Anonym bruker Skrevet 6. april 2013 #26 Skrevet 6. april 2013 Nå har mine to alltid vært enkle å legge, men de har også hatt sine perioder med hyling ved legging. Jeg prøver å ro dem, og hvis det ikke fungerer, så går jeg ut av rommet. Går inn etter noen få minutter, legger dem ned, går ut igjen. Viser at jeg er der, men de får ikke noe mer oppmerksomhet enn det. De sovner ganske fort da. De gangene de er helt hysteriske, kan jeg ta dem ut av rommet for å roe dem. Det tilhører sjeldenhetene... Jeg synes det er helt greit å la dem hyle litt, så lenge dem vet at jeg er i nærheten. Men jeg viser klart at det er natta, og ikke tid for noe tull. Begge får sove i senga vår hvis de våkner på natta... Anonym poster: 0eda53a72d244bd2b6e1a1dcdc4facaa
Anonym bruker Skrevet 6. april 2013 #27 Skrevet 6. april 2013 Kulturen vår har blitt litt sånn at småbarn skal bli selvstendige individer veldig tidlig. Mange vil derfor si st det beste er at de så tidlig som mulig sover alene i samme søvn, ikke skal bli dullet med, de skal tilpasse seg oss og det som er enkelt og fungerer for oss voksne. Jeg hadde samme problem som deg med min toåring, visste at han var trøtt også (la seg kl syv). Jeg sang nattasang, sa god natt og alt som vanlig, men plutselig var det ikke greit. Jeg valgte da å fortelle om alle de andre som sover (navn på barnehagevenner, pus, fantorangen osv), gikk ut en lliten stund etter han hadde roet seg. Han protesterte da med gråt. Gikk inn etter ca tre min eller noe. Roat han med nattasang, hvisket at jeg tar over dyna, nå er det natta osv. Holdt han i hånda til han var veldig rolig. Jeg tenker at om man går med en gang barnet har sluttet å gråte så vil det jo neste gang ikke slutte å gråte så fort i frykt for at man skal gå. Vi hadde denne nye "rutinen" i et par uker, men det forandret seg sakte men sikkert mot at han ikke gråt eller trengte så mye oppmerksomhet. Var på et kurs på jobb om det å sette grenser for barn. Hun fortalte at om man ønsker barn som ikke "trasser" holder det å leke med barnet i 10 min hver dag (på barnets premisser, barnet bestemmer hva og hvordan leken skal foregå) + å rose og gi mye positiv oppmerksomhet til barnet ellers. Da får man skjelden trass i det hele tatt. Selvfølgelig vil jo barnet si ifra om ting, men de godtar lettere å ikke få sin vilje alltid. Uansett lykke til med legging Anonym poster: d60bdb17ed3fffff4e6ede675a2679a1
Reddiken Skrevet 6. april 2013 Forfatter #28 Skrevet 6. april 2013 Takk for mange gode svar :-) Han våknet igjen inatt, og ville da sove i vår seng, men der lå allerede søstra på 9 mnd, så det ble ikke aktuelt... Som dere skjønner så er jeg litt frustrert for tiden siden begge er veldig urolige. Hun sliter med tenner, og nekter å ligge i sin egen seng på rommet vårt. Det endte opp med at jeg hentet madrass og sov på rommet sammen med ham, og måtte i tillegg legge madrassen hans ved siden av. Sier seg selv at dette ikke går i lengden, for dette kan han fort synes er en super løsning ;-) Magefølelsen min sier at han ikke skal stå der og gråte, men hvis det skal fortsette slik så vet ikke jeg, altså...
Anonym bruker Skrevet 6. april 2013 #29 Skrevet 6. april 2013 Jeg skjønner at det er fryktelig slitsomt nå. Men bit tenna sammen, det vil bli så mye bedre. Det kan være vanskelig for 2åringen at lillesøster får lov også. Anonym poster: 98154e9e2a7762e75bbcf417b2f6499a
BareMas Skrevet 6. april 2013 #30 Skrevet 6. april 2013 HAHAHAHA, sortere bleier!?! fant ikke på noe mer vettugt å si ;-) Funker det, så funker det Nå har jeg svært begrenset erfaring med unger da jeg kun har en 1åring, men det jeg har lært den siste tiden med henne er at man må lytte til gråten. Her har vi funnet både surleppa og krokodilletårene, og da er det om å gjøre og ikke la seg lure. Hører fort når Har et behov for mamman sin og når hun bare har behov for å tulle og fjase.
Reddiken Skrevet 6. april 2013 Forfatter #31 Skrevet 6. april 2013 I kveld var det samma visa, og jeg vinglet litt mellom å være stille bestemt og å være snill forståelsesfull mamma... Snakka litt gjennom døra, gikk inn et par ganger der jeg la ham ned og strøk over kinnet, sang en nattasang til og tilslutt etter noen minutter med rasing ga han opp. Blir spennende å se hvordan det går i morgen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå