Gå til innhold

Donor fra gaysir


alswiie

Anbefalte innlegg

Hei,

 

meldte meg inn i donorgruppen til gaysir for en stund siden, og nå har jeg blitt kontaktet av en mann som tilbyr seg å donere. 

Man blir jo litt skeptisk når en fremmed tilbyr noe sånt, han har jo ikke noen fordeler av det selv. 

Noen som har erfaring med bruk av donor man har funnet på denne måten? 

Han virker som en oppegående og normal fyr, har donert før og har flere donorbarn (har blant annet sett bilde av en av dem)

 

Grunn til å være skeptisk og heller dra til danmark? Det at han er frisk er selvfølgelig noe jeg vil ha bevis på, og vi må vel ha det juridiske i orden! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

meldte meg inn i donorgruppen til gaysir for en stund siden, og nå har jeg blitt kontaktet av en mann som tilbyr seg å donere. 

Man blir jo litt skeptisk når en fremmed tilbyr noe sånt, han har jo ikke noen fordeler av det selv. 

Noen som har erfaring med bruk av donor man har funnet på denne måten? 

Han virker som en oppegående og normal fyr, har donert før og har flere donorbarn (har blant annet sett bilde av en av dem)

 

Grunn til å være skeptisk og heller dra til danmark? Det at han er frisk er selvfølgelig noe jeg vil ha bevis på, og vi må vel ha det juridiske i orden! 

Jeg hadde aldri turt å gjøre det, jeg reiser til Danmark heller. Hva om han plutselig vil ha samvær, er det noe du kan tenke deg? Hva om han går for foreldreretten?

 

Anonymous poster hash: 03ae3...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker på og, han har faktisk samboer som han sier har godkjent at han er donor, så lenge han ikke skal ha noen farsrolle. Han vil være åpen donor og barnet kan få oppsøke han om det skulle ønske det. 

Jeg vil jo ikke at barnet skal ha noen tilstedeværende far, han er jo kun en donor. Men jeg vil at barnet skal få vite hvor det kommer fra, om det en dag ønsker det. 

Hva er hans rettigheter om vi har en skriftlig avtale på dette da? Er sjansene for at han skal kunne få samvær store? 

Har har jo flere donorbarn, så på en måte tenker jeg og at det mest sannsynlig er trygt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker nok litt naivt. Hører ut som en  mann som vil ha i pose og sekk, men ikke betale. Det går ikke ann å lage en skriftlig avtale mellom dere på samvær, Om han skal ha eller ikke. Om dere vil ha det nedskrevet er det en ting, men Norsk lov vil alltid gå foran.

 

Du vil også måtte ta en runde med NAV, da du ikke har oppgitt far- De kan kreve dokumentasjon fra en klinikk.

 

Det å få barn er det største som kommer til å skje i livet ditt, det tryggeste er å gå igjennom en klinikk. Mange av de som tilbyr sine tjenester privat, er avvist som donor i sødbank.



Anonymous poster hash: 502ea...362
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller valgt åpen donor på en fertilitetsklinikk. Det er en rekke medisinske grunner til at menn ikke får donere i spermbanker, feks. kan de være bærere av alvorlige arvelige sykdommer eller ha hepatitt, feks.

 

Du risikerer også, som påpekt, at han dukker opp en dag og ber om dna-testing for å  bli erkjent farskapet og bli pappa (selv om han selv i dag mener bestemt at det ikke er aktuelt).

 

Det blir litt synsing fra min side selvfølgelig, siden jeg ikke er i dine sko. Men vi er midt i et ivf-forsøk med donerte egg, og jeg kjenner jeg trenger den tryggheten som utvalgsprosessen i klinikken gir. Donor er sjekket opp på alle kanter, både psykologisk, genetisk og medisinsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er MANGE som bruker gaysir slik. De mennene som er der som er "snille donorer" vil gjerne bruke "naturmetoden". -.-

 

Som de andre sier over her, loven kommer man ikke unna, man kan ikke fraskrive seg loven. Da er Danmark et MYE tryggere valg! Problemet er jo slike gaysir-donorer er gratis i mens Danmark koster. Til gjengjeld får du hva du betaler for. Med andre ord, Danmark har et mye tryggere behandlingsapparat, flinkere til å følge opp og ta vare på deg gjennom forsøkene, hjelper deg med alt du må få på plass for at alt skal "klaffe".

 

Danmark, ikke Gaysir, er riktig valg. Og hva tenker du si til barnet for øvrig? "Jeg var på en nettside og fant en tilfeldig fyr som hadde barn fra før, han lot jeg få gjøre meg gravid"? Er det da ikke bedre å ha ønsket barnet så sterkt at du var på et sykehus og fikk hjelp av leger til å bli gravid?



Anonymous poster hash: b5546...434
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at han viser bilder av barn til potensielle mottakere sier vel sitt. Synes ikke det virker trygt el seriøst. Sykdommer? Om han vil ha kontakt med barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer litt det samme selv. men med en som vil ha ansvar da.... men er veldig i tvil og ikke bestemt meg

da jeg jo er redd for at han plutselig vil ha mer enn annenhver helg og slikt...

 

og jeg har flere forsøk i dk og er nå skrapa økonomisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg har flere forsøk i dk og er nå skrapa økonomisk...

Jeg vet om flere som har opplevd det du opplever nå. Som til og med vurderer å ligge med forskjellige folk på ONS uten kondom, bare for å få oppleve gleden av å få barn.

Ønsker du seriøse og gode råd fra noen som har opplevd det du opplever nå, og en gruppe på FB for folk som går gjennom det samme som du, så kontakt ønskemor på www.mittstorkebarn.com.

Hun har tenkt nøye over det du går gjennom nå. Og hverken du eller hun er de eneste. Som sagt, kontakt henne, hun har en FB-gruppe der du kan lufte dine tanker og få svar og gode råd.

 

Anonymous poster hash: b5546...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i den gruppen og den er veldig bra :)

 det med privat donor er noe som kom opp i det siste men er veeeldig usikker på om det er noe lurt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det ikke er lurt. Men altså, det er hva jeg mener. Det er heldigvis ikke noe jeg trenger å ta stilling til. Men om det gjaldt meg ville det være en absolutt desperat siste utvei. Men det er like lurt som å benytte strikkepinner for å utføre en abort. Okei, litt ekstremt eksempel, men altså... Det er ikke lurt. Men er det ingen annen måte å løse det på så er det jo eneste løsningen. Uff. :-(



Anonymous poster hash: b5546...434
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja nemlig etter en stund blir man faktisk litt desperat.... og er nok lett å si utenfra at det ikke er noe lurt... 

 

jeg er jo ikke naiv å tror at det ikke blir utfordringer... men det er om jeg er villig til å ta det som måtte komme som eventuelt at han forandrer mening ang tid sammen med barnet... så tror igrunn ikke det er noe for meg..

 

men klart man tenker slik etter flere forsøk og pengene er vekke... og fertiliteten ikke varer så mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nemlig etter en stund blir man faktisk litt desperat.... og er nok lett å si utenfra at det ikke er noe lurt...

Alt er "lett" når man ikke føler presset av konsekvensene av valget. Det gjelder alle valg i livet. Når en tenker tilbake på valg en har tatt før som var vanskelige da så kan en tenke at "det var jo dumt å bli stresset over noe så enkelt, det var jo slettes ikke noe vanskelig valg, det var bare å velge å...". Grunnen til at det virker enkelt er at man ikke har konsekvensenes press på seg. Det samme gjelder for den som ikke står midt i det.

 

Jeg dømmer deg ikke. Du har et veldig vanskelig valg foran deg. Uansett hva du velger så ønsker jeg deg lykke til og håper at det er noe du ikke angrer på i ettertid, for å gå og angre på valg en gjorde er surt og noen ganger vondt, veldig vondt. Nei, jeg hinter ikke til noe spesifikt valg. For samme hva du velger så kan det hende du angrer etterpå. Og samme hva du velger så vet jeg det er tøft.

 

Ønsker deg all lykke til! Og håper du får god støtte i den gruppen på FB. :)

 

Anonymous poster hash: b5546...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo lure på hvorfor han ikke har vervet seg som donor på Riksen? Eller kanskje han har prøvd og fått avslag. Da er det sikkert en grunn.

 



Anonymous poster hash: 88895...012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo lure på hvorfor han ikke har vervet seg som donor på Riksen? Eller kanskje han har prøvd og fått avslag. Da er det sikkert en grunn.

 

Anonymous poster hash: 88895...012

På Gaysir er det ikke bare en "han". Det er massevis av de. Men jo, du har rett i at en gjør klokt i å styre unna visse "han". Som feks de som absolutt skal gjøre det via "naturmetoden".

 

Anonymous poster hash: b5546...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er det så sikkert at donorene i DK er så mye bedre enn å bruke privat donor i Norge? Om man følger litt med i media så er det mange eksempler på at Danske sædbanker har latt menn som absolutt ikke burde ha vært donorer donere! Sæd fra Norske sædbanker er absolutt å foretrekke, sædbankene i DK vurderer jeg til å være så useriøse at man like godt bruke privat donor i Norge.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lisse Niklas med en mann jeg møtte på Gaysir, og jeg lurer på om de som omtaler seg så negativt egentlig har tenkt dette skikkelig igjennom.

 

Da jeg hadde praksis jobbet jeg også på fertilitetsklinikken og så hvordan man screener donorene, og personlig foretrekker jeg å gjøre den screeningen selv.

 

Sykehuset sjekkerdonorene først og fremst etter sykdommer og tilstander som er meget sjeldne i normalbefolkningen i Norge. De aller aller fleste menn i Norge har tross alt ingen skumle sykdommer, og det er grunnen til at det stort sett går bra å ha sex med en mann du er blitt kjent med uten å forlange at han tester seg for sykdommer først. Man foretar i tillegg et intervju med mannen, og helt håpløse tilfeller siles ifra. Imidlertid er det største frafallet pga manglende nedfrysningskvalitet på sæden, noe som ikke burde bekymre de fleste.

 

Fordelen med  å snakke med mannen selv er jo at du kan få et mye bedre inntrykk av personen. Han skal tross alt bli far til ditt barn! Vi kvinner er jo i utgangspunktet skapt slik at vi er svært kritiske til hvem vi vil gå til sengs med, og dette er jo nettopp fordi genene våre prøver å sørge for at vi får barn med en mann med "gode gener". Jeg synes egentlig det er en god regel å ikke få barn med en mann du ikke kunne tenkt deg til å ha sex med - aller helst ha et forhold til.

 

Når det gjelder donorenes motiver, hvilke motiver tror du de som møter opp på fertilitetsklinikken har, og hvorfor tror du de er annerledes på Gaysir? Gutta vil først og fremst vite at de får en del barn, og i tillegg ønsker de gjerne å hjelpe andre å få barn. De som ønsker å donere på "naturmetoden" har vel de samme tankene, og i tillegg vil de gjerne få seg litt sex :) Hva så - du får deg et barn!

 

Jeg fikk donert i sprøyte og kopp da jeg fikk Niklas, men dette er også ganske tungvint og jeg skjønner godt de som heller har et vanlig samleie, det er lettere å bli gravid på denne måten og hadde jeg ikke blitt gravid den måneden tror jeg at jeg hadde prøvd det neste gang! Jeg hadde også blitt nok kjent med donoren min til at jeg ikke hadde hatt noe imot det.

 

Nå skal kjæresten min snart bli gravid, og jeg anbefaler henne faktisk å finne en mann på gaysir - og finne en hun har lyst å bruke "naturmetoden" med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke når jeg leste siste innlegget var.... Alt for å bli gravid.... Bare å ha sex å få mannen til å tømme seg i deg.... Selv om du er sammens med ei dame....omg!

Det er gått for langt spør du meg....

 

Anonymous poster hash: 5d883...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Anonym Bruker", du misforsto meg, tror jeg. Det jeg mente var at du bør finne deg en donor du synes er kjekk nok til at du kunne ha tenkt deg å ha sex med ham, og ikke bare en hvilken som helst mann som har meldt seg til tjeneste på riksen og som du aldri har sett. 

 

Tenk deg at du skal ha sex med den neste mannen mellom 20 og 40 år som setter seg ved siden av deg på bussen.  Det ville du ikke hatt lyst til, eller? Hvorfor skal du så ha BARN med en person du aldri har møtt og ikke har gjort noe for å plukke ut? 

 

I tillegg kan jeg godt forstå de som velger å ha sex for å bli gravid også, siden det kan vere ganske tungt å gå måned etter måned uten å få det til. (Kjæresten min kommer nok til å få "varene" levert i kopp som jeg, jeg har bare rådet henne å vere minst like kritisk til hvem hun plukker som donor som hun ville vært til å velge noen å ha sex med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet at man ikke trenger å ha sex med en donor???? For mange herrens år siden brukte jeg privat donor som vi ble "kjent" med gjennom noen andre som hadde brukt ham, og som vi stolte på. Man bruker jo en sprøyte for å få inn godsakene, da ;) Om noen vil gjøre det på naturmetoden så dropp ham. 



Anonymous poster hash: a33c7...30e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for to svært gode og fornuftige innlegg, Lise_81!

 

Essensen er vel hva den kommende mor egentlig ønsker.  Det finnes mange muligheter for å skape et barn, og hver får velge den som passer best.

 

Selv synes jeg at barnet bør stå i sentrum.  

 

Vil hun at barnet aldri skal treffe sin "far" og i tillegg vil slippe å treffe vedkommende selv, bør hun bruke anonym donor, for eksempel i Danmark.  I Norge er dette forbudt, av hensyn til barnets beste.  

 

Vil hun at barnet skal kunne treffe sin "far" når det fyller 18, kan hun bruke en donor med "identity release", via klinikk i Norge eller Danmark.

 

Vil hun gjerne sjekke at "far" er en fornuftig person som det går an å snakke med og har egenskaper som man kan akseptere å finne igjen i barnet sitt, er det en god mulighet å treffe en mann for eksempel via Gaysir og ta en prat med ham.  Hvis man velger å gå videre er det vanligste da å bruke sprøyte.  

 

Vil man at barnet skal kunne treffe sin far noen ganger i løpet av oppveksten, er Gaysir-metoden også brukbar.  Da kan man bli enige om hvordan man ønsker å gjøre det.  

 

(Og så er det jo hele skalaen videre til ONS, helgepappa, delt foreldreskap eller ektemann, men da er man jo utenfor temaet for denne tråden.)

 

For ordens skyld: Det finnes menn på Gaysir som ikke er homofile, og som i stedet er der for å hjelpe jenter som ønsker seg litt starthjelp i et barneprosjekt.  

 

De fleste som melder seg som donorer på Rikshospitalet blir avvist fordi sæden deres ikke tåler nedfrysning til 196 minusgrader.  Derfor er det mangel på norske donorer.  For de som ikke synes at nedfrysning til 196 minusgrader er et veldig viktig tema, kan noen av de som ble avvist på Rikshospitalet treffes på Gaysir.  Gruppen der heter "Vi som trenger donorer, og de som donerer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesbisk par som bor sammen..... Bruker donor via gaysir eller andre plasser.... Utfordringen kommer jo når den andre parten i det lesbiske parforhold skal bli medmor...... Kan vel ikke bli det men må adoptere barnet i etterkant,,,,

 

Via Riksen eller Haugesund så kan jo andre parten bli medmor før barnet er født.....

 

Anonymous poster hash: 5d883...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesbisk par som bor sammen..... Bruker donor via gaysir eller andre plasser.... Utfordringen kommer jo når den andre parten i det lesbiske parforhold skal bli medmor...... Kan vel ikke bli det men må adoptere barnet i etterkant,,,,

 

Via Riksen eller Haugesund så kan jo andre parten bli medmor før barnet er født.....

 

Anonymous poster hash: 5d883...15a

 

Det viktige er jo om den andre parten faktisk fungerer som medmor.  Hvilket skjema man bruker for å få det offisielt, og om man fyller ut skjemaet før eller etter at barnet blir født, har vel ikke all verdens å si.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...