Gå til innhold

Studenter! Ang foreldrestipend/foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Er ikke gravid enda, men vurderer det... Jeg er student og vi har ett barn sammen fra før.

Synes det er vanskelig å finne informasjon fra NAV og lånekassen sine sider om hvordan man kan kombinere foreldrepenger fra NAV (far) og foreldrestipend fra lånekassen (mor). Undersøkte litt tidligere, og mente jeg da fant ut at det lønnet seg at jeg heller tok ut fullt foreldrestipend enn at vi skulle dele det opp mellom meg og far, men når jeg ser på lånekassen sine sider nå så virker det som far kan ta ut opptil 49% foreldrepenger fra NAV uten at det påvirker stipendet mitt (selvsagt når jeg ikke er hjemme, men tilbake på skolen, hadde jo vært fint for far å ha permisjon også, han har jo fulle rettigheter på dette, men jeg har ikke hatt arbeidsinntekt kun stipend og lån). Mulig det har blitt noe nytt siden sist jeg sjekka. Noen med nylige erfaringer på området? Tips til lenker der det står mer utfyllende som jeg ikke har sett?

Anonym poster: 9fc663804d18d6fbc08df7556364dd70

Fortsetter under...

Sist jeg undersøkte så vurderte vi også muligheten for at far skulle være den som var hjemme i permisjon. Men på grunn av regelverket, så hadde da far kun fått fedrekovota på tolv uker, tror ikke han kunne fått verken mødrekvota eller den valgfrie delen i midten (da må jeg ha rettigheter på foreldrepenger) når jeg ikke har hatt inntekt. Rart egentlig da, for det hadde jo gått hvis det var far som ikke hadde rettigheter fra NAV, men kun jeg, jeg hadde fått tatt ut både min egen og den valgfrie kvoten :S Hvis jeg har forstått det rett. Men opplys meg gjerne!

HI

Jeg er student, og vi gjorde det slik at samboer tok ut permisjon og jeg fikk foreldrestipend fra Lånekassen. Jeg fortsatte i studiet etter fødsel, fikk fullt foreldrestipend. Var privatist, så styrte jo alt selv. Samboer søkte foreldrepenger på eget grunnlag, og fikk tildelt 38 uker permisjon :)