Gå til innhold

Svigermor passer småen fast, og forlanget betaling etter vi hadde søkt barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor var så hyggelig å si at hun kunne gledelig passe mia når jeg skulle begynne på skolen igen(hun ble 1 i februar) vi hadde planer om å gi svigermor 2000 bare for at detskulle bli litt hyggeligere for henne å passe mia, så etter noen uker med passing så spurte vi igjen om vi ikke skulle søke barnehage nå eller til august slik at hun slapp å ha henne så mye, men det trengte vi ikke, kunne søke til januar 2013. Og nå etter at søknadsfristen er gått ut så sier hun til kjæresten min at hun burde få 3000 for å passe henne. Kjæresten synes 2500 var nok men hun stilte meg opp mot veggen og sier: er jeg ikke vert 3000 kansje?. Er jo ikke det at jeg ikke er takknemmelig for det er jeg, men synes det er litt frekt å kreve å få penger etter atvi har søkt, burde hun ikke da sagt hun skulle ha penger før ? Selv om vi hadde tenkt å gi enne penger så synes jeg ikke det er noe kjekt å gi henne noe nå. Er jeg teit som tenker slik?

Skrevet

Nå har ikke jeg peiling på hva dagmammaer får, men en svigermor eller mor burde kreve litt mindre syns jeg. Da de i de fleste tilfellene ikke betaler skatt og er familie. Hun har jo annen inntekt i form av pensjonen sin, regner jeg med, så dette er ikke den eneste inntekten hun har. Mens dagmammaer har som regel ingen annen inntekt og skatter. Hun burde få betalt for mat og andre utgifter ved å passe barnebarnet sitt og litt til, men ikke mye. Jeg vet ikke hvor mye hun betaler i utgifter men 2000-2500kr høres greit ut syns jeg, 3000kr begynner å bli for mye. Syns jeg da =)

Skrevet (endret)

Nei, synes ikke det. Jeg tilbød min far hele kontantstøtten, han takket nei og sa han ville ha det bhg plass koster (2300), men eg gir an 2500kr. Han tilbød seg, men vi hadde ikke bhg plass. I utgangspunktet mener jeg at vi ikke skal tjene på å ha besteforeldre om passer. Jeg setter nå halve kontantstøtten på sparekonto hver mnd.

Du får se det på den måten som at du faktisk tjener penger hver mnd i stedefor å tape. I ditt tilfelle, om du betaler 3000kr, så "tjener" du ca 4500kr mnd på at hun passer. 2000kr i kontantstøtte som du år pluss sparte bhg utgifter på 2300kr.. Og det er netto kroner..

Jeg jobber forrestn full tid og min far kommer til oss hver morgen og har barnebarnet til jeg kommer fra jobb. Altså full dag, hun får middag og alt av mat hos de, frokost hjemme.

Endret av Mamma til rakkerunge
Skrevet

Vet jeg forsatt tjener godt på at hun passer henne. Jeg kjøper bleier og middagsglass, hun har kunn skive og pålegg til frukost som utgift. Er ikke drt at eg ikke vil betale henne for vet vi har mange goder av at hun har mia, men er bare det at eg syns godt hun kunne ha sagt at hun skulla ha betalt for å passe henne før vi søkte barnehage, og ikke legge det fram som at dette gjør jeg gladelig gratis, for var nemilg slik vi tolket det begge to :/ hun jobber ikke men får en del fra nav i mnd, så hun har annen inntekt enn bare oss. I tilleg skal vi gifte oss og trenger de pengene ci kan spare, men jeg har vel ikke noe å klage over i grunn :) har ringt barnehagen og spurt om ikke det var mulighet å få plass fra august, men tørr ikke å si noe til hun før vi evt får plass fra august i tillfelle vi får avslag og at hun skal bli sur for at hun vil ha penger :P jaja snakk om å henge seg opp i bagateller (a)

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene, men renkte å fortelle hvordan vi gjorde det.

Da jenta vi har ble ett år og vi foreldre måtte begynne å jobbe igjen så var det min mamma som hadde henne. For dette fikk hun de pengene jeg fikk i kontantstøtte. Husker ikke helt hva denne summen var for 4 år siden, men tror den var rundt 3000,-. Syns det var en veldig fin løsning. Og ikke minst fleksibel, ikke så klokkelåst som barnehage er. Mamma passet henne stort sett her hjemme hos oss, slik at jenta vår slapp å stå opp i 6 tiden, og slapp stresset på morgenen.

Mamma og jenta vår fikk et helt spesielt forhold pga dette som jeg ikke hadde ville vært uten. :-)

Skrevet

Vet ikke helt om jeg forstår problemet... Har dere søkt barnehageplass?

Dere får vel 3300 i kontantstøtte dersom hun er hos svigermoren din. Her i området tar dagmammaer kontantstøtte + barnehageplass for dagpasset. Dvs en dagmamma her tar (3300 +2300) altså 5600 for en heltidsplass.

Hadde jeg vært i deres sko, hadde jeg betalt svigermor de 3000 hun ber om, (for fredens skyld) og så satt ungen i barnehage fra høsten av.

Men selv synes jeg at det burde være unødvendig av henne å kreve noe som helst kompensasjon for at hun får lov til å passe henne....Men hadde nok selv også tilbudt å betale...

Skrevet

Synes ikke hun ber om for mye, men er enig i at det er rart at hun plutselig ber om mer? Hvilken avtale hadde dere da hun begynte å passe 1.bebruar? Høres ut som dere kanskje ikke har laget en god nok avtale på forhånd

Jeg har også vært heldig å ha en mor som har stlit opp mye. Barna har et supert forhold til henne som jeg unner dem av hele mitt hjerte. Men samtidig har også jeg opplevd at det kan bli vanskelig å basere seg på familie på fast basis. Tror du har gjort har gjort rett i å prøve å få henne inn i bhg til høsten.. Det kan nok løse en del konflikter selv om hun i utgangspunktet gjerne ville passe.

• 5 uker senere...
Skrevet

Kanskje bare jeg som er rar men jeg hadde blitt sur hvis mamma hadde bedt om betaling for å passe barnebarnet sitt!

Svigers kom til oss hver morgen kl halv 6- kvart på seks nesten ett helt år når jeg pendlet til skolen ett stykke vekke for å være der når litla våknet og leverte henne i bhg.. Men hun krevde da ingen penger.. Selvfølgelig satte vi stor pris på det og betalte på andre måter ved ting vi visste de trengte osv men det var for vi ville gi noe av takknemlighet.. Ikke for at de krevde det..

Skrevet

Vi har ikke fått små enda, men prøver. Jeg er student, der det siste året ikke er lagt opp som de første to. Det vil bli undervisning i bolker og perioder med praksis. Derfor er jeg tvilende til å søke barnehageplass fulltid, når det ikke er behov vi har da min mann jobber 2 uker og har fire uker fri. Vi har derfor konkludert med at svigermor vil være vår løsning for å få kabalen til å gå opp. Og da vil jeg selvsagt betale henne. Både fordi hun sier seg villig til å si fra seg sin fritid for å være dagmamma, og fordi hun ikke har allverden med penger selv. Da kan vi hjelpe henne, samtidig som hun hjelper oss. Jeg vil føle meg mye tryggere med å ha svigermor som dagmamma i vårt hus, da blir det mer ro rundt barnet, tryggere rammer, mindre stress og tidlige morgener. Og et forhold mellom bestemor og barnebarn som blir helt spesielt :) Slik jeg ser det er det det beste for oss :)

Om din svigermor er verdt 3000 kan bare du svare på, men her får ditt barn all oppmerksomhet, trygge rammer og et spesielt forhold til bestemoren. Det var kanskje ikke rett å be om mer penger etter dere hadde søkt barnehageplass. Men barna er de viktigste skattene i livet... Jeg syns ikke 3000 er mye for tryggheten til barn med full oppmerksomhet mot minsteprisen i barnehage der dagene er helt annerledes. De fleste jeg vet om som bruker dagmamma betaler også mer enn 3000 og der er det gjerne 2-3 barn, ikke ett...

Skrevet

Hun burde sagt fra at hun ville ha mere penger da hun ba dere vente med barnehageplass da. Synes nå jeg :)

Skrevet

Mine foreldre/svigerforeldre hadde aldri tatt i mot penger for å være dagmamma for våre barn, vi hadde nok tilbudt dem det. Men, vet helt sikkert at det hadde de ikke ønsket, da hadde de heller sett av vi sparte de pengene til barna, en fin familie ferie, reservekonto... Nå har de helt ok økonomi, vanlige pensjonister så ser forskjellen om det er noen som har foreldre som har det trangt.

Skrevet

Er ikke det litt rart å gi svigermor betaling?! Mine/hans foreldre hadde ALDRI tatt i mot penger! Men de er jo unormalt glade i unger... de ville jo helst hatt hele flokken på overnatting hver dag..

Men jeg ville gitt henne 2000,hvis det var det som var planen! Meget spesielt å forlange at du skal ha mere! (av svigermor) Spessielt når det er sønnen og svigerdatteren din du skal få penger av..

Men gi henne de 2000,- hun skulle ha,så for hun være glad for at hun for passe barnebarnet sitt! :)

Skrevet

Føles det ikke litt rart å motta 3300kr i mnd når du selv jobber?? Du burde gi henne hele kontantstøtten, den er uansett ikke fortjent dersom du ikke er hjemme med barnet selv.

Skrevet

Litt rart at hun først tilbyr seg å passe videre, for så å kreve betaling senere..? Dette er jo noe hun gjør på eget initiativ. Mine foreldre/svigerforeldre hadde aldri i verden tatt i mot penger for å passe sine egne barnebarn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...