Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har dere damer her inne noen tips til hva man kan gjøre for å bli gravid? Jeg tar folat hver morgen. Har hørt det skal hjelpe på fruktbarheten når man prøver å bli gravid. Men hva annet kan hjelpe?

Har prøvd så mye, og man blir jo litt tullete etterhvert. De første par-tre månedene lå jeg på ryggen etter aksjelegging, gjerne med bena høyt. Så sa ei venninne at det kommer an på hvordan livmoren ligger/er formet eller noe slikt, så det kan hende at det å ligge på ryggen ikke er riktig, så dermed har jeg ligget de siste par månedene på magen. Eller, egentlig har jeg gitt det der litt opp, og går ofte og tørker meg med en gang etterpå... Vet ikke, men de ivrige svømmerne som har sjangs til å befrukte egget svømmer vel opp og inn uansett om man går og tisser etterpå?

Kom med alle tips, kjerringråd og ting dere har hørt om eller prøvd selv!! :)

Fortsetter under...

Lettere for mannen å proppe i seg vitaminer som bedrer sædkvalitet. Kan nevne sink, c-vitamin, e-vitamin og omega-3. Smoothie daglig vil også bidra til bedre kvalitet. Det vil ta tid for sædcellene bruker 3 mnd på å produseres-

Folat øker ikke fruktbarhet men reduserer risiko for ryggmargsbrokk.

Utover det er det å leve sunt, spise frukt og grønt. Kutte ned på koffein, salt og fett. Kutte ut røyk/nikotin hvis man bruker det.Er man overvektig kan det hjelpe å gå ned noen kilo. Få i i seg riktig vitaminer og mineraler. Moderat trening. Slapp av og nyt livet!

Anonym poster: 7264d4490729be9414c56ac2e41a57f4

Fine tips du kommer med! Er det ingen andre som har noe å bidra med her? Er det ikke flere som har brukt noen måneder og som kunne fortalt litt om hva som funket for dem da det klaffet?

Jeg klarer i mye høyere grad å slappe av nå, selv om jeg jo tenker mye på det. Var så skråsikker på at det skulle klaffe med en gang, men det gjør jo ikke det. Men man må jo leve og nyte livet i mens, uansett hva det blir til ;)

Slimløsende hostesaft skal gjøre det lettere for svømmerne. Tas rundt el. Grapefruktjus sies å øke mengden elslim, tas før og under el. Jeg blander ut i farris, da blir det ikke så bittert. Jeg er prøver, og i denne pp drakk jeg denne jusen før og under el. Håper det gjorde susen:-)

Annonse

Mitt beste tips er å prøve å ha det så fint med seg selv som mulig. Om det innebærer å ta et glass vin av og til, være med venner, gå på tur i sola osv. Nyt friheten og kjæresten din! DET er naturens beste måte å lage barn på:)

Ellers er jeg tilhenger av troen på at hva man putter i seg til en viss grad spiller inn på både fruktbarhet og trivsel i egen kropp og eget sinn. Ikke noe fanatisk, men prøv å unngå ferdigmat, mye sukker, mye e-stoffer etc. Da jeg ble gravid nå spiste jeg mye avkoado, hadde lest en australsk studie som konkluderte med at kvinner som spiste en avokado hver dag ble lettere gravid med prøverør enn kontrollgruppen som ikke gjorde det. Dette er jo bare en enkelt studie, og kanskje dte bare er tilfeldigheter. Men eggene være trenger nok sunt fett og god næring:)

Å være litt påpasselig med å spise sunt og næringsrkt er også viktig for mannen. Dropp kjempemasse alkohol, masse sukker, halvfabrikata etc. Og så tar det tre mnd å lage sædceller, så om mannen har et dårlig kosthold, må man være tålmodig med resultatene på omlegging:) Jeg har foret mannen med omega 3 og vitamin d (tran), mye frukt og grønt, sink og magnesium (kosttilsudd fra helsekost som skal virke positivt inn på sædkvaliteten). Og så har jeg oppfordret ham til å bytte ut noen øl med alkoholfrie osv. For oss har det gått relativt for å bli gravid begge gangene. Og det kan hende vi hadde blitt det uansett . Men det skader jo ikke å ha et sunt kosthold uansett, da:)

OG! Viktig. Om det blir for mye stress for deg, om du bare blir stressa av å tenke på disse tingene, så driter du i det. Da er det bedre for deg, egga dine og fertiliteten dn å gjøre som du pleier!

Fikk fine svar nå! :)

Jeg tror kosthold kan ha mye å si for fruktbarheten, og selv om man alltid har forbedringspotensiale, så er vel ikke kostholdet vårt det aller verste (selv om forståelsen av hva som er sunt varierer veldig). Vi lager det meste fra bunnen av, og kjøper aldri hel- eller halvfabrikert mat. Vi spiser også mye økologisk, mest på grunn av alt vi ikke vil få i oss av sprøytemidler.

Jeg har hatt noen måneder nå hvor jeg ikke har drukket noe, men nå har jeg begynt å gi litt blaffen igjen og tar meg et glass vin i ny og ne. Er uansett ingen stordrikker, og tror det gjør at jeg slapper mer av, og tar litt av fokuset vekk fra at jeg ikke er gravid enda.

Jeg har slitt en del med urinveisinfeksjon i det siste, selv om jeg aldri har hatt det tidligere. Kan være noe av grunnen til at ikke det har klaffet?

Vi har jo ei fin frøken på 4 år, så vi vet jo at det går, men har så lyst til å gi henne søsken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...