Gå til innhold

Boller.. Med eller uten egg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egg i bolledeigen eller ikke? Hva gjør du og hvorfor?

Anonym poster: 2926569c837e3ddf36a03abb45c98d44

Skrevet

Uten, fordi det ikke sto i oppskriften sist jeg bakte. Pensler med egg.

Skrevet

Uten. Tar man egg i blir de litt mer "butterdeig" i konsistensen. Er godt det også altså, men da er det ikke vanlige boller lenger synes jeg.

Skrevet

Med, for det er med på å hjelpe hevingen så de blir ekstra store og luftige.

Anonym poster: c22d36e756c8b05e9174eb1180fa25bb

Skrevet

Uten. Tar man egg i blir de litt mer "butterdeig" i konsistensen. Er godt det også altså, men da er det ikke vanlige boller lenger synes jeg.

Om du har ett egg i en deg som gir 36 boller blir det ikke butterdeigkonsistens på bollene altså, men de hever litt bedre enn uten.

Anonym poster: c22d36e756c8b05e9174eb1180fa25bb

Gjest overlord
Skrevet

De blir mer luftige og hver bedre uten egg. Trikset for ekstra luftige boller er å bruke både gjær og litt bakepulver. Og så må du aldri bruke smeltet smør, men smuldre smøret inn halvparten av hvetemelet. Tilslutt er det viktig å heve leeenge.

Hilsen selvutnevnt bolle-ekspert

Skrevet

De blir mer luftige og hver bedre uten egg. Trikset for ekstra luftige boller er å bruke både gjær og litt bakepulver. Og så må du aldri bruke smeltet smør, men smuldre smøret inn halvparten av hvetemelet. Tilslutt er det viktig å heve leeenge.

I beg to differ!

Jeg bruker smeltet smør, ferskgjær og et par egg, og bollene mine er fantastisk luftige, myke og saftige. Jeg vet faktisk ingen som baker bedre boller enn meg!

En annen bolle-ekspert :D

Skrevet

Jeg må prøve begge deler og finne ut selv skjønner jeg.. :)

Hilsen snart bolleekspert (HI)

Anonym poster: 2926569c837e3ddf36a03abb45c98d44

Gjest overlord
Skrevet

I beg to differ!

Jeg bruker smeltet smør, ferskgjær og et par egg, og bollene mine er fantastisk luftige, myke og saftige. Jeg vet faktisk ingen som baker bedre boller enn meg!

Siden jeg aldri gir meg har jeg googlet, og funnet at ekspertene (altså ikke de selvutnevnte) er enige med meg.

F.eks Trines matblogg (men hun har visst ikke lært bakepulvertrikset)

http://trinesmatblogg.no/2011/10/25/rosinboller/

Gjest overlord
Skrevet

I beg to differ!

Siden jeg aldri gir meg har jeg googlet, og funnet at ekspertene (altså ikke de selvutnevnte) er enige med meg.

http://trinesmatblog...25/rosinboller/

Og der så jeg at hun bruker egg (*skamme seg*)

MEN, hun smelter iallefall ikke smøret! Det er helligbrøde :)

Skrevet

selvutnevnt bolleekspert3 svarer:

*smeltet smør

*fersk gjær

*Kitchn aid

egg til pensling :)

Nuff said!

Anonym poster: 67657a2f6a9fba4c806d90af9a977637

Gjest overlord
Skrevet

Er nummeret før jeg krever konkurranse og blind-test. Vet mine vinner!

Skrevet

Jeg huket mannen i mitt liv med vafler, og bollene min er enda bedre, så...så....der fikk du den! Jeg er dessuten elendig på trash talk.

Men jeg må innrømme at jeg begynner å bli nysgjerrig. Kanskje jeg må teste kaldt smør og bakepulver...

Skrevet

he, he, kan ikkje skilte meg som bolleekspert, sidan eg nesten ikkje likte bollar før eg fann bolleoppskrifta mi med egg i. Men har fått masse skryt for dei gode bollane (som eg plar varme i steikeovnen før servering), men har ikkje prøvd avanserte metodar som terna smør og denslags.

helsing bolleamatør som stemmer på egg.

Skrevet

I beg to differ!

http://trinesmatblog...25/rosinboller/

Og der så jeg at hun bruker egg (*skamme seg*)

MEN, hun smelter iallefall ikke smøret! Det er helligbrøde :)

Vi er mange eksperter her, tydeligvis. Her brukes det egg, fersk gjær og en blanding av smør, melk og melis som kokes opp. Jadda, melis, ikke sukker. Så godt, så enkelt... Nam!

Skrevet

Jeg huket mannen i mitt liv med vafler, og bollene min er enda bedre, så...så....der fikk du den! Jeg er dessuten elendig på trash talk.

Men jeg må innrømme at jeg begynner å bli nysgjerrig. Kanskje jeg må teste kaldt smør og bakepulver...

Å, du er kjempesøt!

hmmm, begynner også å bli nyskjerrig på dette med kaldt smør, blir en tøff overgang, men kanskje det må prøves? Alt for bedre boller, og kan alltids vende tilbake til gamle synder om det skulle vise seg fiasko! Men, kutter man da ned på mengden melk/væske?

Bakepulver trengs ikke, er bare å heve leeeeeeenge det :)

Hilsen bollemor (#11)

Gjest overlord
Skrevet

Å, du er kjempesøt!

hmmm, begynner også å bli nyskjerrig på dette med kaldt smør, blir en tøff overgang, men kanskje det må prøves? Alt for bedre boller, og kan alltids vende tilbake til gamle synder om det skulle vise seg fiasko! Men, kutter man da ned på mengden melk/væske?

Bakepulver trengs ikke, er bare å heve leeeeeeenge det :)

Hilsen bollemor (#11)

1 t-skje bakepulver gjør de enda mer luftige. Så det så.

Skrevet

Smøret smeltes og bruker melis i stedet for sukker. Så bruker jeg alltid kefir i halvparten av væskemengden. De beste bollene :P bruker grunnoppskriften til boller,,,kringle etc ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...