Gå til innhold

Studenter! Ang foreldrestipend/foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Er ikke gravid enda, men vurderer det... Jeg er student og vi har ett barn sammen fra før.

Synes det er vanskelig å finne informasjon fra NAV og lånekassen sine sider om hvordan man kan kombinere foreldrepenger fra NAV (far) og foreldrestipend fra lånekassen (mor). Undersøkte litt tidligere, og mente jeg da fant ut at det lønnet seg at jeg heller tok ut fullt foreldrestipend enn at vi skulle dele det opp mellom meg og far, men når jeg ser på lånekassen sine sider nå så virker det som far kan ta ut opptil 49% foreldrepenger fra NAV uten at det påvirker stipendet mitt (selvsagt når jeg ikke er hjemme, men tilbake på skolen, hadde jo vært fint for far å ha permisjon også, han har jo fulle rettigheter på dette, men jeg har ikke hatt arbeidsinntekt kun stipend og lån). Mulig det har blitt noe nytt siden sist jeg sjekka. Noen med nylige erfaringer på området? Tips til lenker der det står mer utfyllende som jeg ikke har sett?

Anonym poster: 9fc663804d18d6fbc08df7556364dd70

Fortsetter under...

Sist jeg undersøkte så vurderte vi også muligheten for at far skulle være den som var hjemme i permisjon. Men på grunn av regelverket, så hadde da far kun fått fedrekovota på tolv uker, tror ikke han kunne fått verken mødrekvota eller den valgfrie delen i midten (da må jeg ha rettigheter på foreldrepenger) når jeg ikke har hatt inntekt. Rart egentlig da, for det hadde jo gått hvis det var far som ikke hadde rettigheter fra NAV, men kun jeg, jeg hadde fått tatt ut både min egen og den valgfrie kvoten :S Hvis jeg har forstått det rett. Men opplys meg gjerne!

HI

Jeg er student, og vi gjorde det slik at samboer tok ut permisjon og jeg fikk foreldrestipend fra Lånekassen. Jeg fortsatte i studiet etter fødsel, fikk fullt foreldrestipend. Var privatist, så styrte jo alt selv. Samboer søkte foreldrepenger på eget grunnlag, og fikk tildelt 38 uker permisjon :)

Jeg er student, og vi gjorde det slik at samboer tok ut permisjon og jeg fikk foreldrestipend fra Lånekassen. Jeg fortsatte i studiet etter fødsel, fikk fullt foreldrestipend. Var privatist, så styrte jo alt selv. Samboer søkte foreldrepenger på eget grunnlag, og fikk tildelt 38 uker permisjon :)

Takk for svar! Jeg spør mer jeg likevel, for forsto ikke helt. fikk dere tildelt 38 uker foreldrepenger fra NAV (far), og dere tok ut dette, men likevel skriver du at han jobbet 60% og hadde permisjon 40%, jeg forstår ikke helt hvordan dette henger sammen, vil du forklare det litt mer?

Og hvor mange uker hadde du muligheten til å ta da? Ser lånekassen tilbyr 44 uker foreldrestipend. Hvis far da tar ut permisjon i 38 uker og jeg studerer mens han gjør dette, har jeg da 6 uker perm (44-38 uker)?

Så står det på lånekassen at permisjon inntill 49% med foreldrepenger fra NAV ikke påvirker foreldrestipendet. Betyr det at jeg da får 100% foreldrestipend i alle de 44 ukene eller bare de ukene jeg faktisk er hjemme (totale 44 uker - fars uker)? Og hvis han tar 100% så står det på lånekassen sine sider at det gir 0% foreldrestipend så hvis han tar de 38 ukene så får ikke jeg noe foreldrestipend de ukene som jeg er hjemme (44-38 uker)?

HI

Takk for svar! Jeg spør mer jeg likevel, for forsto ikke helt. fikk dere tildelt 38 uker foreldrepenger fra NAV (far), og dere tok ut dette, men likevel skriver du at han jobbet 60% og hadde permisjon 40%, jeg forstår ikke helt hvordan dette henger sammen, vil du forklare det litt mer?

Og hvor mange uker hadde du muligheten til å ta da? Ser lånekassen tilbyr 44 uker foreldrestipend. Hvis far da tar ut permisjon i 38 uker og jeg studerer mens han gjør dette, har jeg da 6 uker perm (44-38 uker)?

Så står det på lånekassen at permisjon inntill 49% med foreldrepenger fra NAV ikke påvirker foreldrestipendet. Betyr det at jeg da får 100% foreldrestipend i alle de 44 ukene eller bare de ukene jeg faktisk er hjemme (totale 44 uker - fars uker)? Og hvis han tar 100% så står det på lånekassen sine sider at det gir 0% foreldrestipend så hvis han tar de 38 ukene så får ikke jeg noe foreldrestipend de ukene som jeg er hjemme (44-38 uker)?

HI

Han fikk tildelt 38 uker som han kunne ta ut totalt. Han tok uttaket gradert, slik at han fordelte de slik at det ble under 50%. Vi klarte å gjøre det på den måten siden det ikke var noe obligatorisk i atudiet mitt, og jeg styrte helt selv om jeg var hjemme eller på forelesning. Snuppa vår er nå passert året, og han har fortsatt igjen over 100 dager han kan ta ut med permisjon.

Vet ikke om dette forklarte det bedre. De 38 ukene har han uansett pga full jobb og jeg studerer på fulltid, bare at han fordelte slik at han tok perm kun to hele dager i uken tilsammen :)

Når det kommer til foreldrestipendet får du fullt i de ukene (var det 44?). Jeg fikk fra januar til oktober om jeg ikke husker feil. Stilles egentlig ikke noen krav til deg, trenger ikke eksamensresultater etc. De har en brosjyre hos Lånekassen med en del info, så den kan være kjekk. Så lenge samboer jobber over 50% får du foreldrestipendet.

Foreldrestipendet løper fra litt før fødselen og i 44 uker. De er ikke avhengig av ukene faren får tildelt fra Nav. Du vil få utbetalt en engangstønad fra NAV, så er 6 uker forbeholdt deg rett etter fødsel. Det vil si at barnefaren ikke kan begynne å ta ut permisjon før syvende uke etter fødsel.

Bare spør mer om du lurer. Er ikke sikker på om jeg fikk svart på alt :)

Annonse

HI

Han fikk tildelt 38 uker som han kunne ta ut totalt. Han tok uttaket gradert, slik at han fordelte de slik at det ble under 50%. Vi klarte å gjøre det på den måten siden det ikke var noe obligatorisk i atudiet mitt, og jeg styrte helt selv om jeg var hjemme eller på forelesning. Snuppa vår er nå passert året, og han har fortsatt igjen over 100 dager han kan ta ut med permisjon.

Vet ikke om dette forklarte det bedre. De 38 ukene har han uansett pga full jobb og jeg studerer på fulltid, bare at han fordelte slik at han tok perm kun to hele dager i uken tilsammen :)

Når det kommer til foreldrestipendet får du fullt i de ukene (var det 44?). Jeg fikk fra januar til oktober om jeg ikke husker feil. Stilles egentlig ikke noen krav til deg, trenger ikke eksamensresultater etc. De har en brosjyre hos Lånekassen med en del info, så den kan være kjekk. Så lenge samboer jobber over 50% får du foreldrestipendet.

Foreldrestipendet løper fra litt før fødselen og i 44 uker. De er ikke avhengig av ukene faren får tildelt fra Nav. Du vil få utbetalt en engangstønad fra NAV, så er 6 uker forbeholdt deg rett etter fødsel. Det vil si at barnefaren ikke kan begynne å ta ut permisjon før syvende uke etter fødsel.

Bare spør mer om du lurer. Er ikke sikker på om jeg fikk svart på alt :)

Tusen takk for svar, det klarnet opp en del :) Er fortsatt litt forvirra da, må jeg innromme... Men forstår jeg deg rett nå, så kan jeg få engangsstønad fra NAV, jeg kan få 44 uker foreldrestipend fra lånekassen (sum utbetalt avhengig av hvor mye foreldrepenger far tar ut), og i tillegg kan far ta ut opptil 38 uker foreldrepenger fra NAV med 100% lønn (sjekka det på nav sine sider også, det er vel kanskje fedrekvote + felleskvota?). Hvis han tar ut 18 uker så er det under 49% av de mulige ukene han har, og da går dette innenfor grensa til lånekassen som gjør at jeg vil få utbetalt fullt foreldrestipend i de 44 ukene. Totalt har vi 62 uker permisjon. Har jeg forstått deg rett nå? Det hørtes faktisk ganske lukurativt ut hvis jeg ikke har misforstått, nesten for godt til å være sant.

HI

Foreldrepenger til far og foreldrestipend kan kombineres, men begge kan ikke få 100% samtidig. Dette finner du litt om på lånekassens nettsider. Har du spørsmål så ta kontakt med Lånekassen på mail eller tlf, for NAV har stipender ofte liten betydning.

Anonym poster: 2a7b8c17c422d0b2e957a6d5bbefbc93

Det er helt supert å være student å få barn synes jeg :) Veldig fleksibelt!

Du som mor og student får engangstønad fra NAV. Du kan også få 44 uker foreldrestipend fra Lånekassen, men dette er avhengig av fars jobbprosent pr uke.

Far kan søke på eget grunnlag når han er i full jobb, og kan da få hele felleskvoten på 38 uker (fedrekvoten faller bort fordi du ikke har rett på foreldrepenger). 38 uker tilsvarer 190 arbeidsdager. For at du skal få fullt foreldrestipend må han jobbe minimum 51% pr uke. Dersom han tar ut 100% permisjon sammenhengende en periode mister du foreldrestipend for denne perioden.

Vi gjorde det på den måten at samboer hadde en jobbprosent på 60 %, dvs at han jobbet tre dager pr uke, og hadde permisjon resten.

Han kan også jobbe 100% i perioder du kan være hjemme hele tiden, men da er det viktig å huske å søke utsettelse på foreldrepenger hos NAV for ikke å miste dager :)

Foreldrepenger til far og foreldrestipend kan kombineres, men begge kan ikke få 100% samtidig. Dette finner du litt om på lånekassens nettsider. Har du spørsmål så ta kontakt med Lånekassen på mail eller tlf, for NAV har stipender ofte liten betydning.

Anonym poster: 2a7b8c17c422d0b2e957a6d5bbefbc93

Har kontakta lånekassen nå :) Håper jeg får et godt svar av dem, og ikke bare et par lenker til nettsider med informasjon om emnet- slik som jeg opplever at det er fort å få når man spør om slike spørsmål.

Skjønner at vi ikke kan ta det ut samtidig, men når jeg er ferdig med mine 44 uker, så kan jo far ta sine uker, da forhåpentligvis 18 uker uten at det har gjort noe med foreldrestipendet mitt, hvis jeg forsto det her rett. Kanksje dele det opp litt også hvis det passer bedre ift eksamen osv. Men selvsagt ikke samtidig, det er jo ikke noe poeng, vil heller maksimere lengden på tiden så ikke hn trenger å starte i bhg eller hos dagmamma før enn nødvendig.

Det er helt supert å være student å få barn synes jeg smile.png Veldig fleksibelt!

Du som mor og student får engangstønad fra NAV. Du kan også få 44 uker foreldrestipend fra Lånekassen, men dette er avhengig av fars jobbprosent pr uke.

Far kan søke på eget grunnlag når han er i full jobb, og kan da få hele felleskvoten på 38 uker (fedrekvoten faller bort fordi du ikke har rett på foreldrepenger). 38 uker tilsvarer 190 arbeidsdager. For at du skal få fullt foreldrestipend må han jobbe minimum 51% pr uke. Dersom han tar ut 100% permisjon sammenhengende en periode mister du foreldrestipend for denne perioden.

Vi gjorde det på den måten at samboer hadde en jobbprosent på 60 %, dvs at han jobbet tre dager pr uke, og hadde permisjon resten.

Han kan også jobbe 100% i perioder du kan være hjemme hele tiden, men da er det viktig å huske å søke utsettelse på foreldrepenger hos NAV for ikke å miste dager smile.png

Nå er jeg usikker på om jeg har forstått rett igjen. Hvis far ikke skal ta noe permisjon før jeg er ferdig med foreldrestipendet som varer i 44 uker, kan ha da ta sine 18 uker etterpå? Sånn at vi totalt har 62 uker kombinert foreldrepenger (far) og foreldrestipend (mor)?

HI

Beklager Ziiona at det ble så mye frem og tilbake her, jeg har også spurt lånekassen så håper jeg får et svar av dem etter hvert, og at de forstår hva jeg spør om og gir meg et direkte svar istedefor veldig generelle svar som jeg ikke skjønner noe av :S Men tror jeg har forstått det mer ut fra det du sier her nå! Kanskje vanskelig når jeg spør om en spesifikk ting og dere valgte å løse det litt annerledes :) Men hvis ikke pappaens dager ble "tatt bort" fra dine, slik at du fordelte dine 44 uker over en lengre periode mens far var hjemme to dager i uka, så skulle man jo tro at det samme gjelder dersom vi gjør akkurat det samme bare at jeg tar alle mine uker først og han tar sine uker etterpå, som du også sier :) Tusen takk for at du tok deg tid til å svare!

Det er helt supert å være student å få barn synes jeg smile.png Veldig fleksibelt!

Han kan også jobbe 100% i perioder du kan være hjemme hele tiden, men da er det viktig å huske å søke utsettelse på foreldrepenger hos NAV for ikke å miste dager smile.png

Nå er jeg usikker på om jeg har forstått rett igjen. Hvis far ikke skal ta noe permisjon før jeg er ferdig med foreldrestipendet som varer i 44 uker, kan ha da ta sine 18 uker etterpå? Sånn at vi totalt har 62 uker kombinert foreldrepenger (far) og foreldrestipend (mor)?

HI

De 18 ukene du snakker om, er det tilfeldigvis fedrekvoten? Den faller bort når du som mor ikke har opparbeidet deg rett til permisjon. Far kan få 38 uker, dvs felleskvoten dersom du som mor studerer 100 %.

Beklager svaret i sted, jeg glemte å ta med NAV sine regler. For at far skal få permisjon på eget grunnlag må du være i aktivitet 100%.

Vet derfor ikke hvordan det blir hvis du skal ha permisjon fra studiet. Siden far ikke har rett på foreldrekvote når mor er student. Vet ikke hvordan det regnes hos NAV når du tar permisjon fra studiet, da kan det faktisk hende at det eneste dere får er de 44 ukene som er gjennom Lånekassen. Verdt å sjekke opp hos begge parter.

Endret av Ziiona

Annonse

HI

De 18 ukene du snakker om, er det tilfeldigvis fedrekvoten? Den faller bort når du som mor ikke har opparbeidet deg rett til permisjon. Far kan få 38 uker, dvs felleskvoten dersom du som mor studerer 100 %.

Nei, tenkte ikke på fedrekvoten, ser her at den faller bort.

18 uker har jeg regnet ut fordi det er under 49% av 38 uker (som er totalantallet av uker han har rett på foreldrepenger med 100% fra NAV) (dvs utregnignen er slik: 38/100 x 49 = 18,4) . Det står på lånekassen sine sider at dersom far tar ut under 49% foreldrepenger så påvirker ikke dette fødselssipendet i noen grad. Logisk tenkte jeg- men kanskje det ikke regnes ut slik likevel?

HI

Dette står på lånekassen sine sider:

Hvor mye tar han/hun ut i foreldrepenger fra Nav Hvor mye får du i foreldrestipend fra Lånekassen 100 % foreldrepenger Får ikke foreldrestipend (0 %) 50–99 % foreldrepenger Halvt foreldrestipend (50 %) 0 - 49 % foreldrepenger Fullt foreldrestipend (100 %)

Da tolket jeg det slik at om han tar ut alle de mulige 38 ukene så får ikke jeg noe foreldrestipend fra lånekassen. Tar han ut mellom halvparten (19 uker) og litt under alle ukene han har til rådighet, så får jeg 50% av foreldrestipendet i alle 44 ukene. Far han ut 18 uker eller mindre så kan jeg fortsatt få fullt foreldrestipend i alle 44 ukene. Eller jeg var som sagt usikker på om det da skulle trekkes fra de ukene han tok av de 44 ukene, eller om det kom i tillegg. Men slik jeg tolker det du skriver så kommer det i tillegg, enten man velger å ta det litt ulikt per uke eller sammenhengende etter jeg er ferdig med mine 44 uker.

HI

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/Foreldrestipend/vilkar-for-foreldrestipend/

Så ut som en tabell når jeg limte det inn, men ble annerledes når jeg trykket på "publiser", her er lenken til samme tabell

HI

Nei, tenkte ikke på fedrekvoten, ser her at den faller bort.

18 uker har jeg regnet ut fordi det er under 49% av 38 uker (som er totalantallet av uker han har rett på foreldrepenger med 100% fra NAV) (dvs utregnignen er slik: 38/100 x 49 = 18,4) . Det står på lånekassen sine sider at dersom far tar ut under 49% foreldrepenger så påvirker ikke dette fødselssipendet i noen grad. Logisk tenkte jeg- men kanskje det ikke regnes ut slik likevel?

HI

Tror ikke den prosenten er avhengig av hvor stor del av tildelte uker. Sånn vi gjorde det jobbet som sagt samboer 60 % og hadde 40 % permisjon. Han mistet ikke noe av totalt antall dager av den grunn, det blir bare strekt utover et mye lengre tidsrom. Han hadde fortsatt 190 dager med permisjon, for dette hadde han fått tildelt fra NAV. Det er dette som kalles gradert uttak.

Uttaket hans kan ikke tilsvare mer enn Max 49 % pr uke, men han mister ikke antall dager.

Men er ikke det akkurat det samme da, Zioona? OM han tar x antall uker sammenhengende eller fordeler det på dager per uke i et gitt tidsrom? Totalt sett tilsvarer det like mange dager. Er jo ganske rart om det må tas ut hver uke og ikke kan tas sammenhengende.

HI

Men er ikke det akkurat det samme da, Zioona? OM han tar x antall uker sammenhengende eller fordeler det på dager per uke i et gitt tidsrom? Totalt sett tilsvarer det like mange dager. Er jo ganske rart om det må tas ut hver uke og ikke kan tas sammenhengende.

HI

Er ikke helt sikker på om jeg har forstått dette, men de ukene som gjenstår etter du har hatt de 44 ukene så kan han ta de 100% :)

Men det dere må sjekke opp er hvordan det å ta 100% permisjon fra studiet ditt evt gjør med det han kan søke om hos NAV. For når du tar permisjon fra studiet ditt er ikke du i 100% studie lengre, og da har ikke barnefaren rett på å få noe som helst. Betalingen for de 44 ukene foreldrestipend fra Lånekassen får du uansett om du studerer eller har permisjon fra studiet.

HI

Er ikke helt sikker på om jeg har forstått dette, men de ukene som gjenstår etter du har hatt de 44 ukene så kan han ta de 100% :)

Men det dere må sjekke opp er hvordan det å ta 100% permisjon fra studiet ditt evt gjør med det han kan søke om hos NAV. For når du tar permisjon fra studiet ditt er ikke du i 100% studie lengre, og da har ikke barnefaren rett på å få noe som helst. Betalingen for de 44 ukene foreldrestipend fra Lånekassen får du uansett om du studerer eller har permisjon fra studiet.

Ble ikke enklet det her ;) Informasjonen fra lånekassen kan jo tolkes på mange måter synes jeg. Tusen takk for hjelp og innspill, så håper jeg at lånekassen forklarer dette her nøye så vi ikke gjør noe galt, og får til å planlegge skikkelig uten misforståelser :)

HI

Ble ikke enklet det her ;) Informasjonen fra lånekassen kan jo tolkes på mange måter synes jeg. Tusen takk for hjelp og innspill, så håper jeg at lånekassen forklarer dette her nøye så vi ikke gjør noe galt, og får til å planlegge skikkelig uten misforståelser :)

Masse lykke til :) vil også anbefale deg å snakke med NAV ang aktiviteten for at far skal kunne søke på eget grunnlag. Mener kravet er at du må være i 100% aktivitet for at han kan gjøre det. Akkurat den delen kan bare de svare på. Et tips er NAV foreldrepenger har egen side på Facebook hvor du kan stille spm, og får stort sett veldig fort svar :)

Om du tar alle dine 44 uker, får far ingen ting. Om du tar feks 30 uker, får far de 14 ekstra. Dere får ikke lenger permisjon enn vanlige arbeidstakere. Svarere tvert i mot.

På NAV sin chat om foreldrepebger får du raskt svar om akkurat det dere lurer på :)

E i akkurat sammensituasjob som dere nå, og de 38 utlevering far begynner å løpe fra og med tre uker etter fødsel (eller er det seks, det er de som er forbeholdt mor i hvertfall)

Anonym poster: 9368e050c0f3bb3eac902861a5a6be84

Hvis du tar ut fullt fødselsstipend fra Lånekassen får ikke far fedrekvota. Han har ikke rett på noen ting så lenge du ikke har jobbet. Skikkelig kjipt, synes det er litt for strengt. Vi venter barn i juni og far mister 14 uker pappaperm, for jeg har ikke mulighet til å få jobb i sommerferien..

Anonym poster: 11d9e24c23f8a0f13eeda0059399433a

• 1 måned senere...

Jeg studerer deltid og arbeider i tillegg. Jeg har derfor rett på både foreldrepenger fra NAV og foreldrestipend fra Lånekassen. Så lenge min mann tar ut sine 14 uker etter at jeg er ferdig med foreldrestipendet, bryr ikke Lånekassen seg noen ting. NAV og Lånekassen har ingenting med hverandre å gjøre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...