Gå til innhold

Klassekamerat av datteren min har ødelagt min mobiltelefon og

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor får ikke din datter låne din telefon? Er du redd for at hun ikke er ansvarlig nok og dermed utsetter den for situasjoner der den kan bli ødelagt? Det er vel nettopp det som har skjedd.

Jeg ville informert foreldrene om hennes side av saken, og forklart at vi forventet en unnskyldning for det han har gjort. Min datter ville blitt ansvarlig for å bryte reglene jeg har laget for å sikre at slike ting ikke skjer. Hun måtte da ha "arbeidet" for å erstatte halve tlf. Jeg ville dekket den andre halve. Jeg oppdrar mitt eget barn og ville ikke at barna skal få en forståelse av at "andre ordner opp". Hun stjal og det fikk konsekvenser. Det må hun gjøre opp for.

Anonym poster: 1aebe3144c3cfb8a71c79b637e190170

Skrevet

Hadde mitt barn ødelagt en mobiltelefon ved å kaste den i bakken hadde jeg betalt uten å mukke. Hadde blitt skikkelig flau. :P

Anonym poster: 119bd5f72ec8ef7cb5e84f1794a8427c

Skrevet

Gutten har jo tydeligvis litt problematferd å hanskes med. Hvis mobilen hadde blitt ødelagt ved et uhell hadde det vært begges feil. Men når ungen faktisk kaster mobilen i bakken med vilje...! Det er hans skyld!

Skrevet

Datteren din stjal telefonen din og tok den med ut i lek, en kamerat ødela den, og nå vil du at moren til det andre barnet skal erstatte den? Du er ikke lite frekk...

Anonym poster: d59dc755f6100c68a88a81d971eff155

Skrevet

Foreldre er juridisk ansvarlig for barns ødeleggelser inntil de er gamle nok til å vite å svarer for seg selv ( det er en 7år ikke). Jeg synes du bør fortelle henne at hun faktisk er ansvarlig for inntil kr 5.000,- i og med at gutten gjorde dette med vilje.

Få henne til å sjekke om ikke dette er dekket i hennes egen forsikring.

Men jeg synes du moralsk sett må ta noe av dette på deg selv. Det var din datter som tok telefonen og de har jo tydeligvis lekt uten oppsyn ellers ville du fort ha oppdaget at hun tok telefonen. Jeg synes du bør tilby å betale halvdelen selv pga din datters og din egen part i dette.

Anonym poster: 6c91606b3e6e60983a42bcaa36ab4e2f

Dette gjelder kun hvis det beviselig er gjentagende.

Skriver datteren din stolt navnet sitt på hele bilsiden til naboen så er ikke du erstatningspliktig. Men, blir tilsvarende gjort flere ganger er du.

En syv åring klarer ikke å være bevist konsekvensen av egne handlinger når han er sint. Så dette kan man desverre ikke si er gjort med vilje.

Anonym poster: 6277126024ba6aeac4b2383eb9ad5b86

Skrevet

Her må dere begge skjekke hva forsikkringen deres dekker, Alle småbarnsforeldre bør ha idiotforsikkring på slike ting.

Jeg må bare si at jeg hadde ikke hatt råd til å punge ut med mange tusen kr til deg. om det er en mamma med dårlig råd kan det ødelegge hele sommeren for henne og barnet.

Jeg skjønner at du er sint og jeg hadde tatt en ordentlig samtale med barna spesielt med mitt barn som tok den uten lov. Jeg unnskylder ikke gutten men heller ikke datteren din. De gjorde begge noe de ikke burde ha gjort.

Dette blir noe disse to husker for evig og alltid om dere som voksene takkler dette på en ordentlig måte.

Hva lærer barna om dere foreldre order opp økonomisk mellom dere?

Jeg kjenner jo ikke din økonomiske sitvasjon men om du har en telefon til mange tusen kr uten forsikkring bør du ha godt med penger.

Husk også at disse barna skal gå i klasse sammen i mange år, hvordan blir forholdet mellom deg og denne mammaen? Hvordan blir forholdet mellom barna? Hva skjer med din datter får hun noen å leke med? Jeg hadde vært veldig skeptisk til å la mitt barn leke med barnet ditt i tilfelle hun skulle komme til å ødelegge noe i redsel om å plutselig måtte komme i gjeld til deg.

En sak har alltid mange sider. Det er ikke alltid den første løsningen man kommer frem til som er den betse.

Jeg beklager alle skrivefeil.

Anonym poster: 7690298040d2ead00d0c18520d1e0593

Skrevet

Jeg har ikke idiotforsikring, men ekstra innbo og reiseforsikring, men den dekker ikke uhell jeg selv påfører den, men i dette tilfellet er det faktisk ikke jeg som har påført skaden. Såklart vil jeg ha mobilen min reparert da bare skjermen koster 1800 kroner har jeg fått opplyst :-)

Anonym poster: 0a93eda06aa53a475d1ec8cbb6bb5515

Skrevet

Jeg har ikke idiotforsikring, men ekstra innbo og reiseforsikring, men den dekker ikke uhell jeg selv påfører den, men i dette tilfellet er det faktisk ikke jeg som har påført skaden. Såklart vil jeg ha mobilen min reparert da bare skjermen koster 1800 kroner har jeg fått opplyst :-)

Anonym poster: 0a93eda06aa53a475d1ec8cbb6bb5515

Jeg skjønner deg, men hva gjør det med familien?,venner? osv??

Anonym poster: 7690298040d2ead00d0c18520d1e0593

Skrevet

Er det FREKT å få noen til å erstatte noe barnet har ødelagt?

Veit du hva. En unge som straks er ferdig med andre klasse bør da virkelig være såpass oppdratt at han ikke hiver en telefon i bakken. Dette burde mora erstatte, og hun burde revurdere oppdragelsen til barnet sitt.

Selvfølgelig burde ikke jenta tatt telefonen, men ærlig talt. Min snart 4-åring bruker tlf min nå og da, og jeg er ikke bekymra i det hele tatt. Hun veit at hun må være forsiktig og er det.

Anonym poster: dded2bd546ebc52e780a4315de150345

Oi.. du har vært mor i hele 4 år..

Du modnes med åra ;)

Anonym poster: 378d94ff89175c9b6d3c38b1c27a0d32

Hadde mitt barn på 7 år kastet en TLF i asfalten i sinne så ville jeg følt meg økonomisk ansvarlig.

Her hadde jeg tilbudt meg å betale. Om så over tid hvis jeg ikke hadde pengene- og min 7åring ville måtte gjøre opp for seg så godt han kan.

Hvis hun får det på reiseforsikring ville fortsatt 7 åringen måtte gjøre opp for seg.

Hvordan, skulle jeg og den andre mor funnet ut i fellesskap. Barn lærer når de ser konsekvensene.

Da min 4 åring klatret opp i venninnens dukkeseng og ødela den på tross av advarsler- kjøpte vi en ny. Jenta tok penger ut av spareboksen og vi dro å kjøpte en ny (jeg la penger tilbake igjen samme kveld) dette er noe hun husker den dag i dag dom 10 åring.

Får jeg lov til å mene dette jeg som bare har vært mor i 10 år?

En 7 åring bør vite bedre. Evt kunne mødrene delt regningen.

Anonym poster: 506962db308dea7a091f8f478a452170

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hos meg hadde både jenta og gutten fått er skikkelig overhalling for å ha tatt min telefon uten lov og deretter kastet den i bakken. Jeg hadde vært temmelig sint på dem begge.

Men så hadde jeg nok pultet tung, sparket borti ett eller annet og forbannet meg selv som hadde vært så slepphendt at telefonene min hadde ligget sånn til at de hadde fått sjans til å ta den.

Jeg hadde aldri presentert moren med regningen. Det der hadde jeg tatt på min egen kappe.

Seriøst??

Her hos oss har vi aldri måtte gjemme mobiler eller annet vi er redd for. Høres utrolig slitsomt ut.

Selvfølgelig bør jenta gå høre det, MEN det er likevel ikke hun som ødela den. En 7 åring bør vite at når en kaster en mobil i asfalten ødelegges den.

Anonym poster: d6a511e994d0c88b27768cb59a4fe2e6

Her i huset har vi heller aldri måtte gjemme telefoner, men om dette hadde skjedd, så hadde det jo vist seg at jeg burde ha gjemt den. Men sånn generelt, det som skjer i mitt hus tar jeg ansvaret for - det er meg som er voksen og det kunne ikke falle meg inn å bebreide andre foreldre for det som skjer i og rundt mitt hus.

Skrevet

Be henne sjekke barneforsikringen sin. Sansynligvis dekkes dette.

Anonym poster: 69712e8c3465e19806f91afe7ebe38ea

Skrevet

Jeg synes det er rart at foreldre mener en åtteåring ikke skal få konsekvenser av å (med viten og vilje) kaste og ødelegge en tlf i bakken. Snakk om å stryke barna med hårene! Selvfølgelig var det galt av jenta å ta tlf, men å kasten den i bakken er en uting av et helt annet spekter.

Mor til gutten bør absolutt erstatte tlf, kanskje ikke ny, men markedspris.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Er det FREKT å få noen til å erstatte noe barnet har ødelagt?

Veit du hva. En unge som straks er ferdig med andre klasse bør da virkelig være såpass oppdratt at han ikke hiver en telefon i bakken. Dette burde mora erstatte, og hun burde revurdere oppdragelsen til barnet sitt.

Selvfølgelig burde ikke jenta tatt telefonen, men ærlig talt. Min snart 4-åring bruker tlf min nå og da, og jeg er ikke bekymra i det hele tatt. Hun veit at hun må være forsiktig og er det.

Anonym poster: dded2bd546ebc52e780a4315de150345

Oi.. du har vært mor i hele 4 år..

Du modnes med åra ;)

Anonym poster: 378d94ff89175c9b6d3c38b1c27a0d32

Fy søren for en kvalm og arrogant uttalelse! Jeg blir faktisk ganske matt av hva man kan klare å lire av seg!

Hvor står det at hun kun har en fireåring? For alt du vet kan hun ha 15 barn i alderen 4-20 år!

Skrevet

Jeg synes det er rart at foreldre mener en åtteåring ikke skal få konsekvenser av å (med viten og vilje) kaste og ødelegge en tlf i bakken. Snakk om å stryke barna med hårene! Selvfølgelig var det galt av jenta å ta tlf, men å kasten den i bakken er en uting av et helt annet spekter.

Personlig synes jeg tyveri er like alvorlig som herverk.

Skrevet

Guttet kastet faktisk mobilen i i bakken. Det var gutten som ødela den. Ja, datteren til Hi tok den uten lov, men hun var ikke med på å ødelegge mobilen.

Så er her burde guttens mor beklage og betale sin del. Men datteren burde få tilsnakk for hun gjorde noe hun ikke fikk lov til.

Anonym poster: 6ab6f21ea1d95bbee670d37347788fb9

Skrevet

Personlig synes jeg tyveri er like alvorlig som herverk.

Det er også forskjell på å tyvLÅNE og tyveri. Vi snakker barn her. Og det kan overhodet ikke sidestilles med å ødelegge en ting med vilje/hÆrverk.

Skrevet (endret)

Personlig hadde jeg ikke krevet noen betaling, men jeg ville sagt når mammaen spurte hvordan det hadde gått, at det hadde vært en episode og forklart hva som hadde skjedd.

Men jeg ville ikke nevnt et ord om erstatning. Det måtte være opp til den andre moren å nevne synes jeg. Dersom hun ikke gjør det, så er det direkte uhøflig. Men da får du iallefall plassert henne for ettertiden :rolleyes:

Endret av Kari Mari
Skrevet

Hvis det ikke går på forsikring ville jeg spurt om mor kunne betalt litt og litt tilbake. Men jeg hadde bedt om halv pris da jenta tok den, er ikke like ille som kaste den i bakken da. Kanskje dere kan finne på en "fin" straff for begge barna, rake plena i en uke eller noe sånt...?

Er glad jeg ikke har en tlf som er så dyr at man burde ha den innelåst i en safe.

• 7 år senere...
Skrevet
På 25.5.2013 den 1.04, Anonym bruker skrev:

Nei, det blir som å si at du er delvis skyldig dersom du blir påkjørt. "Hadde ikke du gått ut av døren den dagen, så hadde ikke sjåføren kunne kjørt på deg..."

Ser du den?

Anonym poster: 96c4b2a966dc23a87cc658abfc80e78d

😄

Anonymkode: 6aa79...add

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😄

Anonymkode: 6aa79...add

Sju og et halvt år tok det deg å skjønne humoren?

Anonymkode: 91ce0...708

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...