Gå til innhold

"Monster high", får deres små jenter disse dukkene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 6 år ønsker seg monster high dukker, jeg sa tvert nei for jeg syntes de ser helt for jævlige ut. Tung sminke, kort-korte skjørt og høye støvletter. Ikke akkurat noe jeg vil at den lille jenta mi skal leke med. 

Hun har masse barbie da, så jeg er ikke sååå streng.

Kjøper dere Monster high til 6 åringene deres?

Anonymous poster hash: a2608...1f7
Skrevet

Har ikke barn i den alderen, men kan si at det slo IKKE an i lekebutikken jeg jobbet i.. Solgte så og si ingenting av dette

Skrevet

Synes vel ikke akkurat at barbie er så mye bedre. Min 7- åring får monster high. Det betyr ikke at hun får kle og sminke seg som en.

Skrevet

Ja, min har to. Hun ønsket seg det i bursdagsgave:) Gjør ikke noe for min del! Hun synes barbie er for jentete;)

Skrevet

Jenta mi på 5 elsker disse dukkene.

Det begynte med at hun så filmene. Hun og venninnene hennes har mange av de ulike "monstrene".

Jeg tar det hele med knusende ro og har en avslappet holdning til det hele. Jeg tror ikke små barn ser alle "faresignalene", sånn som vi voksne ser, da de har et heeelt annet referansepunkt.

Vi ser en oversminket, dollet, stylet dukke med kort skjørt.

De ser en dukke med kule effekter, morsom sminke, fantasifulle kostymer og særegne personligheter.

Jeg lar hun leke så mye hun vil, og vet at om ikke lenge, så er det noe annet som fenger. Hun har aldri ytret at hun ønsker å male eddekopper, sette på hoggtenner eller ha nettingstrømper selvom disse dukkene har det..Jeg syntes det er en fin komtrast til overpyntede disneyprinsesser, som hun også leker med. Litt av alt, det er en fin ting:)

Anonymous poster hash: 0e1e5...7bc
Skrevet

Ja. Ser ikke problemet. Har to jenter som har lekt med disse siden de kom ut, og har ikke en eneste gang opplevd at jentene selv vil prøve å se ut som dukkene.

Men, nå er jeg en av dem som ikke ser problemet med lekevåpen heller. Jeg lekte masse med cowboyutstyr da jeg var liten, og hadde selvfølgelig lekepistol. Har ikke tatt noe skade av det. Man må ikke blande lek med virkelighet eller tv. Barna tenker ikke over ting på samme måte som voksne gjør, vi har en tendens til å overanalysere og sette grenser for barna våre, der de heller burde fått lov til å utfolde seg i fri lek, uten innblanding. La barna LEKE, det er fantasier!

Anonymous poster hash: 1a4ae...44a

Skrevet

Nei, nei, nei! Dette har jeg tenkt en del på. Disse dukkene er moralsk forkastelige på nesten alle mulige måter. Det er ingenting positivt med dem annet enn at barna elsker de. Men jenta mi har flere dukker og diverse monster high dekorasjoner (sengetøy, plakat o.l.) på rommet sitt og en genser. Jeg burde ikke gi etter, men hun sparte penger selv, kjøpte ikke godteri til helgene og gikk sammen med faren og kjøpte seg en. Normalt er han mye strengere enn meg på slike ting, men denne gangen tror jeg ikke han var helt pålogget. Han oppfattet knapt hva hun kjøpte seg. Så når spetakkelset først er godtatt en gang har vi ikke nektet det videre.

Skrevet

Jeg synes heller ingenting om disse dukkene! Jenta mi er snart 6år. Hun ville ha en sparkesykkel med det motivet på, og fikk det.. Men heldigvis ikke vært noe tema med disse dukkene! Kan jo alltids være hun får de i gave fra noen, og kan jo ikke akkurat nekte hun det heller... Men går ikke bevisst og kjøper de til hun!

Anonymous poster hash: 49242...e63

Skrevet

Nope, ikke Monster High (ikke spurt heller) og ikke Bratz (men der fikk hun en av en venninne, hun har ingen klær til den). Hun har fått mine gamle Barbiedukker (inkludert en enbeinet Ken, Skipper og en Cindy  *nostalgi*) + noen Disney Princess Barbier som hun har ønsket seg fra USA, eller fått i bursdag.

Jeg ser at jeg kan få en utfordring etter hvert med påkledning, hun elsker allerede korte topper og miniskjørt, men den tid den sorg ;) Er jeg heldig oppdager hun Goth eller Grunge innen det blir et problem.

Anonymous poster hash: 96b55...a74
Skrevet

Selv har jeg aldri kjøpt noen til jenta, men hun har fått en dukke av sin bestemor og i tillegg kjøpt et par for sine egne lommepenger. 

Synes dukkene er stygge og ikke minst sykelig tynne. Men hun elsker dem, og alle venninnene hennes også, så tror ikke ho mor har så mye hun skulle ha sagt. Hun har også filmene som hun ser jevnlig på. 

Skrevet

Nei. Slikt søppel skal ikke vi ha i hus.

Anonymous poster hash: 344fa...c3d

Skrevet

Jeg syns ikke de er verre enn barbie. Nå har aldri datteren min vært intr i verken barbie eller monster high dukker, men hun har noen av hver likevel.

Skrevet

Ja det får hun.Jenta mi elsker disse dokkene, ikke fordi at dem er så stylet men at dem er annerledes. Moralen i en av filmene er jo akkurat at vi skal godta at man er forskjellige. Der går det ut på at monster og mennesker kan stå sammen. Hva er moralsk forkastelig med det?

Skrevet (endret)

Nei, nei, nei! Dette har jeg tenkt en del på. Disse dukkene er moralsk forkastelige på nesten alle mulige måter. Det er ingenting positivt med dem annet enn at barna elsker de. Men jenta mi har flere dukker og diverse monster high dekorasjoner (sengetøy, plakat o.l.) på rommet sitt og en genser. Jeg burde ikke gi etter, men hun sparte penger selv, kjøpte ikke godteri til helgene og gikk sammen med faren og kjøpte seg en. Normalt er han mye strengere enn meg på slike ting, men denne gangen tror jeg ikke han var helt pålogget. Han oppfattet knapt hva hun kjøpte seg. Så når spetakkelset først er godtatt en gang har vi ikke nektet det videre.

Enig. Disse dukkene er fæle! Ser ut som anorektiske zombietransvestitter!!!

Det er ikke veldig mange ting her i verden jeg finner umoralsk, men disse dukkene er faktisk "moralsk forkastelige" slik Elsker Livet påpeker.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Jenta mi på 6 har masse av disse dukkene, ser ikke problemet. Det er jaggu ikke så stor forskjell på de og barbie hvis du skal se på klær. de finnes forsåvidt å få kjøpt med bukser også videre også om det er det som er problemet. Mitt barn leker med disse dukkene men har ingen ønsker å kle seg slik som de gjør og ikke får ho bruke sminke av den grunn heller.

De skal jo liksom være "monster" og ho forventer derfor ikke at hun skal se ut som de. barbie dukker er vel i så måte litt verre om man skal tenke at de skaper utseende fokus om hvordan man skal se ut.

Jeg tror de fleste barn fint klarer å skille mellom virkelighet og leker/fantasi om man bare er litt obs som foreldre. Det er vår jobb å lære barna å se forskjellen på hva som er greit i virkeligheten og hva som er greit i forhold til leker, og tegninger. 

Eneste som er plager meg med disse dukkene er alle de løse delene, tror de fleste av dukkene her nå er amputert i hender siden disse detter av litt for lett. men siden det ikke plager ungene og de leker med dukkene like fint for det så er det vel greit nok det og.

Anonymous poster hash: 805dd...00e
Skrevet

Skjønner egnetlig ikke hvorfor det er verre enn barbie jeg da?

Anonymous poster hash: 5e03e...a30

Skrevet

Sånn i forhold til barbie så tenker jeg at mh dukkene er hakket verre pga klærne og sminken. De ser jo ut som heroinavhengige prostituerte rett og slett.

Barbie har selvfølgelig også en del antrekk som ikke akkurat er prippent, men datteren min liker best barbie med store kjoler og ikke miniskjørt.

Jeg er ikke redd for at hun skal ønske å se ut som de, og jeg er helt for annerledeshet men syntes ikke prostitusjons -looken er noe for små jenter.

Filmene har vi ikke sett, så moralen i de kan jeg ikke diskutere og det var heller ikke filmene det var snakk om.

hi

Anonymous poster hash: 0f44b...810
Skrevet

Men er de så mye bedre disse zombielekene til gutta da?

Jenta mi på 7 har et par sånne MHdukker til å sette sammen, sengetøy og et par filmer.

Ingen voldsom interesse , leker også med barbie.

Skrevet

Barbie er et ikon!

Hun er vellykket (stort rosa hus, fjonge biler, hest, båt og en fantastisk garderobe), ambisjoner (hun er jo blant annet dyrlege, astronaut, arkeolog og ikke minst fotomodell) og har sans for mote (som nevne en fantastisk garderobe).

Hvis vi ser bort i fra det faktum at dersom en levende kvinne hadde hatt tilsvarende fysiskr proporsjoner ville hun ha vært alvorlig syk, ikke i stand til å få barn grunnet snodig bekken og ville tippet forover på grunn av massive pupper, er Barbie et ypperlig forbilde for piker i alle aldere :D

Skrevet

Ja det får hun.Jenta mi elsker disse dokkene, ikke fordi at dem er så stylet men at dem er annerledes. Moralen i en av filmene er jo akkurat at vi skal godta at man er forskjellige. Der går det ut på at monster og mennesker kan stå sammen. Hva er moralsk forkastelig med det?

Jeg har ikke sett filmene. Så kan godt hende de ikke er helt moralsk forkastelige. 

Skrevet

Barbie er et ikon!

Hun er vellykket (stort rosa hus, fjonge biler, hest, båt og en fantastisk garderobe), ambisjoner (hun er jo blant annet dyrlege, astronaut, arkeolog og ikke minst fotomodell) og har sans for mote (som nevne en fantastisk garderobe).

Hvis vi ser bort i fra det faktum at dersom en levende kvinne hadde hatt tilsvarende fysiskr proporsjoner ville hun ha vært alvorlig syk, ikke i stand til å få barn grunnet snodig bekken og ville tippet forover på grunn av massive pupper, er Barbie et ypperlig forbilde for piker i alle aldere :D

Mener du hun er et forbilde fordi hun har mange ting?? At man må ha hus, bil, hest osv for å være vellykket? Og at ambisjoner om å bli fotomodell er sunt?

Det er fysisk umulig for et menneske å ha samme proporsjoner som barbie, det går faktisk ikke.

Sånn sett må jeg si at MH er bedre, fordi de er monstre og dermed en tydelig fantasifigur.

Skrevet

Ja, de er veldig populære her.

Jeg ser ikke at disse dukkene skal utgjøre noe problem, det er en mer "alternativ" Barbie.

Hadde selv Barbie som barn, og selv om jeg ikke synes kroppen burde være et ideal, så oppfattet jeg det aldri som et ideal som barn heller.

Skrevet

men herregud da.........

Skrevet (endret)

Jeg hadde venner som stylet seg slik i tenårene og jeg likte stilen selv. Men selv kledde jeg meg kun i sort og sminket meg en del. Jeg synes det blir absurd å påstå at noen er dårlige rollemodeller eller umoralske fordi de skiller seg ut utseendemessig.

Bortsatt fra at dukkene er svært tynne (men dette gjør dem enkle å leke med og bøye i leddene), så synes jeg de ser veldig flotte ut.

Det ble forresten publisert en artikkel i Aftenposten for noen år siden, hvor det sto at forelder ikke skulle bekymre seg om tenåringen kledde seg i sort eller punkete klær. Disse ungdommene klarte seg ofte svært bra senere i livet, var ikke redde for å skille seg ut og hadde høy integritet.

Endret av Ibsenfrue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...