Gå til innhold

Vekstestimering på UL. Dine erfaringer?

Anbefalte innlegg

Dere som har fått barn tidligere (eller som har født, og bare titter innom 3. trimester :) ), og har fått vekstestimering gjennom ultralyd i slutten av svangerskapet:

Hvor mange uker var du på vei da, og var det store avvik mellom estimert vekt og faktisk fødselsvekt?

Jeg var selv på UL rundt uke 36/37 og fikk da vite at babyen lå ca 6 % under snittet. Var på oppfølgings-UL i uke 39/40 og da antok de at han var ca 2 % under snittet, men siden han lå så langt nedi bekkenet var det vanskelig å få nøyaktige mål.

Forskjellige tanker som dukker opp når man går på overtid... Har jo hørt historier om folk som får babyer som er mye større enn estimert vekt. Jeg syntes forrige fødsel var steintøff, og storebror veide ikke mer enn 3300 g. Så jeg får litt panikk ved tanken på at vekstestimeringen skal være helt gal, og at lillebror er godt over 4 kg!

Fortsetter under...

Jeg tror ikke helt på vekstestimeringen. Med mitt første barn ble det estimert en vekt på over 4 kg, men fødselsvekten var bare 3100g, men hun var 52cm lang da. Mitt andre barn ble estimert til 3500g, veide 4100g... Man bør nok ta det med en klype salt tenker jeg

Min eldste ble estimert til å være ca 3200 g. Hun ble født noen dager etter, og var da over fire kg. Tviler på at hun la på seg 800 g på under ei uke.

Den i magen min nå, sier de er så veldig liten, så tipper at hun er sånn cirka normal egentlig og at de bare har målt litt feil.

Takk for svar :)

Men hvilken uke ble vekten estimert? Jeg spør fordi jeg lurer på om det er større sannsynlighet for "rett" estimat, hvis UL tas flere uker før fødsel (fordi babyen kanskje ikke ligger like langt ned i bekkenet og hodet er lettere å måle).

Annonse

Hos meg ble vekten estimert annenhver uke fra uke 28 til fødsel, og den fulgte sin kurve, så det må ha vært feil hele tiden. Legene skyldte på at babyen var veldig lang og hadde lite hode, og at de derfor trodde den var mindre enn den virkelig var.

Med første var jeg på estimering ifbm overtidskontroll (11 dager over). Da tippet de at han var 4 kg. Han ble født 2 dager etterpå og var 4,5.

Yngste var jeg på mange kontroller av div. grunner, men 2 uker før termin var SF-målet langt utenfor skjemaet. (Hadde være utenfor skjemaet en stund, men plutselig ble det mye mer!) Da tippet de han var 4 kg ved termin. Jeg var stor og tung da (hadde BMI på 27 ved start) så det hadde nok litt å si også for at de fulgte godt med.

Han ble født en uke senere og var 4,2. Så det har jo stemt sånn noenlunde, men de bommet litt med første.

Jeg har vært til ukentlige kontroller hele svangerskapet pga diabetes.De siste ukene har det vært mye fokus på om babyen har vært stor. Gyno har alltid student med seg så har hørt når han forklarer. De tar mål av hodeskallen og magemålet,dette skal egentlig være nok til å estimere sånn ca MEN: siden keisersnitt-arret mitt lager skygge på bilde + mye fett på magen blir ikke målingene nøyaktig. Nå har babyen min et normalt hode men altfor stort magemål,dvs at han er større enn normalt.De kan også måle det på mengden fostervann.Tror ihvertfall denne gyno er ganske flink og nøyaktig.Jeg får keisersnitt 3 uker før pga stor baby selv om vi ikke vet nøyaktig hvor mye han veier..

Masse lykke til!

Jeg var på UL i uke 32 (egentlig for å sjekke noe annet da) men da tok hun en vekstestimering også.

Hun estimerte ungene til å være ca 5% under snittet, og ut kom en baby på rett under 3400 noen dager før termin, så stemte bra her.

Annonse

Her var jeg på vekstestimering samme dagen som jeg fødte. Klokken 11 ble hun estimert til 3.6 kg. Og når hun ble født senere på kvelden ble hun målt til 3.66 kg.

Ved en tilfeldighet var det samme jordmor som estimerte henne på formiddagen som tok i mot på kvelden. Jeg var da 38+4 uker på vei.

Så hos meg stemte det veldig bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...