Gå til innhold

Flere som har baby i seteleie?


hol(L)y COW

Anbefalte innlegg

Er i uke 33 så mye kan skje enda. Men likevell litt stressa, fordi h*n har sparket bare nedover så lenge jeg har kjent liv. Nå har de bekreftet seteleie med ul på kontroll hos jordmor. Frykter h*n har funnet seg en favorittstilling h*n har tenkt å bli i......

 

Hva er grensen på hvor store barn man får føde vaginalt i sete? Forrige var over 4 kg. Den store skrekken min er ks eller epidural og beina i tvinge med fødestuen full av folk når jeg føder. Ligger babyen i sete så føler jeg at jeg ikke har "kontroll" lenger....

 

 

Jeg hadde så fin fødsel sist! Blæh... føler for å stå på hodet når jeg sover til h*n snur seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg er i samme situasjon som deg. Er 34+2 og her sittes det også. Vet det enda kan være sjans for at hun snur seg, men har mine tvil.

 

Jeg aner ikke om det er noen øvre grense på hvor store barn kan være, om du ønsker setefødsel. For meg er ikke dette et alternativ, og jeg har klarert med legen at jeg ønsker ks om hun ikke snur seg til en mer fødevennlig stilling :P

 

Skal inn til ny sjekk etter påske, og da evt henvises videre til sykehuset for samtale.

 

 

Hvordan går det med deg, har det skjedd noen helomvending i magen din de siste dagene ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei som ligger på tvers. Håper at hun snur seg med hodet ned etterhvert. Jeg er i uke 33 så hun har jo tid til å snu seg. For meg er det heller ikke noe alternativ å føde i seteleie.

 

Fordelen med tverrleie er at jeg sover hele natta igjennom uten å måtte gå på do og ingen sure oppstøt :) Får nyte det så lenge jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H*n veksler mellom seteleie og skrått tverrleie med hodet oppover her.

 

Akkurat nå kjenner (og ser!) jeg tydelig hode oppe på høyre side mens bena går som trommestikker litt lenger nede på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde seteleie sist gang. Da var det sagt at 4kg var grensen. Enta vår ble målt til 3800 på termin men da hun ble tatt med ks 5 dager før var hun akkurat 4000.

Jeg fikk velge og valgte ks. Ville ikke risikere å ødelegge meg på en fødsel som likevel kunne ende i hastesnitt.

En flott og fin oppevelse som jeg ikke angrer på. Og som jeg kan anbefale. :-)

Satt i sete fra ganske tidlig og ble sittende slik. :-)

Nå er alt annerledes og magen er lav, da var magen veldig høy og rett frem.

Nå er hodet ned, er 34+1 og hodet ar vært ned siste 2 månedene her. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min var ikke helt sikker på hvordan hun lå da jeg var på kontroll uka før påske. Skal til jm nå rett etter påske, så håper hun er sikrere etter å ha kjent.

Kjenner mest spark (tror jeg) litt under høyre lunge (det buler ofte ut der), og en del "kiling" nede ved skambeinet, så lurer på om hun ligger på tvers. Jeg sover som en stein, og kan de fleste netter sove på siden også, og slipper opp for å tisse på natten. Omtrent slik kjennes det ut som at hun har ligget siden tidlig uke 30; det var første gang jeg begynte å kjenne henne oppunder ribbeina.

Dette er forresten min første, og er nå i uke 35 - kan vel kalle meg høygravid fra og med nå! Føler meg faktisk ikke så veldig høygravid, selv om jeg de siste dagene har hatt litt mer sure oppstøt, men ikke så mye at det er veldig plagsomt. Magen er ikke så stor (som jeg får høre ofte nå), og noen har kommentert at den sitter ganske lavt; men jeg tror ikke den sitter så lavt som om den hadde "droppet".

Jeg har ikke helt gjort meg opp mening om ønsker rundt fødselen ennå ("naturlig" eller "normal" (mulighet for epidural) avdeling) - heller vel mot naturlig, men for meg kommer det også an på hva slags leie det virker som at hun ligger i mot slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er snart i uke 33 min gutt sitter godt nede med rumpen. Lå på tvers i helgen men er ganske sikker på at han satte seg ned med rumpen igjen.

 

Jeg desverre har syket meg opp under hele svangerskapet om å føde naturlig. Hadde hard fødsel sist og slitt mye med angst i forbindelse med fødsel. Og en ting er klart for min del snur han seg ikke så blir det garantert keisersnitt.

 

Litt lei meg hvis han ikke snur seg, faktsik begynt å se fram til å føde natrulig:(. Så krysser fingrene masse for at han skal snu seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige tirsdag kunne fastlegen min konstantere han lillegutt er i seteleie. Han anbefalte ikke å prøve å snu pga at navlestrengen kan da sno seg rundt halsen.

 

Ved forrige graviditet ble seteleiet oppdaget først ca 30 min fødselen. Da hadde både fastlegen og 2 jordmødre "bekreftet" at hodet var festet bare en uke før fødselen.

 

Litt greit å være forberedt denne gangen. Og så vet jeg at der er plass til at jeg kan føde på "vanlig" måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde baby i seteleie ved kontroll i forrige uke.

I går synes jeg at jeg kjente han snudde seg med hodet ned, og ganske riktig, kontrollen i dag viste at han ligger riktig vei igjen. Er i uke 33+5 så det er fult mulig for dem å snu seg såpass seint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter :) Hvordan går det med dere? Har dere fremdeles baby i seteleie, eller har han/hun snudd seg? Selv skal jeg ha ks neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett denne tråden før nå, men min lille ligger også i sete, uke 37 nå. Jeg skal måle bekken i morgen og inn på snuforsøk etterpå. Så får jeg ta avgjørelsen etter det, heller mot KS altså.... Hvordan er det med deg, smilefjes, bestemte du KS selv? Forsøkte du vending?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. Ja, jeg stod helt fritt til å velge selv. Ønsket heller ikke å forsøke vending, ble henvist til ks samtale, og fikk dato samme dag. For meg var det uaktuelt å føde i sete! Hvordan tenker du, og har du født før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt skeptisk til vending jeg og, men vil prøve og heller si stopp hvis jeg blir usikker. Jeg har gledet meg så mye til fødsel, for dette er første gang, men jeg kjenner at det skal mye til for at jeg velger vaginal fødsel hvis hun ikke snur seg. Hvor lenge før termin blir det keisersnitt på deg da? Er det din første? Jeg har forstått det sånn at vi godt kan føde vaginalt senere, selv om vi får KS nå? Spørs bare om nestemann også legger seg i sete da... :) hverken jeg eller mannen lå i sete, så jeg spekulerer fælt på hvorfor hun har satt seg sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen min er veldig usikker på leiet til den lille. Jeg synes ikke bevegelsesmønsteret hennes har endret seg siden det ble påvist tverrleie, men magen er ikke bred. Kjenner spark på ulogiske steder for både tverrleie og hodeleie. Skal derfor til sykehuset på mandag for å sjekke leiet samt for å undersøke størrelsen. Symfysemålet mitt ligger langt over det grønne skraverte feltet. Er i uke 37.

Endret av sunnybunny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på tråden,jeg:)

I fødselssamtale på mandag sa legen at grensa for vaginal fødsel v seteleie ligger på 4,5kg. Synes selv det er litt mye,men..mulig det er forskjellig praksis fra sh til sh?

Forrige gang snudde lillegutt seg over til seteleie i uke 37,men tok heldigvis til fornuften og la seg riktig vei i uke 39. Denne gangen ble ny t,lillegutt observert i seteleie fra uke 36 men ul på mandag viste at også han har tatt til fornuften-nå uke 38..puh! De mener det er god plass i bekkenet og hodet er ikke festa så går litt m hjertet i halsen fram til termin tipper jeg. På sh er de veldig klare på at setefødsel er det beste/riktige og det er på ingen måte fritt valg mellom ks og vaginal fødsel. I tillegg er det vanskeligere for en fleregangsfødende å få trumfet gj ks,varh beskjeden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..så får bare håpe han holder seg i riktig leie framover nå,håper deres små også tar til fornuften i tide! Lykke til uansett,allesammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk velge helt fritt hvorvidt jeg ønsket setefødsel eller ks. Fikk inntrykk av at det er ulik praksis fra sykehus til sykehus. Min lille har ikke snudd seg, og jeg skal ha ks om 2 dager, 9 dager før termin :) Smilejente 84 : Dette er min tredje, første satt også så jeg har et ks, og en vanlig fødsel fra før. Kjempemasse lykke til alle, håper deres snur seg, eller at dere får innvilget ønskene deres for fødsel. Nå er jeg veeeeldig spent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært til UL i dag (37+2) og lillegutt er ennå i seteleie. Har kontaktet jordmor som igjen skal høre med sykehuset. Satser på å prøve å se om de klarer å snu ham. Ønsker IKKE KS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gru! Lillegutt er tilbake i seteleie!! Smilefjes: hvilket sh hører du til? Blir time hos lege på sykehuset imårra. Skulle nesten ønske de kunne få snudd han og satt i gang fødselen m det samme så vi kan få en ende på denne problemstillinga. Mister snart vettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering herfra: jeg var inne til vendingsforsøk sent i forrige uke, men hun er veldig sta, denne lille :) så hun sitter fortsatt godt på rumpa si. Jeg var veldig nervøs og redd på forhånd, men det ble mye bedre enn jeg trodde. Tror kanskje samboeren syns det var verre enn jeg, for det hadde sett nokså brutalt ut, legen brukte mye muskler og kraft. Så litt ubehagelig var det, absolutt! Men de var veldig beroligende og dyktige, og jeg følte meg så godt ivaretatt. Jeg får dato til keisersnitt, og velger helt selv om jeg vil benytte meg av det. Må innrømme at etter samtalen med legen og jordmora etter vendingsforsøket, er jeg nå mye mer positiv til en vaginal fødsel, det føles trygt og godt, og vi har nesten bestemt oss for det... Håper det ordner seg for dere andre også, på en eller annen måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med ks, Smilefjes :)

Og så bra da, Sunnybunny!

Og lykke til til resten også ;-)

 

Jeg har vært til modningsakupunktur hos en jm i dag, og hun kjente godt etter før vi startet, for ville ikke gjøre det hvis det mulig var sete-/tverrleie slik legen min trodde forrige uke. Men jm ble sikker på at hodet var godt festet nede i bekkenet, så vi kjørte på med noen nåler. Det stemmer bedre overens med hvordan jeg synes det kjennes ut som at h*n ligger også - med hodet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å,så bra h*n er festa riktig vei nå da:) Ul og kontroll om et par timer,spent på hva planen blir videre. Spennende tider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snudde seg til hodeleie av seg selv - men var til legen i uken som var og han var plutselig usikker igjen, og det kjennes ut som tverrleie nå.....Blæh!

 

Skal på kontroll på sykehuset imorgen, termin om 2 uker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...