Gå til innhold

kan man virkelig ikke spise salami når man er gravid? Det er jo det eneste jeg kjenner jeg kunne ha klart å spise nå :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Legen min sa jeg kunne spise kokt skinke, men ikke mye annet kjøttpålegg... Det var etter at jeg hadde gomlet hamburgerrygg og servelat leeeeenge.... Er det utrygt å spise hamburgerrygg og servelat også????

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet jeg blir skutt nå, så velger å være anonym. Jeg spiser salami, og er ikke redd. Hvis du ikke får i deg så mye mat, er det bedre å spise litt salami enn ingenting. Mener nå jeg. Sånn, dib-damer, shoot me.

 

http://jordmorsiri.no/141/article/item/null/salami-jatakk

 

Anonym poster: aa0640fb030fd137cbce467971dc6a3c

 

Amen :-)

I første svangerskap visste jeg ikke at det var fy-fy og i andre svangerskap glemte jeg det helt fram til jeg var over halvveis. Spiste min salami med god samvittighet. Shoot me too.

 

HI det fins salami som er kokt, trygt for gravide!

 

 

Anonym poster: 6bc9172d9c57388134da9e9003e92e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa jeg kunne spise kokt skinke, men ikke mye annet kjøttpålegg... Det var etter at jeg hadde gomlet hamburgerrygg og servelat leeeeenge.... Er det utrygt å spise hamburgerrygg og servelat også????

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

 

Igjen, dette blir jo hysteri! Hva kan vi spise da? Ni måneder med nyåpnet kokt skinke, som vi må kaste dagen etter for da er den jo ikke nyåpnet lenger. Ikke melk? Ikke ost eller salami? Ikke røkelaks? Og ikke for mye syltetøy eller nugatti, det er det altfor mye sukker i.

Nei. Lev som vanlig, jenter!

 

Anonym poster: aa0640fb030fd137cbce467971dc6a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever som vanlig jeg men spiser ikke ubehandlet pålegg..

 

Ikke spekemat og ubehandlet fisk.

 

Er det virkelig hysteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DET INGEN SOM KAN SVARE MEG PÅ OM HAMBURGERRYGG OG SERVELAT ER GREIT Å SPISE?????

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DET INGEN SOM KAN SVARE MEG PÅ OM HAMBURGERRYGG OG SERVELAT ER GREIT Å SPISE?????

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

 

Det er helt greit å spise!! Begge deler er varmebehandlet....

 

Servelat er en pølse, pølser varmebehandles og

"Hamburgerrygg er en utbenet del av svinekam. Kjøttstykket er renskåret uten svor. Det viktigste forskjellen på benfri svinekam og hamburgerrygg er at sistnevnte røkes før videre foredling.

Normal tilberedning er at kjøttstykket lettsaltes, surres og røkes før det kokes til kjernetemperaturen er 72–76 °C."

Endret av Myrsnipa_med_en_av_hver_+?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ER DET INGEN SOM KAN SVARE MEG PÅ OM HAMBURGERRYGG OG SERVELAT ER GREIT Å SPISE?????

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

Hamburgerrygg og servelat er greit å spise, såvidt jeg har forstått. Er forresten grundig lei av dette h.... Unnskyld denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DET INGEN SOM KAN SVARE MEG PÅ OM HAMBURGERRYGG OG SERVELAT ER GREIT Å SPISE?????

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

Hamburgerrygg og servelat er greit å spise, såvidt jeg har forstått. Er forresten grundig lei av dette h.... Unnskyld denne debatten.

 

Ja, det er jeg også! Har to barn fra før og aldri tenkt på og hørt så mye rundt dette før... Synes i det minste at alle fagfolk kunne vært enige og kommet med noen helt klare retningslinjer!!

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DET INGEN SOM KAN SVARE MEG PÅ OM HAMBURGERRYGG OG SERVELAT ER GREIT Å SPISE?????

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

Hamburgerrygg og servelat er greit å spise, såvidt jeg har forstått. Er forresten grundig lei av dette h.... Unnskyld denne debatten.

 

Så la vær å les da? Spis det du vil, jeg tar ikke sjanser med mitt ufødte barn, ikke med mine andre barn heller.

Det trenger ikke å være farlig å leke midt på veien, bare hvis det kommer en bil, så jeg lærer de å ikke leke der.

 

Det trenger ikke å være farlig å spise ubehandlet mat, men det kan være det så da lar jeg være...

 

Er det virkelig hysteri det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DET INGEN SOM KAN SVARE MEG PÅ OM HAMBURGERRYGG OG SERVELAT ER GREIT Å SPISE?????

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

Hamburgerrygg og servelat er greit å spise, såvidt jeg har forstått. Er forresten grundig lei av dette h.... Unnskyld denne debatten.

 

Ja, det er jeg også! Har to barn fra før og aldri tenkt på og hørt så mye rundt dette før... Synes i det minste at alle fagfolk kunne vært enige og kommet med noen helt klare retningslinjer!!

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

 

Det er helt klare retningslinjer på dette!:

 

Kan gravide spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?

 

mattilsynet.png

Publisert: 19.01.2011

Sist endret: 03.01.2013

 

Del/Tips

Skriv ut

Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.

Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/kan_gravide_spise_parma-_og_serranoskinke_og_annen_spekemat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer egentlig når man får i seg disse to bakteriene når man er gravid? Hvilke skader kan barnet få? ser at noen skriver abort her, gjelder det også på slutten av svangerskapet? Altså at fødselen starter?

 

Anonym poster: 810680f0e239cd874d9a0e69535e548e

 

Jeg kjenner ikke til alle tilfeller av hva som kan skje. Men vet om et tilfelle det barnet ble født uten hjerne pga listeria.

 

Jeg vet at sannsynligheten er liten, men konsekvensen er stor! Derfor gir jeg fullstendig f... I dere som må stemple andre som hysteriske for å rettferdiggjøre egne, uansvarlige valg.

 

Anonym poster: 2d99b6517739378fb483815ce9765549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DET INGEN SOM KAN SVARE MEG PÅ OM HAMBURGERRYGG OG SERVELAT ER GREIT Å SPISE?????

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

Hamburgerrygg og servelat er greit å spise, såvidt jeg har forstått. Er forresten grundig lei av dette h.... Unnskyld denne debatten.

 

Ja, det er jeg også! Har to barn fra før og aldri tenkt på og hørt så mye rundt dette før... Synes i det minste at alle fagfolk kunne vært enige og kommet med noen helt klare retningslinjer!!

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

 

Det er helt klare retningslinjer på dette!:

 

Kan gravide spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?

 

mattilsynet.png

Publisert: 19.01.2011

Sist endret: 03.01.2013

 

Del/Tips

Skriv ut

Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.

Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/kan_gravide_spise_parma-_og_serranoskinke_og_annen_spekemat

Jo, når folk lurer på om de må på sykehus å ta blodprøver etter å ha spist salami... Eller får det for seg at det eneste av kjøttpålegg de kan spise er de to øverste skivene i en pakke nyåpnede skinke .... Da bruker jeg ordet hysteri. Synes det er veldig dekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever som vanlig jeg men spiser ikke ubehandlet pålegg..

 

Ikke spekemat og ubehandlet fisk.

 

Er det virkelig hysteri?

 

Nei, du er ikke hysterisk. Kvinner som kaller deg det trenger bare å dekke over sin egen egoisme!

 

Vi kan tenke oss den fiktive situasjonen der vi hadde et slags lotteri og alle som deltok fikk spise en skive spekemat. Innsatsen ble at barnet ditt, 1 av hvert 10 000 barn døde, med andre ord veldig lite sannsynlig, men lotteriet krevde sitt offer.

 

Da kan man virkelig stille seg spørmålet, samsvarer gevinsten (spekematen) med offeret konkurransen lotteriet? Og hvilke gevinst får egentlig barnet? Barnet får da ingen nytelse av spekematen..

 

Anonym poster: 810680f0e239cd874d9a0e69535e548e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig "kan" du spise salami i svangerskapet! Det anbefales at man ikke skal gjøre det! Akkurat som man får beskjed om å være forsiktig med kaffe, unngå røyk og alkohol. Om du velger å følge de rådene du får, er jo helt og holdent helt opp til deg. For min skyld må du gjerne tygge i deg ei diger spekepølse, og nyte en six-pack med øl til! Jeg velger å følge de rådene vi får, for at vi skal få friske barn... Dersom jeg med overlegg hadde gjort noe som skadet barnet, hadde jeg ikke kunnet tilgi meg selv.

 

Anonym poster: 0e0d8e068130f4784c4e1b7e738b36c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jo, når folk lurer på om de må på sykehus å ta blodprøver etter å ha spist salami... Eller får det for seg at det eneste av kjøttpålegg de kan spise er de to øverste skivene i en pakke nyåpnede skinke .... Da bruker jeg ordet hysteri. Synes det er veldig dekkende."

 

 

 

 

Nei, det er ikke hysteri, det er uvitenhet.

Hun visste ikke at det ikke var 100% trygt å spise det, og lurer på (fordi hun ikke vet) om det går an å finne ut om hun har fått disse bakteriene.

Å da kalle henne hysterisk er bare ondsinnet.

 

Svaret er, nei man trenger ikke å ta blodprøve for å finne det ut med mindre hun føler seg syk, for Listeria er en bakterie-slekt som inneholder seks arter. Listeriose (infeksjon med listeria-bakterien) er vanligvis en tilstand uten symptomer, eller den gir et influensaliknende sykdomsbilde.

 

Toxoplasmose, 5-90 prosent av de som smittes med parasitten vil ikke merke noe til det.

De få som blir syke vil som oftest få en mild feber som eneste symptom eller de får feber, hovne lymfeknuter og føler seg trøtte.

Ved mistanke om toksoplasmose vil legen ta en blodprøve av deg.

Sjansen for at man har fått det er liten, men når man vet at risikoen er der så lar man jo være å fortsette å spise det?

Gjør man ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DET INGEN SOM KAN SVARE MEG PÅ OM HAMBURGERRYGG OG SERVELAT ER GREIT Å SPISE?????

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

Hamburgerrygg og servelat er greit å spise, såvidt jeg har forstått. Er forresten grundig lei av dette h.... Unnskyld denne debatten.

 

Ja, det er jeg også! Har to barn fra før og aldri tenkt på og hørt så mye rundt dette før... Synes i det minste at alle fagfolk kunne vært enige og kommet med noen helt klare retningslinjer!!

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

 

Det er helt klare retningslinjer på dette!:

 

 

Kan gravide spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?

 

 

 

mattilsynet.png

 

 

 

Publisert: 19.01.2011

Sist endret: 03.01.2013

 

 

Del/Tips

Skriv ut

 

 

 

Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.

Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette.

http://www.matportal..._annen_spekemat

 

Jo, når folk lurer på om de må på sykehus å ta blodprøver etter å ha spist salami... Eller får det for seg at det eneste av kjøttpålegg de kan spise er de to øverste skivene i en pakke nyåpnede skinke .... Da bruker jeg ordet hysteri. Synes det er veldig dekkende.

 

Helt enig med deg!

 

Du kan ikke være helt oppdatert du heller Myrsnipa, Listeria utvikler seg i kjøleskaptemperatur, derfor skal pålegget spises så snart som mulig etter åpning.

Saltet tar knekken på mye av ulumskhetene, frysing tar toxo.

 

For ordens skyld så finnes Listeria over ALT.

Skal man være helt trygg så må man slutte å spise frukt og grønnsaker, drikke melk og gud forby, drikke springvann... (rå fisk er forresten helt trygt i følge matportalen...)

 

Jeg syns at man overdramatiserer noe enormt alt dette her. Å antyde at en gravid som har spist et par skiver salami har spilt russisk rulett med barnet sitt er helt på trynet. Sannsynligheten for at man har fått i seg Listeria er minimal, toxoplasmose likeså siden kjøttet trolig har vært fryst før pakking.

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DET INGEN SOM KAN SVARE MEG PÅ OM HAMBURGERRYGG OG SERVELAT ER GREIT Å SPISE?????

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

Hamburgerrygg og servelat er greit å spise, såvidt jeg har forstått. Er forresten grundig lei av dette h.... Unnskyld denne debatten.

 

Ja, det er jeg også! Har to barn fra før og aldri tenkt på og hørt så mye rundt dette før... Synes i det minste at alle fagfolk kunne vært enige og kommet med noen helt klare retningslinjer!!

 

Anonym poster: b3bfe64ce8f6376eebc6a3dca05b9a2b

 

Det er helt klare retningslinjer på dette!:

 

 

Kan gravide spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?

 

 

 

mattilsynet.png

 

 

 

Publisert: 19.01.2011

Sist endret: 03.01.2013

 

 

Del/Tips

Skriv ut

 

 

 

Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.

Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette.

http://www.matportal..._annen_spekemat

 

Jo, når folk lurer på om de må på sykehus å ta blodprøver etter å ha spist salami... Eller får det for seg at det eneste av kjøttpålegg de kan spise er de to øverste skivene i en pakke nyåpnede skinke .... Da bruker jeg ordet hysteri. Synes det er veldig dekkende.

 

Helt enig med deg!

 

Du kan ikke være helt oppdatert du heller Myrsnipa, Listeria utvikler seg i kjøleskaptemperatur, derfor skal pålegget spises så snart som mulig etter åpning.

Saltet tar knekken på mye av ulumskhetene, frysing tar toxo.

 

For ordens skyld så finnes Listeria over ALT.

Skal man være helt trygg så må man slutte å spise frukt og grønnsaker, drikke melk og gud forby, drikke springvann... (rå fisk er forresten helt trygt i følge matportalen...)

 

Jeg syns at man overdramatiserer noe enormt alt dette her. Å antyde at en gravid som har spist et par skiver salami har spilt russisk rulett med barnet sitt er helt på trynet. Sannsynligheten for at man har fått i seg Listeria er minimal, toxoplasmose likeså siden kjøttet trolig har vært fryst før pakking.

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

 

Du kaller deg oppdatert?

"Saltet tar knekken på mye av ulumskhetene" - Nei saltet kan ta knekken på mye av ulumskhetene, men ikke nødvendigvis.

 

Gravide som ikke har vært smittet før eller som ikke vet om de har vært smittet kan ta noen enkle forholdsregler for å redusere smitterisikoen. Parasitten drepes av koking, steking, frysing og vasking med kokende vann.

  • Husk alltid å vaske hender etter at du har tatt på rått kjøtt, frukt, bær eller grønnsaker.
  • Bruk hansker ved hagearbeid og husk alltid å vaske hendene etterpå.
  • Spis ikke rått kjøtt. Kjøtt bør alltid være gjennomstekt eller kokt.
  • Frukt, bær og grønnsaker skal alltid vaskes før det spises.
  • La andre stelle katten. Hvis den har en "sandkasse" skal andre tømme og rengjøre den hver dag. Ved å gjøre det kan man unngå at oocystene rekker å modne og dermed bli smittefarlige.

Det er vanligvis få eller ingen symptomer på toksoplasmose. Kun om lag ti prosent av de smittede opplever symptomer. Feber og influensalignende symptomer som hodepine, muskelsmerter og lymfadenopati er vanlig.

 

Risiko for smitte til fosteret er størst i siste del av svangerskapet, men fostre som smittes tidlig i fosterstadiet er mest utsatt for alvorlig skade. I Norge er 80-90 prosent av fertile kvinner smittemottakelige. Om lag 0,2 prosent av de som er mottagelige, smittes med Toxoplasma gondii under svangerskapet. Andelen smittede barn som har skader ved fødsel er usikker, men enkelte studier har vist senskader hos opptil 80 prosent av barn med smittet mor.

 

Smitte hos mor kan medføre abort eller gi alvorlige skader hos barnet som blant annet nedsatt syn, blindhet eller mental retardasjon. Infeksjonen kan reaktiveres hos barnet frem til de er om lag 20 år gamle, og forårsake svekkelse av immunforsvaret.

 

Dersom du er gravid og lurer på om du kan være smittet, kan en blodprøve gi svar.

 

Trygg mat håndtering med tanke på listeriabakterier

  • Vask frukter og grønnsaker grundig
  • Hold hender og kjøkkenbenk ren
  • Pass på at kjøleskapets temperatur er 5 grader eller mindre
  • Rengjør kjøleskapet ofte
  • Kok mat på riktig temperatur

http://www.terminkalkulator.com/listeria-og-graviditet/

 

 

Smittemåte

Vehikkelsmitte gjennom næringsmidler, spesielt kjølelagrede matvarer med lang holdbarhetstid som spises uten videre varmebehandling. Slike matvarer er for eksempel oppskåret, kokt kjøttpålegg, gravlaks, røkelaks, rakfisk og mykoster. I utlandet har utbrudd vært forårsaket også av andre matvarer. Næringsmidler blir vanligvis kontaminert under produksjon i bedriftene. Fostre og nyfødte smittes transplacentært eller i fødselskanalen. Mennesker kan også smittes direkte fra infiserte dyr.

Er det virkelig så vanskelig? Nei man må ikke slutte å spise og drikke alt, men det som er regnet som risikabelt kan man unngå.

Uten å være hysterisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jo, når folk lurer på om de må på sykehus å ta blodprøver etter å ha spist salami... Eller får det for seg at det eneste av kjøttpålegg de kan spise er de to øverste skivene i en pakke nyåpnede skinke .... Da bruker jeg ordet hysteri. Synes det er veldig dekkende."

 

 

 

 

Nei, det er ikke hysteri, det er uvitenhet.

Hun visste ikke at det ikke var 100% trygt å spise det, og lurer på (fordi hun ikke vet) om det går an å finne ut om hun har fått disse bakteriene.

Å da kalle henne hysterisk er bare ondsinnet.

 

Svaret er, nei man trenger ikke å ta blodprøve for å finne det ut med mindre hun føler seg syk, for Listeria er en bakterie-slekt som inneholder seks arter. Listeriose (infeksjon med listeria-bakterien) er vanligvis en tilstand uten symptomer, eller den gir et influensaliknende sykdomsbilde.

 

Toxoplasmose, 5-90 prosent av de som smittes med parasitten vil ikke merke noe til det.

De få som blir syke vil som oftest få en mild feber som eneste symptom eller de får feber, hovne lymfeknuter og føler seg trøtte.

Ved mistanke om toksoplasmose vil legen ta en blodprøve av deg.

Sjansen for at man har fått det er liten, men når man vet at risikoen er der så lar man jo være å fortsette å spise det?

Gjør man ikke??

Jeg har slettes ikke kalt noen hysterisk her. Det er det voldsomme fokuset enkelte her har på dette med trygg/ utrygg mat jeg mener grenser mot hysteri. Mat i Norge er i de aller fleste tilfeller trygg. Kan vi ikke heller få konsentrere oss om å unga det vi vet er farlig, les alkohol, stoff tobakk og de fleste legemidler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har slettes ikke kalt noen hysterisk her. Det er det voldsomme fokuset enkelte her har på dette med trygg/ utrygg mat jeg mener grenser mot hysteri. Mat i Norge er i de aller fleste tilfeller trygg. Kan vi ikke heller få konsentrere oss om å unga det vi vet er farlig, les alkohol, stoff tobakk og de fleste legemidler?

 

Ja og spekemat som man ikke vet er trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen skulle vært vist til de gravide, modige damene i slummen i India, eller på markedet i Gambia, eller på rismarkene i Kina. Bare for å sette ting litt i perspektiv for de HYSTERISKE dib-damer!

 

Anonym poster: aa0640fb030fd137cbce467971dc6a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen skulle vært vist til de gravide, modige damene i slummen i India, eller på markedet i Gambia, eller på rismarkene i Kina. Bare for å sette ting litt i perspektiv for de HYSTERISKE dib-damer!

 

Anonym poster: aa0640fb030fd137cbce467971dc6a3c

 

Så fordi de ikke kan ta slike hensyn vi kan i graviditeten så er vi hysteriske?

Men du må bare spise det du vil, men for min del så tar jeg ingen sjanser jeg vet om, å holde meg unna alkohol og spekemat i 9 mnd er ikke noe problem.

 

Jeg er skikkelig HYSTERISK!! Hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slettes ikke kalt noen hysterisk her. Det er det voldsomme fokuset enkelte her har på dette med trygg/ utrygg mat jeg mener grenser mot hysteri. Mat i Norge er i de aller fleste tilfeller trygg. Kan vi ikke heller få konsentrere oss om å unga det vi vet er farlig, les alkohol, stoff tobakk og de fleste legemidler?

 

Ja og spekemat som man ikke vet er trygt.

 

 

Man vet ikke om noe er trygt, men i Norge er det såpass gode rutiner for kontroll at det er lite sannsynlig å bli smittet! Siste som var infisert med Listeria i Norge som var på vei ut til forbruker var faktisk melk, og ikke Salami eller annen spekemat!

 

Ser jeg uttrykte meg litt uklart tidligere. Jeg er enig med Hjertefru her, overfokuset tar helt av, og siden vi vet at stress ikke er bra for gravide, så kan jeg se for meg at det er farligere å gå rundt å bekymre seg enn å få i seg en bit salami eller to.

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slettes ikke kalt noen hysterisk her. Det er det voldsomme fokuset enkelte her har på dette med trygg/ utrygg mat jeg mener grenser mot hysteri. Mat i Norge er i de aller fleste tilfeller trygg. Kan vi ikke heller få konsentrere oss om å unga det vi vet er farlig, les alkohol, stoff tobakk og de fleste legemidler?

 

Ja og spekemat som man ikke vet er trygt.

 

 

Man vet ikke om noe er trygt, men i Norge er det såpass gode rutiner for kontroll at det er lite sannsynlig å bli smittet! Siste som var infisert med Listeria i Norge som var på vei ut til forbruker var faktisk melk, og ikke Salami eller annen spekemat!

 

Ser jeg uttrykte meg litt uklart tidligere. Jeg er enig med Hjertefru her, overfokuset tar helt av, og siden vi vet at stress ikke er bra for gravide, så kan jeg se for meg at det er farligere å gå rundt å bekymre seg enn å få i seg en bit salami eller to.

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

 

Bullshit! Mener du at det er farligere å passe på å ikke spise salami pga stress enn å bare la være å spise det??

 

Ja og det er verre å ha dårlig samvittighet pga røyk enn å røyke. What a load of bullcrap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slettes ikke kalt noen hysterisk her. Det er det voldsomme fokuset enkelte her har på dette med trygg/ utrygg mat jeg mener grenser mot hysteri. Mat i Norge er i de aller fleste tilfeller trygg. Kan vi ikke heller få konsentrere oss om å unga det vi vet er farlig, les alkohol, stoff tobakk og de fleste legemidler?

 

Ja og spekemat som man ikke vet er trygt.

 

 

Man vet ikke om noe er trygt, men i Norge er det såpass gode rutiner for kontroll at det er lite sannsynlig å bli smittet! Siste som var infisert med Listeria i Norge som var på vei ut til forbruker var faktisk melk, og ikke Salami eller annen spekemat!

 

Ser jeg uttrykte meg litt uklart tidligere. Jeg er enig med Hjertefru her, overfokuset tar helt av, og siden vi vet at stress ikke er bra for gravide, så kan jeg se for meg at det er farligere å gå rundt å bekymre seg enn å få i seg en bit salami eller to.

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

 

Bullshit! Mener du at det er farligere å passe på å ikke spise salami pga stress enn å bare la være å spise det??

 

Ja og det er verre å ha dårlig samvittighet pga røyk enn å røyke. What a load of bullcrap!

 

 

Bullcrap faktisk...

 

Jeg setter ting litt på spissen her.

 

Poenget er at når man er så bastant som mange er når en (gjerne førstegangs) gravid spør, så kan man jo skremme vettet av dama. Sannheten er at sannsynligheten er forsvinnende liten for å bli smittet når man har spist spekemat en gang eller to i svangerskapet. Man kan bli smittet, og blir man smittet så kan fosteret skades. Man kan krasje på biltur også, og om man krasjer så kan man bli drept...

 

Fint at man holder seg til anbefalinger om man kan, men jeg syns det er så hinsides all fornuft å dra frem tilklippede artikler med "forskning" hver gang noen er redd de har fått i seg noe, med KUN det å skremme for øye.

 

Feie for sin egen dør osv...

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slettes ikke kalt noen hysterisk her. Det er det voldsomme fokuset enkelte her har på dette med trygg/ utrygg mat jeg mener grenser mot hysteri. Mat i Norge er i de aller fleste tilfeller trygg. Kan vi ikke heller få konsentrere oss om å unga det vi vet er farlig, les alkohol, stoff tobakk og de fleste legemidler?

 

Ja og spekemat som man ikke vet er trygt.

 

 

Man vet ikke om noe er trygt, men i Norge er det såpass gode rutiner for kontroll at det er lite sannsynlig å bli smittet! Siste som var infisert med Listeria i Norge som var på vei ut til forbruker var faktisk melk, og ikke Salami eller annen spekemat!

 

Ser jeg uttrykte meg litt uklart tidligere. Jeg er enig med Hjertefru her, overfokuset tar helt av, og siden vi vet at stress ikke er bra for gravide, så kan jeg se for meg at det er farligere å gå rundt å bekymre seg enn å få i seg en bit salami eller to.

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

 

Bullshit! Mener du at det er farligere å passe på å ikke spise salami pga stress enn å bare la være å spise det??

 

Ja og det er verre å ha dårlig samvittighet pga røyk enn å røyke. What a load of bullcrap!

 

 

Bullcrap faktisk...

 

Jeg setter ting litt på spissen her.

 

Poenget er at når man er så bastant som mange er når en (gjerne førstegangs) gravid spør, så kan man jo skremme vettet av dama. Sannheten er at sannsynligheten er forsvinnende liten for å bli smittet når man har spist spekemat en gang eller to i svangerskapet. Man kan bli smittet, og blir man smittet så kan fosteret skades. Man kan krasje på biltur også, og om man krasjer så kan man bli drept...

 

Fint at man holder seg til anbefalinger om man kan, men jeg syns det er så hinsides all fornuft å dra frem tilklippede artikler med "forskning" hver gang noen er redd de har fått i seg noe, med KUN det å skremme for øye.

 

Feie for sin egen dør osv...

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

 

Ja, feie for egen dør ja.

Å anbefale å bare spise for det er så liten sjanse for at det skal være farlig er lurt det?

 

Spis hva du vil for min del, men ikke anbefal andre å gjøre det samme, eller kall de hysterisk fordi de spør om de burde holde seg unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...