Gå til innhold

Innspurt med tvillinger, skravletråd.


Puma - sprekker snart!

Anbefalte innlegg

Ah, 29+0 i dag og nå går tiden fort. Forventer igangsetting rundt uke 37, så nå er forberedelsene i gang. Angsten for svært prematur fødsel har sluppet taket, og morkaken har ikke blødd på mange uker. Vasker barnetøy og planlegger hvordan vi kan være forberedt på å få to babyer på en gang. 13 kg opp, og synes det er tungt nå. Gleder med til trening!!

 

Prøver å finne ut hva slags utstyr som er praktisk. Har skaffet tvillingvogn, ammepute, og dobbelt opp av det viktigste. Mangler egentlig bare bæretøy og stelleveske.

 

Spent på fødsel og håper på vaginal denne gang, etter ks sist. UL nå på torsdag. Vet ikke hvor tidlig babyene legger seg nedi bekkenet?

 

Hvordan går det med dere andre som venter to i sommersesongen? Vi kan jo regne med at flere får før tiden, så 3.trimester blir kanskje ikke så langt for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28+1 idg. Vi har ikke kjøpt så mye enda. Men har arvet baby klær og et bilsete:-) har du booket time for igangsettelse puma, eller blir d gjort senere? jeg har en type eksem av alle ting i underlivet, så lurer faktisk på om ks vil være d beste for mg. Håper bare d ikke er for sent å be om d. Skal på kontroll neste uke, for høre hva di sier da.Må innrømme at i hodet mitt kan knøtta fint komme etter uke 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29+3 i dag:-). Hurra! Ul, lege og jordmortime neste onsdag. Skal be om ks pga tidligere fødsler (et ks og en vanlig fødsel). Satser på ks mellom 10.-17. Juli. Her har vi kjøpt inn det meste av utstyr. Tvillingvogn, bilstoler, bilstolposer som også skal brukes som vognposer, seng, skinn til senger og stellebord. Har også vasket opp MASSE klær. Så her er det ganske klart for to nye beboere:-). Og har de siste dagene hatt mye kynnere, så begynner å merke at det store nærmer seg.... Spennende tider! Flott at du opprettet denne tråden puma, så vi juli-tvillingmødre kan følges fremover:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo flere tvillinggravide i 3.trimester, men de skriver ikke så ofte her.

 

Jeg skal på UL i morgen, og håper på dato for igangsettelse i uke 37 etterhvert. Dvs 1-2 uke i juli. Nekter å gå lenger.

 

En del kynnere her også, men livmorhalsen har vært lang og lukket på siste to kontroller (5cm). Spent på hvor lenge den holder seg sånn.

 

Håper på vaginal fødsel jeg da, siden det ble ks sist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt forskjellig praksis på sykehusene rundt omkring, men på st.Olavs sa de at de ikke setter igang en vanlig fødsel hvis det er tvillinger og man har hatt ks før. Var noe med påkjenning for livmora...men dette kan de jo! Så om du har blitt lovt igangsetting, er det HELT sikkert trygt:-). La oss få høre hvilken dato du får! Jeg får forhåpentligvis vite dato neste onsdag. Lykke til i morgen Puma! Blir godt å "se" dem nå, de ser jo ferdige ut:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm. Ikke greit å bli klok på ulik praksis rundt om. Jeg kan iallefall ikke gå til termin, da ingen unger i familien er under 4500g v termin.. :)

 

Synes de virkelig to ks etter hverandre er bedre?

Blir spennende å høre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja la oss høre hva de sier! Håper alt er fint og flott på UL'en din i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL i dag, 29+3, begge jentene ca. 1500g. Lå m hodet ned, men kan sikkert snu seg lenge enda.

 

Er litt lei og frustrert. Har ikke hatt to konsultasjoner m samme fagperson hele svangerskapet. Nye folk HVER gang, og alle sier forskjellige ting. I dag fikk jeg beskjed at jeg må gå til uke 38. Ellers hadde hun ikke svar ang fødsel, igangsetting/ks. Livmorhalsen var 4,5cm og godt lukket.

 

Hadde dessuten lavt blodtrykk, noe som forklarer svimmelhet og trøtthet. Beskjed om å ta det m ro...

Endret av Puma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder meg puma. Forskjellige folk hver gang. Er veldig spent på hvem jeg møter nå på onsdag når vi skal kreve dato for ks! Jeg ser for meg ks mellom 10-17. Juli dvs uke 37. Så rart de ikke kunne gi deg litt mere svar ang fødsel/igangsettelse. Jeg fikk beskjed på siste ul (uke 24) at alt ang fødselen skal planlegges på ul'en i uke 30 (nå på onsdag). Hmmm blir spennende å høre hva som blir planlagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres frustrerende ut å måtte forholde sg til nye folk, og ikke minst vurderinger hver gang. Skriver de ikke ned i en journal? Og synes vi fortjener noe håndfast å forholde oss til nå. F.eks en dato.

Men d høres ut som om de små har d bra puma, og d er jo godt:-)

Jeg har gått til samme lege og gynekolog hele tiden, men er ikke fornøyd forde. Føler mg uvitende og maktesløs pga mangel på informasjon. Skal til jordmor neste uke, hun virket ok, håper hun kan hjelpe mg! Ellers så ønsker jeg dere en flott 17 mai jenter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jo at det er veldig likt for de fleste av oss her. Jeg er nå 32+3 og er møkkalei. Hatt noen tragiske leger de siste gangene på Ullevål som alle sier ulike ting, til tross for at journalen min sier hvordan ting er og skal være. Skulle fått dato for KS for lenge siden, men neida....legene som jeg er hos fra gang til gang sier nye ting hele tiden om å avvente, kan jo tross alt skje at livmora vokser og trekker med seg muskelknuten opp over..AS IF!!!!

Legen som vi var hos på torsdag, sa at neida,,,den vokser ikke ikke noe mer....ok..men kansje få dato da...neida..det kunne ikke han gjøre. Hadde ikke tid til det Hadde heller ikke tid til å svare på mine spørsmål eller undersøke alt han skulle. Det hadde vært dobbelbookinger så hun jeg egentlig skulle til var omplasert, så han fikk alle hennes pasienter noe han ikke likte og gav betrykkelig besekjd om flere ganger. Tv1 hadde bare lagt på seg 400 gram på 3 uker og tv2 bare 200 gram. De har følgt hverandre hele tiden, og skulle etter skjma ligge på godt over 2 kg nå, men ligger bare på 1650 og 1850....noe som er veldig lite. Men fikk jeg svar på hvorfor? neida..hadde ikke tid. Ikke tid til å sjekke hvorfor jeg har mye vondt og stikkninger, nedpress fra en annen verden...neida..måtte bare takke for seg og jeg heller komme igjen neste uke.

Da klarte jeg ikke mer, tok til tårene og gikk i luka for å få en ny time. Hun dama skjønte at jeg var veldig lei meg for legen og gav beskjed at jeg ikke trengt gå til ham mer...takk gud for det.

Ringte føden i går kveld for å høre om de kansnje kunne lese journalen min, kansje gi meg noen svar. Men neida....han hadde ikke skrevet at jeg hade vært der engang...den dusten. Det sto bare at jeg skulle ha ks og skulle hatt den datoen for lenge siden.

 

Jeg kan ikke gå i fødsel da livmoren ikke vil takle det. SÅ KS må skje innen den tiden. Men ingen leger ser ut til å følge det som står der.

Men nå skal jeg tilbake neste fredag, så håper jeg får mer svar da. Merker jeg er kjempe bekymret og ikke minst veldig lei meg. har grått mye i går og i dag. Så er ikke helt i slaget kan man si... :(

 

Men men, ble rotet dette her..men måtte bare få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes, at fagfolk kan oppføre seg sånn da, jentene på haugen! Skjønner godt fortvilelsen din, siden du ikke fikk avklaring rundt vekstavviket engang. Jeg har forstått på andres erfaringer at det er en utopi å få forutsigbarhet rundt innspurten m tvillinger, men jeg synes da i det minste at de kan komme følelser, ubesvarte spm ogforvirring litt i møte?!

Og jeg reagerer sterkt på at vi ikke får faste fagfolk å forholde oss til! Mange av oss går igjennom svært kompliserte svangerskap m mye bekymring og uvisshet, ofte uerfarne og med flere enn èn baby i magen. Og vi blir henvist til personalkaos hvor vi hverken får tid, forståelse eller kontaktpersoner til å følge oss...

Blir sintt og lei meg for dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det sommertemperatur ute og jeg holder på å daue av varme, både inne og ute. Leser til eksamen, men ett av mine største utfordringer er å finne stillinger å sitte/ligge i. Alt føles ubehagelig. Det lave blodtrykket gjør at jeg ikke får gjort annet, det svimler for meg for ingenting..

 

Skifter mellom å føle at 7 uker er ingenting, og at de kommer til å ta livet av meg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 uker i dag og tung, varm og lei... Vi har ikke kjøpt vogn enda, men ammepute og bilstoler og en sprinkelseng er på plass. Den andre sengen skal vi hente til uken. Vognen bestiller vi over pinsen. Jeg har litt over 4 uker igjen før jeg settes i gang. Har fått beskjed at alt ligger til rette for vaginal fødsel og det er jeg veldig glad for. Håper bare fødselen går så greit at det ikke blir noe hasteks. Har litt småangst for operasjoner.

 

Er på vekstkontroll annenhver uke på sykehuset pga ttts-operasjonen i februar. Var for ca 1,5 uke siden og da var begge to oppunder 2 kg. De har vokst bra begge to hele veien så jeg gjør egentlig regne med at de har bikket 2 kg når jeg skal på kontroll til uken. :) sliter veldig med bekkenet så har fått henvisning til fysio fra legen og skal på første time rett over pinsen. Det skal bli godt å få se om noe kan gjøres med alle vondtene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lollo83. Må være deilig å ha kun 4 uker igjen. Her sier de at man ikke bør settes igang før uke 38, er det noen grunn til at du settes igang i uke 36? Er så forskjellig praksis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig ulik praksis rundt om på sykehusene. Alle leger sier forskjellig og ingen vil liksom ta et standpunkt. torsdag tok kaka for min del, men har fått det litt på avstand. Er enda veldig lei meg og merker jeg grubler mye, men har klart og roe meg ned etter prat med en anne lege på ullevål torsdag kveld. Det ble bare over tf, men det hjalp litt.

 

Har i dag slitt veldig med varmen, og har sittet mye av tiden med føttene i kaldt fotbad. det hjelper utrlig mye. Er utrolig lei nå, og håper jeg får bedre svar neste fredag.

Håper Ks datoen blir rundt uka 10-14 juni. Hadde vært perfekt. Da er jeg i uke 37, så får håpe jeg får det invilget, selv om duste legen på torsdag sa at ingen fikk ks eller igangsettelse før 14 dager før termin.

 

Hvilket sykehus tilhører du lollo83?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører til Haukeland. Har eneggede som utviklet ttts og ble operert i uke 20. Legene er redd for at det skal komme tilbake så er derfor de ikke tar sjansen på at jeg skal gå lengre.

 

Tror nok de ville latt meg gå lengre hvis ikke det hadde vært for at de fikk ttts. Virker som om det er forskjellig praksis rundt i landet, ja. Håper du får ks når du vil, jentene på haugen. Utrolig dårlig at de ikke kan gi deg et ordentlig svar. Åh, kaldt fotbad hørtes utrolig godt ut. Jeg har lagt på sofaen og svettet mens jeg har sett mgp i kveld. Nesten så jeg vil ta en kald dusj før jeg legger meg.

 

Hvor hører du til, puma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ska være obs på ttts, så da er det smart å ta dem ut så fort det er mulig egentlig. Da skal vi to ha ca likt da Lollo83. Min termin er 11 juli, men pga muskelknuten skal dem tas før, som en av mine 5 leger har sagt, så skal det skje FØR fødsel starter. Livmora vil ikke klare den jobben med å takle fødsel så da må KS tas før dette skjer. Men noen leger sider 14 dager før,,,noe jeg synes er veldig sent da de fleste tvillinger blir født mye før tiden, og andre leger sier uke 37. SÅ får håpe at legen jeg skal til på fredag bare kan sette opp en time i midten av juni. Det hadde vært det beste. Men ser for meg å gå maks 30 dager til. Så nå er nedtelling startet :)

Denne varmen har bare gjort det litt verre å takle merker jeg, men veldig godt å vite at jeg ike sitter alene med denne kule magen.

 

jeg fikk forresten bedre lungekapasitet i sist uke, da snudde tv2 seg og la seg ned med hode, så nå liggr de begge slik. Deilig. Slippe en tvilling som ligger oppi og ødelegger pusten min :)

 

Håper ellers at alle får en fin dag. Jeg er klar med fotbadet og persinner er dratt ned i hele stua...må holde sola ute hehe

 

Hvor holder du til Puma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder til i vestfold jeg. Skjønner at dere to har gode grunner til å avklare fødselen. Siden legene her sier at de fleste tvillingsvangerskap kommer naturlig i fødsel v u 36, bør de jo passe godt på deg, jph?

 

Lurer på hvor lenge jeg skal gå og hvordan ukene blir. Jeg føler meg helt kjørt. Heldige dere som ligger foran i løypa! Ferdig m u 30 her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, de siste ukene har gått veldig sent synes jeg. Samtidig går de fort når jeg tenker tilbake. Rart det der ;)

 

Hvordan er det liv i magen hos dere om dagen da? Klarer dere å skille tv1 og tv2? jeg sliter veldig med det, har vel egentlig aldri klart å skille dem. Har bare dager som de er veldig aktive, og dager som de er vledig rolige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å skille dem, aldri gjort. De er veldig urolige der inne og ligger ofte samme vei. Lurer på når de legger seg til i bekkenet og blir roligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine la seg i bekken rundt uke 30-31, men kan jo ikke akkurat si at de ble roligere av den grunn ;) Ble bare mer press på bekken. Føles som de skal sprenge seg ut.

 

Har du fått nedpress enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeei, tror ikke nedpresset er på plass, selv om det har kjentes fullt og sprengt i bekkenet i mange uker allerede når jeg går. Men de har nylig lagt seg m hodene ned, så er litt spent på om det vil føles anderledes snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...