Gå til innhold

Hva gjør man egentlig når barna har skoleferie og en selv jobber?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter 4 klasse er jo sfo slutt, og da har skolen stengt i nesten 10 uker. Tenker at det da blir til at hvertfall eldste er alene hjemme når vi ikke har ferie. Barnehagen og sfo er stengt hele juli, så om 2 år må vi dele oss. Frem til det har jeg/vi permisjon heldigvis

 

Hvor i alle dager bor du da? Skolen stengt i nesten 10 uker? Her er siste skoledag 21. juni og første skoledag til høsten igjen er 19. august. Dvs 8 uker.

 

Vi har ikke den problematikken, men ellers ville vi brukt SFO. Her er SFO åpen i hele juni og august for normal pris. Er bare i juli den er stengt.

 

Ja, nesten ;) det er stengt i 9 uker i år. I fjor var det 9 uker og noen dager.

 

Det var uvanlig lenge. Bor du i utlandet? Her hadde vi samme lengde på sommerferien i fjor som det blir år, dvs 8 uker + et par dager. Når slutter og starter ferien hos dere da, og hvorfor er den så lang? Har dere ikke høstferie/vinterferie? Spør bare fordi jeg er nysgjerrig altså, jeg trodde det var likt for alle når sommerferien var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det løser vi med at mannen jobber dag og jeg kveld, har ferie sammen. I sommer har jeg tre dagvakter, da skal de være sammen med besteforeldre.

 

Anonym poster: 3926df9d5dbf2210e7d60d8f23146d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det bare meg som mener at litt av poenget med ferie er å feriere sammen, hele familien? Det blir liksom ikke helt det samme å reise til syden alene med to små barn... Da tenker jeg at det er bedre å bruke sfo fire uker og heller ha fire uker sammen. Barn har godt av å ha ferie, men da burde det være et innhold i ferien også. Jeg bryr meg ikke om hva sfo koster for disse ukene. hi

 

Anonym poster: 724be3e3ba03c65f3b6bf3a5f851aeae

 

Neste alle steder er SFO stengt i juli. Ikke alle har råd til å betale så mye ekstra for SFO der det ikke er normal betaling om sommeren. Og ikke alle kan velge å ta ferie i juli. Noen må jobbe da også (f.eks mange leger, sykepleiere, renholdere, bussjåfører osv, osv), hele samfunnet kan jo ikke stoppe opp bare fordi det er fellesferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at i vår kommune har sfo stengt de to siste ukene i juli og første uken i august. Ellers åpent etter påmelding på skolefridager. Da må vi stase på godvilje fra arbeidsgivere og ferie for oss begge disse ukene når den tid kommer. hi

 

Anonym poster: 724be3e3ba03c65f3b6bf3a5f851aeae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Etter 4 klasse er jo sfo slutt, og da har skolen stengt i nesten 10 uker. Tenker at det da blir til at hvertfall eldste er alene hjemme når vi ikke har ferie. Barnehagen og sfo er stengt hele juli, så om 2 år må vi dele oss. Frem til det har jeg/vi permisjon heldigvis

 

Hvor i alle dager bor du da? Skolen stengt i nesten 10 uker? Her er siste skoledag 21. juni og første skoledag til høsten igjen er 19. august. Dvs 8 uker.

 

Vi har ikke den problematikken, men ellers ville vi brukt SFO. Her er SFO åpen i hele juni og august for normal pris. Er bare i juli den er stengt.

 

Ja, nesten ;) det er stengt i 9 uker i år. I fjor var det 9 uker og noen dager.

 

Det var uvanlig lenge. Bor du i utlandet? Her hadde vi samme lengde på sommerferien i fjor som det blir år, dvs 8 uker + et par dager. Når slutter og starter ferien hos dere da, og hvorfor er den så lang? Har dere ikke høstferie/vinterferie? Spør bare fordi jeg er nysgjerrig altså, jeg trodde det var likt for alle når sommerferien var :)

 

Nei, bor i Norge :) skolen slutter 21, og sstarter med plandager 20 august. Om 1 klasse starter på fredagen den uka og resten uka etter er jeg litt usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Og er det bare meg som mener at litt av poenget med ferie er å feriere sammen, hele familien? Det blir liksom ikke helt det samme å reise til syden alene med to små barn... Da tenker jeg at det er bedre å bruke sfo fire uker og heller ha fire uker sammen. Barn har godt av å ha ferie, men da burde det være et innhold i ferien også. Jeg bryr meg ikke om hva sfo koster for disse ukene. hi

 

Anonym poster: 724be3e3ba03c65f3b6bf3a5f851aeae

 

Nei, det er ikke bare deg. Men det er vel for å sikre at personalet og får ferie, samt å sikre kvaliteten blant personalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i utgangspunktet turnusarbeid, og er fullt klar over at ikke alle kan ta ferie i juli. hi

 

Anonym poster: 724be3e3ba03c65f3b6bf3a5f851aeae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal ha SFO så er prisen den samme om du bruker sommerukene eller ikke. Jeg kjenner ingen som sier opp plassen i sommerferien, da må man søke seg inn på nytt til høsten.

 

Hos oss så holder SFO i år åpent de to ukene etter skolestart og de tre siste før skolestart. Så her er ikke mange ukene det er stengt.

 

For de som er uten SFO så blir det som når jeg voks opp. Da byttet foreldrene våre på barna i gata, så fikk vi reise på ferie til tanter og onkler, samt besteforeldre. I tillegg var mamma hjemme en uke før pappa tok ferie. Han avsluttet denne en uke etter mamma. Så mulighetene er mange, man må bare planlegge ;)

 

Her vi bor betaler man ekstra i sommerferien iallfall... Er nok forskjellig.

 

Anonym poster: b739593925b9cbbe3726e7d6545de7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @---;-

Hvis du først skal ha SFO så er prisen den samme om du bruker sommerukene eller ikke. Jeg kjenner ingen som sier opp plassen i sommerferien, da må man søke seg inn på nytt til høsten.

 

Hos oss så holder SFO i år åpent de to ukene etter skolestart og de tre siste før skolestart. Så her er ikke mange ukene det er stengt.

 

For de som er uten SFO så blir det som når jeg voks opp. Da byttet foreldrene våre på barna i gata, så fikk vi reise på ferie til tanter og onkler, samt besteforeldre. I tillegg var mamma hjemme en uke før pappa tok ferie. Han avsluttet denne en uke etter mamma. Så mulighetene er mange, man må bare planlegge ;)

 

Her vi bor betaler man ekstra i sommerferien iallfall... Er nok forskjellig.

 

Anonym poster: b739593925b9cbbe3726e7d6545de7f8

 

Merkelig opplegg må jeg si. Har dere bare 10 betalings måneder da?

 

Jeg vet at prisen og tilbudet varierte fra kommunene til kommune. Det kan og være et variert tilbud innad i kommunen. Men, at de faktisk tar seg ekstra betalt etter skoleslutt synest jeg er litt drøy hvis man har 11 betalings måneder. Har man 10 derimot, så kan jeg forstå det.

 

Her i kommunen så har barn som ikke har SFO plass mulighet til å kjøpe seg ekstra dager. Vi andre betaler bare vanlig SFO avgift og bestemmer selv om vi ønsker å bruke tilbudet eller ikke. Dette skal SFO ha en skriftlig tilbakemelding på. (Her er juli mnd stengt og betalingsfri).

Endret av @---;-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det bare meg som mener at litt av poenget med ferie er å feriere sammen, hele familien? Det blir liksom ikke helt det samme å reise til syden alene med to små barn... Da tenker jeg at det er bedre å bruke sfo fire uker og heller ha fire uker sammen. Barn har godt av å ha ferie, men da burde det være et innhold i ferien også. Jeg bryr meg ikke om hva sfo koster for disse ukene. hi

 

Anonym poster: 724be3e3ba03c65f3b6bf3a5f851aeae

Jeg er nok litt uenig med deg. Jeg tror ikke ungene har godt av at det skal være så mye "innhold" i ferien hele tiden. Lange dager der de faktisk må finne på noe å gjøre selv og kan farte rundt uten at noen voksne bryr seg for mye tror jeg er sunnere de fleste ukene.

 

Anonym poster: 959ffe6213c4fa7a3dce88aae15b642b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @---;-

Etter 4 klasse er jo sfo slutt, og da har skolen stengt i nesten 10 uker. Tenker at det da blir til at hvertfall eldste er alene hjemme når vi ikke har ferie. Barnehagen og sfo er stengt hele juli, så om 2 år må vi dele oss. Frem til det har jeg/vi permisjon heldigvis

 

Hvor i alle dager bor du da? Skolen stengt i nesten 10 uker? Her er siste skoledag 21. juni og første skoledag til høsten igjen er 19. august. Dvs 8 uker.

 

Vi har ikke den problematikken, men ellers ville vi brukt SFO. Her er SFO åpen i hele juni og august for normal pris. Er bare i juli den er stengt.

 

Ja, nesten ;) det er stengt i 9 uker i år. I fjor var det 9 uker og noen dager.

 

Da er det store forskjeller rundt omkring i landet. Her slutta skolen den 22. Juni og startet opp den 16. August. Dette utgjør i underkant av åtte uker.

 

Det blir stort sett det samme i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal ha SFO så er prisen den samme om du bruker sommerukene eller ikke. Jeg kjenner ingen som sier opp plassen i sommerferien, da må man søke seg inn på nytt til høsten.

 

Hos oss så holder SFO i år åpent de to ukene etter skolestart og de tre siste før skolestart. Så her er ikke mange ukene det er stengt.

 

For de som er uten SFO så blir det som når jeg voks opp. Da byttet foreldrene våre på barna i gata, så fikk vi reise på ferie til tanter og onkler, samt besteforeldre. I tillegg var mamma hjemme en uke før pappa tok ferie. Han avsluttet denne en uke etter mamma. Så mulighetene er mange, man må bare planlegge ;)

 

Her vi bor betaler man ekstra i sommerferien iallfall... Er nok forskjellig.

 

Anonym poster: b739593925b9cbbe3726e7d6545de7f8

 

Merkelig opplegg må jeg si. Har dere bare 10 betalings måneder da?

 

Jeg vet at prisen og tilbudet varierte fra kommunene til kommune. Det kan og være et variert tilbud innad i kommunen. Men, at de faktisk tar seg ekstra betalt etter skoleslutt synest jeg er litt drøy hvis man har 11 betalings måneder. Har man 10 derimot, så kan jeg forstå det.

 

Her i kommunen så har barn som ikke har SFO plass mulighet til å kjøpe seg ekstra dager. Vi andre betaler bare vanlig SFO avgift og bestemmer selv om vi ønsker å bruke tilbudet eller ikke. Dette skal SFO ha en skriftlig tilbakemelding på. (Her er juli mnd stengt og betalingsfri).

Vi har 10 1/2 betalingsmånte (betaler halv pris i august). SFO er stengt i juli og så må vi betale ekstra for alle dager skolen er stengt. Disse dagene koster drøyt det dobbelte av vanlig pris, 225,- kr pr dag og man må gi beskjed innen utgangen av mai hvilke dager man vil benytte. Vi får det samme tilbudet i vinterferien og høstferien samt noen ganger en dag eller to før helligdagene jul og påske.

 

Anonym poster: 959ffe6213c4fa7a3dce88aae15b642b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cilla&Ian

Sønnen min skal på ferie til moren min å være der hele juli, han er 4 år og moren min er 43 :P Og hun er veldig glad i sønnen min og vi har da avtalt at siden jeg må jobbe hele sommeren siden jeg ikke får feriepenger så skal han være hos henne, og det setter jeg stor pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sekretøsa

Etter 4 klasse er jo sfo slutt, og da har skolen stengt i nesten 10 uker. Tenker at det da blir til at hvertfall eldste er alene hjemme når vi ikke har ferie. Barnehagen og sfo er stengt hele juli, så om 2 år må vi dele oss. Frem til det har jeg/vi permisjon heldigvis

 

Hvor i alle dager bor du da? Skolen stengt i nesten 10 uker? Her er siste skoledag 21. juni og første skoledag til høsten igjen er 19. august. Dvs 8 uker.

 

Vi har ikke den problematikken, men ellers ville vi brukt SFO. Her er SFO åpen i hele juni og august for normal pris. Er bare i juli den er stengt.

 

Ja, nesten ;) det er stengt i 9 uker i år. I fjor var det 9 uker og noen dager.

 

Da er det store forskjeller rundt omkring i landet. Her slutta skolen den 22. Juni og startet opp den 16. August. Dette utgjør i underkant av åtte uker.

 

Det blir stort sett det samme i år.

 

Ser nå at de slutter skolen 18 august, og har resten av uka som plandager. Så starter de opp med 2 dager med plandager. Så går jo fort ei uke der. Men de har obligatorisk oppmøte på mye på kvelden for å dra inn disse timene da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @---;-

Etter 4 klasse er jo sfo slutt, og da har skolen stengt i nesten 10 uker. Tenker at det da blir til at hvertfall eldste er alene hjemme når vi ikke har ferie. Barnehagen og sfo er stengt hele juli, så om 2 år må vi dele oss. Frem til det har jeg/vi permisjon heldigvis

 

Hvor i alle dager bor du da? Skolen stengt i nesten 10 uker? Her er siste skoledag 21. juni og første skoledag til høsten igjen er 19. august. Dvs 8 uker.

 

Vi har ikke den problematikken, men ellers ville vi brukt SFO. Her er SFO åpen i hele juni og august for normal pris. Er bare i juli den er stengt.

 

Ja, nesten ;) det er stengt i 9 uker i år. I fjor var det 9 uker og noen dager.

 

Da er det store forskjeller rundt omkring i landet. Her slutta skolen den 22. Juni og startet opp den 16. August. Dette utgjør i underkant av åtte uker.

 

Det blir stort sett det samme i år.

 

Ser nå at de slutter skolen 18 august, og har resten av uka som plandager. Så starter de opp med 2 dager med plandager. Så går jo fort ei uke der. Men de har obligatorisk oppmøte på mye på kvelden for å dra inn disse timene da

 

Her hos oss blir disse planleggingsdagene satt til inneklemte dager ol i løpet av året.

 

Så da skjønner jeg forskjellen. For skoleåret er like langt uavhengig av hvor du bor i landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Etter 4 klasse er jo sfo slutt, og da har skolen stengt i nesten 10 uker. Tenker at det da blir til at hvertfall eldste er alene hjemme når vi ikke har ferie. Barnehagen og sfo er stengt hele juli, så om 2 år må vi dele oss. Frem til det har jeg/vi permisjon heldigvis

 

Hvor i alle dager bor du da? Skolen stengt i nesten 10 uker? Her er siste skoledag 21. juni og første skoledag til høsten igjen er 19. august. Dvs 8 uker.

 

Vi har ikke den problematikken, men ellers ville vi brukt SFO. Her er SFO åpen i hele juni og august for normal pris. Er bare i juli den er stengt.

 

Ja, nesten ;) det er stengt i 9 uker i år. I fjor var det 9 uker og noen dager.

 

Da er det store forskjeller rundt omkring i landet. Her slutta skolen den 22. Juni og startet opp den 16. August. Dette utgjør i underkant av åtte uker.

 

Det blir stort sett det samme i år.

 

Ser nå at de slutter skolen 18 august, og har resten av uka som plandager. Så starter de opp med 2 dager med plandager. Så går jo fort ei uke der. Men de har obligatorisk oppmøte på mye på kvelden for å dra inn disse timene da

 

Her hos oss blir disse planleggingsdagene satt til inneklemte dager ol i løpet av året.

 

Så da skjønner jeg forskjellen. For skoleåret er like langt uavhengig av hvor du bor i landet

 

Aldri tenkt over det jeg, bare vært sånn siden jeg fikk skolebarn :) husker jo selv at jeg hadde 8 uker :) men tenkte det forandret seg som alt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er SFO stengt i hele juli, så da har vi ferie. Vi har meldt han på sommerskole den siste uka i juni og den første i august. Vet ikke om han får plass enda da. Vi har også søkt og fått plass i sommerleir en uke, men han er litt usikker på om han tør enda.

Ellers tar vi ferie, men ikke all ferien sammen. Og så er det SFO om vi behøver, men har ikke trengt det enda..

 

Anonym poster: 736151fd4c7758e4b6848c71d398cd12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ulike ordninger for sfo osv. MEN barna har jo det til de blir 10 år og da tenker jeg at det ikke vil være noe problem. 10-åringer må kunne klare seg selv en dag med mulighet for å få tak i en voksen om det er noe.

 

For vår del regner jeg ikke med at det blir noe problem så lenge besteforeldrene er såpass friske (og de er pensjonister) som de er nå.

 

Ellers så får man jo dele ferien sin da om man tror at en 10-åring ikke kan klare seg alene.

 

Det finnes jo også utallige varianter av sommerleire osv (i idrettsaktiviter, musikkaktiviteter, kulturskole, skiforeningen, turistforeningen osv osv osv).

 

Anonym poster: 9c589d547e39837fe10ce6a16ec8d363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...