Gå til innhold

Jeg har fått jobb på sykehjem, skjermet avdeling.. (demente) Er så nervøs :( noen med erfaring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt at det kanskje ville vært lettere med en annen avdeling der du kan prate med beboerne. På avdelingen jeg skal jobbe er det bare demente og tidligere alkoholikere og lignende.

 

Har ingen erfaring og skal på opplæring til uka. Skal kun være vikar.

 

Hvordan snakker man til de demente? Hva kan man snakke om og hva bør man ikke snakke om? Hvordan ser dagen ut på lukket avdeling for demente?

 

Hvor stor del i arbeidet bør jeg ta de første dagene? Bør jeg snakke med beboerne?

 

Jeg kjenner jeg gruer meg noe voldsomt. Gleder meg veldig til å jobbe, men er så nervøs og redd for å ikke være god nok. Sjefen miner veldig streng. Har prøvetid på en måned.

 

Om noen kan skrive litt om p jobbe på sykehjem, tips og rød til de første dagene, så blir jeg veldig glad. Det er mest snakking og det sosiale jeg gruer meg til. Hvordan jeg skal snakke og hva jeg skal si, og hvordan oppføre seg rundt demente. Dette er pasienter som ikke er helt med.

 

Ønsker å gjøre en god jobb.

 

Anonym poster: 63e85ece6ace046c38c81f857aac142d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har jobbet på skjermet avdeling for demente i 7 år. Er hjelpepleier.

Har du jobbet på sykehjem før?

Ellers bør du regne med å få litt sjokk. Det gjorde jeg første gang jeg var der.

 

Slik som jeg har erfart er ikke en skjermet enhet så mye verre enn andre steder, bare en litt mindre avdeling og selvfølgelig en som er avistegner slik at de ikke kan rømme. Det er nok både personer med vanskelig adferd, aggressive og de som ikke er det. Det som er viktig å tenke på er at de er personer med demens ikke demente. Det er en person i bakgrunn som er likeverdig med alle mennesker. Det er kanskje greit å lese litt om ulike typer demens. Det viktigste arbeidet med personer med demens er å ha god tålmodighet, la de gjøre det meste selv selvom det kan ta lang tid. De kanskje ikke forstår hvor tannbørsten skal osv. Så da kan du veilede de med hånden. Alt dette avgjør hvor langt de er kommet i sykdommen sin.

 

Man skal ikke avfeie det de sier, man kan prøve å realitetsorientere de, hvis de henger seg veldig opp i en ting så prøv å få samtalen inn på andre ting. Hvis de spør mye etter mamma så i steden for å si ja hun er jo dø, så spør om hun savner mammaen sin, spør hva hun gjorde før osv.

 

Hvis noen er "vanskelige" så prøv å si at du forstår hvorfor de er sinte. Det er ikke lett å føle seg som en annen person, slik mange demente gjør.

 

Du kan snakke med de om alt. Snakk med de og ikke over hodet på de. Bruk lang tid på å prate ellers kan de fort dette ut. Mye inntrykk gjør at de kan falle av og bli urolige. Synge barnesanger er en fin ting. Slike ting husker de godt.

 

Vet ikke om du ble klokere. Bare spør om mer hvis du lurer på noe :)

 

Anonym poster: adeb8a7ff82c7b1bcbcb9012cbf3b79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan signere mye av det hun over skriver. Snakk helt normalt med de, vær deg selv. Le og tøys om de vil det. Det beste er å hele tiden være rolig. Ha vanlige samtaler. Etter hvert lærer du at hun liker å snakke om katter og han gårdsdrift, så går det litt enklere.. Syng og trall kjente sanger med de.

 

Anonym poster: 61f69deadd5501c44662925a546a45f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delta så mye som mulig i arbeidet, spør om alt. Du skal jo gjøre dette alene etter opplæringsvaktene.

 

Anonym poster: 61f69deadd5501c44662925a546a45f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Skal jobbe på skjermet avdeling imorgen. Har aldri jobbet på en slik avdeling, men jobbet i flere år på sykehjem. Er det en viss fare for at noen kan gjøre meg noe?🙈 Er det som en psykiatrisk avd? 

Anonymkode: 58835...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De plassene jeg har jobbet på skjermet avd med demente, har det ofte vært for å skjerme de demente for mye inntrykk. At den enkelte har behov for åbli skjermet for å finne mer ro, enn den klarer på åpen avdeling.

Anonymkode: 0220e...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til! Smør deg med varme, ro, tålmodighet og arbeidslyst. Det kunne vært din bestemor, eller deg selv om noen år. Klem fra sykepleier på dementavd.

Anonymkode: c7022...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Det kan være en utfordring som krever tålmodighet på denne avdelingen. Gjentakelse er nå en ting, men når de viser sinne og vold blir det verre. Jobbet på skjermet i ett år. 

Anonymkode: 58835...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de beste jobbårene mine var på en slik avdeling. Til tider tøft, men virkelig givende på mange måter. Jeg var «kun» ekstravakt/miljøterapeut - men hvert menneske som var der har satt sine spor og jeg tenker fremdeles på dem den dag i dag. Koselig, morsomt, rørende, til tider trist og tøft, som sagt - men alt i alt en tid jeg ser tilbake på med et smil om munnen.

Anonymkode: 25140...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor dra opp et flere år gammel innlegg?

Anonymkode: b07ca...0d7

Kanskje fordi emnet er ytterst relevant? Demens har ikke forsvunnet siden 2018, tvert imot blir det vanligere og vanligere og rammer dessverre tidligere.

Anonymkode: d7588...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kanskje fordi emnet er ytterst relevant? Demens har ikke forsvunnet siden 2018, tvert imot blir det vanligere og vanligere og rammer dessverre tidligere.

Anonymkode: d7588...b26

Hun svarer på et mange år gammelt innlegg. Tviler det er relevant lenger for HI. Om noen andre lurer på lignende, så lager de sikkert eget innlegg. 

Anonymkode: b07ca...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...