefalles av leger/jordmødre. Lykke til!

 

Anonymous poster hash: 4be3c...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilter inn her jeg og, selv om jeg på en måte ikke høre helt til her lenger..

Anaira; Jeg fikk Niferex på sykehuset. Den skal være litt bedre for magen. Jeg mistet mye blod under keisersnittet og fikk blodoverføring. Var nede på 7-tallet..har øk til litt over 8. Spiser to Niferex om dagen. Tar disse utenom måltider, og med c-vitaminer. Pass på at du ikke drikker melkeholdige produkter nær inntak av jerntablettene, fordi dette gjør at mindre tas opp i tarmen.

Du bør roe ned. Kraftig. Det blir ikke bedre av at du er i for høy aktivitet. Kanskje du bør sykemeldes slik at du kan konsentrere deg om å få opp blodprosenten. Ihvertfall det jeg fikk beskjed om. Jeg har fått beskjed om at jeg kan bli når jeg har lav blodprosent. Svimmel, kvalm, generelt uvel. Kan svime av. Har du konferert med sykehuset, eller fastlegen?

Jeg fikk beskjed om at jeg kanskje måtte ha ny overføring, om det ikke steg over 8... men fordi det krøp sakte over 8 tallet, så har jeg sluppet. Skulle faktisk ønske at jeg hadde fått en pose til med blod, sånn at jeg ikke blir sliten av INGENTING!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei:-) 3trimester, hurraaa!:-) prøv å drikk appelsinjuice til jernet:-) det skal hjelpe å ta bedre opp jernet i blodet:-) jeg mistet myye blod under forrige fødsel, og fikk dette tipset først da.. (hadde hatt lavt jernlager i noen mnd da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra! Tredje trimester i dag, wæow, om ikke lenge blir jeg mor for første gang  :P  Håper tida frem mot 16.januar går fort, og at det faktisk er januar når gullet kommer. Formen er stort sett grei, men det begynner å bli tungt. Vondt i kroppen, og leggene er fulle av vann. Trøttheten har meldt seg, etter 21.00 er det natta for min del. Sover dårlig om natten. Og...ja, det merkes at jeg bærer en snart fullbåren baby i magen  :wub: Jeg skal på kurs på andre siden av landet når jeg er i uke 30, gleder meg til det er overstått. Er ikke noe særlig å reise fra hjemmet og mannen kjenner jeg. I tillegg har jeg eksamen i slutten av november. Etter det vil jeg ta ut ulønnet perm frem til fødselspermisjonen starter så jeg får ruge, bygge rede og slappe av.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres herlig ut :) Det blir  nok noe det samme her..kjenner ting begynner å bli tungt og slitsomt, og da tar jeg meg heller to uker ekstra fri, å forbereder meg selv, hus og hjem til familieforøkelse :) Håpet er at vi skal ligge greit an med det som skal gjøres, slik at jeg bare kan nyte de siste ukene med sønnen min og gi han mest mulig mammatid :) Regner med det blir litt hektisk etter babyen kommer ;)  Ellers er formen ok her, sliter en del med halebeinet og dermed med å gå og sitte, men det går stort sett greit.. :) Jeg får bare tilpasse meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Noen andre som har begynt å få kynnere??? I dag har vært en litt stressende dag, og tror jammen meg jeg har hatt en del av de i dag. Leste litt på nett, og er vanlig fra uke 32 visst- er i uke 30 nå. Det er jo ikke vondt, men blir "sliten" i magen av de...

 

Er veldig innstilt på å gå over tiden, så ser for meg at 3 måneder med dette kan bli slitsomt. Skal til jordmor på mandag, så får ta det opp med henne også. Husker ikke helt når de startet med nr 1, men tror ikke det var så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...