Gå til innhold

Dårlig selvtillit og jobb :/ Hvordan klare hverdagene? Jeg sliter :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jobber i et serviceyrke. Føler at jeg ikke gjør en god nok jobb og at jeg ikke har noe der å gjøre :(

Kolleger som snakker nedlatende til meg gjør alt bare verre.  Noen som har noen kloke ord til meg? Føler for å ta den letteste veien ut, slutte. Men kan jo ikke være uten jobb og trives egentlig med å jobbe i et serviceyrke.



Anonymous poster hash: 2632e...890
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn med å fokusere på alt du gjør bra på jobben. Hvis en kunde takker for hjelpen så er det fordi de er fornøyd. Smil til kundene ønsk dem en god dag videre så får du som regel smil tilbake.

 

Hvis du er ny i jobben så er det viktig å huske at det tar tid før man blir virkelig dyktig i en ny jobb. I begynnelsen er man usikker. Så blir man trygg på de viktigste tingene, så begynner man å lære seg mer om resten.... og avhengig av bransje så kan det ta lang tid.

 

Noen arbeidsplasser har desverre et arbeidsmiljø som ikke er positivt, kanskje er de kollegaene dine veldig sammensveiset og ikke vil ha andre inn i "klikken" deres?

Du sier at de er nedlatende mot deg. Går det på jobben de gjør? I så fall så kan du prøve å holde maska og si at du setter pris på konstruktive tilbakemeldinger om det er noe de mener du kan gjøre bedre, og at du ellers foretrekker en hyggelig tone dere imellom. Hvis det er et større problem så ville jeg tatt det opp med lederen.

 

Noen miljøer er desverre tøffe. Skal du overleve i slike miljøer så må du gå inn i deg selv og stole på at det du gjør er bra nok, og ikke stille altfor høye krav til deg selv. Hvis det er ting du trenger mer opplæring i eller kursing i så snakker du med ledelsen. Er det ikke det, så ros deg selv hver gang du gjør noe bra med en kunde. F.eks. kan det være et ekstra smil fra en kunde, at en kunde takker for hjelpen, at du gjorde noe ekstra for en kunde som denne ikke ventet.... hva som helst egentlig.

Og så kan det være lurt å tenke at når du gjør jobben din så skal du bare fokusere på kunden, ikke tenke på om andre vil gjøre det bedre eller har tanker om det du gjør. Fokuser bare på akkurat denne kunden og det som er behovet til denne kunden, ikke noe rundt. Vær blid og hyggelig.

 

Jobb med selvtilliten din også utenom jobben, minn deg selv hva du er flink til, hva andre sier du er god på, hva du liker å gjøre osv. Hvis du er tryggere også utenom jobben så er det enklere å la jobben bli litt mindre "viktig" i livet ditt, og det blir lettere å stå opp for seg selv overfor kollegaene - men også lettere å stole på at du gjør en god nok jobb akkurat slik du er.

 

Lykke til :)



Anonymous poster hash: 95205...d53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å gjøre en bedre jobb?

 

Jeg jobber som lærer, og på min jobb er det også ei dame som sliter veldig. Hun kommer liksom ikke helt inn i miljøet, og får spydige kommentarer fra tid til annen.

Det er klart at man ikke har lov til å snakke frekt til en kollega, men jeg kan faktisk nesten forstå at det sprekker for noen av og til.

 

Denne dama gjør rett og slett en elendig jobb, og i stor grad er det hennes egen feil.

 

Hun er veldig mye borte fra jobb, og er en sånn som holder seg hjemme bare hun er litt tett i nesa. Hvis en av ungene er syk, er hun hjemme med ungen selv om mannen som jobber i Nordsjøen er hjemme.

Når hun er borte fra jobb legger hun aldri to pinner i kors for å tilrettelegge for vikaren som skal inn, og det blir derfor mye merarbeid på dem som jobber på samme team som henne.

 

Når hun først er på jobb, kommer hun som regel slentrende ti på ni, selv om vi har bundet arbeidstid fra klokka åtte.

Hun forbereder aldri en time, og klager på at elevene er så vanskelige når hun ikke greier å få arbeidsro i klassen.

 

Hun får aldri kommet gjennom pensum, får aldri rettet prøvene elevene har, og skriver aldri halvårsvurderinger på elevene i mappene deres, noe som da blir ekstra arbeid på kontaktlærerne.

 

 

Klart det er synd på henne, som ikke har det bra på jobb, men samtidig er det jo ganske mye hun kunne ha gjort selv for å få andre litt mer positivt innstilt til seg selv.

 

 

 

Jeg sier ikke at det er slik det er med deg, men det kan jo være verdt å tenke over om det er noe med jobben du gjør som irriterer dine kollegaer så mye at de ikke alltid klarer å være trivelige mot deg.

 

 

Lykke til :) det er ikke godt å mistrives på jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...