Gå til innhold

***Tråd for oss som har prøvd lenger enn 6 mnd***


Nemo_

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tok kontakt med en privat gynekolog da vi hadde prøvd i 9 mndr. Jeg var også som deg, positive el tester hver mnd, regelmessig mens og tilsynelatende alt på stell. Hos gynekologen tok han innvendig ultralyd for å se hvordan livmoren og eggstokker ser ut. De sjekker om det er cyster, knuter osv. Her var alt helt fint. Han kunne også se at jeg hadde 5-6 egg til modning i hver eggstokk. Vi fikk også henvisning til blodprøver. Jeg skulle ta en på dag 3 og en på dag 21 i syklusen. Da måler de hormoner for å se at eggløsning faktisk har skjedd. Positive el tester er ikke bevis på dette. I tillegg tar de blodprøver som måler eggreservene dine. Mannen fikk henvisning til sædprøve.

 

Vi gikk hit bare for å ta en første sjekk og vi følte oss veldig beroliget bare etter ultralyden når vi kunne se en fin livmor og masse egg. Denne gynekologen har bare en privat gynrkologklinikk og driver ikke med assistert befruktning eller noe sånt.

 

Etter 3 uker gikk vi litt nedslående resultater på sædprøven, men alt bra med meg. Vi tenkte jo da at det var sambo som var årsaken. Jeg bestilte en time på en privat fertilitetsklinikk og vi var på oppstartssamtale der. Det sa han at med de prøveresultatene til min samboer ville det ha klaffet til nå. Han sa derfor at det var sannsynlig at det var noe ved meg og. Vi gikk grundig gjennom sykdomshidtorie, sykdommer og allergier i hele slekten osv. Det er visst utrolig mye som kan spille inn og gjøre at forholdene ikke er optimale. F.eks kan mye allergier, også i familien, gjøre at man har en kropp som lettere reagerer på fremmede ting som f.eks sædcellen og da prøver å lage et dårlig miljø for det befruktede egget. Så snakket vi en del om endometriose. Min mor har det og det er ganske arvelig. Jeg har hatt en del tegn på det en stund, men ikke tenkt at det var det. Da han undersøkte meg fant han noen skikkelig vonde punkter som gjorde at jeg skrek ut. Dette kunne være tegn på endometriose eller i hvert fall en innflammasjon (betennelse) som på en måte er forstadiet til det. Endometriose er når blodet i livmoren også blør ut litt andre steder enn ut skjeden, eks opp i eggledere og blodcellene slår seg til ro og formerer seg andre steder. Immunnforsvaret prøver da å bryte de ned og bli kvitt de og det blir som å ha en innflammasjon. Jeg har kjent st jeg har mye vondt, særlig ved mens, og altså disse ømme punktene som jeg merker ved dype støt.

 

Man kan ikke fastslå endometriose på andre måter enn ved kikkhullsoperasjon, og det vil de helst unngå for det kan føre til mer sammenvoksninger osv. Jeg har derfor ikke lyst å gjøre dette nå. Man kan også sjekke om eggledere er åpne og skylle gjennom dem. Vi bestemte oss imidlertid bare for å gå rett på prøverør ettersom de fleste problemer bare omgås da. Da får jeg og evne medisiner for å dempe den innflammasjonen / endometriosen. Så vi begynner på hormonsprøytene når mens kommer om 2 uker :)

 

Jeg er som du skjønner en fryktelig utålmodig person, og jeg skjønner at mange prøver et år for så å søke i det offentlige og vente 6 mnd - 1 år der. Jeg er i hvert fall kjempe glad for at vi får hjelp allerede nå :) er så syyyykt spent! Håper på verdens beste julegave i år :)

 

Lykke til!!

 

Takk for langt svar;)

jeg er nå igang med akupunktur, og håper på litt push derfra. Fikk tips der om å få sjekket at eggledere er åpne, slik du også nevnte, så fikk en priv time hos gyn med innvendig ultralyd og kontrastveske i eggeldere. Alt så fint ut der, eggledere var åpne og han "tittet litt rundt" at alt var normalt, om man kan si det sånn...  Så da er det vel bare å puste med magen, og fokusere på alt annet og la naturen gå sin gang litt til. Gyn sa i alle fall at han trodde dette skulle gå helt fint, og ba meg prøve noen mnd til.

 

Jeg er nok som deg, litt utålmodig, og har ventet en stund på å starte. Så vil jo gjerne at det skal skje nå!!

Interessant at dere fikk beskjed fra klinikken at "det skulle ha skjedd nå".. hmm, det bør jo da gjelde meg også.. ikke minst pga topp sædkvalitet.. Nu vel, nå har jeg bestemt meg for ikke å tenke så mye de neste 3 mnd så tar jeg en status da;)

 

Min største bekymring nå er min egen skuffelse.. he he.. fikk også vite at når man skyller gjennom egglederne er det en større sjansje for befruktning de neste par mnd, for da er egglederne skikkelig åpne.. Så da stiger jo forventningene litt. Venter mens over helgen, og merker det blir litt kræsjlanding om det ikke lykkes nå..  ja ja, kommer vel gjennom det også!

 

Lykke til med dine forsøk!!! Håper du har en liten spire i magen til jul;) Litt av en presang det hadde vært!!!

Endret av ny_håpefull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Ville bare si at etter 15 pp så er jeg gravid !!! <3 Så det er mulig for alle, det tar bare litt ekstra lang tid for noen :) God jul alle sammen, og lykke til ! Ikke gi opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gratulerer til alle gravide. Jeg ville bare si at jeg endelig er gravid etter 16 pp! Jeg hadde nesten begynt å tro at det aldri ville skje, men så fikk vi en skikkelig julepresang <3 Det er håp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Håp og Awaa! Så bra at det klaffet på den naturlige måten :) Jeg er også gravid etter 1.ivf forsøk på privatklinikk :) Testet positivt 1.juledag og er nå 6+2. Mulig vi hadde fått det til vi og om vi bare hadde vært litt mer tålmodig, men tålmodighet er ikke min sterke side. Jeg er utrolig fornøyd med IVF forsøket og alt rundt det. Har følt meg så godt ivaretatt hele veien. Vel anvendte penger for vår del :) Håper spiren holder seg på plass hos oss alle sammen :)

 

Lykke til alle prøvere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg er 20 år og kjæresten min er 22. Vi har prøvd å få barn i 6mnd nå og det skjer ingen ting. 

Skal til gynekolog i februar så håper på at jeg får ett konkret svar på hva som gjør det.

Men jeg lurer fortsatt på, hvorfor tar det så lang tid. Vi er jo unge. Jeg skal vel egentlig ikke ha noe problem med å få det til?

 

Anonymkode: 9c38f...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...