Gå til innhold

Barn som våkner midt på natta og er helt umulig å få sove igjen, hva gjør man da???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har ei frøken på 1,5 år som av og til våkner midt på natta og vil ikke sove igjen. Først får hun smokk og er vi heldige, legger hun seg og sovner selv etter hvert. Men de fleste gangene vil hun ingenting, hun vil bare snakke og sutre. Vi sjekker seff at det ikke er bæsj i bleie, gir henne melk og litt mat dersom hun er helt umulig å få til sengs. Vanligvis pleier hun å være våken ca 2 timer midt på natten , blir trøtt og sovner igjen. Hun får nok mat rett før leggetid ca kl.7 på kvelden og liker å sove hele natta til langt ut på morgenen ellers. Hva gjør man når barn våkner midt på natten? På forhånd takk for svar :)

 

Anonym poster: c5312e254c5b4ca22a7fe3b73e459052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ikke dattera mi har sovna igjen så har jeg bare lagt hu mellom oss, for da har hun sovnet igjen ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger også henne mellom oss, men det hjelper ikke. Da vil hun leke, le , snakke og holde på. Hi

 

Anonym poster: c5312e254c5b4ca22a7fe3b73e459052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i første omgang styrt helt unna mat og melk. Ikke lagt inn noen slike grunner for henne til å våkne.

 

Deretter ville jeg sørget for at hun erfarte at livet om natta er _kjedelig_. Ikke at hun skal skrike seg i søvn, men hold det mørkt (så mørkt som mulig), ikke noe underholdning, ikke noe mat og drikke (til nød et glass vann hvis hun _virkelig_ trenger drikke). Midt på natta er det nesten ikke grenser for hvor kjedelig jeg kan være...

 

Hva gjør hun dersom dere gir henne smokken, sier at det er natta og går fra henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt henne servering på natt hvertfall... Evt tilbudt vann i tilfelle hun er tørst, men ikke melk eller mat... Da har hun jo noe å se fram til på natta da, oppvartning.

 

 

 

Anonym poster: 8f609cb694b170e1981abfd63abbb365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene min hadde en periode han var våken midt på natta slik som det.

 

Jeg synes overhodet ikke det er lurt av deg å gi henne mat og drikke midt på natta, da "belønner" du henne jo for å våkne..

 

Her var jeg veldig konsekvent på at han ikke fikk komme ut av rommet, lyset var alltid av, slik at det ikke er lyst i rommet. Dersom jeg måtte snakke til han, var det kun med helt lav stemme. jeg pleide sitte ved siden av senga hans frem til han sovnet, uansett om det tok et par timer. Etterhvert satt jeg meg lenger og lenger vekk fra senga. Tok noen uker, men så vendte han seg til å sove natta gjennom igjen.

 

Anonym poster: 14ca5e7a3a6a03e34acf89485a7f6b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han ikkje har roa seg på rommet åleine, etter å ha fått smokk og bamse, så har det hendt at eg har lege på skumgummimadrass på golvet, og passa på at han ikkje stod opp og ellers gjeve han mininmalt med merksemd, har heller prøvd å få sove litt sjølv. (har prøvd å legge han mellom oss, men då berre tøysar han)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte å tulle sånn når det var på tide å kutte ned på dagsøvnen. Han holdt det gående i 2-3 timer midt på natta. Etter vi kutta ned på dagduppen sov han godt igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sover fortsatt i samme rom som oss, men i senga si seff.så vi får ikke gått fra henne da vi selv sover i samme rom. Noen ganger legger hun seg ned og sovner når hun får smokk, men noen ganger fortsetter hun å sutre, være litt grinete. Hvis vi ikke reagerer blir hun ennå mer grinete. Sjekker at det ikke er bæsj i bleie, men slår aldri på lyset midt på natta. Når hun ikek roer seg, gir vi henne melk, da hender det at hun roer seg og hvis ikke da tar min sambo med henne i stua og lar henne leke litt. Hun blir som regel trørr og sovner innen 2 timer.

Føler at dette blir feil, men ser ingen annen løsning fordi hvis ikke vi gjør noe, skriker hun og griner og vil ikke ha noenting.

 

HI

 

 

Anonym poster: c5312e254c5b4ca22a7fe3b73e459052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i første omgang styrt helt unna mat og melk. Ikke lagt inn noen slike grunner for henne til å våkne.

 

Deretter ville jeg sørget for at hun erfarte at livet om natta er _kjedelig_. Ikke at hun skal skrike seg i søvn, men hold det mørkt (så mørkt som mulig), ikke noe underholdning, ikke noe mat og drikke (til nød et glass vann hvis hun _virkelig_ trenger drikke). Midt på natta er det nesten ikke grenser for hvor kjedelig jeg kan være...

 

Hva gjør hun dersom dere gir henne smokken, sier at det er natta og går fra henne?

 

Jeg hadde i første omgang styrt helt unna mat og melk. Ikke lagt inn noen slike grunner for henne til å våkne.

 

Deretter ville jeg sørget for at hun erfarte at livet om natta er _kjedelig_. Ikke at hun skal skrike seg i søvn, men hold det mørkt (så mørkt som mulig), ikke noe underholdning, ikke noe mat og drikke (til nød et glass vann hvis hun _virkelig_ trenger drikke). Midt på natta er det nesten ikke grenser for hvor kjedelig jeg kan være...

 

Hva gjør hun dersom dere gir henne smokken, sier at det er natta og går fra henne?

 

Svar: Hun sover fortsatt i samme rom som oss, men i senga si seff.så vi får ikke gått fra henne da vi selv sover i samme rom. Noen ganger legger hun seg ned og sovner når hun får smokk, men noen ganger fortsetter hun å sutre, være litt grinete. Hvis vi ikke reagerer blir hun ennå mer grinete. Sjekker at det ikke er bæsj i bleie, men slår aldri på lyset midt på natta. Når hun ikek roer seg, gir vi henne melk, da hender det at hun roer seg og hvis ikke da tar min sambo med henne i stua og lar henne leke litt. Hun blir som regel trørr og sovner innen 2 timer.

Føler at dette blir feil, men ser ingen annen løsning fordi hvis ikke vi gjør noe, skriker hun og griner og vil ikke ha noenting.

 

HI

 

 

Anonym poster: c5312e254c5b4ca22a7fe3b73e459052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp melken. Hun trenger ikke melk om natten. Det blir en belønning og en motivasjon for å våkne. Ikke mat heller. Og for all del, ikke ta henne med på stua for å leke.

 

Dette er jo rene belønningssystemet det: Hun våkner. Først får hun smokk, deretter melk, så får hun leke og så får hun kanskje til og med mat. Klart hun fortsetter å våkne da! Dette blir rene festen det :) .

 

Dropp melk, mat og leking. Trøst henne, for all del, men husk at hun vil sutre og skrike for å få oppmerksomhet, mat, drikke og lek. Når dere slutter å gi henne det, og hun forstår at natta ikke er noen fest, slutter hun å våkne også.

 

Dere må forvente å tåle litt sutring, kanskje til og med hyl og skrik. Men det må nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ekstremt kjedelig på natta! Jeg la meg gjerne på madrass ved siden av senga hans (etter at han flyttet ut fra vårt soverom) og sov. I halvsover fortalte jeg han at nå sover mamma og det må du også. Noen ganger tre ganger andre ganger nærmere tusen! Ellers null oppmerksomhet- lå gjerne med ryggen mot han. Jeg måtte lære opp pappaen også. Han kunne gjerne starte lange samtaler med vanlig våkenstemme og stulle og stelle. På natta er det mørkt, kjedelig og sovetid!

 

Nå er poden fire år og sover godt hele natten og legger seg umiddelbart hvis han av en eller annen grunn har våknet på natta - og han sovner med en gang :) antar at det kan ha noe med rutinene fra tidligere å gjøre :)

 

Anonym poster: 6378ec3585a664bd859e7767c015bb68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi finner og på slikt av og til, jeg tar henne med opp. men har ikke noe underholdning på og minimalt med lys sitter og koser en stund til hun har roet seg så lager jeg melk som hun får med i sengen sammen med smokken så er det natta igjen, hun ligger ikke på samme rom som oss, hun var mere ekstrem med og våkne før vi flytta henne inn på rom sammen med søster, nå er det kanskje 2 ganger i mnd og hun er 15 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Ikke gi henne melk og mat på natten!

2. Ikke stå opp med henne, ta henne med inn i stua og lek på natten!

3. La snuppa få eget soverom!

 

Anonym poster: 2c5ddf3f8e597674a5374a36ace19f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har et soverom til, så ville jeg flyttet henne dit. Så ville jeg som alle de andre sluttet med all servering om natta og vært veldig kjedelig. I tillegg ville jeg lagt mange smokker i senga sånn at det er større sannsynlighet at hun finner en smokk selv før hun våkner ordentlig. Stå opp og leke om natta hadde jeg aldri gjort, men jeg har skjønt det er ganske vanlig her inne om barna våkner sent på natta (som jeg kaller det når de våkner kl.5...)

 

Anonym poster: 86e672672b70bcdc68ee61b79677fa34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå opp og leke om natta hadde jeg aldri gjort, men jeg har skjønt det er ganske vanlig her inne om barna våkner sent på natta (som jeg kaller det når de våkner kl.5...)

 

Anonym poster: 86e672672b70bcdc68ee61b79677fa34

 

Når barnet er ferdig utsovet etter å ha blitt lagt kl 19 og dermed har sovet i 10 timer i strekk så må faktisk mange stå opp kl 05. Det måtte jeg med storebror fra han var 7 mnd gammel og han ble aldri trøtt igjen før i 10-11-tida, så han var utsovet og vel så det han ;) Heldigvis begynte han å sove markant lengre når han ble 15 mnd gammel og siden han var 17 mnd har han sovet 11,5-12 timers netter, bliss <3 hehe

 

 

 

Anonym poster: 2c5ddf3f8e597674a5374a36ace19f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men måtte le vi begge 2 når vi skjønte at vi gjorde det motsatte av hva vi egentlig skulle gjort når hun våknet midt på natten. Vi gjorde saken bare verre, he he :)

 

Anonym poster: c5312e254c5b4ca22a7fe3b73e459052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke eget rom for henne ennå, da vi bor i en leilighet og har bare 1 soverom. Men skal flytte snart hvor hun vil få eget rom, da vil alle sove mye bedre. Tusen takk for tips , damer. Da blir det slutt på fest for lille frk.midt på natta :) Hi

 

Anonym poster: c5312e254c5b4ca22a7fe3b73e459052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...