Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #26 Skrevet 15. mars 2013 Jeg flyttet da jeg var ferdig på videregående og det håper jeg virkelig mine barn gjør også. Ikke for min skyld men for deres! Utrolig mye å lære på å flytte hjemmefra. Ikke alene, men i bofelleskap, folkehøgskole eller hva det måtte være. Anonym poster: 248a9f5de59966706d005c35e3b54297 Samme her. Både mannen og jeg flyttet hjemmefra etter fullført VGS. Han for å ta militærtjeneste og jeg for å gå på folkehøgskole. Deretter bodde vi på studenthjem i storby for å ta høyere utdannelse. Deilige og myke overganger fra å flytte hjemmefra. Selvfølgelig så bodde jeg under svært spartanske forhold på studenthjem hvor jeg delte kjøkken og bad med 11 andre, hadde en hybel på 5 kvadrat hvor jeg akkurat fikk plass til seng, pult, tv og klesskap osv. Men jeg hadde det topp og det å kunne jobbe seg opp "fra bunnen av" og nå tilslutt inn i ny, flott enebolig med dobbel garasje har virkelig gitt meg følelsen av å lykkes. Mine døtre skal også få kjenne på det at penger ikke daler ned fra himmelen eller at materielle goder er gratis. Foreldre som lar barna bo hjemme til langt oppi 20-årene uten å kreve husleie/matpenger skaper bare luksusfellekandidater... Helt sykt hva enkelte 20-åringer mener de "har rett på" å bo i når de flytter hjemmefra, da blir de skuffa fordi de ikke kan flytte inn i ny leilighet på Oslos beste vestkant.. Tragisk. Anonym poster: c0a6beb3be3ea2c7bd4a637688b1375b
Pinnus Skrevet 15. mars 2013 #27 Skrevet 15. mars 2013 Har ikke tenkt å sette noen aldersgrense for når de må flytte ut. Det vil tiden vise, og jeg regner med de vil få er behov for å flytte på seg selv etter vgs og de nærmeste årene etter det.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #28 Skrevet 15. mars 2013 Jeg flyttet ut når jeg var 16. Fikk borteboerstipend, barnetrygd, barnebidrag fra mor og far pluss at jeg jobbet. Hadde utbetalt ca 18.000 kr i mnd totalt. Og det er faktisk ganske mye når man er 16 år altså. Det er jo mer enn hva folk her inne later til å ha.... Anonym poster: db1002ac256a6bb3cc574df944555940
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #29 Skrevet 15. mars 2013 Jeg kommer i prinsippet aldri til å kaste ut barna mine, men jeg håper jeg klarer å oppdra dem på en måte som gjør at de får lyst til å flytte hjemmefra i løpet av studiene. Jeg kommer aldri til å kaste dem ut når de fyller 18 år. Jeg hadde fortsatt nesten 1år igjen på videregående da jeg ble 18år, noen fyller jo til og med 18 år mens de går 2.året på videregående og da vil jeg mye heller at de skal konsentrere seg om skolen enn det å måtte ha nok penger til å betale husleie osv. Vi bor nærme Oslo, så hvis de bestemmer seg for å studere der, så kan de gjerne bo hjemme mens de studerer, men jeg håper de får lyst til å flytte for seg selv senest i begynnelsen av 20-årene. Alle har godt av å bo litt for seg selv før man får samboer og familie. Anonym poster: f714fe5f49402854673960737c2806bf
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #30 Skrevet 15. mars 2013 20- 22. Anonym poster: 04835c4d017e9d95f8e4a522dc4b1eea
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #31 Skrevet 15. mars 2013 En ting er å nå flytte for seg selv for å gå på VGs, det ble noe helt annet enn å bli hevdet ut av foreldrene så fort man blir myndig. Stakkars barn sier bare jeg. Barn på 25? Siden du synes det er passe alder for å flytte hjemmefra? Hva tenker du da om alle de ungen mødrene her inne som får barn når de er 20-23? Er jo SVÆRT mange slike her inne... Barn som ikke burde få egne barn da eller? For man er vel ikke voksen nok til å ta seg av et barn om man ikke engang er voksen nok til å klare å bo for seg selv uten mammaen sin? Anonym poster: 15da3e5fe30c8ce4978e1f9e83463cf2
hol(L)y COW Skrevet 15. mars 2013 #32 Skrevet 15. mars 2013 Hiver ikke ungene mine ut, med mindre de sitter på ræva i sofaen og hever dagpenger mens de forventer middagen servert av mor. Eller dersom lønnsslippen viser tilnærmet det samme eller mer enn min! Forhåpentligvis oppdrar jeg de til å ha høyere forventninger til seg selv enn som så... Om de velger å studere noe der de kan bo hjemme hos oss må de gjerne bo her så lenge de studerer og oppfører seg. (Les: bidrar, om ikke økonomisk så praktisk.) Leieprisene er sykt høye, og dersom vi som foreldre samtidig kan bidra til lavere studielån er det gull verdt når man er ferdig utdannet. Dessuten liker jeg å omgås ungene mine..... Mine foreldre hadde samme holdning. Naboungene på samme alder som oss måtte betale for seg fra de fikk en ekstrajobb, og fikk ikke bo hjemme når de studerte eller når de tok opp igjen fag etter vgs. Merkelig nok har mine foreldre ofte besøk av barn og barnebarn, mens nabodama klager over at hun aldri får besøk.....
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #33 Skrevet 15. mars 2013 Elsker ungene mine jeg Kommer aldri til å hive de ut... Eneste hvis de ikke gidder å finne seg jobb og bare later seg hjemme, det blir noe annet. Selv bodde jeg hjemme til jeg var 20, og jeg var den første i vennegjengen som flyttet hjemmefra. De andre har vært ca 23-25 år. Anonym poster: 4a6482bb25fdbff3f20bb7a991ffb292
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå