Gå til innhold

Er det lett å kjenne hvordan babyen ligger...?

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at "alle andre" kjenner veldig lett hvordan babyen ligger, peker og forklarer - hodet er her, og her kjenner jeg en fot, og der nede er hendene osv... Er det bare jeg som ikke har peiling...?

For meg kjennes det noen ganger ut som hun ligger på tvers, harde "spark" i begge retninger utover, andre ganger kjenner jeg et veldig press oppunder ribbeina - men aner ikke om det er bein eller hode... Noen ganger stikker det også ut en stor kul på ene siden av magen, men vet heller ikke om det er hodet eller rumpa...

Sist ultralyd i uke 32 lå hun med hodet ned, men hun har turna ganske mye inni der siden da...

Flere som ikke vet hvordan babyen ligger?

Fortsetter under...

Måten jeg kjenner det på er at de kraftige sparkene er over navlenivå, mens nederst i magen kjenner jeg mer slik kiling, lettere dult, så kjenner føttene øverst og hendene som fekter der nederst. Kjenner også rumpa godt oppunder ribbeina. Og den er slik kjent utenpå magen ca en håndfull.

Sist gang som var min første kjente jeg ingenting slik, men da var det seteleie, og sparkene gikk innover mot morkaken, mens nå sparker denne jenta rett ut i mageskinnet.

Hun har ligget slik no i godt over to måneder, ligger stort sett akkurat likt hele tiden, men siger av og til over til andre siden med rumpa når jeg sover og tyngdekraften jobber. :-)

Magen er også mye lavere i denne graviditeten enn da jeg gikk med jenta vi har. Da var magen høy hele tiden.

Kommer helt an på hvordan babyen din ligger, om h*n ligger med ryggen ut eller inn, om sparkene kommer mot mageskinnet eller mot morkaken.

Da er det sikkert rumpa jeg har kjent som en slik stor kul utenpå magen noen ganger... :) Uansett om hun ligger med ryggen ut eller inn kjenner jeg ikke skikkelig kraftige spark, for morkaka ligger utover/foran (anterior)... Men da får jeg bare håpe hun holder seg med hodet ned fram til termin. :) Som førstegangs er det utrolig hva man tenker på! Ble plutselig redd for at hun ligger i seteleie, hehe... :P

Måten jeg kjenner det på er at de kraftige sparkene er over navlenivå, mens nederst i magen kjenner jeg mer slik kiling, lettere dult, så kjenner føttene øverst og hendene som fekter der nederst. Kjenner også rumpa godt oppunder ribbeina. Og den er slik kjent utenpå magen ca en håndfull.

Sist gang som var min første kjente jeg ingenting slik, men da var det seteleie, og sparkene gikk innover mot morkaken, mens nå sparker denne jenta rett ut i mageskinnet.

Hun har ligget slik no i godt over to måneder, ligger stort sett akkurat likt hele tiden, men siger av og til over til andre siden med rumpa når jeg sover og tyngdekraften jobber. :-)

Magen er også mye lavere i denne graviditeten enn da jeg gikk med jenta vi har. Da var magen høy hele tiden.

Kommer helt an på hvordan babyen din ligger, om h*n ligger med ryggen ut eller inn, om sparkene kommer mot mageskinnet eller mot morkaken.

Kan jg bare spørre om noe :) Jg er i uke 21. 4-gangs og morkaka bak. Mn har som du hadde før babyen i seteleie. Dn har ryggen til magen min. Kunne nesten ikke se ansiktet, kjønn og slikt på oul :( Mn alt dt viktige var heldighvis bra. Mn jg kjenner nesten ikke noe bevegelse av babyen :( Og dt gjør mg litt redd og usikker til tider :( Så når kjente du sånn orentlige bevegelser da? Må jg vente veldig lenge ? Takk for svar :)

Kan jg bare spørre om noe :) Jg er i uke 21. 4-gangs og morkaka bak. Mn har som du hadde før babyen i seteleie. Dn har ryggen til magen min. Kunne nesten ikke se ansiktet, kjønn og slikt på oul :( Mn alt dt viktige var heldighvis bra. Mn jg kjenner nesten ikke noe bevegelse av babyen :( Og dt gjør mg litt redd og usikker til tider :( Så når kjente du sånn orentlige bevegelser da? Må jg vente veldig lenge ? Takk for svar :)

Er 5 år siden jeg hadde jenta i magen, så husker ikke så godt, men var ca 4 måneder på vei da jeg kjente de første dultene. Men det jeg husker er at sparkene var mye svakere den gangen enn nå. Nå når sparkene kommer ut i mageskinnet er det til tider skikkelig vondt.

Det viktigste er vel at du kjenner bevegelse, men er du bekymret så ta en telefon til jm også få du nok en beroligende sjekk hos henne. :-)

Er 5 år siden jeg hadde jenta i magen, så husker ikke så godt, men var ca 4 måneder på vei da jeg kjente de første dultene. Men det jeg husker er at sparkene var mye svakere den gangen enn nå. Nå når sparkene kommer ut i mageskinnet er det til tider skikkelig vondt.

Det viktigste er vel at du kjenner bevegelse, men er du bekymret så ta en telefon til jm også få du nok en beroligende sjekk hos henne. :-)

Oki tusen takk for svar :) :)

Annonse

Jeg har også litt vanskelig for å vite/skjønne hva det er jeg kjenner hvor ;-)

Men jeg tror hun ligger med beina ut mot høyre side, for der kjenner jeg ofte mye bevegelse, og det kan bule skikkelig utover - men kjennes ikke stort nok ut til å være rompa, så tror det er beina (av og til tror jeg hun prøver å sparke seg vei ut under høyre lunge!). Og kan kjenne press nedover mot blæra (hodet?) eller lettere kiling ved skambeinet, så innbiller meg at det er hendene. Store bevegelser/buling er oftere rundt navlen min.

Men skal til jm snart, så da kanskje hun bedre kan bekrefte/avkrefte om det er slik jeg tror!

Til og med erfarne leger sliter av og til med å finne eksakt leie. Jeg merker seteleie ved sparkene som alltid kommer på blære og tarm. Og hodet kjenner jeg når det er sterke kynnere, men da utenpå ribbena. Men å kjenne nøyaktig hvor hvert lem er, er nesten helt umulig for meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...