Gå til innhold

Hvilken rettigheter har man som ekstrahjelp??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sa ifra til sjefen min at jeg ikke kunne jobbe en helg september... Altså i god tid. Får til svar at han ikke kan love noe, da han selv vil bort den helgen. Har allerede betalt mye for turen og nå er alt så usikkert. Har prøvd å søke rundt men finnes det noen regler jeg kan sjekke ut?? Alle de jeg snakker med sier at så lenge jeg ikke har noe fast og det er så langt frem i tid så kan jeg velge å si nei til å jobbe den helgen.

Er så redd han skal nekte meg å dra så håper d finnes en regel som sier at jeg ikke må jobbe hvis jeg ikke kan. Noen som vet???

Anonymous poster hash: 016da...6bf

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis du alt er satt opp på jobb den helga, så gjelder det vel for deg som alle andre. Bytt den bort, eller jobb selv? Hos oss hadde vi sagt det var greit, og irritert oss litt over dårlig planlegging, og tiden det tar å skaffe nye folk. Men alt går!

Skrevet

Hvis du ikke går i en fast turnus kan han ikke tvinge deg, du har krav på forutsigbarhet.

Hva jobber du med?

Anonymous poster hash: 4a3ed...be3

Skrevet

Han har ikke satt meg opp den helga. Så har sagt ifra i god tid. Prøvde å si til han at slenge jeg ikke har noe fast så regner jeg med at en helgetur går fint,men neida. Jobber i klesbutikk. Men finnes det regler på dette eller er d en uskreven regel at man kan velge å si nei hvis det ikke passer å jobbe den helga?

Skrevet

Du bestemmer da selv når du vil og kan jobbe. Har han ikke satt deg opp på jobbhelg, så er det ingenting han kan gjøre med det. Du er ikke fast ansatt, og dermed styrer du det helt selv.

Skrevet

Okei. Da får jeg bare prøve å si det til sjefen da, håper han ikke klikker. Hadde håpet å funne en regel på det så jeg har noe å vise til. Han er en slu jævel når det gjelder regler på timelister og lønn og alt generelt når det gjelder jobben så han kommer vel til å si at jeg MÅ jobbe siden han skal bort.

HI

Skrevet

Det er vel eneste fordelen med å være ekstrahjelp.

Du kan ta fri om du vil :)

De kan ikke garantere deg jobb og kan ikke kreve deg på jobb når du ikke alt er satt opp og godtatt det.

Anonymous poster hash: cffb3...fc0

Skrevet

Han må vise til en arbeidskontrakt der det står hvilken stillingsprosent du har, og om stillingen er fast. Hvis din arbeidskontrakt kun er på 0%, tilkallingsvikar, kan han ikke tvinge deg til noe som helst. Hvis du har en viss stillingsprosent, har du rett på å vite turnus/vakter minst 2 uker før vakten du skal gå (står i AML)

Skrevet

Hva står det i kontrakten din da?

Jeg jobber også i butikk men vi kaller ingen for ekstrahjelp, på kontrakten til de som jobber minst står det "deltid-etter behov" men de jobber jo faste vakter. F.eks annenhver lørdag og en kveld i uken. De kan selvfølgelig si nei til å jobbe en ekstra helg, men de kan ikke reise vekk sin jobbehelg uten å sørge for fri først...

Jobber du ingenting fast, du vet altså ikke om du skal jobbe 4 eller ingen helger i september før september faktisk er der?

Anonymous poster hash: a9de7...840
Skrevet

Står faktisk oppført med deltidshjelp etter behov, men har aldri noe fast, får vaktlisten en mnd fram i tid. Akkurat denne helgen er det jo tydeligvis et behov da, men syns jeg burde fått fri når jeg har spurt over en mnd før jeg skal dra. Men han er et brødhue, holder meg vel bare på pinebenken før han evt gir meg fri. Får krysse fingrene å snakke med han imårra.

Er det best å si at jeg kan faktisk ikke jobbe den helgen å være litt på...eller være snill å be på mine knær at jeg får fri den helga? Hvilken taktikk ville dere brukt?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...