Gå til innhold

Hva gjør man egentlig når barna har skoleferie og en selv jobber?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er et scenario som vil være reelt for oss om få år. Vi har ingen familie etc som kan hjelpe. Har de fleste feks besteforeldre som stiller opp hele sommeren og andre ferier igjennom? El brukes SFO? Tar man ferie hver sin gang, fire uker hver om sommeren? Råd og erfaringer mottas med takk! :rolleyes:

 

 

Anonym poster: 724be3e3ba03c65f3b6bf3a5f851aeae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SFO er åpent her iallfall, men er vel svindyrt. Jeg har ferie hele Juli. Så blir 14 dager i juni og 14 dager i august vi må ha hjelp. Siden jeg jobber skift, har jeg fri mye midt i uken. I tillegg har vi besteforeldre og eldre søsken som kan passe på.

 

Anonym poster: b739593925b9cbbe3726e7d6545de7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha eldste ei uke hos farmor og ei uke hos onkel. Minste skal på SFO, og så ei uke hos farmor. Etter ferien skal eldste på leir ei uke, yngste skal på fotballskole, og så er det SFO igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var alltid på leir i en uke! tenkte aldri over at foreldrene mine jobbet da!

kommunene her har også en del tilbud, turer, kurs o.l.

ellers kan man jo passe på ungene for hverandre - at venner går sammen for å hjelpe hverandre.

 

Anonym poster: cc78cd4eaf5b29c4ebe3f521b00f377f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @---;-

Hvis du først skal ha SFO så er prisen den samme om du bruker sommerukene eller ikke. Jeg kjenner ingen som sier opp plassen i sommerferien, da må man søke seg inn på nytt til høsten.

 

Hos oss så holder SFO i år åpent de to ukene etter skolestart og de tre siste før skolestart. Så her er ikke mange ukene det er stengt.

 

For de som er uten SFO så blir det som når jeg voks opp. Da byttet foreldrene våre på barna i gata, så fikk vi reise på ferie til tanter og onkler, samt besteforeldre. I tillegg var mamma hjemme en uke før pappa tok ferie. Han avsluttet denne en uke etter mamma. Så mulighetene er mange, man må bare planlegge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Sfo åpent hele sommeren. De har veldig bra opplegg i ferien. Masse turer, kos og gøy. Vi prøver å tøye ferien med tre uker sammen og ei uke alene med barna.

 

Anonym poster: a31ad034506464a0ab7423b18c9942aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er SFO stengt i hele sommerferien. Og andre ferier. Og bl.a. derfor har vi ikke SFO, betale for et tilbud barnet ikke trives på og som ikke er til hjelp i skoleferier uansett? Neitakk!

 

Vi forskyver feriene våre litt, først har en ferie i ei uke alene, deretter 3 uker sammen, og så har den andre ferie ei uke alene. Da er det igjen ca 3 uker. To i juni, ei i august. Det finnes mange sommeraktiviteter å velge i her: Fotballskole, sommerkurs hos 4H, åpen gård, kunstleir for barn m.m. Vi har pleid å la barna være med på en slik aktivitet i en uke i juni.

 

De siste ukene har vi byttet barnepass med andre familier i nabolaget, latt barna være litt på besøk hos besteforeldre/ tanter og onkler eller til nød tatt et par dager med hjemmekontor. Vi har ikke hatt store problemer med å få sommeren til å gå opp.

 

Anonym poster: 3df04cabf2590c90164d72a07beac3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har SFO stengt hele juli :/ Pga tidligere var det få barn , men etter min mening burde de ha ny avstemning hvert år?! Teit er det ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var hjemmeværende, så det var aldri et problem da jeg vokste opp. Jeg ser at alle som svarer har besteforeldre, tanter og onkler, men vi har ikke den muligheten. Så da blir det vel ferie hver for oss da... hvis da ikke sfo er åpen når vi har ferie. Kan barna være hele dager i sfo?

 

Anonym poster: 724be3e3ba03c65f3b6bf3a5f851aeae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når barna har ferie skulle det stå.

 

Anonym poster: 724be3e3ba03c65f3b6bf3a5f851aeae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker sfo, har han hos besteforeldrene eller har han med oss på jobb (vi har kontorjobber begge to).

 

Anonym poster: cb5f8f701b97ebf8461be92b8acf89e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfo pleier å ha sommer åpent. Ellers kommer vi til å bruke besteforeldre litt.

 

så hos oss har vi 3 uker ferie. en uke besteforeldre.

jeg jobber skift så blir nok også noe sfo.

 

har ikke barn på skole enda. men vet at vi har besteforeldre som stiller opp.

 

Anonym poster: db1f651ca50557838ce3c785d7366edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar ferie litt på skift, bruker SFO litt og har ungene en uke på leir. Desuten har vi delevis hjemmekontor. Da kan vi jobbe hjemmefra og så kan ungene "klare seg selv" men ha mulighet til å komme inn til oss om det er krise.

 

Anonym poster: 959ffe6213c4fa7a3dce88aae15b642b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SFO er stengt i hele juli, men vi har en som skal begynne i 3. klasse så hun klarer seg i verste fall selv noen dager. Men regner med en av besteforeldrene (hun har 2 "sett") har henne den første uka.

 

Hvis ikke må man ta ferie ulikt. Den ene begynner i slutten av juni om nødvendig og den andre har ferie sist i juli/beg. av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Etter 4 klasse er jo sfo slutt, og da har skolen stengt i nesten 10 uker. Tenker at det da blir til at hvertfall eldste er alene hjemme når vi ikke har ferie. Barnehagen og sfo er stengt hele juli, så om 2 år må vi dele oss. Frem til det har jeg/vi permisjon heldigvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil nok bli det det lander på dessverre. Det er jo ikke optimalt siden vi da ikke kan feriere sammen. Vi vil veldig gjerne reise bort i ferien, helst til mannens hjemland... Dersom sfo er åpent eller at vi legger til rette for ferie for oss når sfo er stengt, er det da ok å bruke sfo? el stilles det krav til at barnet skal taes ut? kan man bruke sfo som barnevakt hele dager?

 

Anonym poster: 724be3e3ba03c65f3b6bf3a5f851aeae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil nok bli det det lander på dessverre. Det er jo ikke optimalt siden vi da ikke kan feriere sammen. Vi vil veldig gjerne reise bort i ferien, helst til mannens hjemland... Dersom sfo er åpent eller at vi legger til rette for ferie for oss når sfo er stengt, er det da ok å bruke sfo? el stilles det krav til at barnet skal taes ut? kan man bruke sfo som barnevakt hele dager?

 

Anonym poster: 724be3e3ba03c65f3b6bf3a5f851aeae

SFO er barnevakt hele dagen. Det er det som er poenget. Dubetaler for de dagene du vil bruke tilbudet, ca 200,- kr pr dag tror jeg. Det er ikke noe krav om at barnet skal være mer borte fra SFO enn de ukene det er helt stengt. Her er det 4 uker i Juli.

 

Anonym poster: 959ffe6213c4fa7a3dce88aae15b642b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når barnet ikke lengre har sfo må de være alene hjemme når vi jobber. vi skal til med å bygge hus i et område med mange barnefamilier, så satser på at barna innen den tid har venner å leke med i gata :) vi bor på en liten plass så vi kan være hjemme i løpet av fem minutter om det skulle være noe, og de vil da være utstyrt med instrukser og telefonnummer. heldigvis stenger ikke bhg her, kanskje vi er heldige og har sfo som er åpent hele året igjennom også.

 

Anonym poster: 724be3e3ba03c65f3b6bf3a5f851aeae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Vi betaler ikke noe ekstra for å bruke det på sommeren, så der må du høre med de. Og ja, det er hele dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sfo stengt i juli, og skolejenta vår er ikke glad i å være på sfo hele dagen. Ingen familie i nærheten. Så i år skal ikke jeg og mannen ha ferie samtidig i det hele tatt, slik at hun slipper å ha mer enn to uker med bare SFO...

 

Anonym poster: fda9047389ed7ff496d2f2f8112c4293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er SFO stengt i juli, og jeg tenker det er like greit, barn trenger ferie de også. Samtidig så har jo voksne rett på sommerferie. Er man to om barnet er det vel ikke noe problem å ha ferie halve juli hver? eventuelt litt felles også.

Åltså, det er ein smule korttenkt å seie det berre er å ta ferie i juli fordi ein sjølv kan det. Sjølvsagt skal barna ha ferie, men det er ikkje slik at foreldre kan velge å ta ferie når kommunen bestemmer seg for å stenge barnepassordningane. Eg har det slik at den same kommunen som bestemmer at barnet ikkje skal vere i barnehagen/SFO i fire vekers fellesferie berre gir mor fri to av desse vekene. Far kan heller ikkje rekne med fellesferie kvart år.

 

I år har eg fri dei to første fellesferievekene. Heldigvis fekk mannen dele opp ferien og kan ta den siste fellesferieveka (ein kollega var grei og bytta), og far min kunne passe den veka som manglar. Vi er avhengige av slik velvilje kvart år, og synes det er provoserande når folk utan slike problem framstiller stengt barnehage som eit gode. Som om det kun er i juli barn har godt av ferie og at sommaren er ødelagt for barnet om deler av den fire vekers ferien hamnar i juni eller august (som også er feriemånader iflg ferielova som pålegger arbeidsgjevar å gi tre (ikkje fire) vekers ferie mellom 1. Juni og 1. September).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 4 klasse er jo sfo slutt, og da har skolen stengt i nesten 10 uker. Tenker at det da blir til at hvertfall eldste er alene hjemme når vi ikke har ferie. Barnehagen og sfo er stengt hele juli, så om 2 år må vi dele oss. Frem til det har jeg/vi permisjon heldigvis

 

Hvor i alle dager bor du da? Skolen stengt i nesten 10 uker? Her er siste skoledag 21. juni og første skoledag til høsten igjen er 19. august. Dvs 8 uker.

 

Vi har ikke den problematikken, men ellers ville vi brukt SFO. Her er SFO åpen i hele juni og august for normal pris. Er bare i juli den er stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Etter 4 klasse er jo sfo slutt, og da har skolen stengt i nesten 10 uker. Tenker at det da blir til at hvertfall eldste er alene hjemme når vi ikke har ferie. Barnehagen og sfo er stengt hele juli, så om 2 år må vi dele oss. Frem til det har jeg/vi permisjon heldigvis

 

Hvor i alle dager bor du da? Skolen stengt i nesten 10 uker? Her er siste skoledag 21. juni og første skoledag til høsten igjen er 19. august. Dvs 8 uker.

 

Vi har ikke den problematikken, men ellers ville vi brukt SFO. Her er SFO åpen i hele juni og august for normal pris. Er bare i juli den er stengt.

 

Ja, nesten ;) det er stengt i 9 uker i år. I fjor var det 9 uker og noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er store forskjeller ute å går, trodde ikke det var sånn.

Her er det slik:

SFO er åpent hele sommeren.

SFO koster 1000 kr uken om sommeren.

Vi må ikke betale noe disse 2 mnd hvis vi ikke bruker tjenesten.

 

 

Anonym poster: 76d6768336ccd35ea848d6c9b036368a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det bare meg som mener at litt av poenget med ferie er å feriere sammen, hele familien? Det blir liksom ikke helt det samme å reise til syden alene med to små barn... Da tenker jeg at det er bedre å bruke sfo fire uker og heller ha fire uker sammen. Barn har godt av å ha ferie, men da burde det være et innhold i ferien også. Jeg bryr meg ikke om hva sfo koster for disse ukene. hi

 

Anonym poster: 724be3e3ba03c65f3b6bf3a5f851aeae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...