Gå til innhold

Når forteller dere det på jobben?


Solsikkemor

Anbefalte innlegg

Hei. :)

 

Jeg begynte i ny jobb for tre uker siden. På intervjuet fikk jeg spørsmål om jeg hadde planer om fler barn. Jeg svarte; ja, på sikt. Jeg visste jo ikke da at jeg kom til å bli gravid i løpet av bare noen uker. Vi har prøvd et år nå før denne lille spira kom.

 

Når burde jeg fortelle på jobb at jeg er gravid? Burde jeg vente til jeg har jobbet i tre måneder så jeg er sikker på at jeg ikke mister jobben?

 

Hilsen meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det mellom uke 12 og før det begynner å synes. De har ikke rett til å si deg opp igjen for det du har fått ny jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke pliktig til å si noe før 3 mnd før du ska ut i permisjon, men de fleste sier jo noe før det. Jeg har tenkt en del på det samme. Hvis formen holder seg bra venter jeg til uke 12-13. :-)

 

Arb.giver har ikke lov å spørre på et intervju om du planlegger barn. Det regnes som kjønnsdiskriminering, siden menn ikke får samme spørsmålet :-) ansetter man en kvinne i fertil alder må man regne med dette! :-)

Endret av bambi-88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useriøst av dem å spørre siden det ikke er lov. Jeg skal absolutt vente til etter uke 12, da jeg ikke vil måtte dele med alle på jobb at jeg hadde en spontanabort hvis det skjer. Men man bør jo fortelle det når man begynner å få mage, kan jo ikke lyve da :)

 

Har du ikke 6 mnd prøvetid? Uansett så har de ikke lov til å sparke deg pga gravid, man må ha gjort noe veldig alvorlig for å miste jobben med uten advarsler, selv i prøvetiden. Og hva skal de advare deg om? Får du denne babyen så mister du jobben, hehe, nei det går ikke an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det til sjefen forrige uke. Kontrakten min går ut i april og den får jeg ikke fornyet nå. Hun har allerede utlyst stillingen min. Rådet mitt er å vente så lenge som mulig.

 

Jeg sitter nå uten jobb etter april og vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Blir vel umulig å få ny jobb når man er 4 mnd på vei. Også med tanke på at de fleste blir sykemeldt rundt 5 mnd i yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg fortalte det til sjefen forrige uke. Kontrakten min går ut i april og den får jeg ikke fornyet nå. Hun har allerede utlyst stillingen min. Rådet mitt er å vente så lenge som mulig.

 

Jeg sitter nå uten jobb etter april og vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Blir vel umulig å få ny jobb når man er 4 mnd på vei. Også med tanke på at de fleste blir sykemeldt rundt 5 mnd i yrket.

 

Fy, så simpelt gjort!!! Og så har du en kvinnelig sjef i tillegg! Mitt råd er å få sykemelding før april er over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det til sjefen forrige uke. Kontrakten min går ut i april og den får jeg ikke fornyet nå. Hun har allerede utlyst stillingen min. Rådet mitt er å vente så lenge som mulig.

 

Jeg sitter nå uten jobb etter april og vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Blir vel umulig å få ny jobb når man er 4 mnd på vei. Også med tanke på at de fleste blir sykemeldt rundt 5 mnd i yrket.

 

En kollega av meg opplevde det samme, hennes kontrakt gikk ut i mars og hun hadde muntlig blitt lovet å få den videre, men den ble gitt til en annen person, hmm, "merkelig". Er bare kvinnelige sjefer der med flere barn selv, så jeg skal absolutt drøye med å fortelle at jeg er gravid, er bare vikar selv og vil ikke bli "dumpet" som udugelig jeg og.

 

Ser ikke helt problemet med å ha en gravid ansatt så lenge hun kan gjøre jobben som før, er jo bare å gi en kontrakt frem til den gravide går ut i svangerskapspermisjon (el. en mnd av gangen) og så lyse den ut el. gi den videre til noen andre, iallefall når man har lovet det! Klart gravide blir ofte sykemeldte, men det er bare de første 16 dagene arbeidsgiver betaler sykepenger før, så ikke all verden de taper i så fall, selv om det selvsagt er kr det og. Men noen gravide blir jo ikke sykemeldt og jobber frem til dagen de går ut i permisjon.

 

Det finnes mye snillere måter å løse sånt på enn å "dumpe" de gravide :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fortalte det til sjefen forrige uke. Kontrakten min går ut i april og den får jeg ikke fornyet nå. Hun har allerede utlyst stillingen min. Rådet mitt er å vente så lenge som mulig.

 

Jeg sitter nå uten jobb etter april og vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Blir vel umulig å få ny jobb når man er 4 mnd på vei. Også med tanke på at de fleste blir sykemeldt rundt 5 mnd i yrket.

 

En kollega av meg opplevde det samme, hennes kontrakt gikk ut i mars og hun hadde muntlig blitt lovet å få den videre, men den ble gitt til en annen person, hmm, "merkelig". Er bare kvinnelige sjefer der med flere barn selv, så jeg skal absolutt drøye med å fortelle at jeg er gravid, er bare vikar selv og vil ikke bli "dumpet" som udugelig jeg og.

 

Ser ikke helt problemet med å ha en gravid ansatt så lenge hun kan gjøre jobben som før, er jo bare å gi en kontrakt frem til den gravide går ut i svangerskapspermisjon (el. en mnd av gangen) og så lyse den ut el. gi den videre til noen andre, iallefall når man har lovet det! Klart gravide blir ofte sykemeldte, men det er bare de første 16 dagene arbeidsgiver betaler sykepenger før, så ikke all verden de taper i så fall, selv om det selvsagt er kr det og. Men noen gravide blir jo ikke sykemeldt og jobber frem til dagen de går ut i permisjon.

 

Det finnes mye snillere måter å løse sånt på enn å "dumpe" de gravide :(

 

Dessuten kan arbeidsgiver bli fritatt for arbeidsgiverperioden (de første 14 dagene i en sykmelding) om de søker nav om det pga gravid arbeidstaker. Så det er ingen unnskyldning. Jeg ville ihvertfall ha funnet meg en annen arbeidsplass etter permisjonen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det til sjefen forrige uke. Kontrakten min går ut i april og den får jeg ikke fornyet nå. Hun har allerede utlyst stillingen min. Rådet mitt er å vente så lenge som mulig.

 

Jeg sitter nå uten jobb etter april og vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Blir vel umulig å få ny jobb når man er 4 mnd på vei. Også med tanke på at de fleste blir sykemeldt rundt 5 mnd i yrket.

 

En kollega av meg opplevde det samme, hennes kontrakt gikk ut i mars og hun hadde muntlig blitt lovet å få den videre, men den ble gitt til en annen person, hmm, "merkelig". Er bare kvinnelige sjefer der med flere barn selv, så jeg skal absolutt drøye med å fortelle at jeg er gravid, er bare vikar selv og vil ikke bli "dumpet" som udugelig jeg og.

 

Ser ikke helt problemet med å ha en gravid ansatt så lenge hun kan gjøre jobben som før, er jo bare å gi en kontrakt frem til den gravide går ut i svangerskapspermisjon (el. en mnd av gangen) og så lyse den ut el. gi den videre til noen andre, iallefall når man har lovet det! Klart gravide blir ofte sykemeldte, men det er bare de første 16 dagene arbeidsgiver betaler sykepenger før, så ikke all verden de taper i så fall, selv om det selvsagt er kr det og. Men noen gravide blir jo ikke sykemeldt og jobber frem til dagen de går ut i permisjon.

 

Det finnes mye snillere måter å løse sånt på enn å "dumpe" de gravide :(

 

Dessuten kan arbeidsgiver bli fritatt for arbeidsgiverperioden (de første 14 dagene i en sykmelding) om de søker nav om det pga gravid arbeidstaker. Så det er ingen unnskyldning. Jeg ville ihvertfall ha funnet meg en annen arbeidsplass etter permisjonen!!

 

Det er 16 dager, men du har sikkert rett i at man kan søke nav om å få pengene tilbake ved en graviditet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...